Gå til innhold

Erfaringer med setefødsel?


yummi with the tummy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gutten min lå også i sete. Fikk valget; fødsel eller KS. Jeg valgte KS! er veldig glad for det i etterkant, da de så at navlestrengen lå flere ganger rundt halsen.. så hvis jeg hadde valgt å føde, ville d blitt haste ks ifølge jordmor.

Men har jo hørt at det går "greit" å føde også, men har ingen erfaring der...

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte storesøster i sete for 2,5 år siden. Hadde en finfin fødselsopplevelse og følte meg trygg og godt ivaretatt hele veien. Veldig positiv opplevelse :) Ser ut til at lillebror også vil ut med rumpa først, tenker at det skal gå bra denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte storesøster i sete for 2,5 år siden. Hadde en finfin fødselsopplevelse og følte meg trygg og godt ivaretatt hele veien. Veldig positiv opplevelse :) Ser ut til at lillebror også vil ut med rumpa først, tenker at det skal gå bra denne gangen også :)

 

Prøvde de å vende babyen eller fikk du ikke spørsmålet engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jente mi i sete for snart 7 år siden. Var en flott fødsel. De målte bekkenet i.f.t hodeomkretsen om det var plass å føde den veien og under fødselen var de parate om det skulle være noe. Alt gikk kjempeflott. Hun ble ikke forsøkt snudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte storesøster i sete for 2,5 år siden. Hadde en finfin fødselsopplevelse og følte meg trygg og godt ivaretatt hele veien. Veldig positiv opplevelse :) Ser ut til at lillebror også vil ut med rumpa først, tenker at det skal gå bra denne gangen også :)

 

Prøvde de å vende babyen eller fikk du ikke spørsmålet engang?

 

Fikk ikke spørsmål om det.. og det var like greit! Denne gangen vil de prøve å snu (nytt sykehus), men tror jeg takker fint nei til det. Tørr ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde å snu her uten at han rikket seg av flekken ;) så det var ikke akkurat skummelt... Bare noen som tok litt fast på magen liksom. Gynekologen som gjorde det på meg mente at man bare skal gjøre det dersom ungen lar seg relativt lett flytte. Er glad jeg prøvde, så vet jeg at jeg ikke hadde noe valg :P

 

Termin i .... dag :) spent på hvordan dette skal gå! Skal oppdatere når han er ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å snu her uten at han rikket seg av flekken ;) så det var ikke akkurat skummelt... Bare noen som tok litt fast på magen liksom. Gynekologen som gjorde det på meg mente at man bare skal gjøre det dersom ungen lar seg relativt lett flytte. Er glad jeg prøvde, så vet jeg at jeg ikke hadde noe valg :P

 

Termin i .... dag :) spent på hvordan dette skal gå! Skal oppdatere når han er ute :)

 

Så spennende med termin i dag! Har du noe tegn på at fødselen er like rundt hjørnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vondere og hyppigere kynnere, men ingen rier. Cervix var begynt å bli moden - gynekologen fikk en finger på baken til babyen i dag :) åpen 1,5 cm, kortere og sentrert... Så kanskje han kommer snart??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vondere og hyppigere kynnere, men ingen rier. Cervix var begynt å bli moden - gynekologen fikk en finger på baken til babyen i dag :) åpen 1,5 cm, kortere og sentrert... Så kanskje han kommer snart??!

 

Eeeek så spennende! Lykke til! Gleder meg til å lese fødselshistorien din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi ligger også med stumpen ned, men er bare i uke 33 med nr 3. så mye kan skje denne ennå, men ho har ligget slik leeeeeeeenge nu så er litt spent. Blir det sete så ønsker jeg KS siden 50 % av vaginal setefødsel ender opp som hastekeisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi ligger også med stumpen ned, men er bare i uke 33 med nr 3. så mye kan skje denne ennå, men ho har ligget slik leeeeeeeenge nu så er litt spent. Blir det sete så ønsker jeg KS siden 50 % av vaginal setefødsel ender opp som hastekeisersnitt.

