Gå til innhold

Dumt å starte med mme om kvelden 6 mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

VET jo at ved 6 mnd er det fast føde istedetfor mme, men hun er ikke særlig glad i grøt, og har lyst å gi henne noe mettende på kveldstid, da jeg er lei av å sitte i timesvis på kvelden og amme, har gjort dette siden hun ble født. Tidligere sov hun til gjengjeld lenge 5-9 timer uten mat, men nå våkner hun hver 2. 3. time for mat...

Er det dumt å begymnne med mme på flaske på kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd hjemmelaget grøt med banan, og eller sviskemos? Jeg lager på hirsemel, men man kan bruke andre melsorter også (havre feks). Min lille eeeeelsker det ihvertfall :)

 

Evnt kan du jo prøve noe annet enn grøt? Lage middag?

 

Jeg har til nå gitt mme til kvelds, men nå spiser hun såpass store posjoner grøt (og annen mat ila dagen) så har droppet flasken de siste dagene.

 

Hvis hun ikke liker/vil ha annen mat er det jo ikke farlig med mme.... Men er kanskje like greit å innføre fast føde tenker nå bare jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger trolig å begynne med mme før eller senere uansett, så ser ikke at det skulle være noe problem. Jeg hadde ikke en anelse om at babyer trenger 5-6 dl mm/mme daglig (i tillegg til fast føde) frem til at de blir ca et år, før helsesøster sa det... :) Komplementerte med mme fra 8 måneder da jeg ikke produserte såå mye mm, og ved 10 måneder var puppene tomme, så nå går det kun i mme. Og masse fast føde selvsagt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger trolig å begynne med mme før eller senere uansett, så ser ikke at det skulle være noe problem. Jeg hadde ikke en anelse om at babyer trenger 5-6 dl mm/mme daglig (i tillegg til fast føde) frem til at de blir ca et år, før helsesøster sa det... :) Komplementerte med mme fra 8 måneder da jeg ikke produserte såå mye mm, og ved 10 måneder var puppene tomme, så nå går det kun i mme. Og masse fast føde selvsagt. :)

 

Hæ? Må gi mme frem til ett år...? Har ikke jeg hørt noe om før, men... Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig hvis man er påpasselig med hva slags mat man gir?

 

Skal til legen på HS neste uke, må forhøre meg om det da. Meget mulig jeg har gått glipp av noe info i ammetåka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger trolig å begynne med mme før eller senere uansett, så ser ikke at det skulle være noe problem. Jeg hadde ikke en anelse om at babyer trenger 5-6 dl mm/mme daglig (i tillegg til fast føde) frem til at de blir ca et år, før helsesøster sa det... :) Komplementerte med mme fra 8 måneder da jeg ikke produserte såå mye mm, og ved 10 måneder var puppene tomme, så nå går det kun i mme. Og masse fast føde selvsagt. :)

 

Hæ? Må gi mme frem til ett år...? Har ikke jeg hørt noe om før, men... Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig hvis man er påpasselig med hva slags mat man gir?

 

Skal til legen på HS neste uke, må forhøre meg om det da. Meget mulig jeg har gått glipp av noe info i ammetåka :D

 

Det er tydeligvis så forskjellig man får råd om. Vår helsesøster har ment at vi ikke trenger å gi mme. Jeg har hatt lite melk hele veien og supplert med litt mme.

 

Etter at jenta mi begynte med fast føde mente helsesøster at det ikke var nødvendig med mme lenger, jeg skulle amme det jeg kunne og gi vann resten.

 

Jeg trosset henne jeg da, og ga litt mme allikevel og økte på når min melk tok slutt ved 8 mnd alder. Jenta mi har lav vekt og dårlig vektoppgang så jeg syns hun trenger litt annet enn bare vann å drikke. Nå er hun 11 mnd og får i underkant av 3 dl mme pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, hun legger godt på seg, ingen fare der, men jeg er utrolig sliten av all ammingen....I tillegg våkner hun flere ganger på natta også, så...

Med førstemann sluttet jeg å amme ved 10 mnd, og da fikk han flaske med mme i noen mnd inntil han begynte med kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må absolutt ikke gi MME noen gang :)

Men inntil 1 år anbefales det å ikke gi vanlig kumelk som drikke, fordi det ofte vil fortrenge annen mat som inneholder jern, og også hindrer opptaket av jern (etter 1 år spiser de flest barn mer slik at de har plass til både melk og mat).

