Gå til innhold

Lammeskinn og spysyken


lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Anbefalte innlegg

Har en liten jente som har spydd i hele natt og idag, i tillegg til veeeldig løs avføring, stakker..har spydd ut alt! Hvordan rengjør jeg lammeskinnet??

Og er det noen som har tips som kan hjelpe ang spying? Hs er ikke tilgjengelig om fredagene, og legekontoret hadde ikke så veldig mye tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er hun? Det er ihvertfall viktig at hun får i seg nok væske, gi gjerne saft eller eplejus hvis hun ikke vil ha vann. Blåbær virker stabiliserende på magen, så blåbærsaft eller mos kan være et tips. Men blåbær kan sette ganske stygge flekker hvis det kommer direkte i retur da, så vær litt obs på det...

 

Når det gjelder vasking av lammeskinn sitter jeg med det samme her i dag, og har fått følgende tips av en sauebonde: Vask på max 30 grader, og på ullprogram i max 20 minutter. Det viktigste er å passe på under tørkingen, for skinnet må strekkes før det er helt tørt så det ikke "stivner". Hvis skinnet blir hardt må det behandles med fettholdig såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket mine lammeskinn på ullprogram i maskin med Milo flere ganger. Ikke helt sikker på hvilken temperatur jeg kan ha brukt, men godt mulig 40 gr.

 

Skinnene er like fine. Strekker de og børster med en katte/hundebørste mens de tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 10 mnd..hun på legekontoret lurte på om hun er tynn, og det er hun jo..men hun er normal iforhold til høyden da.

Jeg har prøvd å gi henne eplemos, hun var ikke veldig begeistret for det. Fikk i henne nesten en porsjon med grøt for 3 timer siden, også tenkte jeg å gi henne skive med jordbærsyltetøy når hun våkner. Hun skal egentlig ha seg en flaske med mme imellom, men hun spydde opp alt halvveis...

Jeg skal sette på skinnet etterpå, så håper jeg det ordner seg!

 

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man børste de? :) Jeg har ikke sånn børste for dyr, og ikke har jeg mulighet for å komme meg på butikken for å få kjøpt det heller siden hun er så dårlig..

Endret av lillelykkelig ♥ jenten min ♥
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MME ville jeg droppet, all annen melk enn morsmelk er ikke noe særlig når det er magesjau på gang. Gi heller eplejuice blandet 50/50 med vann eller Farris. Men om hun har spist eplemos og en porsjon grøt uten å spy det opp så er hun nok på bedringens veg :)

 

(Om du ammer så kan du bare fortsette med det, morsmelk er ikke det samme som annen melk her.)

 

Pass på at hun tisser jevnlig (våte bleier). Dersom hun ikke tisser så kan du klype henne i huden - dersom hudfolden blir stående når du slipper så må du ringe legevakta med en gang, det kan tyde på dehydrering. (Da vil hun samtidig være veldig slapp og dårlig.)

 

Tommelfingerregelen er at det som går inn også går ut, så om du får henne til å drikke ca 1 liter pr døgn inkludert væske i grøt og fruktmos, og hun ikke spyr det opp og ikke har MANGE diarebleier så går nok det meste av væske "rett veg" og kommer ut som tiss og svette, slik det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har kun spist en porsjon grøt til frokost, kl 8 idag tidlig..prøvde å få i henne en skive nå, men det eneste hun ville ha var nesten et helt beger med fruktmos. Har blandet eplemos og farris, men hun er ikke interessert i det hele tatt...tar seg en slurk, også vil hun ikke ha mer.

 

Hun er heldigvis sånn som hun pleier når det gjelder allmenntilstand, full i energi og i godt humør. Fikk tak i hs alikevell, og det var bare å reise til legevakten senere idag om hun fortsatte spyingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...