Gå til innhold

Til alle advokater/bankrådgivere.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som jeg ikke klarer å finne på nettet.

Her er situasjonen:

 

Jeg har vært en heldig jente som har hatt en far som sparte opp penger til meg som var øremerket bolig når jeg var yngre. Når jeg var 18 år kjøpte jeg min egen leilighet og skrev da under på et papir hvor jeg samtykket at jeg kunne kunne gjøre noe med denne leiligheten uten min fars samtykke.

 

Nå er leiligheten solgt, og den ble solgt for 300 tusen mer enn hva jeg kjøpte den for. Summen av salget vil først og fremst gå inn på lånet, og resterende penger mener nå pappa at han har fullmakt over og at jeg ikke har muligheten til å disponere disse selv, verken pengene han har spart opp til meg (noe jeg forstår), eller pengene som jeg har fått i verdistigning. Alt dette skal kun gå i ny bolig. Er dette rett og har han lov til dette?

 

Og for dere som lurer på hvorfor jeg henger meg opp i dette er fordi jeg ønsker å bruke en sum av dette for å få tatt bilserfikatet og kjøpe en billig bil som fungerer, noe min far mener jeg ikke kan gjøre fordi det er han som bestemmer over pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått pengene hos faren din? Eller er de et lån du skulle betale tilbake når du solgte leiligheten?

 

Hvorfor mener faren din at han har rett til å bestemme over pengene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på uten å vite mer om hva som var avtalt mellom deg og din far. De begrensninger som var i din disposisjon over leiligheten, går ikke nødvendigvis over på overskudd av salget (som jeg antar din far faktisk godkjente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har spart opp penger til meg, i mitt navn, på en sparekonto øremerket boligkjøp. Når jeg solgte leiligheten skrev jeg under på en avtale "Den boligen som ble kjøpt da, kunne jeg ikke gjøre noe med uten hans samtykke" Han samtykket i at leiligheten ble solgt. Det jeg lurer på nå er om han har rett til å bestemme over pengene som er igjen av salget. Avtalen jeg skrev under på gjaldt den boligen som nå er solgt, ingen ting utover det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lappen er en ting, men er jaggu meg enig med faren don at pengene ikke bør gå til il!

Hvorbmye vil du bruke på penger til en bil som fungerer? Bil kjøper man av løpende inntekt, ikke oppsparte midler, ikke kapital inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skulle være merkelig om denne avtalen medfører at faren din kan kontrollere pengene i uoverskuelig fremtid.

Men jeg er ikke jurist da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde hjemmel alene(eide alene) og faren din ikke hadde noen økonomiske rettigheter i leiligheten eller ved salg, har han selvfølgelig ikke noen rettigheter til pengene heller, de kan du fritt disponere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som jeg ikke klarer å finne på nettet.

Her er situasjonen:

 

Jeg har vært en heldig jente som har hatt en far som sparte opp penger til meg som var øremerket bolig når jeg var yngre. Når jeg var 18 år kjøpte jeg min egen leilighet og skrev da under på et papir hvor jeg samtykket at jeg kunne kunne gjøre noe med denne leiligheten uten min fars samtykke.

 

Nå er leiligheten solgt, og den ble solgt for 300 tusen mer enn hva jeg kjøpte den for. Summen av salget vil først og fremst gå inn på lånet, og resterende penger mener nå pappa at han har fullmakt over og at jeg ikke har muligheten til å disponere disse selv, verken pengene han har spart opp til meg (noe jeg forstår), eller pengene som jeg har fått i verdistigning. Alt dette skal kun gå i ny bolig. Er dette rett og har han lov til dette?

 

Og for dere som lurer på hvorfor jeg henger meg opp i dette er fordi jeg ønsker å bruke en sum av dette for å få tatt bilserfikatet og kjøpe en billig bil som fungerer, noe min far mener jeg ikke kan gjøre fordi det er han som bestemmer over pengene.

 

spørs hva du skrev under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen er en ting, men er jaggu meg enig med faren don at pengene ikke bør gå til il!

Hvorbmye vil du bruke på penger til en bil som fungerer? Bil kjøper man av løpende inntekt, ikke oppsparte midler, ikke kapital inntekter.

 

Ja og nei, for man må ofte ut med en stor utgift når man kjøper bil, og da er det bedre å bruke oppsparte midler enn å låne summen - veldig få som har flere hundre tusen i lommepenger.

men man bør igjen sette av minimum det tapet man har i bilen (verditap) pr mnd i tillegg til løpende kostnader, helst mer, slik at man ikke spiser opp verdier man har spart opp - men heller bruker de til et "personlig lån".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Alle pengene som gikk inn i boligen er øremerket boligkjøp da er også pengene som vokste med boligen øremerket nytt boligkjøp. Spar til bil og kjøp ny bolig for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...