Gå til innhold

Mister jeg melka?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig opplevd ett samlivsbrudd, og er helt ødelagt. Klarer så vidt å få i meg mat, spiser tre gang om dagen.

Babyen på 2 mndr har tidligere spist hver 3 time, nå er hun begynt å spise hver 1,5 time.. Sånn har det vært i fire dager. Holder jeg på å miste melka?? Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det heter økedøgn, kan det gjerne vare lenger enn et døgn. Hvis hun er fornøyd utenom måltidene og ellers sover godt, så ville jeg ikke bekymra meg riktig ennå..

Det kan jo også være et suttebehov. Eller kos- og nærhetsbehov.

Min jente spiste veldig ofte til tider, og det gikk i bølgedaler..

 

Det skal være godt for produksjonen å drikke rød te. Sånn 4 red fruits te, eller amme te f.eks.

 

Ellers er produksjonen størst om natta, så det skader ikke å legge henne til et par ganger ekstra da. Du får jo enda litt mer oppstykket søvn, men du får sørge for å ta det igjen på dagtid når hun sover :)

 

Håper det går bra med deg oppi det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av ang ammingen og tenk at det er økedøgn. Det er ikke bare ett døgn det holder på, skjønner du :) Og 2 måneder er tiden for ett av minst mange sånne økedøgn(før det også, egentlig) :) Og tre måneder, og mer til. Det skjer hele tiden, så lenge barnet ammer og vokser opp på morsmelk :)

 

å spise 3 ganger i døgnet er jo helt greit, det. Husk bare på å drikke nok hele tiden. O'boy er godt ;)

 

Og brus, og te og melk, og vann og saft og juice. Alt som er. Lag deg supper, så får du mat og drikke i ett. Buljongvann.

 

Jeg vet det er tøft, og jeg vet det kan føre til at melka stopper. Men faktisk er din redsel for at den stopper, mer medførende til at den gjør det, enn andre ting som skjer i livet ditt. Så lenge du tilbyr babyen mat når babyen vil ha selv, så står stort sett produksjonen fint i forhold til etterspørselen.

 

Ta vare på seg selv, vær egoist på barnets vegne, så går dette bra. Husk det at du må ta vare på deg selv, og skjerme deg selv, for du er den barnet trenger :)

 

Lev med barnet og dets rutiner, og ikke alle andre, så går nok dette bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØkedØgn kan fint vare noen dager, jeg hadde selv hyppige Økeperioder når jeg stresset mye rundt dåpen til vesla. Hadde en tØff uke hvor det var amming hver time, mye skrik og lite sØvn. Hold ut! Det er verdt det. Etter barnet fylte 3 mnd hadde jeg ingen Øke perioder og ammet til jenta var 13 mnd.

 

PrØv å ikke gi etter for flaske med melk - da Øker du ikke produksjonen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte ogsp jeg mistet melka denne uka. Jeg har konsentrert meg om å slappe av mest mulig. Jeg har sovet, gjort avslapningsøvelser når jeg ammer ol. Etter et par dager meret jeg at han spiser og tisser mer. Les om hvordan du kan minke melka på ammehjelpen, og gjør det motsatte :) Husk at det ikkje gjør noe at han ikke legge på seg "nok" hver uke. Det er vetøkning på sikt som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det gå lengre enn MAKS 3 timer mellom ammingen, helst hver 2 time på hvert bryst i noen få dager til det tar seg opp igjen. Du må ikke spare opp melken for å fylle opp brystene, da minker melken. Melkeproduksjonen er størst de første 3 timene etter amming, deretter dabber den av.

Amm amm amm, sove, spise amme. Ingenting annet. Jeg avlyste alle avtaler de gangene jeg hadde økedøgn og lå for det meste bare i senga og sov, spiste, så på serie og ammet.

 

Legg til flere ganger om natta, da er produksjonen på det største.

Legg h*n til på det brystet du sist ammet av først hver gang :-) Så de blir skikkelig stimulert. Ikke stress, prøv å se på tv eller noe mens du ammer så du slapper heelt av og melken får strømmet ut så godt og fort som den kan nå som den er nede. Jobber du for det, kommer den seg igjen men det tar noen dager med hardt arbeid. Been there!

 

Ikke gi etter for flasken, da får du ikke opp produksjonen.

Det går over :) God klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...