Gå til innhold

Hvorfor ikke tjukka og tjukkebollefeiten?


Gjest sug lut

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut

Nei, det er ikke hets-en-tjukkas-dagen, men altså:

 

Man kan si KåL med tynn L eller tjukk L. Samme med MåL. Og SKåL.

Men hvorfor kan man bare si BåL med tynn L?

 

Hilsen ikke-norsklærer med tjukk L i dialekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest amandine

Av ting man spekulerer på;-) Jeg høres ut som en gås om jeg skal si båL med tykk L, men det må da være mulig? I dialekt er vel det meste lov? Hit jeg har utvandret finnes jo ikke hunkjønn, engang, herer de jo helt sære!

Jeg har sånt øre som hører hva som er riktig og galt, men tykke L'er er upløyd mark i korrekturøret mitt. Men pappaen til bestevennen min er norsklærebokforfatter så hvis det virkelig plager deg og du ikke får noen mer vettuge svar kan jeg spørre ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man ikke si BåL? Jeg bor i Trøndelag og mener folk her sier BåL med tjukk L (jeg er ikke trønder og bruker verken tjukk eller tynn L men en mellomting...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Av ting man spekulerer på;-) Jeg høres ut som en gås om jeg skal si båL med tykk L, men det må da være mulig? I dialekt er vel det meste lov? Hit jeg har utvandret finnes jo ikke hunkjønn, engang, herer de jo helt sære!

Jeg har sånt øre som hører hva som er riktig og galt, men tykke L'er er upløyd mark i korrekturøret mitt. Men pappaen til bestevennen min er norsklærebokforfatter så hvis det virkelig plager deg og du ikke får noen mer vettuge svar kan jeg spørre ham.

Kan du det så er du en engel - standardøstnorsktjukk-L-øret mitt sier også at det er noe veldig feil med tjukk BåL, nemlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

kan man ikke si BåL? Jeg bor i Trøndelag og mener folk her sier BåL med tjukk L (jeg er ikke trønder og bruker verken tjukk eller tynn L men en mellomting...)

Det er interessant, da er det altså forskjeller - jeg kan ikke si det med tjukk L, nemlig.

Hvordan er en mellomting-L, lurer jeg på nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dialekta di med tjukk L ikke stammer fra de mest indre og nederste og mest bortgjemte Tjukk-L-strøka? Der er det nemlig helt vanlig med tjukk L i båLet også.

 

Men jeg skal ikke banne på det, for det er for skummelt med feltarbeid der, så tror ikke det finnes noen klare forskningsrapporter på akkurat det område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt meg er det mye tjukk L, absolutt også i ord som jord - joL , jordbær - joLbær og gard - gaL. Men jeg er enig, i bål er det tynn l. Ihuga dialektbrukere her ville hatt en spesiell tynn l, vanskelig å forklare, litt rund. Kan ikke fonemet for den l'en, enda jeg tok forkurs i lingvistikk i gamle dager.

 

Hvorfor det er sånn, kan jeg ikke forklare, Sug Lut, men jeg er enig. Gjetter på at i Trøndelag ville det forekomme tjukk l i bål...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Jeg er så glad for å ha sånne informanter :)

Stemmer, jeg er ikke fra allertjukkeste, så da er det nok derfor.

Ja, det finnes en sånn rar-L, sånn Halden-L, tenker jeg, som er ûbertynn og barnslig, hehe. Men jeg har når jeg tenker over det tre stk: den som er i Karl, som er nesten så tynn som Halden, den som er i bål, som jeg tenker er normal, og så tjukkebollafeita i jul, skål, jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

I "min" del av Trøndelag er det absolutt tjukk L i bål ja. Her er det vel tjukk L i det meste når jeg tenker meg om, tok meg laaang tid å forstå noe som helst, som den språkkdøve Oslojenta jeg er.

F.eks da svigerfar pekte og forklarte om noe nede på jordet, så sa han jardet (eller "jalet" med tjukk l), og jeg så fortvilet etter et gjerde som ikke var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 'Karl' vil jeg tro at din L er en type 'retrofleks lateral', mens i skål og jord bruker du 'retrofleks flapp'. Noen dialekter er preget av å geografisk eller sosialt ligge nærmere et Riksmålssenter, og der vil det ikke være noen som streber etter å bruke 'retrofleks flapp', da dette sosialt blir ansett for å være arbeidernes og bøndenes språk.

 

L i Norden er en nokså forunderlig lyd, da den ikke bare uttales på mange forskjellige måter innen hver enkelt dialekt, men også brukes på helt ulike skrivemåter, og er blitt gjort så siden norrøn tid. Det er egentlig mulig at 'bål' er et nyere låneord, og dermed ikke har fått den tjukke L'en som i 'kål'?

 

Har barnefri i kveld. Skal sjekke det opp da...

