Gå til innhold

Lurer på en ting ang nødhjelp..Fra nav


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må man omtrent være helt i null på kontoen for å kunne søke? Har betalt masse regninger, og bhg regninga er enda ikke betalt :( Har tusen kroner igjen.. er det virkelig mulig å overleve på rundt 2000 kroner når man er alene med et barn? Barnetrygda kommer inn i neste uke. På rundt 24 dager.. Handla inn en god del mat igår da.. Så mtp brød og slikt, og en del middag klarer vi oss iallefall en uke. Er skikkelig frustrert her nå.. aargh.. Har heldigvis skaffet meg en sommerjobb da, og gleder meg til å få kontoen i pluss. Har til og med søkt om mastercard siden jeg er så desperat :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville nok i alle fall ikk brukt mastercard som løsning! da kan det fort gå i en dårlig nedadgående spiral.

har du ingen du kan låne av, foreldre,søsken ol?

ta kontakt med nav og spør hva de kan hjelpe med.

men kredittkort er ingen løsning uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dårlig økonomi de siste mnd, og da har jeg krøpet til korset og spurt mine foreldre.. Men synes ikke det er noen god løsning egentlig! Merker jo de blir lei av at jeg spør. En av mine største utgifter forsvinner nå i Mai, så får bedre råd etter det. Vet at kredittkort ikke er en løsning, men det er bare når det virkelig kniper at jeg skal bruke det. Og skal såklart betale kredittkort regningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødhjelp er kun siste utvei, og du får ikke penger med mindre du er ganske så skrapa økonomisk. I utgangspunktet er ikke grunnen god nok at du ikke hadde igjen penger etter betalte regninger, for da skulle du heller utsatt å betale dem (dvs ringe dem for utsettelse). Er det slik at det er helt spesielt denne mnd så vil du sikkert få hjelp, men søk da heller som vanlig sosialhjelp, f.eks. for å få dekt barnehageregningen. Er det slik til vanlig bør du få hjelp av en økonomisk rådgiver for å få det til å gå opp, og hjelp til å ordne opp i økonomi og hvor man kan kutte i utgifter. Du kan evt ha rett på sosialhjelp over flere mnd, men sosialhjelp er uansett kun som siste utvei, og regnes ut ifra hvor mye du i teorien skal kunne klare å leve på i mnd (da med hensyn til boligkostnader, barnehage ol). Gjeld regnes ikke med her, men det regnes ut en sats for hvor mye man kan leve på per mnd + en sats per barn. Om du ikke klarer å holde deg innenfor de rammene så får du ikke sosialhjelp, du kan evt få det ved unntakstilstand som er nevnt tidligere her, men ikke gjentatte tilfeller. Da er det kun nødhjelp som gjelder. Og det er vanligvis ikke mer enn 60-80 kr å leve for per dag per person, litt avhengig av nav-kontoret. Evt kostnader som barnehage osv utenfor. Men du må regne med at pengene du har på konto vil bli regnet som egenkapital til dette så da får du bare det som går over den summen. Men du bør absolutt ikke "spekulere" i dette for å få mest mulig utbetalt. Ser de at du f.eks har tatt ut det du hadde på konto i går og du søker i dag så stiller de nok spørsmål ved det. De kan ikke forlange å se kontoutskrift men de er som regel nødt til det for å kunne ta en vurdering på om du faktisk bør få penger eller ikke, og du bør uoppfordret vise dette og ikke kun saldo på konto som etter loven er det eneste de kan forlange. Det kan gå utover deg også at de kun får se saldo, pga at de kanskje mistenker at du skjuler noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :) Vurderer å få utsatt denne mnd bhg regning til neste mnd.. Får litt bedre råd å betale den da. Har aldri søkt om sosialhjelp før, sånn at det er sagt. Så det er virkelig å krype til korset om jeg må gå dit for å søke, skammer meg faktisk.. Vil de se på hva jeg har brukt penger på, om de får se kontoutskrifter, og stille spm ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man omtrent være helt i null på kontoen for å kunne søke? Har betalt masse regninger, og bhg regninga er enda ikke betalt sad.png Har tusen kroner igjen.. er det virkelig mulig å overleve på rundt 2000 kroner når man er alene med et barn? Barnetrygda kommer inn i neste uke. På rundt 24 dager.. Handla inn en god del mat igår da.. Så mtp brød og slikt, og en del middag klarer vi oss iallefall en uke. Er skikkelig frustrert her nå.. aargh.. Har heldigvis skaffet meg en sommerjobb da, og gleder meg til å få kontoen i pluss. Har til og med søkt om mastercard siden jeg er så desperat :/

 

Kommer vel an på situasjonen?

 

Da vi var studenter og ventet nr1 fikk jeg ikke sommerjobb siden ingen vil ansette noen som er åtte mnd på vei. Siden vi ikke ville belaste foreldrene våre, og siden mannen min kun var 20 med sommerjobb var dette noe tøft å klare på en liten sommerjobb... Heldigvis hadde vi noen oppsparte midler, og var kun i manko til å kjøpe noe nødvendig utstyr til barnet som barnevogn.

 

Da fikk vi støtte fra sosialen med 4000 kr til å komme oss over kneika og klare oss selv den sommeren, de skjønte at det var minimalt som var nødvendig for å holde oss gående - og at vi til vanlig klarte oss fint selv.

Vi hadde allikevel både bsu med endel kapital og litt annet - og ble vurdert slik at det var bedre å holde oss gående den måneden enn at vi ble satt i en dårlig posisjon til å klare oss den høsten selv.

 

Riktig rolle synes jeg av sosialen - til å være et lite sikkerhetsnett der alt annet feiler, og til den lille sårbare perioden for mennesker som normalt klarer seg fint selv - og la de fortsette å klare seg selv.

 

Synes uansett at det burde ha vært ordninger for høygravide studenter i sommermånedene før permisjonen trer inn, ikke akkurat lett å få sommerjobb i uke 34.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for svar :) Vurderer å få utsatt denne mnd bhg regning til neste mnd.. Får litt bedre råd å betale den da. Har aldri søkt om sosialhjelp før, sånn at det er sagt. Så det er virkelig å krype til korset om jeg må gå dit for å søke, skammer meg faktisk.. Vil de se på hva jeg har brukt penger på, om de får se kontoutskrifter, og stille spm ved det?

 

Det er det ikke umulig at de vil. De vil også sjekke om barna dine har penger på konto som kan brukes. Har du brukt penger dumt og har mulighet til å få bedre råd om ikke lenge kan du muligens få nødlån så du har til mat ool noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Brukte "uheldigvis" f.eks 1300 kr på klær til datteren min på 3,5.. For hun har vokst ut av nesten alle klærne sine. Var kanskje ikke smart :/ Men hun trengte dem jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil gjerne hjelpe deg med noen kroner. Kan du legge ut eller sende meg kontonr ditt? Evt om du har paypal kan jeg bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hallo! Jeg hadde superdårlig råd før jeg endelig fikk etterbetalt 3 månedslønner fra NAV for noen uker siden, så vet godt hvordan det er å ikke ha penger.. Nå har jeg penger og da skulle det bare mangle om man ikke hjelper andre. Bare håper ikke mannen min oppdager det, hehe.. :-3 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kos deg med pengene du! Kjæresten min kommer i ettermiddag og han blir her en uke, så vi greier oss nok :- ) Har handla inn mat for flere dager nå, så vi skal nok klare oss på et vis vi også.. Men kjempefint å vite at det finnes så snille mennesker der ute, så takk for tilbudet :-) Ha en fin helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...