Gå til innhold

Jeg blir provosert av lærere og Utdanningsforbundet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

 

Men kjære deg, kommunen ønsker kun å lønne ut fra stilling; dvs at de "driter" i om du har en 10 årig utdannelse om de kun krever 3 årig til den stilling de skal besette.... Og en annen ting, du sier selv at du er sosionom - det er en 3 årig utdannelse, lærerutdanningen er 4 år - hva gnåler du egentlig om? Forstår ikke poenget ditt, du har en lavere utdannelse! Sammenlign deg elv med andre 3 årig utdannelser (feks førskolelærere - så vil du se at du tjener FETT i forhold).

 

Syns forresten det blir litt komisk å si at kommunen bare vil ansette ut fra stilling og at de driter i utdanning. Da lurer jeg på hvorfor min man som er lektor med tilleggsutdanning fikk betalt for denne utdanningen for å drive leseopplæring i 1.klasse. Hans hovedfag i historie hadde neppe høy relevans for undervisningsstilling på barneskolen.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

 

Men kjære deg, kommunen ønsker kun å lønne ut fra stilling; dvs at de "driter" i om du har en 10 årig utdannelse om de kun krever 3 årig til den stilling de skal besette.... Og en annen ting, du sier selv at du er sosionom - det er en 3 årig utdannelse, lærerutdanningen er 4 år - hva gnåler du egentlig om? Forstår ikke poenget ditt, du har en lavere utdannelse! Sammenlign deg elv med andre 3 årig utdannelser (feks førskolelærere - så vil du se at du tjener FETT i forhold).

 

Den fire-årige lærerutdanningen består av tre år pluss et grunnfag. Altså det samme som en tre-årig sosionomutdanning med et relevant grunnfag i tillegg (mitt grunnfag er jeg også lønnskompensert for, men når likevel ikke opp til en lærer med tilsvarende utdanning)

 

Hi

 

Må svare deg igjen lærerutdanning er 4 år - sosionom er 3 år... så langt er du enig? Ja, du har mer utdannig som du ikke blir lønnet for - urettferdig, ja!

 

Jeg forstår at du ikke er kjent med historikken bak utdanningsforbundet (sammenslåinger mm) og hvordan vi lærere ble overført fra stat til kommunemot vår vilje. Vi har hatt en dårligere lønnsutvikling etter denne overføringen - kommunen raserte lønnsystemet vårt - og sier rett ut at de ikke nødvendigvis ønsker å belønne kompetanse. Kommunen søker etter lærere (som i grunn er 3 årig utdannelse - men nå utdanner man kun adjunkter...) så ønsker de i prinsippet kun å lønne etter 3 årig utdannelse... det er hårreisende.

 

Jeg forstår fremdele ikke hva du syter om - du har en grei lønn. Jeg har en grei lønn, og jeg betaler i underkant av 6 000,- i året til mitt fagforbund for at de skal ivareta mine interesser.

 

Og forøvrig: de som virkelig fortjener et lønnshopp er barnehage, politi, helse og omsorgsarbeidere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mener at lærerne alltid er lønnstapere og at rekrutteringen til yrket er svekket fordi de har så utrolig dårlig betalt. Men det har de da ikke. Selv er jeg sosionom med ett-årig videreutdanning og jobber på NAV. Jeg tjener 405.000 kr per år. Min venninne med akkurat like mange vekttall og like mange års ansiennitet tjener til sammenligning 420.000 kr som lærer på barneskole.

 

Og til samanligning har jeg 430 000 med 4 års ansinnitet og 7 års uni.utdanning. Så jo, sammenliknet med dine 4 år, får jeg for lite betalt!!

 

Ja, du har virkelig dårlig betalt:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mener at lærerne alltid er lønnstapere og at rekrutteringen til yrket er svekket fordi de har så utrolig dårlig betalt. Men det har de da ikke. Selv er jeg sosionom med ett-årig videreutdanning og jobber på NAV. Jeg tjener 405.000 kr per år. Min venninne med akkurat like mange vekttall og like mange års ansiennitet tjener til sammenligning 420.000 kr som lærer på barneskole.

