Gå til innhold

hvilke ord og uttrykk er utgått på dato?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Husker en tråd som omfattet dette for lenge siden, men fikk lyst til å starte på en igjen.

 

Jeg husker blant annet når vi var med mamma og handlet, så skrev hun selvfølgelig ut en sjekk. En vanlig frase da var : Kan jeg skrive en på tusen?

 

telefonbenk og stereobenk e vel også litt ute.

 

Og vi fikk aldri lov til å ringe før fem på ettermiddagene, det var jo dyrt!

 

Jeg husker også pappas jobbmobil. Den var liten og hendig den :D En svææær skulderveske vi drassa rundt med. Men det var stas å ringe med den og fortelle at vi ikke var hjemme...

 

Noen andre som har noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jenta til Henrik

Datamaskin, doktor, drosje, sertifikat, dette er ord jeg ikke hører så ofte lenger ;)

 

Ellers husker jeg alt det du nevner i hovedinnlegget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prinsesse 07.01-12

Fjernsyn. Hadde ei jente på litt over 2 år i bhg som sa at ho hadde sett barnetv på Fjernsynet. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en tråd som omfattet dette for lenge siden, men fikk lyst til å starte på en igjen.

 

Jeg husker blant annet når vi var med mamma og handlet, så skrev hun selvfølgelig ut en sjekk. En vanlig frase da var : Kan jeg skrive en på tusen?

 

telefonbenk og stereobenk e vel også litt ute.

 

Og vi fikk aldri lov til å ringe før fem på ettermiddagene, det var jo dyrt!

 

Jeg husker også pappas jobbmobil. Den var liten og hendig den :D En svææær skulderveske vi drassa rundt med. Men det var stas å ringe med den og fortelle at vi ikke var hjemme...

 

Noen andre som har noe å bidra med?

 

Lø og schpa føler jeg er litt "ute" :P Hvis det var noen andre enn Blærumssossene som sa det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange fine ord og uttrykk som forsvinner, og mange av dem erstattes med no' engelskklingende no'.

 

Hvem bruker ransel og spiser formiddagsmat lenger? Eller har pengene i en portemone? Taskenspillere, vriompeiser, dåsemikler og lathanser er det også merkbart lang mellom.

 

Jeg husker også at vi ikke fikk ringe før etter fem, og at det bare var billig om vi ringte til noen uten retningsnummer. Da jeg var barn betydde også telefonkø noe helt annet. Det betydde nemlig at du sto på venteliste for å få telefon. Det kunne ta noen år. Derfor hadde man gjerne en telefonbøsse ved siden av telefonen hvor naboer som kom for å ringe kunne putte på noen kronestykker.

 

Telegram og telefaks kan jeg ikke si jeg hører så mye om mer, eller punche hullkort....ja,ja, verden går framover ;) Men jeg sier både doktor, drosje og sertfikat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordet "frøken" føler jeg at det er helt ut, også er det sikkert et eller annet slang ord også som er ut,

 

Ordet er ut i den forstand at man ikke lenger kaller lærinner for frøken.

 

Men jeg bruker det nesten konsekvent når jeg snakker til min lille tulle: "velsefrøken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også om mange som kaller vennene sine for frøken. Skriver kommentarer på facebook som: "gratulerer med dagen, frøken," eller "strøken frøken" osv. Så ordet er ikke gått ut, men betydningen har endret seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med teie? Mange som går rundt med teier for tiden?

 

Atte...hæ?

 

teie vettu, som i stor veske/bag :) Kanskje mer lokalt det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva med teie? Mange som går rundt med teier for tiden?

 

Atte...hæ?

 

teie vettu, som i stor veske/bag :) Kanskje mer lokalt det da?

Jeg har aldri hørt det uttrykket før, så det er ikke i bruk her jeg kommer fra ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kaffelars er det bare bestemor som snakker om. Herrejemini, kalosjer og gamasjer er det også lenge siden jeg har hørt. Barselgrøt er det heller ingen som har kommet til meg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamasjene er i full bruk og selges i de fleste sportsbutikker. Supert plagg til barn og voksne som er ute i snøen. Både ordet og plagget brukes daglig her.

 

Suppekvast, duggurd og hanrei er derimot ord jeg hører sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 17, hun rister på hode når jeg sier: Fotoapparat!

"mamma, slutt å drit deg ut a. Det heter kamera" Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datamaskin, doktor, drosje, sertifikat, dette er ord jeg ikke hører så ofte lenger wink.png

 

Ellers husker jeg alt det du nevner i hovedinnlegget wink.png

 

Hæ??? Bruker alle ordene regelmessig jeg iallefall! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kaffelars er det bare bestemor som snakker om. Herrejemini, kalosjer og gamasjer er det også lenge siden jeg har hørt. Barselgrøt er det heller ingen som har kommet til meg med. :)

 

Kalosjer er et ord jeg sjeldent hører. Men så det for første gang i mitt liv for noen mnd siden. Det var en mann på toget som hadde det på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillongs! Nå heter de taits...

 

Er vel forskjell på tights og stillongs. Sier stillongs om alt som er under buksene, tights er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillongs! Nå heter de taits...

 

Er vel forskjell på tights og stillongs. Sier stillongs om alt som er under buksene, tights er utenpå.

 

Tights er uttapå buksa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Teleks og bankbok er vel ganske ute nå.

 

Mormor sier portemone, og det syns barna er hysterisk morsomt ;)

Og pengetaske er vel heller ikke vanlig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...