Gå til innhold

Til dere med lavt stoffskifte


nick_342104

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt lavt stoffskifte hele livet og går derfor på Levaxin.

Siden jeg fikk mitt første barn for snart 10 år siden har sykdommen forverret seg og jeg har måttet øke medisineringen en del(har fått veldig god oppfølging av fastlegen, det ska sies)

 

Har prøvd å lese meg fram til om hva man kan gjøre selv for å evt slippe å bruke høyere dosering enn nødvendig.

Stod noe om kosthold men fikk ikke helt tråden i det. Skal sies at jeg er noe overvektig, noe jeg er i gang å gjøre noe med(forhåpentligvis vil jeg lykkes også)

Det stod noe om at man kan ha for lite b12-vitamin blant annet.

 

 

Jeg har hatt litt ubehag som tretthet, urolig kropp og lite energi og da får jeg bekreftet hver gang på prøvene at jeg har for liten dose, og må da selvfølgelig øke den. Bruker nå 200 mcg hver dag.

 

Er det noen som har noen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Synes det høres ut som en stor dose. Jeg tar selv 100 mikro + 20 mikro Liothyronin (hadde tatt 150 Levaxin om jeg ikke tok Lio).

 

Du kan prøve å kutte ut/ned på goitrogene matvarer og se om det hjelper.

Evt kan du prøve å begynne med mat som skal booste stoffskiftet litt: Grapefrukt og extra virgin kokosolje.

 

Det viktigste du gjør er å ta alle tilskudd vi med LS skal ha, som er b12, jern, kalcium, selen, d-vitaminer, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en stor dose. Jeg tar selv 100 mikro + 20 mikro Liothyronin (hadde tatt 150 Levaxin om jeg ikke tok Lio). Du kan prøve å kutte ut/ned på goitrogene matvarer og se om det hjelper. Evt kan du prøve å begynne med mat som skal booste stoffskiftet litt: Grapefrukt og extra virgin kokosolje. Det viktigste du gjør er å ta alle tilskudd vi med LS skal ha, som er b12, jern, kalcium, selen, d-vitaminer, osv.

Man skal aldri vurdere andres dosering av medisiner. Det er kan være forhold hos den andre personen som er helt ulikt deg og derfor skal man aldri sammenligne.

Det er heller ikke slik at alle med lavt stoffskifte skal ha alle de tilskuddene du ramser opp.

 

TS: Har du sjekket d-vitamin statusen din? Veldig mange med stoffskiftesykdom har for lavt d-vitamin. Det er viktig å utnytte alle solstrålene vi kan få nå, og da skal man sitte ute i ca 20 minutter uten solkrem de dagene vi har sol.

D-vitamin sjekkes best i slutten av mars. Da har vi lavest verdier gjennom året. å sjekke nå er lite hensiktsmessig. Bruk tran eller trankapsler. Det er et godt tilskudd.

 

Vi ser også at mange profiterer på et kosthold med redusert inntak av hvete og sukker. Du trenger ikke kjøre strikt lavkarbo, men bli mer bevist på inntaket av hvete og sukker, samt passe på å spise mer fet fisk og sunne oljer.

 

Du skriver at du gjerne vil slippe høyere dosering enn nødvendig, men du skal ha den levaxinen du trenger. Du har etter alle disse årene en kjertel uten funksjon, og da vil man se at behovet for levaxin er noe større en hos feks nydiagnostiserte.

Vi som bruker levaxin har noen behandlingsmål, og der bør TSH ligge mellom 0.5 og 1.5, mens FT4 bør ligge i øverste tredjedel av referanseområdet. Vi ser at en del føler seg best med en FT4 over referanseområdet.

 

Neste gang du er til kontroll bør du be om en full status på stoffskifte, vitaminer, blodprosent, ferritin, og hvis du har andre symtomer enn stoffskifte, andre autoimmune sykdommer. Det er dessverre slik at det gjerne kommer til flere autoimmune sykdommer når man først har en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jeg er også født med lavt stoffskifte, og har slitt med tretthet og lite energi.

Jeg har hatt veldig ustabilt blodsukker, og har derfor kuttet ned veldig på karbohydratene.

Det hjelper VELDIG! Jeg er følger ikke lavkarbodieten slavisk, men istedet for brød spiser jeg ruvitaknekkebrød, og prøver og ikke spise så mye sukker.

Jeg spiser litt potet og pasta, men prøver å begrense det.

Jeg har nå stabilt blodsukker hele dagen, mye mer energi og har gått ned mange kg!

Har lest flere steder at lavkarbo anbefalles for de med lavt stoffskifte. Det funker ihvertfall for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg må legge til at det som hjelper mest for meg er mosjon. Og jeg vet av erfaring at å trene når man er så trøtt og sliten som man kan være når stoffskiftet er ugreit er VELDIG lite fristende.. Men hvis du klarer det vil du få masse energi! Jeg begynte å gå lange turer hver dag, og nå har jeg blitt joggenarkoman. Jeg orker ikke en dag uten joggetur. Jeg har ikke presset meg selv i det hele tatt, bare fikk lyst til å løpe etterhvert som kroppen kom i form. Over 30 kg ned på 8 mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...