Gå til innhold

egentlig nok drama for en uke - seteleie


☆☆☆

Anbefalte innlegg

Var på vekstkontroll i dag pga styr med SF-målet på mandag (og normalt mål i går...). Det ble fastslått at babyen er helt normal i størrelse (-2,5%), men at den ligger i seteleie. Jordmor og lege fastslo hodeleie begge to (og forsåvidt fødselslegen også fram til ultralyden ble påbegynt).

 

Nå skal jeg til sykehus igjen i morgen for å prøve ytre vending, går det ikke må jeg til røntgen for å se om bekkenet er stort nok til setefødsel. Noen som har erfaring med vending så seint, evt setefødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge er det til termin?

Min halvsøster ble snudd 4 dager før termin (kom 2 dager over), hu lå litt langt oppe da fødselen startet, men alt gikk bra. Krysser fingrene for at du slipper setefødsel og at alt går bra med dere begge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 uker i morgen, babyen ligger langt nede i bekkenet. Før ulralyden, da legen mente det var hodet han kjente, var han usikker på om hodet var festet eller ikke (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på UL neste uke grunnet mulig seteleie. Hvor kjenner du spark / bevegelse? Jeg kjenner mest over navlen på siden så skjønner ikke helt at hun ligger "feil"...Kjenner du noe nede i bekkenet? Dersom baby ligger i seteleie kan man vel velge om man vil ha setefødsel eller keisersnitt eller? Lykke til! håper vendingen fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke nevnt valg, bare sagt at om ikke vendingen lyktes ville det bli tatt røntgen for å se om der var plass til setefødsel.

 

Jeg kjenner bevegelsene mest på venstre side i navlehøyde og litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første lå i seteleie, og det ble forsøkt vending i uke 37 el 38, husker ikke helt. Det mislyktes, så jeg ble sendt til CT for måling av bekken.

 

Babyen ble målt til å være litt større enn gjennomsnittet, og siden bekkenet mitt var litt lite ble det keisersnitt. Alt gikk helt fint! Trolig var årsaken til seteleiet en stor muskelknute på livmoren, denne gjorde at babyen fikk det ekstra trangt der inne. Derfor var det nok også vanskelig å gjøre en utvendig vending. Muskelknuten ble fjernet under keisersnittet, og neste barn la seg tidlig med hodet ned og ble født på normalt vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går også med en liten en som insisterer på å ligge med rumpa ned. Det ble oppdaget veldig tidlig hos meg pga ul tatt i utlandet på ferie. JM trodde egentlig at han hadde lagt seg rett vei, men jeg ble sendt inn for sjekk av livmortappen og da bekreftet de seteleiet. De gjorde forsøk på ytre vending i uke 35, det gikk ikke - den lille rikket seg ikke en mm! CT av bekken har vist gode mål, og foreløpig måling av lillegutt viser en rett under gjennomsnittlig stor baby. Jeg skal ha vanlig fødsel hvis det går.

 

Jeg har gjort ekstremt mye research på temaet og du må gjerne sende meg en pm om du vil ha mer info! Jeg er forresten lege selv og føler jeg har fått relativt godt overblikk om hva som er sant og usant når det gjelder alle skriverier rundt dette temaet på nett... Mye skremsel! Hvor skal du føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg kommer rett fra sykehus og vending nå. Jeg er i uke 39 nå, og babyen har ligget i tverrleie. Dette ble bekreftet med ultralyd i dag. Legen på føden styrte med utvendig vending, og jammen klarte han å få hodet ned mot bekkenet..... Så nå håper jeg at han fortsetter å ligge sånn til fødselen starter.... fikk ikke noe medisin å slappe av på mens vendingen pågikk, d var litt ubehagelig, men ingen problem. Håper du også får snudd barnet rett vei...lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen ble skikkelig irritert av strikkbåndet under CTG-registrering og snudde seg selv, sikkert for å slippe presset :)

 

Før ultralyden fant begge legene "hodet" under ribbeina, har fått beskjed om å komme tilbake for ny ultralyd om ei uke, og om å insistere på ultralyd npr fødselen er i gang. I løpet av ei uke har fem mennesker (fire leger og ei jordmor) tatt feil av rumpe og hode :)

 

Har gitt henne klar beskjed om å holde seg i ro fram til fødsel. Keisersnitt frister slettes ikke, og setefødsel enda mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kontroll i dag, Er 37+4 på vei, og det ble konstantert at frøkna fremdeles ligger med rumpa ned. I mitt tilfelle har det vært svært lite snakk om å prøve å snu barnet, det jeg har hørt er at flesteparten snur seg tilbake i løpet av dagen. Fødselslegen i dag nevnte det ikke en gang...

 

Så nå har vi planlagt ks om 12 dager!!! Gleder meg og gruer meg, da jeg aldri har hatt noe ønske om KS, men har enda mindre ønske om setefødsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...