Gå til innhold

Flere med vekstavvik??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 33 fullgåtte uker og fått beskjed om et vekstavvik på - 12 %.

Skal tilbake om 2 uker da for å være sikker på at det ikke fortsetter,¨men alt var normalt ellers, så regner med at det går bra..

 

Flere som har fått denne beskjeden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i uke 32 og symfysemål har gjort et hopp fra uke 24 og 28. Skal derfor tilbake om 14 dager. Legen mente at de tidlige målene kanskje ikke var 100 % riktig. Ellers var alt normalt på kontrollen og jeg er ikke bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avvik på -6%. Legen sa til meg at alt innenfor pluss/ minus 20% var regnet som normalt. Og for min størrelse var nok -6% passelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite på forrige UL at jeg hadde et avvik på +17%.

Skal på ny UL 21 mars, og hvis avviket mitt har blitt større, blir jeg muligens satt igang føre termindato.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om +7% i uke 28, men jordmor sa at det var helt normalt og trengte ikke si noe om hvor stor hun kom til å bli til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått beskjed om -2% før jul og +4% i januar. Skal til ny estimering nestge uke (mellom 36+0 og 36+6 en gang) fordi symfyse målet har gjort ett hopp :)

Jeg har hørt +/-10% bryr de seg ingenting om (innenfor feilmarginen), hvis det er mer enn +/- 20% så følger de opp ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er +2% så da blir han vel ca 3,7 kg eller noe sånt om han blir til termin. Men samtidig sies det jo at estimeringen er +/- 500g, så jeg tror vi alle skal ta det litt med en klype salt... En venninne fikk to ganger estimert at barnet skulle bli nesten 5 kg, og begge barna var under 4... Hos henne lå babyen med ryggen sin mot hennes ryggrad og bein/armer u, samme som min gjorde på første estimeringen. Sist gang viste estimeringen at babyen vår hadde vokst 700g på 2 uker, etter at legen var veldig kjapp med målingene sine... Det tror jeg faktisk ikke stemmer. Skal tilbake fredag, som da er 2 uker etter, og tipper han da er ca 2,6-2,7 kg - sist ble han estimert til 2,5... Men hvem vet - kan jo hende at jeg får en gigababy, men SF-målene er mellom de to andre som var 3,6 og 2,7 til termin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 33 fullgåtte uker og fått beskjed om et vekstavvik på - 12 %.

Skal tilbake om 2 uker da for å være sikker på at det ikke fortsetter,¨men alt var normalt ellers, så regner med at det går bra..

 

Flere som har fått denne beskjeden??

 

jeg ble satt igang da jeg var 39 uker sist med vekstavvik estimert til 20-25 % - noe som stemte. Men alt gikk kjempefint og det var overhodet ingenting i veien. Gutten var 2600g, men ellers tipp topp! og han tok igjen de jevnaldrende babyene veldig fort!

 

Denne gangen får jeg ekstra oppfølging (ekstra UL i uke 24 - som var helt normalt ift vekst), og hyppige kontroller hos jordmor for å følge opp evt avflating på SF-målet (sånn de oppdaget det siste).. Jeg ser tendens til avflating nå, og SF-målet er i utgangspunktet lavt så godt å vite at de følger med. Spent på å se hva de sier på neste kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vekstavvik på -11% på gutten min i uke 32, da han ble født ca 2 uker før termin var han 2750 gram og 47 cm. Så det stemte vel, søstra var 3060 gram men da var jeg ikke på vekstkontroll. Nå har jeg et vekstavvik på -10 % og har hatt lave symfyse mål hele svangerskapet. Lita og tynn og liten mage. Men jeg er en av dem som får små barn, så jeg trur nok det stemmer for meg denne gangen også. Men mine to har vært små av vekst hele tiden, men det ligger i genene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vekstavvik på -17% i uke 36, skal på ny UL i uke 38 for å sjekke forholda. Har hatt litt lave mål hele veien, men det var først når kurven flata ut at jeg ble sendt til sjekk. Alt stod bra til med babyen, aktiv og navelsnor fungerer som den skal osv osv. Fikk beskjed om å være ekstra obs på bevegelse, eller endring på bevegelse.. Men utover det, ingenting å bekymre seg over. FIkk dog beskjed om at det ikke kom en like stor unge nå som forrige gang, han var 3730 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd igjen nå sist mandag da, da var avviket kun på - 6, så prinsen min var vokst litt.. :) håper han vokser enda litt til, 4 uker til termin og nå veier han litt i underkant av 2500 gram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var på vekstkontroll på mandag og fikk vita at lillegull i magen er +30% enn "normalen"....fikk litt sjokk vi!

Jeg har bare lagt på meg 5 kg og har egentlig ikke særlig stor mage. Er 36 + 1. Skal tilbake på kontroll om 14 dager for å måle på nytt da gynekologen mistenkte at han hadde målt litt feil -> det var sent på dagen og lillegull var ikke særlig villig til å ligge i ro mens Dr.mannen trykket på magen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på vekstkontroll på mandag og fikk vita at lillegull i magen er +30% enn "normalen"....fikk litt sjokk vi!

Jeg har bare lagt på meg 5 kg og har egentlig ikke særlig stor mage. Er 36 + 1. Skal tilbake på kontroll om 14 dager for å måle på nytt da gynekologen mistenkte at han hadde målt litt feil -> det var sent på dagen og lillegull var ikke særlig villig til å ligge i ro mens Dr.mannen trykket på magen ;-)

 

Jeg tror nok jeg hadde tatt den estimeringen med en liten klype salt... +30% er jo ganske mye og om magen din er liten skurrer det litt... Det er ikke alltid sammenheng mellom SF mål og babyene størrelse, men det føler jeg oftest er når SF målet er høyt og babyen allikevel er liten grunnet f.eks mye fostervann. Et stort barn må jo tross alt gjøre av seg et sted der inne ;) Forsøk å legge dette litt på hyllen til du har gjort et nytt estimat...

 

Min lille ble estimert til 3,1kg når jeg var 38 uker. Jeg har på følelsen at han er mindre siden SF målet ligner veldig på lillesøster som var 2,7 til termin, og hun lå ikke i mye fostervann heller.

 

Stol på magefølelsen din, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...