 

Og til samanligning har jeg 430 000 med 4 års ansinnitet og 7 års uni.utdanning. Så jo, sammenliknet med dine 4 år, får jeg for lite betalt!!

 

Ja, du har virkelig dårlig betalt:/

 

Virkelig dårlig, synes ikke jeg. Men for dårlig, i forhold til utdanningsnivå. Utdanningsforbundet har også mange lektorer som medlemmer, som har 7-årig utdannelse, og etter min oppfatning, for dårlig betalt. Jeg er en av dem.

 

Til sammenligning har min samboer ingen utdannelse utover 2-årig yrkesskole og 2 år som lærling, og han tjener nesten det dobbelte av meg. Det er jeg jo selvfølgelig glad for, men det viser at det ikke lønner seg i Norge å ta utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver over så blir jeg lønnet for mitt fjerde år. Så da er vi tilbake til at min venninne og jeg har begge fire års utdanning, like lang ansiennitet og er ansatt i samme kommune. Men vi har 15.000 i lønnsskille.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

 

Men kjære deg, kommunen ønsker kun å lønne ut fra stilling; dvs at de "driter" i om du har en 10 årig utdannelse om de kun krever 3 årig til den stilling de skal besette.... Og en annen ting, du sier selv at du er sosionom - det er en 3 årig utdannelse, lærerutdanningen er 4 år - hva gnåler du egentlig om? Forstår ikke poenget ditt, du har en lavere utdannelse! Sammenlign deg elv med andre 3 årig utdannelser (feks førskolelærere - så vil du se at du tjener FETT i forhold).

 

Syns forresten det blir litt komisk å si at kommunen bare vil ansette ut fra stilling og at de driter i utdanning. Da lurer jeg på hvorfor min man som er lektor med tilleggsutdanning fikk betalt for denne utdanningen for å drive leseopplæring i 1.klasse. Hans hovedfag i historie hadde neppe høy relevans for undervisningsstilling på barneskolen.

 

Hi

 

He he.... driter og driter... Klart han får betalt for utdaningen sin - han er vel organisert?! Jeg har vært tillitsvalgt i mange år (ikke nå lenger) og vært med på intervjuer og da er det min jobb å ivareta jobbsøker interesser og at de har kompetanse til jobben. Og jo, kommunen ønsker å være så spisset i utlysningen at de kun vil betale for det de søker etter. Dette vil jo føre til (på alle plan i kommunen) at det ikke lænner seg med videre - og etterutdanning...og det ønsker vi vel ikke?!?

 

Ps: tastaturet mitt er "gnien" på s om dagen - så om jeg mangler s så er det derfor.... he he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Som jeg skriver over så blir jeg lønnet for mitt fjerde år. Så da er vi tilbake til at min venninne og jeg har begge fire års utdanning, like lang ansiennitet og er ansatt i samme kommune. Men vi har 15.000 i lønnsskille.

 

Hi

 

Jammen, halloooo! Dere har jo ikke samme stilling. Ikke samme ansvarsområde.

 

Hvorfor skal dere da ha samme lønn? Fordi dere har hver deres 4-årige utdanning, bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver over så blir jeg lønnet for mitt fjerde år. Så da er vi tilbake til at min venninne og jeg har begge fire års utdanning, like lang ansiennitet og er ansatt i samme kommune. Men vi har 15.000 i lønnsskille.

 

Hi

 

Jammen, halloooo! Dere har jo ikke samme stilling. Ikke samme ansvarsområde.

 

Hvorfor skal dere da ha samme lønn? Fordi dere har hver deres 4-årige utdanning, bare?

 

Men hvorfor hyler Utdanningsforbundet og lærerne om at de har så forskrekkelig dårlig lønn når så ikke er tilfelle? På hvilken måte er en lærerstilling viktigere enn en veileder på NAV eller en Helsesøster på Helsestasjonen?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har jobbet i skolen i 12 år, grunnlønnen min er vel ca 405 000,- + kontaktlærertilegg ca 20 000 + noe personelig tillegg (fra lokale lønnsforhandliger, som etterhvert blir spist opp...

