Gå til innhold

Er det liksom KUN lavkarbo som kan hjelpe oss pcos'ere med å gå ned i vekt og hjelpe på å bli gravid??!


Tussi skalblimamma <3

Anbefalte innlegg

Dette irriterer meg at det er så vanvittig viktig dette med lavkarbo! For min del har jeg overhode ikke sjangs til å følge dietter, heller ikke kjøkkentid!! Holder det ikke bare å tenke litt nøye over at man ikke hiiver i seg karbohydrat-bomber og sukker-bomber?! Spise ei vanlig gropkake med makrell i tomat/skinke/agurk? er liksom ikke det sunt nok? åh, lavkarbo meg midt i.. Ja! åheiåhå, jeg er ikke en sint og negativ person altså! Men når det kommer til dette lavkarbomaset fra leger og media bli jeg gal! Så det så :)

Hva mener dere da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke gravid (prøver heller ikke å bli det akkuratt nå) så kan ikke akkuratt svare på det. Men dette med lavkarbo har jeg noen meninger om :)

Jeg vet at det har hjulpet mange, det har jeg lest her, og på andre forum. Men jeg har også lest at det ikke har funket for flere også.

Så dette tror jeg er veldig individuelt, jeg tror at pcos er en veldig individuell sykdom, det er så mange forskjellige "sykdomshistorier" og man opplever sykdommen forskjellig, og det er også veldig forskjellig hva som funker og ikke av ulike behandliger.

For meg personlig funker ikke lavkarbo, fordi jeg er ganske "kresen" i matveien og har problemer med mat, er så mye jeg ikke liker, og jeg har virkelig prøvd å like ny mat altså. Jeg liker nok til at jeg greier å ha et ganske variert kosthold, men lavkarbo greide jeg ikke. Brød, pasta produkter, frukt, melkeprodukt og grønnsaker over jorda er en veldig stor del av kostholdet mitt, og dette er jo fy-fy på lavkarbo. Jeg prøvde lavkarbo en stund, men det ble mye styr, og jeg spiste alt for lite. Så jeg hadde ikke greid det i lengden, og lavkarbo burde jo være en varig livsstilsendring. Så det klarer jeg ikke.

Men jeg forstår fult og helt at det funker for mange.

Jeg prøver å kutte ned på de værste karbobombene, og har kutta endel i brusdrikking osv. men har ikke merket noe på kroppen eller vekta.

 

Metformin har jo vist seg å være effektivt for vektnedgang for mange. Men igjen så er det mange som ikke har hatt effekt også. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI absolutt ikke, jeg gikk ned 20 kg ved hjelp av vektklubb.no. da kan man spise hva man vil, men ikke overskride det kaloriinntaket man skal ha (regnes individuelt ut) Man kan event utjevne (spise mere) ved å være i mere bevegelse. Jeg trente ikke i det hele tatt og gikk ned 20 kg på ca 20 uker. Ble gravid rett etterpå og er nå 5 mnd på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kutta en del brusdrikking, sjokolade og andre søtsaker! Synes det er forferdelig, så noe lavkarbogreier tror eg ikke er helt min greie :D

Har prøvd metformin, men da blir jeg bare sittende på do.. Magen tåler de ikke.. :/

Kiloene skal av, uansett... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og har spist lavkarbo siden februar i fjor.

Det har resultert i 25 kg ned.

Jeg er ikke fanatisk og drikker bacon fett som det så fint heter.

Jeg spiser mye grønnsaker, bær, salater.

Ellers så spiser jeg lavkarbo brød for jeg er avhengig av å kunne ha noe lettvint.

Kaker og kose mat lager jeg selv med sukker erstatning.

Jeg er veldig fornøyd med å spise lavkarbo. Når jeg spiser f.eks. peppes pizza så blir jeg skikkelig dårlig. Mage knip og mage problemer i flere dager framover.

Men det er jo selvfølgelig individuelt om man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett på diverse lavkarbo oppskrifter, og halvparten av ingrediensene må kjøpes enten på nett eller på helsekostbutikker. Så man må jo faktisk ha økonomi til det også. For min del, som bor på landet har jeg ikke noen helsekostbutikk i nærheten, og bestille mat på nett gjør jeg bare ikke! :)

Tenkte jeg skulle prøve å bake et lavkarbobrød, men hadde de alle ingrediensene i nærbutikken? nei..

Menmen, slik er det! ;) Er jo kjempeflott for de som får det til og raser ned i vekt! Heldigriser!

Men jeg var så lei dette maset her en stund, akkurat som om den eneste levelige levemåten for pcos'ere var lavkarbo! Men det er det heldigvis ikke... :)

Takker for svar, og ønsker dere ei god helg - lavkarbo eller ikke!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt ovenfor, ingen kropper er make!

