Gå til innhold

Tidlig nedpress følelse. Noen med erfaringer?


Maya med nr.3

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt 3.barn i uke 23+2. Den siste uka har jeg følt sånn nedpress. Noen som har erfart det samme? Kan ikke huske å ha kjent slikt med de to andre. Er det vanlig for flergangsfødende å føle slikt nedpress? Tenker på at vi har jo sikkert en svakere bekkenbunn så slikt kanskje kan kjennes lettere, uten at det er noe farlig? Tenker selvfølgelig på om det kan være fare for at dette påvirker livmorhalsen. Jeg har ikke født for tidlig før så da er det vel ikke store sjanser for at jeg kan gjøre det nå? Hun første fikk jeg i uke 37+6 og hun andre i uke 40+0. Med de to var jeg enormt plaget med kynnere, var inne å målte livmorhalsen i uke 28 med hun første, den var da 4.5 cm lang å det er jo kjempe bra. Denne gangen har jeg ikke så mye kynnere.

 

Kjenner dette med nedpresset bekymrer meg litt så tenkte å ringe jordmor i dag.

 

Men er det flere som har kjent dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter også min nr 3 og kjenner på det samme... Jeg hadde det de kaller nebbing. Tror nedpress betyr at du bør ta det mer med ro.. Ligge mer enn du står og se om det blir bedre. Vet ikke om det hjelper eller har noe å si, men for meg reduserer det ubehaget ved nedpress... Gi en lyd når du har snakket med jordmor. Alt er sikkert bra men best å sjekke tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nebbing, hva er det?

 

Jeg ringte jordmor på føde poliklinikken nå, kommune jordmora mi har fri i dag. Hun ble ikke veldig bekymret, sa det var ikke uvanlig at flergangsfødende kunne føle det slik så jeg kunne se det an litt. Om det vedvarte skulle jeg kontakte jordmoren min neste uke så hun kan henvise meg til føde poliklinikk så de får sjekket livmorhalsen.

 

Om det ble verre skulle jeg selvsagt ringe føden.

 

Så jeg kommer til å ringe jordmora mi igjen over helgen hvis det ikke går over. Greit å få sjekket livmorhalsen synes jeg.

Men jeg tenker selv at det sikkert er pga litt slappe bekkenmuskler. Kniper som bare det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Er selv 3.gangs gravid og har hatt nedpress siden uke 8. Er nå 18+2. Legen + jordmor sier til meg at det er helt vanlig å føle litt nedpress. Jeg er flink å sitte når jeg kjenner nedpressfølelsen som verst, og variere stilling ofte. Det hjelper syns jeg.

 

Syns bare du skal slappe av å ikke tenke så mye, nyt svangerskapet og ha en god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg viste nedpress seg å skyldes åreknuter og hemorider(er jo to sider av samme sak). Begynte i uke 13/14 og i uke 25 fikk jeg svaret; ørten ekle åreknuter og noen begynnende hemorider. Samme type ubehag. Går m tvillinger og dermed måles livmorhalsen av og til- den er laang og lukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 3. gangs og har hatt et mildt sagt hatt et irriterende plagsomt svangerskap. Husker ikke helt når nedpress begynte, men hadde en liten fostervannslekkasje i uke 23 i forbindelse med lungebetennelse og mye hosting, og har hatt maserier nå siden uke 30. Mye kynnere hele veien fra før uke 20, men er fortsatt umoden. Oppdater gjerne denne tråden underveis så kanskje jeg også får svar på ting jeg lurer på. Trodde jeg skulle vite alt om å være gravid i 3. svangerskap, men dette ligner jo ikke på de forrige. Ja med unntak av kvalme og bekkenløsning, da... Det blir med tre hos oss, gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt denne nedpressfølelsen, den er ikke der konstant men kommer og går. Har ikke sånn kraftig nedpress, men det er plagsomt når det står på. Har i tillegg et veeeldig hovent underliv. Når jeg ligger kjennes det normalt ut, men når jeg står, eller står på huk buler det ut overalt der nede. Bruker å barbere under men kommer ikke på tale å barbere der under nå. Blodårene buler ut. Regner med nedpressfølelsen å denne hovenheten kan ha en sammenheng.

 

Jeg tror selv dette skyldes svak bekkenbunn pga to tette svangerskap og fødsler, å igjen nå et tredje. Alle tre tett i tett. Også at man har økt blodvolum og tregere blodgjennomstrømning. Men det uroer meg litt, å det er ubehagelig når det står på så får se om jeg ringer på jordmor igjen snart og hører hva hun synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det akkurat sånn fra uke 22/23.. Var ok når jeg lå men når jeg sto eller satt følte jeg nesten han skulle komme ut.. Følte jeg måtte gå å holde magen oppe...utrolig plagsomt! Etter noen dager fikk jeg litt stikkinger i kjeden...gikk til legen og fikk påvist urinveisinfeksjon som ble behandlet men nedpresset ble ikke bedre! Så på slutten av uke 23 gikk slimoroppen.. Skal sies at jeg også hadde myyyye kynnere. Gikk til gynekologen og han kunne se nebbing og forkortet livmorhals til 2,4 cm fra tidligere 4,5... Jeg fikk da 100% sykemelding og sengeleie. På en uke var ny propp laget og livmorhalsen tilbake til 4cm... Var fult sykemeldt en uke til før jeg skulle begynne å leve litt mer normalt.. M en gang jeg slutter å ta så mye hensyn som nedpresset igjen og livmorhalsen fokortet seg igjen. Gynekologen har konkludert med svak livmorhals trolig etter en konisering for under 1 år siden, og at livmorhalsen gir etter når det blir for mye gåing.. Nå ligger jeg mye og nedpresset er så og si vekke.. Kynnerne er og mye roligere! Lytt til kroppen er mitt beste tips!! Og få det kjekket! Jeg dro først på føden når slimoroppen gikk men de sjekket og bare feide det vekk m at 2,4 cm fortsatt var utenfor fare.. De så ikke nebbingen.. Jeg følte meg ikke komfortabel med svaret og bestilte time hos en spesialist jeg går til og han så det m en gang... Han mener og at om jeg hadde fortsatt som jeg gjorde uten å roe ned, kunne dette blitt et veldig prematurt barn! Krev derfor en skikkelig undersøkelse! De tar ofte litt lett på ting desverre:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...