Gå til innhold

Overvekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere og flere nordmenn blir overvektige og det fører til store helseproblemer for mange. Man trenger ikke være "bælfeit" for at det skal være farlig, allerede ved et magemål på 80 cm ved navlen øker faren for sykdomer og død for damer etter hva jeg har hørt. Det er ikke mye. Hvis det også er riktig at av alle kvinner med over 29 i BMI som dør, dør halvparten av overvekten. (en kvinne på 170 cm har en BMI på 29 om hun veier 84 kg)

 

Hva mener dere er det mest fornuftige samfunnet kan gjøre for å redusere problemet? Bør for eksempel arbeidsgiver kreve at man trener 4 halvtimer i uka i forbindelse med lunchpausen? Bør alle kalles inn til kontrollveiing/måling på helsestasjonen årlig slik at de som står i faresonen kan fanges opp og få veiledning? Bør søte og fete matvarer beskattes hardere? Noen som har noen gode ideer?

 

http://www.tv2.no/sporty/kosthold/kroppsform-avgjoer-din-levealder-3436759.html

 

http://www.tv2.no/sporty/frykter-amerikanske-helsetilstander-3426782.html

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/professor-overvektige-maa-komme-seg-ut-i-sola-3337895.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer disiplin på hverdagene. Det skal være flest hverdager i et år.

 

Har ikke så mye tro på prisøkning på karbohydrat-varer, da man allerede nå ser at ungdom tar skoleboller direkte ut av hyllene og spiser dem i butikken. De som vil ha disse produktene, sørger for å få tak i dem. Og det blir å straffe den delen av befolkningen som klarer å kose seg med kaker på rett måte.

 

Ville det isåfall vært et skille mellom melposene og de ferdige produktene? Ettersom vi så i "smørkrisa", er det tvilsomt om nordmenn vil akseptere sukker og melposer til 200 kroner stykket.

Hvis sukker- og melposene forblir relativt billige, vil det kanskje vokse fram en "mafia" som baker hjemme og tar med godteriet til skolegårdene, der de kan selge det til stor fortjeneste? Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det må være opp til hver enkelt hvordan kostholdet og livsstilen skal være.

 

Det samfunnet skal bidra med er tilrettelegging, kunnskap og behandlingstilbud til de dom trenger det.

 

Det viktigste vi kan gjøre er å bygge trygge skoleveier slik at barna kan gå til og fra skolen. Man kan også gjerne forby biler på skolens område, det skumleste ved å la barna gå er ikke lyskrysset eller den smale broen, men stressede foreldre som råkjører barna sine til inngansdøra 15 min etter at de selv skulle vært på jobben.

 

Dernest ville jeg prioritert øvrige gang- og sykkelveier og friluftsområder, slik at alle hadde lett(ere) tilgang til sunne fritidsaktiviter.

 

Kunnskaper om kost og helse bør prioriteres mer i skolen, ikke nødvendigvis i form av tavleundervisning. Jeg tror ikke at noen turdager ekstra og litt mer gym går utover øvrige skoleprestasjoner, men derimot kan bedre mestringen samtidig som barna opplever glede av å bruke naturen og kroppen. Sunn mat bør læres i praksis i skolekjøkkenet.

 

Selv mener jeg sunn mat ikke trenger å være dyr mat, tvert imot kan man lage mye sunn og god mat for prisen av en frossenpizza. Men man må gjerne gjøre mer for å gjøre det fristende å velge det sunne, for eksempel gjennom moms-systemet.

 

Når voksne mennesker som er overvektige ønsker å endre matvanene sine og mangler kunnskap, bør de få henvisning til ernæringsfysiolog uten for mye venting og om-og-men. Tilsvarende kan de få et tilbud om de får helseplager som disponerer for overvekt (og omvendt). Når barn blir overvektige bør familiene tilbys hjelp til livsstilsendring.

 

Men det kan ikke bli opp til samfunnet å gjøre noe med den enkeltes overvekt. Vi må selv ta ansvar for egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegmener også at dette i første rekke er den enkeltes ansvar, men samtidig er det viktig at samfunnet blir organisert på en slik måte at det å bevege seg er naturlig og slik at menneskene ønsker å ta vare på egen helse.

Jeg mener at all reklame for snop og usunne produkter burde forbys på samme måte som at reklame for alkohol og tobakk er forbudt. Jeg mener også eiere av offentlige bygg som skoler og andre steder som har gymsaler eller treningsrom bør tilby disse til gratis benyttelse for idretslag eller andre grupper som ønsker å trene.

 

Jeg tror også det er viktig å arbeide for å få tennåringer og unge voksne til å bevege seg mer. Idretten er veldig dyktige til å ta vare på dem som ønsker å drive konkuranseidrett, men det passer ikke for alle. Jeg mener derfor det er viktig å legge til rette for mer lekpregede aktiviteter med mindre prestasjonsfokus.

 

Ellers tror jeg helseprogrammer som "Puls" ol på TV er en god idee. Det kan være motiverende og opplysende for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det en luksus å gå på videregående skole, mens i dag står skoleelevene fram i avisa og forlanger heis i skolebygget. Det sier litt om den endrede mentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...