Så man må nesten bare prøve seg frem :)

 

Og ja, lavkarbo har vært veldig mye i media siste tiden. Noe som er rart. Lavkarbo har vært "the way to go" i USA i mange tiår allerede. En venninne av meg bor i Hollywood, og der lever så og si alle på lavkarbo :)

 

Selv er jeg pro-lavkarbo! Etter mange år på dette kostholdet kan jeg ikke annet ;) Kroppene våre er ikke ment å spise raske karbohydrater, og spesielt ikke PCOS-kroppene!

Jeg gikk til ernæringsfysiolog når jeg skulle prøve å gå ned i vekt, og hun anbefalte noe ala Grethe Roede + ca 1 times mosjon 4-5 dager i uken.

Og jeg gikk OPP i vekt.

Da anbefalte hun meg ketolyse-kuren i ca 6 mnd og så over på generell lavkarbo.

Og da gikk jeg ned 30 kg på under 3 mnd. Det var helt fantastisk! Jeg fikk plutselig så mye mer energi, sov bedre, huden min ble fin, fikk regelmessige sykluser og eggløsning!

Så jeg kunne ikke klart meg uten lavkarbo :)

Nå er det blitt livsstilen min, og jeg kunne virkelig ikke følt meg bedre.

Kroppen min blir trøtt, dvask og dårlig av å spise sukker og raffinerte produkter som hvetemel osv.

 

Men, jeg skjønner at mange ikke klarer ketolyse/lavkarbo. For det er tøft. Veldig tøft! Det krever viljestyrke uten like, og man må legge om på alt fra tankegang til uvaner.

 

Lykke til med vektnedgangen, samme hvilken vei du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på stoffskifte dietten, eller den har maaange navn den. begynte på onsdag og har gådd ned 2 kg allerede. etter jeg har gått på denne i 10-11 dager, så skal jeg rett på lavkarbo, dvs jeg skal ikke spise brød,pasta,potet og ris.

jeg driver med ivf, og får tydeligvis ikke insett igjenn før jeg har gått ned noen kg.

skulle vel også få prøve metafomin(eller hva det heter) håper det hjelper meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sprakk på torsdag :P

men fått resept på metfomin nå, må gå ned 3,5kg til neste eggløsning, midten av april. håper jeg klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på stoffskifte dietten, eller den har maaange navn den. begynte på onsdag og har gådd ned 2 kg allerede. etter jeg har gått på denne i 10-11 dager, så skal jeg rett på lavkarbo, dvs jeg skal ikke spise brød,pasta,potet og ris.

jeg driver med ivf, og får tydeligvis ikke insett igjenn før jeg har gått ned noen kg.

skulle vel også få prøve metafomin(eller hva det heter) håper det hjelper meg

 

Jeg har hengt meg litt opp i dette med BMI og prøverør jeg :)

Tør jeg spørre hva BMI'en din er, og om det er den som gjør at du ikke får innsett igjen?

Hvordan var BMI'en din ved forsamtale og første ferskforsøk?

Er så redd for at legene ved forsamtalen bare skal se på BMI og ikke benbygning osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den var 32, har kraftig benbygning selv. så er 91,5 kg,men bruker m og l i klær. er ikke så stor som d høres ut som. jeg var 3 kg lettere ved forsamtalen,men gikk opp litt av sprøytene jeg gikk på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den var 32, har kraftig benbygning selv. så er 91,5 kg,men bruker m og l i klær. er ikke så stor som d høres ut som. jeg var 3 kg lettere ved forsamtalen,men gikk opp litt av sprøytene jeg gikk på

 

Tusen takk for svar :)

 

Og det var det jeg fryktet, at de fokuserer på BMI fremfor det faktum at man bruker samme klesstr som de med BMI under 30...

 

Nå gruer jeg meg ekstra til forsamtalen gitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trenger ikke bety noe for din del da, hos meg legger det seg på magen....å det er ikke bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger vel igrunn på meg all over... :)

 

Men tiden får vise, forventer det verste og håper på det beste :)

 

Masse lykke til med vektnedgang og fryseforsøk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser nå enda mer resultat av å ikke spise :brød,potet,pasta og ris. istedet for brød spiser jeg fiskeburger, finnes så mye forskjellig også er de så gode :-) i love it. 2 kg igjenn så er jeg på vekta jeg va på forsamtalen ifjor :-) wooop woop :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser nå enda mer resultat av å ikke spise :brød,potet,pasta og ris. istedet for brød spiser jeg fiskeburger, finnes så mye forskjellig også er de så gode :-) i love it. 2 kg igjenn så er jeg på vekta jeg va på forsamtalen ifjor :-) wooop woop :P

ser nå enda mer resultat av å ikke spise :brød,potet,pasta og ris. istedet for brød spiser jeg fiskeburger, finnes så mye forskjellig også er de så gode :-) i love it. 2 kg igjenn så er jeg på vekta jeg va på forsamtalen ifjor :-) wooop woop :P

 

Hva med lavkarbo brød da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

HAHA, gjett hvem som har begynt på lavkarbo da.. ;) Bakte mitt første lavkarbo brød istad, har laget is, og har spist kveldskosen: tyrkisk yoghurt med blåbær! mmm... Kanskje ikke dette blir så ille? Ble jo helt i hundre da jeg fikk se at det er jo 0 karbs i lettbrus!!