Da er alternativene amming eller MME (for juice og vann inneholder ikke nok av næringsstoffene i melk). Småbarn trenger kalsium tilsvarende omtrent 5-6 dl melk pr dag (omtrent det samme som oss voksne, faktisk - de vokser jo!), gjennom grøt, mat eller "melk". Ammer man flere ganger om dagen vil dette stort sett dekke dagsbehovet, men om man ikke ammer bør man gi MME i stedet.

 

I Spedkost 12 mnd-undersøkelsen i 2007 var det ca 40% som gav MME (i stedet for eller i tillegg til morsmelk eller kumelk) som drikke ved 12 mnd alder. Omtrent 30% introduserte MME mellom 6 og 12 mnd (altså ikke før 6 mnd). Omtrent like mange introduserte MME før 6 mnd, så det er altså omtrent en tredel som aldri får MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må absolutt ikke gi MME noen gang :)

Men inntil 1 år anbefales det å ikke gi vanlig kumelk som drikke, fordi det ofte vil fortrenge annen mat som inneholder jern, og også hindrer opptaket av jern (etter 1 år spiser de flest barn mer slik at de har plass til både melk og mat).

Da er alternativene amming eller MME (for juice og vann inneholder ikke nok av næringsstoffene i melk). Småbarn trenger kalsium tilsvarende omtrent 5-6 dl melk pr dag (omtrent det samme som oss voksne, faktisk - de vokser jo!), gjennom grøt, mat eller "melk". Ammer man flere ganger om dagen vil dette stort sett dekke dagsbehovet, men om man ikke ammer bør man gi MME i stedet.

 

I Spedkost 12 mnd-undersøkelsen i 2007 var det ca 40% som gav MME (i stedet for eller i tillegg til morsmelk eller kumelk) som drikke ved 12 mnd alder. Omtrent 30% introduserte MME mellom 6 og 12 mnd (altså ikke før 6 mnd). Omtrent like mange introduserte MME før 6 mnd, så det er altså omtrent en tredel som aldri får MME.

 

"Da er alternativene amming eller MME (for juice og vann inneholder ikke nok av næringsstoffene i melk)" - hva med å gi kalsiumrik fast føde? Det må vel ikke komme fra drikke.... Finnes grønnsaker som er rike på kalsium ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da er alternativene amming eller MME (for juice og vann inneholder ikke nok av næringsstoffene i melk)" - hva med å gi kalsiumrik fast føde? Det må vel ikke komme fra drikke.... Finnes grønnsaker som er rike på kalsium ;)

 

Ja, man Må absolutt ikke gi melk, det har du helt rett i! :)

Men selv med god kunnskap om ernæring så er det vanskelig å sette sammen et kosthold med nok kalsium uten melkeprodukter, og lettere blir det ikke når det er snakk om et barn som trenger nesten like mye kalsium som en voksen, men som gjerne spiser 1/3-1/4 så mye. Jeg ser visse utfordringer med å få ungen min til å spise 1.5 kg broccoli om dagen, for å si det sånn :) (Eller for den del 300g mandler.) (Litt kjapp googling her, men jeg tror dette blir sånn cirka samme mengde kalsium som i en halv liter melk.)

 

Men selvsagt er dette noe man kan og bør tenke på dersom enten foreldre eller barn velger et kosthold med lite melk (barn skal som kjent ikke velge HVA de skal spise, men de skal velge HVOR MYE - og da er det ikke sikkert det velger så mye melk alltid....). Da må man tilpasse utvalget av mat til behovet - er det lite melk må man kompensere med noe annet som gir de samme næringsstoffene, spiser barnet lite kornprodukter må det få næringen på annet vis. De norske anbefalingene for kosthold for barn er forskjellige fra de svenske som igjen er forskjellige fra de spanske - fordi kostholdet i disse landene faktisk varierer, ikke fordi barn har ulike næringsbehov fra land til land (bortsett fra behovet for D-vitamintilskudd). I tillegg må man være mer obs om barnet er småspist enn om det spiser veldig mye - behovet for vitaminer og mineraler øker ikke proporsjonalt med mengen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres får kveldsgrøten sin og melkeflaska si etter det. Men har merket at vi nå er nede i 2 flasker på en dag, morgen og kveld.