 

Innenfor kommune (som vi aldri ønsket å bli overført til - men ble det alikevel...) er lærere en høytlønnet gruppe, og vi erkjenner at vi aldri vil få drahjelp til å få opp lønna med hjelp fra andre kommuneansatte (for de har en lav lønn - men er det lærerenes feil???).... Beklager jeg er ikke villig til å kjempe din kamp for å få opp lønna di, men jeg er mer en villig til å slå et slag for førskolelærere og ansatte i barnehagen (de ER UNDERBETALT!).

 

Jeg er lei av slik type "sutring" som HI kommer med.

 

 

 

Hvor jobber du? Eller hvor mange elever er du kontaktlærer for? jeg får utbetalt litt over 900 kr. i måneden for 18 elever? 20.000 i var da fantastisk mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer skal lære opp barn/ungdommer i forskjellige dugleiker.

Da er det litt ok om lærerene har kompetanse.

Om en har realkompetanse er det ikke lønnsomt å søke seg inn som lærer, siden andre realkompetanseutdanninger har mye bedre lønn.

 

Om man vil ha gode lærere, må man ha en lønn som frister de som er kvalifiserte nok til å kunne lære fra seg, slik ikke alle blir leger eller ingeniører.

 

Jeg skal ikke gå inn på kompetansen NAV-ansatte har, selv om det frister....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har jobbet i skolen i 12 år, grunnlønnen min er vel ca 405 000,- + kontaktlærertilegg ca 20 000 + noe personelig tillegg (fra lokale lønnsforhandliger, som etterhvert blir spist opp...

 

Innenfor kommune (som vi aldri ønsket å bli overført til - men ble det alikevel...) er lærere en høytlønnet gruppe, og vi erkjenner at vi aldri vil få drahjelp til å få opp lønna med hjelp fra andre kommuneansatte (for de har en lav lønn - men er det lærerenes feil???).... Beklager jeg er ikke villig til å kjempe din kamp for å få opp lønna di, men jeg er mer en villig til å slå et slag for førskolelærere og ansatte i barnehagen (de ER UNDERBETALT!).

 

Jeg er lei av slik type "sutring" som HI kommer med.

 

 

 

Hvor jobber du? Eller hvor mange elever er du kontaktlærer for? jeg får utbetalt litt over 900 kr. i måneden for 18 elever? 20.000 i var da fantastisk mye:)

 

kommunen vår lønner kontaktlærere med 20 000,- i året (ikke i mnd...), så det blir vel 1 700 - 1 800 i mnd. Men det er en minstesats for kontaktlærertillegg ,vet min kommune betaler litt mer, vi har vel noen fliknke forhandlere på lokalt nivå i kommunen da;)... Nei, det er ikke etter hvor mange elever du har - Klemmet fikk jo (i sin tid) vekk klassebegrepene (hvor maks elever pr gruppe utløste ny ressurs lå på 30 stk...) og etter høyeres prinsipper skulle det kun være 12 stk i hver basisgruppe... jeg har 20... 20 flotte elever:)))

 

Jobber i Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke at du underviser i norsk...

 

He, he, he jeg gjør forsåvidt ikke det heller, men her er nok grunnen lite tastatur, kjapp skriving og laber gjennomlesing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har jobbet i skolen i 12 år, grunnlønnen min er vel ca 405 000,- + kontaktlærertilegg ca 20 000 + noe personelig tillegg (fra lokale lønnsforhandliger, som etterhvert blir spist opp...

 

Innenfor kommune (som vi aldri ønsket å bli overført til - men ble det alikevel...) er lærere en høytlønnet gruppe, og vi erkjenner at vi aldri vil få drahjelp til å få opp lønna med hjelp fra andre kommuneansatte (for de har en lav lønn - men er det lærerenes feil???).... Beklager jeg er ikke villig til å kjempe din kamp for å få opp lønna di, men jeg er mer en villig til å slå et slag for førskolelærere og ansatte i barnehagen (de ER UNDERBETALT!).