 

Hilsen en som ikke lenger klarte å skjule språknerden i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

I 'Karl' vil jeg tro at din L er en type 'retrofleks lateral', mens i skål og jord bruker du 'retrofleks flapp'. Noen dialekter er preget av å geografisk eller sosialt ligge nærmere et Riksmålssenter, og der vil det ikke være noen som streber etter å bruke 'retrofleks flapp', da dette sosialt blir ansett for å være arbeidernes og bøndenes språk.

 

L i Norden er en nokså forunderlig lyd, da den ikke bare uttales på mange forskjellige måter innen hver enkelt dialekt, men også brukes på helt ulike skrivemåter, og er blitt gjort så siden norrøn tid. Det er egentlig mulig at 'bål' er et nyere låneord, og dermed ikke har fått den tjukke L'en som i 'kål'?

 

Har barnefri i kveld. Skal sjekke det opp da...

 

Hilsen en som ikke lenger klarte å skjule språknerden i seg...

 

Imponert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke dy meg, bål er ikke et nyeere låneord!

 

Da er det bare snobbekulturen som har renset L'en ut av 'bål'.

 

Bondefolket og arbeiderne har all rett i sin uttale her, og jeg skal ikke beskylde dem for å prøve å gjøre L'ene tjukkere enn nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

I 'Karl' vil jeg tro at din L er en type 'retrofleks lateral', mens i skål og jord bruker du 'retrofleks flapp'. Noen dialekter er preget av å geografisk eller sosialt ligge nærmere et Riksmålssenter, og der vil det ikke være noen som streber etter å bruke 'retrofleks flapp', da dette sosialt blir ansett for å være arbeidernes og bøndenes språk.

 

L i Norden er en nokså forunderlig lyd, da den ikke bare uttales på mange forskjellige måter innen hver enkelt dialekt, men også brukes på helt ulike skrivemåter, og er blitt gjort så siden norrøn tid. Det er egentlig mulig at 'bål' er et nyere låneord, og dermed ikke har fått den tjukke L'en som i 'kål'?

 

Har barnefri i kveld. Skal sjekke det opp da...

 

Hilsen en som ikke lenger klarte å skjule språknerden i seg...

Du har så rett. Forøvrig hater jeg fonetikk, men så lenge jeg ikke trenger drive med det på heltid er det morsomt å være lydnerd innimellom.

Vil du høre en annen språknerds syke lille interne-inni-hodet-betraktning? Alle de komplett meningsløse menneskene burde het Schwa, slik at man på forhånd visste at de var pregløs fyllmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Ser for meg at navndebattforumet på BiM fort kunne blitt litt kjedelig av det...

Jeg burde egt få drifte navneforumet - kunne dele ut midlertidig Schwa til alle kjedelige foreldre, og om barnet ikke falt så langt fra stammen, på en måte, så fikk det påført en permanent Schwa ved fylte tjue. Schwa-fest kunne kjøres mye raskere enn dåp, og Schwafirmasjon kunne bli den neste folkehøytiden. Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, så plutselig for meg at alle de pregløse mannlige fyllstoff-asiaterne, av alle ting, burde, for enkelhetens skyld, hete Parme-san. Men da beveger jeg meg ut på litt farlig rasefarvann, så det skal jeg la være med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Hm, så plutselig for meg at alle de pregløse mannlige fyllstoff-asiaterne, av alle ting, burde, for enkelhetens skyld, hete Parme-san. Men da beveger jeg meg ut på litt farlig rasefarvann, så det skal jeg la være med!

Hvis jeg hadde visst hvordan man lagde sjokkert-emotikon hadde jeg gjort det nå, mens jeg fniste høylytt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Forresten, parmesan er da ikke pregløs - det er en superost!

 

Og forresten igjen, er du profesjonelt opptatt av fonetikk eller bare nerd? Proff nerd er også et alternativ, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss alle være enige i at parmesan ikke er en pregløs ost! Gul ost er ikke 'bare' gul ost, eller no'. (Uten noen forøvrig sammenligning med andre gule ting... For det farvannet skulle jeg altså ikke begi meg ut på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn forresten, jeg tror ikke jeg helt riktig kan si at jeg er profesjonelt opptatt av fonetikk, men i følge jobbtittelen min, så burde jeg nok vært det. Jeg er kanskje mer tidvis profesjonelt fonetisk eksponert? I tillegg til å være litt proff nerd også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Ja, la oss alle være enige i at parmesan ikke er en pregløs ost! Gul ost er ikke 'bare' gul ost, eller no'. (Uten noen forøvrig sammenligning med andre gule ting... For det farvannet skulle jeg altså ikke begi meg ut på!)

Gul ost, faktisk. Mulig du snart få hele kobbelet av antialtister etter deg for disse forøvrig fornøyelige koblingene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...