Drikker vann og nype ekstrakt til mat og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg måtte slutte å amme (sluttet gradvis over lengre tid), og siden hun liker flaske så får hun mme på flaske etter kveldsgrøten. Hun er 8 mnd, spiser OK og ligger rett under midten på vekstkurven. Da sover hun gjerne til 4, får ny flaske og sover til 7. Fungerer veldig bra for oss! Gjør det du føler er best - for det er jo dere som foreldre som kjenner barnet :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt grønnsaksmoser i stedet for grøt om hun ikke liker det. Smaker mer og er litt søtlig. Kan lage av potet, gulerøtter osv. Jeg blandet det også med litt mm eller mme for å få litt kjent smak på det. Var en stor hit med storebror i alle fall. Kommer nok til å lage mye moser til lillebror også når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest peacock

Jeg ville forsøkt grønnsaksmoser i stedet for grøt om hun ikke liker det. Smaker mer og er litt søtlig. Kan lage av potet, gulerøtter osv. Jeg blandet det også med litt mm eller mme for å få litt kjent smak på det. Var en stor hit med storebror i alle fall. Kommer nok til å lage mye moser til lillebror også når den tid kommer.

 

Søtpotet gikk rett ned her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da er alternativene amming eller MME (for juice og vann inneholder ikke nok av næringsstoffene i melk)" - hva med å gi kalsiumrik fast føde? Det må vel ikke komme fra drikke.... Finnes grønnsaker som er rike på kalsium ;)

 

Ja, man Må absolutt ikke gi melk, det har du helt rett i! :)

Men selv med god kunnskap om ernæring så er det vanskelig å sette sammen et kosthold med nok kalsium uten melkeprodukter, og lettere blir det ikke når det er snakk om et barn som trenger nesten like mye kalsium som en voksen, men som gjerne spiser 1/3-1/4 så mye. Jeg ser visse utfordringer med å få ungen min til å spise 1.5 kg broccoli om dagen, for å si det sånn :) (Eller for den del 300g mandler.) (Litt kjapp googling her, men jeg tror dette blir sånn cirka samme mengde kalsium som i en halv liter melk.)

 

Men selvsagt er dette noe man kan og bør tenke på dersom enten foreldre eller barn velger et kosthold med lite melk (barn skal som kjent ikke velge HVA de skal spise, men de skal velge HVOR MYE - og da er det ikke sikkert det velger så mye melk alltid....). Da må man tilpasse utvalget av mat til behovet - er det lite melk må man kompensere med noe annet som gir de samme næringsstoffene, spiser barnet lite kornprodukter må det få næringen på annet vis. De norske anbefalingene for kosthold for barn er forskjellige fra de svenske som igjen er forskjellige fra de spanske - fordi kostholdet i disse landene faktisk varierer, ikke fordi barn har ulike næringsbehov fra land til land (bortsett fra behovet for D-vitamintilskudd). I tillegg må man være mer obs om barnet er småspist enn om det spiser veldig mye - behovet for vitaminer og mineraler øker ikke proporsjonalt med mengen mat.

 

Ja, du har helt rett i at kostholdsanbefalingene varierer fra land til land. Jeg opplever at de gjerne henger litt etter ift overveldende forskning på området, men det har nok mye med politikk å gjøre.

 

Det finnes nå mye bevis for at at solid sammensatt plantebasert kosthold er det aller sunneste for mennesker, og at meieriprodukter slettes ikke er nødvendig - faktisk heller skadelig.

 

Men folk får gjøre sine egene vurderinger. Informasjonen finnes ihvertfall lett tilgjengelig hvis man er interessert. Filmen "Forks over knives" er et lettfattelig utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemer som deg da mini var rundt den alderen. Vi prøvde også å gi mme på kvelden fordi han våknet hele tiden på natten og jeg tenkte at var han mer mett når han la seg så sov han bedre. Den gang ei.

 

Vil anbefale deg å prøve å gi mme en kveld, men er vel så sannsynlig at det ikke hjelper på nattesøvnen/ammingen. Vi hadde også en som ikke spiste noe særlig grøt, men grøten hjalp ikke på nattesøvnen den heller når han endelig begynte å spise det. Kanskje det er alderen eller at noen babyer bare er sånn... Men skader jo ikke å prøve mme en kveld, så slipper du hvertfall å fundere på om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...