 

Jeg er lei av slik type "sutring" som HI kommer med.

 

 

 

Hvor jobber du? Eller hvor mange elever er du kontaktlærer for? jeg får utbetalt litt over 900 kr. i måneden for 18 elever? 20.000 i var da fantastisk mye:)

 

kommunen vår lønner kontaktlærere med 20 000,- i året (ikke i mnd...), så det blir vel 1 700 - 1 800 i mnd. Men det er en minstesats for kontaktlærertillegg ,vet min kommune betaler litt mer, vi har vel noen fliknke forhandlere på lokalt nivå i kommunen da;)... Nei, det er ikke etter hvor mange elever du har - Klemmet fikk jo (i sin tid) vekk klassebegrepene (hvor maks elever pr gruppe utløste ny ressurs lå på 30 stk...) og etter høyeres prinsipper skulle det kun være 12 stk i hver basisgruppe... jeg har 20... 20 flotte elever:)))

 

Jobber i Akershus

 

 

he,he, jeg forstod at det ikke er i måneden, da hadde jeg flyttet fra Oslo til Akershus på dagen:) ja, det er jo det nedslaget i tid vi får da, for hver elev. Vet jo at pengene er de samme uansett hvor mange unger du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære HI Om du føler deg lite verdsatt i yrket ditt så kan du ennå stake ut en ny kurs (hva med lærerutdanning??). Hilsen fornøyd adjunkt

 

Hvis du leser HI så har hun sosinomutdanning + 1 års videreutdanning, ergo 4 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre?

 

http://www.unio.no/k...st?OpenDocument

 

Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange viktige yrker her i verden. Det å "bite" etter hverandre hjelper ingen.

Selv synes jeg ikke det høres så værst ut å tjene det eksemplene viser med "bare" fire års høyere utdanning. Selv har jeg mer enn 6 års høyere utanning og snart 20 års ansiennitet og er en av disse ekle som sitter i toppadministrasjonen og som "alle" tror har så høy lønn. Min lønn er 440.000 og ingen tillegg. Min jobb er å tilrette legge for alle dere andre kommunalt ansatte slik at hverdagen deres blir enklere. Du ser det kanskje ikke, men vi er der faktisk for deg!

For mange år siden hadde jeg en svært viktig lederstilling i en liten kommune. Lærerne tjente faktisk ganske mye mer enn meg da. Det er fordi lærerlønningene var ganske så mye høyere enn de kommunale.

 

OG til deg som ikke vil være ansatt i kommunen - da synes jeg du skulle finne deg en jobb i staten. Det var helt hårreisende at staten har forhandlet med lærerne mens kommunene betalte lønningene. Hva er rimeligheten i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI Om du føler deg lite verdsatt i yrket ditt så kan du ennå stake ut en ny kurs (hva med lærerutdanning??). Hilsen fornøyd adjunkt

 

Hvis du leser HI så har hun sosinomutdanning + 1 års videreutdanning, ergo 4 år..

 

Ja, og hun tjener det samme som meg (adjunkt - jobbet i 12 år) - forskjellen er at jeg får et funksjonstilegg for å være kontaktlærer som i min kommune er lønnet med 20 000 i året (sikkert noe mindre i andre kommuner, alle lærere er ikke kontaktlærere og dette er en funksjon vi får ekstra betalt for). Så i prinsippet tjener vi likt ikkesant.....

 

Men ærlig talt, jeg syntes HI suter myyyyyye over skarve 15 000 (som ville utgjort en 1 000,- lapp i mnd.....)

 

Men det som er helt tydelig i diskusjonen her, er at HI med flere ikke forstår - eller har satt seg inn i arbeidstidsavtalen for skoleverket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og har ingen tilleggsutdanning, men føere av de jeg har jobbet med har mer enn ett års relevant videreutdanning og hva får de for det? INGENTING utover inntektstapet de hadde da de studerte og gjelden de måtte ta opp for å ta denne utdanningen.