Men middagene bli vanskelig tror jeg... Forslag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på om du skal kjøre helt lavkarbo, da finner det mange forskjellige blogger på nett med oppskrifter, tilåmed burgerbrød, det lagde veninna mi, knallgode. jeg bruker blomkål til alt,men spiser vanlig middag da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til total lavkarbo, for da må jeg ha så mye ekstra virker det som ! Men jeg har handlet inn sukrin og kokosmel da, så jeg har det :)

Men altså, hvordan få best og fortest resultat?? Her kan feks en dag være:

 

Frokost: 2 brødskiver med smør, litt ekte majones, kokt skinke og agurk, et lite glass h-melk

Lunsj: omelett med bacon og purreløk i

Middag: fløtegratinert laks med sopp, paprika, purre og gulrot

Snacks: pannekake(egg og sæterrømme) med krem og blåbær

Kveld: eventuell middagsrester...

 

Og mellom alt dette litt småspising av ost, skinke og purreløk :P

 

Hvordan høres dette ut? Skal dette liksom få meg til å gå ned i vekt?? hehe..

 

Og hvordan er det med lettbrus? kan jeg drikke det så mye jeg vil? Det er jo 0 karbs og 0 sukker i det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå på generell lavkarbo, ser menyen din grei ut :)

Da går vekten gjerne litt saktere nedover, men alt er jo bedre enn ingenting :) Og hvis du får til 30-45 min rask gange/jogg 2-3 ganger i uken, så hjelper det også veldig på :) På generell lavkarbo bør man mosjonere en del, skal det funke :)

 

Men, hvis du vil ha kjappe resultater (kanskje har du en "tidsfrist"?), så er ketogent kosthold det beste :) Ikke er det så dyrt heller, synes jeg. Og da holder det med 15-30 min gåtur noen ganger i uken.

Men da må du kutte ut h-melken, og ikke bruke altfor mye av meieriprodukter (spesielt fløte og seterrømme).

Og det viktigste, drikk nok vann! Helst 2,5-3 liter om dagen. Pluss at du bør unngå alt av koffein (kaffe, te, pepsi max osv).

Glem heller ikke vitaminer og mineraler!

 

Dette gjorde jeg i mars, og på 10 dager gikk jeg ned 5,5 kg (ville ned maks før forsamtalen).

Nå lever jeg ikke like strengt, og går ned jevnt og trutt :)

Har ikke vært så flink som jeg burde, pga eksamensinnspurten, men det tar jeg igjen :)

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, et ketogent kosthold tror jeg kanskje jeg bare kan drømme om.. :P Synes på en måte det er "vanskelig" nok å kutte ut sukker og karbs, så da får jeg heller gå flere turer!! :)

 

Jeg blir litt forvirret av alle disse lavkarbo-typene, men jeg tror rett og slett jeg må holde meg til å holde meg unna sukker, potet, ris og pasta - enkelt og greit, så får jeg se hvordan det går?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke sååå stor forskjell mellom generell lavkarbo og ketogent kosthold :)

Men, lett er det ikke, uansett hvilken variant man velger :)

 

Min kjære drev en periode med bodybuilding konkurranser, og i ukene før spiste han null karbohydrater og minimalt med fett....

Vanvittig effektivt, men jeg hadde aldri klart det!

Det eneste som holder meg gående på lavkarbo, er fettet :)

 

Kiloene forsvinner jo uansett hva du bestemmer deg for :D

Lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke råd i forhold til lavkarbo, men bare generelt:

å kutte ut sukker er det viktigste - finn alternativer du kan ty til når du MÅÅÅÅ ha noe (eks 70% sjokolade som du omtrent kan spise m god samvittighet, popcorn er vel ikke så ille?, nøtter og fruktsalat).

Kunstig søtningsmidler bør du også unngå HELT - både er det gift for kroppen din + det finnes mange undersøkelser som viser at kroppen oppfatter det som sukker - og produserer like mye fett).

Drikk vann! evt m litt sitron i.

Og pass på å få nok fett i deg - av de gode fettstoffene. Eks avokado er supermat, linfrøolje og olivenolje (ikke til steking). Okinava-oljen er også veldig bra (men dyr).

Får du nok fett i kroppen, vil også sukkersuget gi seg litt.

Lurt å kutte ned på melkeprodukter, men jeg ville heller brukt smør og fløte - og kuttet ut melk og yoghurt og sånt....

 

Vel, bare noen personlige tips...ikke lavkarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...