Gå til innhold

Er det liksom KUN lavkarbo som kan hjelpe oss pcos'ere med å gå ned i vekt og hjelpe på å bli gravid??!


Tussi skalblimamma <3

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Som flere her har sagt er vi som har PCO(S) helt forskjellige, og kroppene våre reagerer ulikt på ulike vis :) Jeg har visst at jeg har PCOS i 15 år, og gjort meg ulike erfaringer på veien med kosthold og hva som funker for meg og ikke. Anbefaler å lese bok av B. Stigsby "Spis deg gravid", en del aha-opplevelser der.

 

Tror generelt det er viktig å holde blodsukkeret jevnt ila dagen - om det er med lavkarbo el "grovkarbo", det får bli opp til hver enkelt. Spise hyppige måltider, ikke for mye "skjult" sukker (som i juice og melk). Hvitt brød og pasta er nok ikke helt det store å få i seg for mye av heller... Det å få rørt seg og brukt kroppen kan hjelpe på - trenger ikke være trening på høyt nivå :) Viktig å finne en gylden middelvei som gir motivasjon etter de første ukene og noe som man føler seg vel med, ellers er det lett å gi opp :P

 

Jeg er nå gravid for 2. gang, første gang gikk jeg på metformin, denne gangen spiser jeg kun kost som holder blodsukkeret mitt jevnt utover dagen uten å være fanatisk. (Ligner nok litt på fedonvarianten) Det funker fint for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lavkarbon jeg har gått på til nå, tror jeg ikke ha funka på meg iallefall! Vekta sier ikke det så! :) Så jeg skal fortsette å hovedsakelig holde meg unna sukker(som i godterier og godsaker), hvetemel, potet, pasta, ris og brød(spiser kun fiberrik). Blir kanskje litt lavkarbo likevel da, men ikke så hysterisk som jeg har levd til nå.

Tenker jeg skal spise litt mer frukt som epler og pærer iallefall... Og heller kutte ut KREM!! :P Elsker krem, så jeg ble jo så lykkelig over lavkarbo..... ehe... Kanskje derfor jeg ikke har gått ned i vekt??:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lavkarbon jeg har gått på til nå, tror jeg ikke ha funka på meg iallefall! Vekta sier ikke det så! :) Så jeg skal fortsette å hovedsakelig holde meg unna sukker(som i godterier og godsaker), hvetemel, potet, pasta, ris og brød(spiser kun fiberrik). Blir kanskje litt lavkarbo likevel da, men ikke så hysterisk som jeg har levd til nå.

Tenker jeg skal spise litt mer frukt som epler og pærer iallefall... Og heller kutte ut KREM!! :P Elsker krem, så jeg ble jo så lykkelig over lavkarbo..... ehe... Kanskje derfor jeg ikke har gått ned i vekt?? :P

Sjekk ut soja og havreprodukter, noen der som er bedre på karbofronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Vi som har pcos har vanskeligheter med å forbrenne karbohydrater. Og symptomene på pcos vil da bli værre jo mer karbohydrater man får i seg. Det betyr ikke at man ikke kan gå ned i vekt med andre dietter eller om man bare velger å spise litt sunnere. Men om man har vanskeligheter med å bli gravid så vil jeg anbefale lavkarbo. Da vil cystene på eggstokkene bli borte og det vil bli mye enklere å bli gravid. Så hvis ønske er sterkt nok så skal det ikke være så vanskelig å kjøre en lavkarbo diett i et par måneder mens dere prøver å bli gravide. Kjenner ei med pcos som har prøvd å bli gravid i lang tid. Hun prøvde lavkarbo i et par måneder å ble gravid med engang! Jeg er heller ikke noe fan av lavkarbo men prøver nå å bli gravid så da blir det lavkarbo diett på meg fremover. Anbefaler appen Lifesum, der kan du legge inn alt du spiser og følge med på hvor mye karbohydrater du får i deg :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynte på lavkarbo på mandag, og jeg har gått ned 2kg på bare en uke, så det funker for meg!! Men det er vel veldig individuelt hva som funker for hver enkelt :) 

Anonymkode: 151da...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...