 

Det er det jeg har hørt også "Liten Skatt i magen". Jeg er veldig redd for hastekeisersnitt da vil jeg heller ha planlagt KS. Men det er veldig mange som har født vaginalt og hatt grei erfaring med det også. åååå kan ikke babyene våre snu seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig viktig å være klar over forskjellen mellom et hastekeisersnitt - som betyr at det ikke har vært planlagt i minst 8 timer før man går i fødsel (da er det elektivt ks) og katastrofekeisersnitt.

 

Det er som du sier sant at omlag 50% av alle de som går for vaginal fødsel av de med baby i seteleie ender opp med hastesnitt, men de aller aller fleste får keisersnitt da på grunnlag av langsom fremgang og/eller sliten mor. Ved setefødsel er de mye mer restrektive på at fødselen skal gå pent og pyntelig for seg. Operasjonsstue skal også stå klar og alt av nødvendig personell (anestesi mm) er klare til å sette i gang med ks så snart gynekologen ber om det.

 

Hastesnitt blir i mine øyne dermed et slags semiplanlagt keisersnitt hvor man tar seg tid til spinalbedøvelse. Det kan sikkert oppleves traumatisk om man ikke er forberedt og ikke kommunikasjonen er på topp, men det er i utgangspunktet en relativt uproblematisk hendelse.

 

Katastrofesnitt derimot er noe helt annet, det er dette vi som straks skal føde frykter så mye, at noe skal skje som tyder på at babyen ikke har det bra og må ut Nååååå. Da må mor legges i narkose, og barnet skal være ute på svært kort tid. Dette vil nok alltid føles traumatisk for foreldrene, det blir ingen tid til forklaringer og alt settes inn på å redde den lille. Behov for katastrofesnitt kan oppstå ved alle fødsler, og i så måte er vi med baby i seteleie faktisk litt "heldige" med at vi har alt av personell og operasjonsstue klar.

 

Når det er sagt så er det mulig jeg hadde gått for planlagt ks jeg også hvis jeg hadde flere barn fra før av og ikke hadde tenkt til å ha noen fler. For min egen del vet jeg at det er en del risiko forbundet med tidligere ks ved senere graviditeter og dette sammen med risiko for komplikasjoner etter operasjon gjør at jeg ønsker å i hvertfall prøve vaginal fødsel. Blir det for langdrygt blir det ks, og det vil være et stort kobbel med folk som passer på oss under fødselen (kan jo være litt slitsomt også det da, med full fødestue...)

 

Jeg har hatt et ukomplisert svangerskap, har fine bekkenmål, babyen er gjennomsnittlig stor, det er godt med fostervann, han har ingen misdannelser og fremstår som en vital baby som under hele svangerskapet har hatt normale bevegelser. Dette kommer til å gå så bra så :) Håper babyen kommer i helgen, da har en av de virkelig stødige gynekologene vakt :) Med han der så føles det som om ingenting kan gå galt, og går det galt så fikser han det før det går virkelig galt :)

 

hmm... merkelig... For et par uker siden grudde jeg meg veldig, nå gleder jeg meg mer. Er fullstendig rolig og har klokketro på at det kommer til å gå finfint :) Merkelig hvordan denne kroppen er innstilt på jobben den skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til HI, sjønner hvis du er nervøs og lider av valgets kvaler. Jeg leste ALT jeg kom over av informasjon på nett, og det er virkelig mye negativt. Jeg er lege selv og har rett bakgrunn for å vurdere hva som bare er tull og vas og hva som er reelt, men i slike situasjoner som dette er man først og fremst mamma som så inderlig ønsker at alt skal gå bra med babyen i magen...

 

Jeg sorterte og vurderte og til slutt satt jeg igjen med en del spørsmål som jeg diskuterte med gynekologen. Jeg føler meg veldig fornøyd med valget jeg har tatt, og på en måte skulle jeg ønske at vi ikke fikk velge dette selv. Ved Haukeland praktiseres det slik, og jeg tok meg flere ganger i å tenke at det burde være fagfolk som tok avgjørelsen på dette, og ikke vi. Om man har andre grunner til å ønske ks i tillegg så blir det selvsagt en helt annen sak.

 

Om du ønsker å prate om dette kan vi gjerne ta en prat på telefon, send meg en PM - jeg har plenty av tid nå f.eks (mannen er på jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig viktig å være klar over forskjellen mellom et hastekeisersnitt - som betyr at det ikke har vært planlagt i minst 8 timer før man går i fødsel (da er det elektivt ks) og katastrofekeisersnitt.

