Gå til innhold

Jeg blir provosert av lærere og Utdanningsforbundet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som mener at lærerne alltid er lønnstapere og at rekrutteringen til yrket er svekket fordi de har så utrolig dårlig betalt. Men det har de da ikke. Selv er jeg sosionom med ett-årig videreutdanning og jobber på NAV. Jeg tjener 405.000 kr per år. Min venninne med akkurat like mange vekttall og like mange års ansiennitet tjener til sammenligning 420.000 kr som lærer på barneskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror lærerne har gitt "ris til egen bak" lenge. De har sørget for at det er en oppfatning i samfunnet at de tjener dårlig - og det blir det jo ikke noen god rekruttering av.

De har også insistert på at alle skal tjene likt med utgangspunkt i utdanning og ikke i forhold til dyktighet. Vi vet jo alle at det er en STOR forskjell på gode og dårlige lærer og hvor viktig det er at de gode blir i skoleverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gjøre deg sinna (jeg jobber forøvrig også i NAV), men jeg mener at lærere som har ansvaret for å lære den kommende generasjon nok kunnskap og fag til å kunne klare seg, til å kunne ta utdannelse, til å kunne holde en jobb og til å kunne tilpasse seg på flest mulig måter i samfunnet fortjener en bedre lønn. De har et stort ansvar, det er mye jobb og de bør lønnes deretter.

 

Jeg setter svært pris på lærerne til mine barn, jeg gir dem ansvaret for barna mine hver dag og for å få langt flere lærere i skolen så Må lønna opp! Jeg er lite interessert i at gode lærere skal slutte fordi de ikke har råd til å være lærer. Kunnskap og utdanning koster. La oss gi lærerne en bedre lønn. Det er en god investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle ungdommene som skolen ikke har klart å gjøre folk ut av skal vi på NAV hjelpe med å komme i arbeid/aktivitet. Ser ikke at jobben på NAV er mindre krevende enn det å være lærer.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adjunkt med opprykk. Tjener 380 000 kr i året som ganske nyutdannet. Min samboer som er sosionom, tjener godt over 400 000 i året, med ett år mindre utdanning enn meg, men med noen år flere ansiennietet.

 

Er vel ikke sosinomer og adjunkter som har de største lønnsforskjellene. Rent personlig synes jeg begge disse gruppene kunne tjent noen titusen mer i året med tanke på arbeidsmengde og belastning.

 

Og btw, rekuretteringen til læreryrket er faktisk et stort problem. Innen få år vil et stort antall lærere gå av med pensjon, samtidig som rekrutteringen ikke er stor nok til å fylle opp behovet som vil bli. Man står dermed uten nok kvalifisert arbeidskraft i skolesektoren. Dette vil igjen gå utover barn og unges læring, og vil igjen bli et stort samfunnsproblem.

 

Som situasjonen er i dag er ikke læreryrket nok attraktivt og tiltrekker seg ikke nok studenter. Og rent personlig, for å unngå lærermangel, så kan lønnsøkning være en vei å gå. Ringvirknigene av for lite kvalifisert arbeidskraft i skoleverket er noe vi bør unngå og er en situasjon absolutt ingen er tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og alle ungdommene som skolen ikke har klart å gjøre folk ut av skal vi på NAV hjelpe med å komme i arbeid/aktivitet. Ser ikke at jobben på NAV er mindre krevende enn det å være lærer.

 

 

HI

 

De fleste unger klarer seg fint selv om også de kanskje trenger litt hjelp fra NAV.

NAV har aldri det ansvaret for andre sine unger som skolen har og NAV har aldri det ansvar for å legge viktige grunnlag som det skolen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 5:

Sier absolutt ikke at jobben din ikke er viktig, men du har i alle fall et himla stort gode i at du ikke kan ta med deg jobben hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adjunkt, jeg klager ikke på lønnen min, selvfølgelig hadde det vært deiligere med mer penger, men vi har så vi klarer oss, kan ikke dra på noe serlig med ferie, men heldivis er ikke det et stort behov for oss. Det jeg ser (og det er selvfølgelig forskjell fra lærer til lærer hvor mye jobb de gjør og hvor erfarne de er) er at skal vi begynne å regne timebetalt blir det lite penger i timen. Vi skal jobbe 43, 5 timer i uken (dette er for å jobbe inn avspassering i feriene) jeg jobber hver uke bortimot 47 timer. Nå som jeg har avspasering (vinterferie) sitter jeg 4 timer hver dag og retter oppgaver. Hvis du da regner på timelønnen blir den ikke stor... men jeg visste om dette på forhond og har gått inn i læreryrket med åpne øyne og ELSKER det!

