Gå til innhold

Hundefolk. Får hunden din slikke på deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi overtok en hund i august. Kjempeskjønn hindrene vi har hatt mye glede av.

Men 2-3 ganger for dagen får hun en slikkerefleks og vil veldig gjerne slikke på meg. Det være hender, buksebeinet, sokken, ja hva som helst. Tungen hennes går løpsk og hun klarer ikke styre seg selv om hun får beskjed om å ikke gjøre det.

Jeg liker hunden kjempegodt men synes det er litt ekkelt å bli slikket på klærne av en hund og det er helt uaktuelt.

Er dette normalt av en hund?

 

Litt ny på hund ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kommer tunga først når hun hilser. Lar henne slikke på henda hvis jeg har en vask i nærheten. Må vaske meg etterpå. Jeg ser jo at hu vasker seg i ræva et par ganger om dagen, og å bli slikka i trynet er fullstendig uaktuelt. Har masse kos og lek istedenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Smiskeatferd, spesielt når de prøver gjøre det i ansiktet.

Og hilseatferd.

 

Men nei, hunden min får ikke slikke som en gal. Litt "smak" her og der er greit nok, men generelt ikke. Og hvertfall ikke i ansiktet, det er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to hunder og de får ikke lov å slikke på oss, men de slikker hverandre. De prøver seg særlig på barn som kommer i nærheten, men vi er snar til å gi dem beskjed om å stoppe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miryks

Hunder tenker ikke smisking. Det er underkastelse. De gjør det på dem de ser på som sjef.

 

Noen hunder gjør det når de blir ivrige eller nervøse.

For noen blir det en uvane.

Bikkja til gudmoren min var helt ekstrem. Spesielt når vi skulle ut, da stod hun og slikka og slikka og slikka uti løse luften.

Dyrlegen fant ikke noe galt, og hun klarte ikke hindre bikkja i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke akkurat handle om underkastelse når sofaen, puter, eller tepper får gjennomgå. Vi har ei slikker og hun får ikke lov å slikke i ansiktet, På sin høyd en slikk på hånden som hilsen men det er nokk. Hun får ikke lov å slikke på klær etc fordi begynner hun er det som om hun ikke klarer å slutte, så da bryter vi mønstret med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Siklerotte

Ingen får slikke meg i ansiktet, langt mindre enn hund. Men dette blir rent hypotetisk, har selvfølgelig ikke hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miryks

Det kan jo ikke akkurat handle om underkastelse når sofaen, puter, eller tepper får gjennomgå. Vi har ei slikker og hun får ikke lov å slikke i ansiktet, På sin høyd en slikk på hånden som hilsen men det er nokk. Hun får ikke lov å slikke på klær etc fordi begynner hun er det som om hun ikke klarer å slutte, så da bryter vi mønstret med en gang.

 

Les hva jeg skriver da. Noen slikker av ren opphisselse. Ut i luften eller på det de enn måtte treffe med tunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen er det da også stressatferd.

Uansett årsak, synes jeg det er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hender hele tiden kan det og være en liten besettelse, det er forskjell på "normal" slikking og slikking uten stopp. Så det på cæsar millan... Men jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Det er vill slikking i løse luften. Som om tunga og spyttkjertkene går amok. Og da vil hun gjerne slikke på meg i stede for i løse luften. Og klarer ikke å gi seg selv om hun blir avvist flere ganger.

Noen ganger er det så voldsomt at hun nesten hyperventilerer.

Forrige eier sier det ikke er noe gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror når slikkinga blir en "besettelse" er det pga for lite mosjon. Prøv å trim hunden mere. Adferd som man ikke klarer og få bukt med kan være pga for lite mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...