 

Deres lønnsstige slutter på samme sum som du er på nå HI

 

Jeg jobber med mastergrad og kan vente meg en startlønn på ca 370 000 men kort lønnsstige når jeg er ferdig om jeg er så heldig at jeg får relevant jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at dette er stillinger med lederansvar. Stillinger uten lederansvar (regner ikke med at du har det?) sin lønnsstige strekker seg til 380 000....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre?

 

http://www.unio.no/k...st?OpenDocument

 

Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...

 

Nei, vi jobber ikke turnus, men vi har 43,5 timers arbeidsuke, + alt vi ikke rekker innenfor de 43,5 timene. Minst 3 av 5 kvelder i uka, hver søndag ettermiddag og kveld og hele helger i strie retteperioder.

 

I fjor satt jeg absolutt hele Kr. Himmelfartshelgen (torsd - sønd) og hele pinsehelgen og rettet. Fikk jeg overtidsbetalt? Nope. Så vær du trygg - alle lærere jobber minst så mange timer som andre yrkesgrupper, gitt.

 

De aller fleste jobber i samfunnet er viktige, og diskusjonen om hvilken jobb som er viktig er egentlig ikke relevant. Men det jeg ikke skjønner, er at ikke flere blir lærere. Det høres jo ut som alle (alle som ikke har greie på det, i alle fall...) mener det er Så luksuriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre? http://www.unio.no/k...st?OpenDocument
Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...
Nei, vi jobber ikke turnus, men vi har 43,5 timers arbeidsuke, + alt vi ikke rekker innenfor de 43,5 timene. Minst 3 av 5 kvelder i uka, hver søndag ettermiddag og kveld og hele helger i strie retteperioder. I fjor satt jeg absolutt hele Kr. Himmelfartshelgen (torsd - sønd) og hele pinsehelgen og rettet. Fikk jeg overtidsbetalt? Nope. Så vær du trygg - alle lærere jobber minst så mange timer som andre yrkesgrupper, gitt. De aller fleste jobber i samfunnet er viktige, og diskusjonen om hvilken jobb som er viktig er egentlig ikke relevant. Men det jeg ikke skjønner, er at ikke flere blir lærere. Det høres jo ut som alle (alle som ikke har greie på det, i alle fall...) mener det er Så luksuriøst.

 

Men dere hart jo ferie i alle skoleferier og 2 måneder sommerferie. Vet ikke om noen andre som har det jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre? http://www.unio.no/k...st?OpenDocument
Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...
Nei, vi jobber ikke turnus, men vi har 43,5 timers arbeidsuke, + alt vi ikke rekker innenfor de 43,5 timene. Minst 3 av 5 kvelder i uka, hver søndag ettermiddag og kveld og hele helger i strie retteperioder. I fjor satt jeg absolutt hele Kr. Himmelfartshelgen (torsd - sønd) og hele pinsehelgen og rettet. Fikk jeg overtidsbetalt? Nope. Så vær du trygg - alle lærere jobber minst så mange timer som andre yrkesgrupper, gitt. De aller fleste jobber i samfunnet er viktige, og diskusjonen om hvilken jobb som er viktig er egentlig ikke relevant. Men det jeg ikke skjønner, er at ikke flere blir lærere. Det høres jo ut som alle (alle som ikke har greie på det, i alle fall...) mener det er Så luksuriøst.

 

Men dere hart jo ferie i alle skoleferier og 2 måneder sommerferie. Vet ikke om noen andre som har det jeg

 

Jada, vi har avspasering i alle skoleferier og i slutten av juni og begynnelsen av august. I juli (i 4 uker og en dag) ferierer vi. Men - hvis du leste hva jeg skrev over, så har vi jobbet inn den avspaseringa. Så det holder.

