Gå til innhold

Er lille frøkna utrolig tidlig ute, eller en baby verden sin mnd for mnd helt på trynet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 4 mnd gammel, snur seg fra rygg til mage, det begynte hun med "med vilje" da hun var ca 2,5 mnd, fra mage til rygg har hun klart siden hun var rett over 3 mnd.

Tar lett tak i gjenstander vi gir henne, både med 1 og 2 hender, noen ganger kan hun ha øyekontakt med meg mens hun tar leken, trenger altså ikke å følge med på hånden eller leken.

Hun kan også ta en leke med den ene hånden mens hun holder noe annet med andre hånden, uten å slippe.

Hun åler bortover og rundt i ring på gulvet.

en del mer jeg ikke kommer på, som står på babyverden sine sider at hun skal klare, eller kanskje klarer ved 5-6 mnd alder... Lurer på om sidene dems er udaterte eller om hun er veldig tidlig ute? Har ingen rundt meg på samme alder å sammenlikne med heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror dette er veldig forskjellig fra baby til baby, og der det står om babyens utvikling på babyverden er vel bare sånn ca.

 

men jeg vil si at hun virker ganske tidlig ute, uten at det gjør noen ting. Her i huset er lillemannen vår 6 mnd og han ruller fra mage til rygg, og fra rygg til mage. dette begynte han med når han var 5 mnd. gripe leker og sånn har han vel gjort siden han var 4 mnd. husker ikke helt når. Men jeg har lest, husker så klart ikke hvor, at barn som er tidlig ute med å krabbe og åle, kan bruke lang tid før det skjer noe mer, altså at dem reiser seg og begynner å gå. men vet ikke om dette er så pålitelig heller altså, bare nyt at den lille jenten din er sterk i kroppen og kommer seg rundt, her er det mye skrik fordi han ikke kommer seg fremover om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tidlig ute! Det har noen av mine barn også vært. Vil tro HS kanskje kommenterer noe på neste kontroll. Jeg opplevde i hvertfall at HS ikke trodde på meg da jeg sa at min da 4 mnd gamle baby ålte seg framover, så måtte legge ham ned på gulvet slik at hun kunne se selv :P Han gikk forøvrig når han var 10 mnd og løp og hoppet da han var 12 mnd. Aktiv liten krabat som liten, men en veldig rolig og tålmodig 7 åring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker litt tidlig ute, men nå er det veldig stor forskjell på barn. Har 5 barn, og de er veldig forskjellige. Yngste snudde seg for første gang da hun var 1 mnd. Trodde ikke det var "mulig" og at det var tilfeldig, men det var det ikke.

Hugser vi var på helsestasjonen da hun var 7 mnd. og fysioterapeuten var veldig imponert over hvor sterk hun var i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 4 mnd og åler seg rundt forbi og tar med seg lekene på sin vei. Rullet fra rygg til mage like over 3 mnd, og motsatt nylig. Det er jo store individueller forskjeller fra baby til baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også vært slik, de to første. Nå har jeg en "treg" på 5.5 mnd. som ikke ruller helt over en gang. Ser det er rett før. I følge helsestasjonen var det normalen at de klarte å rulle over på mage når de var rundt 5 mnd. mens det i bøkene deres stod 4 mnd.

 

Det er tidlig å rulle. Dette med å ta etter leker tror jeg er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er nok tidlig, men ikke ekstremt. Mine to har også vært såpass tidlige, så jeg tror ikke det er helt uvanlig. Men de var alltid først ute med ting i barselgruppen, men mange av de andre barna var hakk i hæl. Begge gikk ved 9 mnd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var tidlig ute med alt i begynnelsen. Ålte seg da hun var 3,5 mnd, rullet seg tidlig, krabbet tidlig, reiste seg opp etter ting tidlig osv. Hs mente på hun kom til å springe da hun var ni mnd:)

Men sine første skritt tok hun ikke før hun var 15 mnd, da var hun til gjengjeld fjellstø. Virket ut som hun ikke ville slippe taket før hun følte seg helt sikker på at hun ville greie det. Så har vært lite knall og fall her i huset:)

Nå er hun en helt normal toåring som er der hun skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tidlig, det er jo gøy.

Min første var ganske tidlig, han sprang når han var 12 mnd og da var det full rulle i hjemmet.

 

det er jo gøy at utviklingen går fort men jeg håper likevell at det kommer en litt mer bedagelig tulle denne gang. Hadde vært deilig med en baby som ikke skal opp, ut og frem med en gang.

 

Babytiden går så fort uansett så hadde vært deilig å få nyte babyen så lenge som mulig. Det fikk jeg ikke med nr 1, han hadde hast med å komme igang med livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjemaene er jo et gjennomsnitt, det er like mange som er tidligere og som er senere.

 

Jeg har fire barn og alle fire har vært tidlig ute med de motoriske tingere første leveåret. Alle fire har rullet begge veier fra de var mellom 3 og 4 mnd gamle, ålet seg først bakover og så fremover tidlig. Tre av dem reiste seg opp og sto i lekegrinden (dro seg opp etter sprinklene) da de var 7 mnd. Ene gikk da hun var neste 10 mnd, to gikk da de var 11 mnd og fjerde slapp ikke taket i møblene før hun var 15 mnd.

 

Etter at de milepælene der var nådd har det vært forskjellig tempo på dem. Når de har begynt trå pedalene rundt på trehjulsykkelen, når de har mestret ski, når de har mestret skøyter, når de har kastet støttehjulene på sykkel osv osv har variert med opptil 1 år fra tidligste til seneste.

 

Mange sier jo at ungene gjerne er tidlig enten motorisk eller språklig, de som er flinke motorisk snakker litt senere enn de som er litt mer bedagelig med det motoriske og heller bruker energien sin på å lære snakke. Det har heller ikke stemt helt her, to av mine har snakket rent og i hele setninger veldig tidlig, mens de to andre var helt normale, ingen har snakket sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...