 

Det er som du sier sant at omlag 50% av alle de som går for vaginal fødsel av de med baby i seteleie ender opp med hastesnitt, men de aller aller fleste får keisersnitt da på grunnlag av langsom fremgang og/eller sliten mor. Ved setefødsel er de mye mer restrektive på at fødselen skal gå pent og pyntelig for seg. Operasjonsstue skal også stå klar og alt av nødvendig personell (anestesi mm) er klare til å sette i gang med ks så snart gynekologen ber om det.

 

Hastesnitt blir i mine øyne dermed et slags semiplanlagt keisersnitt hvor man tar seg tid til spinalbedøvelse. Det kan sikkert oppleves traumatisk om man ikke er forberedt og ikke kommunikasjonen er på topp, men det er i utgangspunktet en relativt uproblematisk hendelse.

 

 

Jeg synes det er ganske merkelig å si at et hastesnitt som ikke er i narkose er et "semiplanlagt keisersnitt", for det er det virkelig slett ikke. Jeg har hatt et hastesnitt av kategorien "ikke katastrofesnitt", og det var ikke noe "semiplanlagt" over det, altså! Men jeg er selvsagt helt enig i at det er en vesentlig forskjell på katastrofesnitt og et "vanlig" hastesnitt, men forskjellen på et hastesnitt og et planlagt ks når det er snakk om komplikasjoner er også stor. Jeg tror ikke at noen som f.eks. har presset i et par timer, for å ende opp med et hastesnitt, synes at det er noe "semiplanlagt" over det keisersnittet!!!

 

Men - ved seteleie er terskelen for å ta hastesnitt lavere. Dvs at man slipper å bli tynt maksimalt, av mangel av bedre ord, slik man kan bli under en vaginal fødsel i hodeleie (ja, jeg har vært der). Man vil avbryte på et tidligere tidspunkt, og vil ikke forsøke ALT før man ringer operasjonsteamet, man avbryter mens leken fremdeles er god. Dvs at et hastesnitt ved seteleie (uten narkose) kanskje kan oppleves som roligere, siden barn og mor har blitt "tynt" mindre enn tilfellet kanskje er ved hodeleie. Terskelen for hastesnitt er veldig lav, derfor blir det 50% hastesnitt, men det er ikke dermed sagt at alle disse hastesnittene vil bli veldig traumatiske. Dessuten er man kanskje mer innstilt at at fødselen kan ende i hastesnitt på forhånd enn man er ved en "vanlig" hodeleiefødsel, noe som kan være en fordel rent mentalt hvis det faktisk skjer.

 

Man kan også snu på det: Hvis man velger vaginal setefødsel, er det 50% sjanse for å slippe ks. Er glasset halvfullt eller halvtomt? Det er et definisjonsspørsmål. Jeg har ikke svaret på hva man skal gjøre ved seteleie, jeg vet ikke hva jeg ville valgt hvis jeg hadde fått valget (jeg har ikke noe valg hvis det skulle skje) - men det er viktig å ha realitetene klart for seg. Forskjellene på planlagt/haste/katastrofesnitt er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å korrigere meg selv her, så mener jeg personlig at et hastesnitt i forbindelse med seteleie blir et semiplanlagt snitt av de grunner som du her nevner. Var litt uklar her, er fullstendig klar over at et hastesnitt i en vanlig fødselssituasjon hvor ting har dratt ut i det lengste er noe helt annet. Det er ikke min profesjonelle oppfatning som lege at jeg mener hastesnitt i seteleie er et semiplanlagt snitt, profesjonelt er et hastesnitt et hastesnitt med alle de ekstra komplikasjoner det medfører. Men som (snart) mamma utgjør det allverdens forskjell :) Så det er med disse brillene jeg ser på hastesnitt under seteleie som semiplanlagt :) Har forhørt meg litt i forhold til komplikasjoner og det er mindre komplikasjoner etter de hastesnittene hvor man har kunnet ta seg relativt god tid og med en mor som fremdeles er relativt med, i forhold til de hvor mor er tynt til det ytterste. Men det går nå stort sett komplikasjonsfritt både for de elektive, hastesnittene og katastrofesnittene - men det er liten trøst om man er en av de få som opplever det...