 

Kan jo ta et lite regnestykke bare for å vise deg en ørliten smule av virkeligheten. En norsklærer i videregående skole har gjerne to klasser i studiespes. Det vil tilsammen si 60 elever. For å ha lov til å sette en karakter, så må man ha minst 3 (til nøøød 2) skriftlige arbeider som bakgrunn for vurderingen. Det handler i de aller fleste tilfelle om 2 innleveringer + heldagsprøve i hver termin, i hovedmål, og det samme i sidemål. Skal vi se... Det blir tilsammen 12 arbeider pr elev pr. år. I to klasser blir det 720 besvarelser. De skal rettes. Du retter aldri en slik besvarelse på under 20 minutter pr. stk. De fleste bruker du minst en halvtime på, men ok, la oss si 25 minutter, da. 720 besvarelser x 25 minutter = 18000 minutter! 300 timer, faktisk.

 

300 timer med ren retting, i tillegg kommer vurdering av muntlige arbeider, for- og etterarbeid til undervisningen, møter, dokumentasjon og til og med selve karakterføringen tar sin tid. Den samme norsklæreren vil jo ha 180 karakterer å føre til terminslutt to ganger i året, i tillegg til de andre fagene læreren underviser i. To klasser i norsk på studiespesialiserende er knapt 50 % stilling.

 

Er det ok at jeg avspaserer litt, synes du? Eller jobber jeg fremdeles for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du forklare meg hvorfor bl.a. lærere skal ha lavere lønnsvekst enn veldig mange andre? http://www.unio.no/k...st?OpenDocument
Når du ser på arbeidstiden til lærere, samt fritiden så synes jeg det faktisk bør trekkes frem i en lønnsforhandling. Mtp at de tjener mer enn andre yrker med like lang utdanningsmengde og lærere jobber dessuten så jobber dem ikke turnus...
Nei, vi jobber ikke turnus, men vi har 43,5 timers arbeidsuke, + alt vi ikke rekker innenfor de 43,5 timene. Minst 3 av 5 kvelder i uka, hver søndag ettermiddag og kveld og hele helger i strie retteperioder. I fjor satt jeg absolutt hele Kr. Himmelfartshelgen (torsd - sønd) og hele pinsehelgen og rettet. Fikk jeg overtidsbetalt? Nope. Så vær du trygg - alle lærere jobber minst så mange timer som andre yrkesgrupper, gitt. De aller fleste jobber i samfunnet er viktige, og diskusjonen om hvilken jobb som er viktig er egentlig ikke relevant. Men det jeg ikke skjønner, er at ikke flere blir lærere. Det høres jo ut som alle (alle som ikke har greie på det, i alle fall...) mener det er Så luksuriøst.

 

Men dere hart jo ferie i alle skoleferier og 2 måneder sommerferie. Vet ikke om noen andre som har det jeg

 

Lærere har avspasering, og de fleste har jobbet mer enn de timene de får avspasering for. Vår planleggingstid skal omorganiseres nå og oppsamling til lenger ferier er et alternativ. Det er jeg IKKE interessert i, misunner ikke lærerne den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mye om lærere og arbeidstidsavtalene deres siden jeg faktisk bor sammen med èn.

 

Jeg er imponert over det Utdanningsforbundet har fått til, det skal jeg innrømme. Det kommer meg også tilgode ved at min mann har god lønn og at vi kan ha lånet vårt i SPK selv om han er akkurat like mye kommunalt ansatt som meg (forstå det den som kan at lærerne fikk beholde denne goden når de gikk fra stat til kommune).

Jeg har også problem med å forstå at en lærer som underviser i 1 klasse skal ha like mye å avspasere som en lærer i 10 klasse. Også at lønnen skal være den samme all den tid arbeidsoppgavene er langt mindre både i omfang og hva som kreves faglig.

 

Men størst problem har jeg altså med å forstå at ikke lærerne forstår at de ikke fremstår som en tapende yrkesgruppe for resten av samfunnet- iallefall ikke for oss andre kommunerotter som har tilsvarende utdanning, like krevende jobber og langt mindre fri.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...