 

Når det hjelder rekkrutering sitter min skole med 5 lærere i minus. Det resulterer i at vi må ta inn ufaglærte lærere som vikarer... ikke den beste situasjonen. Det er spesielt mangel på realfagslærere, du må virkelig brenne for læreryrket for å orke og jobbe i det over lengre tid. Det kreves lattelig mye av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke at du underviser i norsk...

 

Dette er en interessant debatt. Vennligst hold hitlingen din for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI

 

Om du føler deg lite verdsatt i yrket ditt så kan du ennå stake ut en ny kurs (hva med lærerutdanning??).

 

Hilsen fornøyd adjunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å øke lønna er viktig blant annet fordi man bør gjøre studiet mer attraktivt. Er dere villige til Å ha alskens folk til Å undervise barna deres?

SÅ lenge f.eks ingeniører tjener 2-300 000 mer enn en lærer, er det ikke sÅ vanskelig Å tenke seg at en som skal velge utdanning og som har gode karakterer i realfag, heller vil velge en ingeniørutdanning - slik vi fÅr middels gode folk med middels gode karakterer til Å undervise.

Ren logikk.

Hi: Bare for Å nevne det - En sosionom har bare 3 År pÅ høyskole. En lærer har 4. Jeg har seks Års ansiennitet pÅ en ungdomsskole, jobber fast overtid, er klassekontakt og har utbetalt 389 000 Årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det sliter læreryrket særlig med å rekruttere folk med realfaglig interesse/kompetanse. Da jeg gikk på vgs var vi mange i klassen som tok realfag som linjefag. Ingen av de jeg gikk sammen med vurderte læreryrket i det hele tatt. De fleste jeg gikk sammen har endt opp som sivilingeniører, ingeniører og leger. Hvorfor skulle noen av oss ha valgt læreryrket? Vi har jobber som er godt betalte(x2/x3 lærerlønn), fleksibel arbeidstid og utfordringer i hverdagen. Jeg har 6uker ferie +opparbeidelse av fleksitid som jeg bruker når det passer. Skulle jeg blitt lærer nå måtte det blitt av svært idealistiske grunner.

 

Hvis en majoritet av de flinke i det hele tatt skal vurdere læreryrket så må noe gjøres med lønna. Økt mulighet for lønnsdifferensiering hjelper nok noe, men også en generell økning for å øke statusen er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede tatt en tilsvarende utdanning, og vil derfor heller ha tilsvarende vilkår i den jobben jeg har. Lærerne er jo eksperter på å skrike om at andre tjener bedre enn dem, da bør de vel også ha forståelse av at for enkelte av oss hadde det vært en seier å komme opp på deres nivå lønnsmessig.

 

Tar et eksempel til på min tredje venninne. Hun har jobbet mer enn 10 år som sykepleier på barneavdeling. Nå har hun tatt videreutdanning som helsesøster og jobber på Helsestasjon. Hun har også videreutdanning i Helsepedagogikk. Hennes årslønn er den samme som min, nemlig 405.000 kr.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen er ikke forskjellen på den enkelte lærer og den enkelte sosionom, men forskjellen på fagforbundene. Noen har fagforbund som kjemper, som roper, som vises og som høres. Andre har fagforbund som er en liten grå mus og som tar til takke med knappenåler og glansbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har jobbet i skolen i 12 år, grunnlønnen min er vel ca 405 000,- + kontaktlærertilegg ca 20 000 + noe personelig tillegg (fra lokale lønnsforhandliger, som etterhvert blir spist opp...

 

Innenfor kommune (som vi aldri ønsket å bli overført til - men ble det alikevel...) er lærere en høytlønnet gruppe, og vi erkjenner at vi aldri vil få drahjelp til å få opp lønna med hjelp fra andre kommuneansatte (for de har en lav lønn - men er det lærerenes feil???).... Beklager jeg er ikke villig til å kjempe din kamp for å få opp lønna di, men jeg er mer en villig til å slå et slag for førskolelærere og ansatte i barnehagen (de ER UNDERBETALT!).

