Gå til innhold

tett nese på 1.mnd gammel baby


Thea

Anbefalte innlegg

Lillejenta har lenge hatt seigt snørr langt inne i nesa/svelget. Snorker og piper i pusten og vansker m å puste noen ganger. Har forsøkt å gi morsmelk m engangssprøyte men det er mye styr og kort effekt.NOen som har tips ift hvordan få åpnet opp? Fikk tips om egen nesespray for spedbarn men ikke hørt om den før. Nesesuger funker dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi måtte brukt nesespray for små barn, får kjøpt den på alle apotek og matvarebutikker, ihvertfall her:) det hjalp også mye her å heve hodeenden i senga, får kjøpt klosser til å ha på bena, men går også ann å bruke bøker! Er ikke noe godt å høre at dem er så tette, men nesespray og heve hodeenden i senga var det som hjalp her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også brukt otribaby nesespray (saltvann). Dersom du bruker den 1-2min før du bruker nesesuger, kan det også gjøre det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siljemorteein. Det hjalp meg veldig å bruke nesesug samtidig som j dryppet litt saltvann dråper / Morsmelk i nesa. Morsmelk ga mest effekt for meg. Men når du nevner piping og pustevansker høres det litt mer alvorlig ut enn forskjølelse for mg, Jeg ville ha, for sikkerhetsskyld oppsøkt lege eller hørte med helsestasjonen fordi hun er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Anbefaler også vanlig otrivin nesespray for baby, 0-2 år. Så lenge det ikke brukes i mer enn 10 dager så går det bra. Kjøpes på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler morsmelk og deretter nesesuger som du suger selv (otribaby), da får man sugd ut ordentlig. Jenta mi hadde mye problemer med det og vi måtte gjenta dette ganske ofte, men åpnet opp godt. Nesespray funket ikke like bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhinox er (eller har vært) tilbaketrukket fra markedet, anbefaler det ikke. Snakk i såfall med legen.

Ville heller ikke brukt otrivin til en så liten en..

 

På apoteket får du kjøpt physiomer. Det er saltvann under trykk. Den ene er fra 2 ukers alder. Den forebygger også ørebetennelse. Det er kun isotont (?) Saltvann.

 

Da min eldste var 6 uker fikk hun en luftveisinfeksjon, og legen anbefalte den. Vi har hatt den i skapet siden..

 

Legg barnet på rygg på fanget ditt, med hodet litt 'hengende' bakover. spray helt kort inn i hvert nesebor..

Nesesuger anbefales vel ikke siden det kan skade slimhinnene, med mi.dre det er et sånt som de kaller 'jordmorsug' eller noe i den duren..

 

Ellers; som de andre sier, løft hodeenden på senga..

 

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin er effektivt, men djevelens verk. Saltvann kan brukes ubegrenset og finnes i ulike styrker. Du kan også lage selv. Morsmelker ogsåfint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dere kan si at otrivin er djevelens verk? Eller ikke anbefale det! Hva er grunnen til at dere ikke anbefaler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at slimavsvellende nesespray som feks otrivin har gitt alvorlige bivirkninger gitt til spedbarn. Pustestopp og hjertestans med døden til følge. Det er jo bare å google så finner du det. Otrivin er forresten avhengighetsskapende og ødelegger slimhinnene. Tror du dette er noe vi finner på eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror Self ikke at dere tuller, bare det at dere ikke anbefalte det, men uten å oppgi grunn. Greit å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det er avhengighetsskapnde vet jeg, men tror jo at så lenge man bruker det innenfor tidsrammen så skal det vel gå bra. Verre med pustesstans og død. Rart at de selger det på apoteket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe svineri.Men akk så effektivt, for min del det eneste som virker. Legen har skrevet ut reseptbelagt i stedet for otrivin, men er like tett da. Ville ikke gitt til baby, visste ikke det fantes tilbaby en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har samme problem! Bra ALLE skriver saltvann,morsmelk,nesesuger! Som om du ikke skrev at det ikke virket, å lurte på noen andre triks!😂✌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...