Gå til innhold

Hvorfor ikke tjukka og tjukkebollefeiten?


Gjest sug lut

Anbefalte innlegg

Ja, la oss alle være enige i at parmesan ikke er en pregløs ost! Gul ost er ikke 'bare' gul ost, eller no'. (Uten noen forøvrig sammenligning med andre gule ting... For det farvannet skulle jeg altså ikke begi meg ut på!)

Gul ost, faktisk. Mulig du snart få hele kobbelet av antialtister etter deg for disse forøvrig fornøyelige koblingene.

 

Det hender det ligger noe i uttrykkene om at taushet er gull, Vær-varsom-plakaten er fin å ha, ikke alt egner seg på trykk, ikke alle tanker bør luftes på eteren, osv. Det tok en farlig vending dette her. Tror du det fungerer seg som forsvar at jeg er vokst opp et sted med tjukk L-dialekt? Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sug lut

 

 

Det hender det ligger noe i uttrykkene om at taushet er gull, Vær-varsom-plakaten er fin å ha, ikke alt egner seg på trykk, ikke alle tanker bør luftes på eteren, osv. Det tok en farlig vending dette her. Tror du det fungerer seg som forsvar at jeg er vokst opp et sted med tjukk L-dialekt? Nei?

Det hjelper veldig. Herlighet, ingen forventer annet av folk fra Loesmoen, Kløfta eller Nordre Land.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg ogsÅ gLeder meg til Å kunne drikke vin igjen!

 

Og da legger jeg vekt pÅ L'en i gLeder meg, sÅ L'en blir en retrofleks flapp-L. Tror det egentlig tilhører litt sÅnn dialekta fra Grenland/Skiens-omrÅdet, og jeg er ikke derfra, men sÅ mye gLeder jeg meg, altsÅ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med store L'er og Å'er overalt i forrige innlegg, sÅ ser det egentlig ut som om jeg ogsÅ har hatt det morsomt med vin i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Med store L'er og Å'er overalt i forrige innlegg, sÅ ser det egentlig ut som om jeg ogsÅ har hatt det morsomt med vin i kveld...

Skulle akkurat ringe barnevernet, faktisk. Tenk Å gjøre sÅnt mot et lite barn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Neeeiii! Nå kommer jeg ikke til å få sove i natt... KåL, måL, åL men ikke båL? (helt enig forøvrig) WHY? Arrrg....

Ikke sant? En norsk-som-andre-språk-bekjent prøvde nemlig å overkompensere da han hadde tilegna seg tjukk østlandsk L med å bruke den OVERALT og det var da "bål" ble helt merkelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Nå har jeg forstua tunga, gitt. God natt til deg også (eller gog ngakk kil gæi ochå, som er det det høres ut som etter jeg prøvde å si SALVE med tjukk L).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med store L'er og Å'er overalt i forrige innlegg, sÅ ser det egentlig ut som om jeg ogsÅ har hatt det morsomt med vin i kveld...

Skulle akkurat ringe barnevernet, faktisk. Tenk Å gjøre sÅnt mot et lite barn.

 

Hva da? Forvirre det med store og smÅ bokstaver og tjukke L'er? For barnet mitt er ikke hjemme. Fosteret i magen derimot har fÅtt hikke av Å trene pÅ L'ene i dialekta hun muligens hører gjennom trommeskinnet av en mage jeg har nÅ. I mellomtiden stÅr det en Chateau Coufran 2001 og venter pÅ meg i vinhylla, uÅpnet, i pÅvente av sommer og solnedgang, og en brystpumpe i umiddelbar nærhet...

 

Tsst, og Å true med barnevernet da, gitt, trudde det bare var noe de drev med i Indre Enfold, og i en og annen bygd i Finnmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bål, mellomting, mål, eple og snål med tjukk L. Nå sier jeg "Mylljåteng" til mellomting, så kanskje det ikke teller like mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neeei, de sier vel 'mylljåteng' i hele øvre østlandet også. Særlig i området Gudbrandsdalen opp mot Lesja, kanskje. Men sier du tjukk L i ord med -rd? Altså, som i 'jord' og 'hard'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Nord-Møre opprinnelig. Dialekta er veldig spesiell, vi kutter ut endinger på mange ord(No ska e hopp,dans etc) Vi har ikke tjukk L på jord, hard etc.

 

Men ja, dialekta mi har en del likt som øverst i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis mellomnavnet er Leif!

Ja! Jeg legger det som tips på navnedebatten. Hva med Bård som mellomnavn det de sier gåL til gård? PåL BåL....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg bare være helt dønn seriøs og fortelle deg at Bård blir uttalt kun med /r/ på nordvestkysten, som i /bår/. Det er bare østlandet som absolutt skal uttale det med sånn tjukk rulle-r og med d'en på slutten, så navnet blir helt ødelagt å høre på.

 

Men PåL Bår er ikke så verst det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg bare være helt dønn seriøs og fortelle deg at Bård blir uttalt kun med /r/ på nordvestkysten, som i /bår/. Det er bare østlandet som absolutt skal uttale det med sånn tjukk rulle-r og med d'en på slutten, så navnet blir helt ødelagt å høre på.

 

Men PåL Bår er ikke så verst det heller...

I know, kjenner fler Bår sjø! Jeg sier både går og Bår, men synes at de som sier gåL burde vært konsekvente (siden jeg er ukonsekvent på bål lissom...). Huff, detta ble invikla. God natt til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet kleint mener jeg bør uttales kLeint, ellers blir det fort litt ...kLeint..eller? Jeg kan ikke tilskrives hverken den ene eller andre dialekta, da jeg rives i to ved vannskillet (en forelder fra hver side), men kLeint bør det være åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kleint' er et nyere låneord, og uttalelsen er sosialt betingent. Dersom ordet hadde først blitt plukket opp og brukt i kretser med penere riksmålspreget dialekt, f.eks om Wenche Foss skulle ha sagt det, da ville uttalelsen nok vært en vanlig alveolar L. Men siden ordet mest brukes av ungdom som allerede har en mer tjukk L i dialekten, så vil ordet forbindes med bruken av retrofleks flapp-L, og dermed mest brukes av de som allerede har tjukk L naturlig i dialekten sin

 

Altså, tror jeg...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...