 

Jeg er lei av slik type "sutring" som HI kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Jeg har allerede tatt en tilsvarende utdanning, og vil derfor heller ha tilsvarende vilkår i den jobben jeg har. Lærerne er jo eksperter på å skrike om at andre tjener bedre enn dem, da bør de vel også ha forståelse av at for enkelte av oss hadde det vært en seier å komme opp på deres nivå lønnsmessig.

 

Tar et eksempel til på min tredje venninne. Hun har jobbet mer enn 10 år som sykepleier på barneavdeling. Nå har hun tatt videreutdanning som helsesøster og jobber på Helsestasjon. Hun har også videreutdanning i Helsepedagogikk. Hennes årslønn er den samme som min, nemlig 405.000 kr.

 

Hi

 

Du finner ikke en lærer som sier at ikke også sykepleiere og politi også bør få høyere lønn! Dette er sammenlignbare grupper og ja, vi er lønnstapere i hvert eneste lønnsoppgjør. Nei, vi har sikkert ikke folk som er flinke nok i forhandlingene, vi er tross alt offentlig ansatte, vet du, så vi er ikke like frekke og pågående som haiene i det private næringsliv.

 

Som sosionom har du vel 3 års høyskoleutdannelse + tilleggsutdannelse. Som adjunkt med tillegg har jeg 4 års høyskole (grunnutdanning) og 2 1/2 år i tillegg. 12 års ansiennitet og det gir meg den nette sum av snaut kr 440 000 i året. Er det mye, synes du? Hva har en annen med 6 1/2 års relevant høyskoleutdannelse i lønn, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer med 4 års ansinitet og jeg tjener kun 332 000... Skulle gjerne hatt litt mer lønn jeg også. Det ropes veldig høyt om barnehager og hvor viktig det er, folk som Må få barn sine inn i bhg osv, men vi mangler mange førskolelærere. Kanskje vært en ide og skrudd opp lønna slik at flere hadde søkt seg til utdanningen og dermed flere f.sk.lærere og flere barnehageplasser til folket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

 

Men kjære deg, kommunen ønsker kun å lønne ut fra stilling; dvs at de "driter" i om du har en 10 årig utdannelse om de kun krever 3 årig til den stilling de skal besette.... Og en annen ting, du sier selv at du er sosionom - det er en 3 årig utdannelse, lærerutdanningen er 4 år - hva gnåler du egentlig om? Forstår ikke poenget ditt, du har en lavere utdannelse! Sammenlign deg elv med andre 3 årig utdannelser (feks førskolelærere - så vil du se at du tjener FETT i forhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ikke sammenlignbar utdanning, så du må gjerne ha dine 440.000,-

 

Jeg snakker om lærere med 4-års utdanning sammenlignet med andre kommunalt ansatte med 4-års utdanning. Da kommer lærerne mye bedre ut, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne yrkesgruppen føler seg så urettferdig behandlet.

 

 

Hi

 

Men kjære deg, kommunen ønsker kun å lønne ut fra stilling; dvs at de "driter" i om du har en 10 årig utdannelse om de kun krever 3 årig til den stilling de skal besette.... Og en annen ting, du sier selv at du er sosionom - det er en 3 årig utdannelse, lærerutdanningen er 4 år - hva gnåler du egentlig om? Forstår ikke poenget ditt, du har en lavere utdannelse! Sammenlign deg elv med andre 3 årig utdannelser (feks førskolelærere - så vil du se at du tjener FETT i forhold).

 

Den fire-årige lærerutdanningen består av tre år pluss et grunnfag. Altså det samme som en tre-årig sosionomutdanning med et relevant grunnfag i tillegg (mitt grunnfag er jeg også lønnskompensert for, men når likevel ikke opp til en lærer med tilsvarende utdanning)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mener at lærerne alltid er lønnstapere og at rekrutteringen til yrket er svekket fordi de har så utrolig dårlig betalt. Men det har de da ikke. Selv er jeg sosionom med ett-årig videreutdanning og jobber på NAV. Jeg tjener 405.000 kr per år. Min venninne med akkurat like mange vekttall og like mange års ansiennitet tjener til sammenligning 420.000 kr som lærer på barneskole.

 

Og til samanligning har jeg 430 000 med 4 års ansinnitet og 7 års uni.utdanning. Så jo, sammenliknet med dine 4 år, får jeg for lite betalt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...