 

godt sagt i forhold til halvfult eller halvtomt glass, 50% sjans for å slippe ks er en god sjans :) OG man vet med seg selv at man gjorde et forsøk om det ikke skulle gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar Camillok! Det var akkurat det jeg trengte:) Jeg har i tillegg svangerskapdiabetes, men hittil i svangerskapet har tulla veid under gjennomsnittet og blodsukkeret mitt har vært stabilt. Jeg synes det er veldig vanskelig å velge iogmed at jeg har mest lyst til å føde normalt da jeg føler at KS er veldig stor og omfattende operasjon. Men når alt kommer til alt så velger jeg vel det legen/jordmor anbefaler, men jeg lever i håpet på at hun vil snu seg. Jeg er "bare" i uke 34 nå så hun har tid til å ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du akkurat det, at du har lyst til å føde vaginalt, og lar gynekologen avgjøre hvilken forløsningsmetode som vil være best for deg :)

 

Masse tid for den lille til å snu seg fortsatt, og du kan jo forsøke ytre vending :) vi forsøkte det allerede i uke 35 fordi jeg visste at han hadde ligget sånn i ca en mnd allerede da, men var ikke til å rikke ;)

 

Du blir fulgt godt opp, spesielt pga diabetes. Jeg har ingen komplikasjoner i det hele tatt, men fikk likevel ul på termindagen for å se at han fortsatt vokste normalt og at alt så bra ut. Har også fått beskjed om at de vil gjøre ul innimellom under fødselen,for å se at armer, bein, hode og kropp er i rette posisjoner på tur ut :)

 

Der er også litt forskjell fra sykehus til sykehus hvor erfarne gynekologene er i å ta i mot seteleie, dette er egentlig der aller viktigste, at de som skal ta imot og vurdere hvordan fødselen går vet hva de holder på med. Dette er mye av grunnen til at det blir praktisert ulikt rundt om i landet - etter at der stadig ble vanligere med elektivt ks ved sete er det færre slike fødsler og yngre gynekologer har ofte ikke fått så mye erfaring som de burde... Ekstra skummelt for de som får påvist seteleie når de kommer inn fødende og gynekologen på vakt må ta imot enten de kan det eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi ligger også med stumpen ned, men er bare i uke 33 med nr 3. så mye kan skje denne ennå, men ho har ligget slik leeeeeeeenge nu så er litt spent. Blir det sete så ønsker jeg KS siden 50 % av vaginal setefødsel ender opp som hastekeisersnitt.

 

Det er det jeg har hørt også "Liten Skatt i magen". Jeg er veldig redd for hastekeisersnitt da vil jeg heller ha planlagt KS. Men det er veldig mange som har født vaginalt og hatt grei erfaring med det også. åååå kan ikke babyene våre snu seg??

Ja vi får håpe de snur seg før fødsel. Har to flott vaginale fødsler bak meg og håper nr 3 blir likens. Det er smertefullt der og da formen fin etterpå. Men om hun ikke snur seg av seg selv så blir jeg å velger KS. Det er en viss risko med KS, med det er det også med setefødsel, ønsker ikke noe "drama" men mer "kontrollert" avsluttning, der hvor jeg på en måte "vet hva jeg går til". I tillegg så kan de sterilisere meg hehe. 3 barn får holde!!

Krysse fingrene for at de snur seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Eg har ingen erfaring med setefødsel men tenkte å fortelle at eg har veldig god erfaring med vending. Førstemann satt med rumpa ned og blei snudd i veke 37. Det heile var smertefritt og uten ubehag og sjølve vendinga var over på 30 sekund. Babyen vart overvåka ei stund i forvegen og ei tid i etterkant, var egentlig det som tok tid. Hjerte til babyen vart overvåka undervegs og vi høyrde at pulsen auka akkurat under vendinga, men roa seg straks igjen. Hadde ikkje stussa på å prøve igjen :) Men veit at det ikkje er alle sjukehus som utfører vending....!

 

Lykke til med vaginal fødsel eller KS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...