Gå til innhold

Venter gutt med leppe/kjeve/gane spalte i August


Numis

Anbefalte innlegg

Vi venter vårt andre barn i august, og ultralyden i mars viste at det blir en gutt. Vi har ei lita jente fra før. Ordinær ultralyd viste at gutten vår vil bli født med ensidig spalte. Vi fikk ikke tilbud om å ta fostervannsprøve, men de sa at hvis vi ba om det ville de gi oss det. De mente at det ikke var behov for det, men det hørtes nesten ut som et tilbud likevel. Jeg har termin 05.august. Vi er forberedt på at det kan bli en del utfordringer, i "verste" fall en del operasjoner for den lille, tannbehandling og logoped... Vi gleder oss likevel til å bli foreldre igjen og like spente som ved første barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det! Jeg er ikke redd for det kosmetiske, men la inn innlegget for å kanskje komme i kontakt med andre i samme situasjon, noe alla gruppen som er i mai 2011. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rett før påske hadde legen min fått ordnet 3D apparatet sitt og vi fikk ta en liten titt på gutten:) Han liker å gjemme seg, ligger med ansiktet godt inntil morkaken, men vi fikk sett noen bilder som gir en indikasjon på hvordan han ser ut. Vi kunne se spalten, men det var nesten helt umulig å se hvor stor den er. Det var i alle fall gøy å ta en titt på gutten, både i 3D og 2D! Hadde ikke 3D UL med mitt forrige barn. I løpet av påsken har han begynt å sparke mye mer og tydeligere:) Nå etter påske skal jeg på kontroll på RH, spent på hva jeg får av informasjon der. Har ikke fått noe særlig informasjon om hvor mye oppfølging jeg skal få.. (hvor ofte, hva de undersøker osv). Jeg tenkte at jeg snart skulle ta kontakt med spalteteamet også, men venter til etter neste ktrl på RH. Er det noen som er i samme situasjon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er ikke i samme situasjon akkurat nå, men for 3,5 år siden fikk jeg en jente med enkeltsidig totalspalte. Så jeg har jo vært igjennom de første bekymringene under graviditeten, utfordinger med mating, samt leppelukking, ganelukking og talevansker.

 

Ser at du vet om spalteteamet på RH, så da har du sikkert funnet en del info allerede. Du har kanskje også funnet hjemmesiden til Leppe-/ganespalteforeningen (www.lgs.no)? Der ligger det en infomasjonsperm som dere også vil få på barsel når babyen er født.

 

Hvis dere har behov for å snakke med noen så har foreningen også fylkeskontakter man kan ringe til (gå inn på kontakt oss og fylkeskontakter). Nå mangler de en for Oslo (hvis det er der dere bor), men hun i Akershus stiller helt sikkert opp (vet det fordi jeg kjenner henne). Det går også ann å ringe henne som står som kontaktperson under Oslo, det er foreningens sekretær.

 

Det finnes også en gruppe på facebook hvor det går ann å søke etter andre gravide, samt se bilder av mange skjønne babyer :) Bare søk på leppe-/ganespalte så finner du den.

 

Også vet du kanskje allerede at spalteteamet på RH har en kontakttelefon:

Tlf. 23 07 06 05 onsdager kl. 12.00/14.00

 

Det som kan være litt lurt å tenke igjennom før babyen kommer er at den kanskje ikke kan ammes. Sett deg inn i alternativene som finnes, ha et åpent sinn og test de ut når den tid kommer, så finner dere det som passer for babyen og dere. Det blir kanskje litt plunder i starten, men det går seg til. Det går også ann å høre med fylkeskontakten om hun kan komme på barselbesøk hvis dere trenger litt hjelp.

 

Nå var det tilfeldig at jeg ramlet innom her, men jeg svarer gjerne på spørsmål. Nå har ikke jeg på noe varsling slik at jeg får beskjed hvis det kommer fler innlegg her, men hvis du svarer på innlegget mitt (slik at inlegget mitt blir sitert) så får jeg varsel om det (du kan selvfølgelig også sende meg en pm).

 

Lykke til med babyen! Noen ekstra utfordringer og bekymringer blir det, men for å sitere en veninne av meg: "med spaltebarnet er iallefall alle utfordringene forutsigbare og operasjonene planlagte, med den andre turboungen jeg har vet jeg aldri hva som skjer!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en gruppe på facebook hvor det går ann å søke etter andre gravide, samt se bilder av mange skjønne babyer :) Bare søk på leppe-/ganespalte så finner du den.

 

Hei!

Takk for langt og innholdsrikt svar:) Har ikke tid til å svare så mye som jeg hadde tenkt akkurat nå... Så derfor spør jeg bare om dette; Jeg finner ikke facebook siden du refererer til...Kanskje noen må invitere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Takk for langt og innholdsrikt svar:) Har ikke tid til å svare så mye som jeg hadde tenkt akkurat nå... Så derfor spør jeg bare om dette; Jeg finner ikke facebook siden du refererer til...Kanskje noen må invitere meg?

 

Det finnes både en åpen og en lukket, jeg har ikke vært på den som er lukket. Her er link til den åpene:

https://www.facebook.com/groups/leppe.ganespalte/

Håper den funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke rukket å kikke så mye på facebook siden men nå vet jeg i alle fall hvor den er:) Vet ikke hvorfor den ikke kom opp når jeg søkte på den.

 

Nå har jeg på RH på kontroll. De tror fortsatt det bare er spalte i leppen og ikke kjeven, men de kan selvfølgelig ikke garantere det. Alt annet så bra ut. Ny kontroll om 8-10 uker. Har klart å surre meg til å kontakt med spalteteamet for time og jeg gleder meg til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke rukket å kikke så mye på facebook siden men nå vet jeg i alle fall hvor den er:) Vet ikke hvorfor den ikke kom opp når jeg søkte på den.

 

Nå har jeg på RH på kontroll. De tror fortsatt det bare er spalte i leppen og ikke kjeven, men de kan selvfølgelig ikke garantere det. Alt annet så bra ut. Ny kontroll om 8-10 uker. Har klart å surre meg til å kontakt med spalteteamet for time og jeg gleder meg til det!

 

Krysser fingre for at de har rett og at spalten er begrenset til leppen. Greit med alt man kan slippe!

 

Vi har akkurat fått innkallelse til 4-års kontroll for vesla. Til nå har vi hatt tett oppfølging med kirurg og logoped, men nå skal hun også vurderes av kjeveortopeden. Det blir spennende!

 

Lykke til med neste kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...