Gå til innhold

Noen som har kuttet ut sukker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er blitt utrolig sukker-gal denne ammeperioden! Har alltid vært glad i godteri, men nå er det helt ekstremt, hvis det går mer enn 2-3 timer uten noe sukkerholdig blir jeg sur og grinete..og noen ganger forbanna uten grunn. Noen tips til hvordan jeg gradvis kan kutte ned på sukkeret? Noe jeg kan putte i meg istedet?

Prøvde en gang å kutte tvert, men det var den verste uken i mitt liv, begynte å grine av ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare si at jeg har det som deg nå mens jeg ammer; jeg trenger sukker!!! Jeg gidder ikke prøve å stoppe å spise godteri, jeg vet jeg ikke klarer det... Men prøver å begrense meg litt da... Helsesøster fortalte meg forrige gang jeg ammet at kroppen under amming er lysten på det den trenger for å produsere melk. I mitt hodet forteller det meg at dersom jeg kutter ut alt snop så produserer kroppen min mindre melk eller melk med dårligere "kvalitet", og det vil jeg jo ikke! Muligens bare en unnskyldning, men jeg synes den er god nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Kroppen trenger masse energi under ammeperioden, for å produsere melk, og sukker har lettest tilgjengelig energi, så det er nok en stor del derfor du har så sukkerhunger. Husker jeg var sånn selv, spiste masse godis da jeg ammet. Det er veldig normalt, bare husk å spise sunt innimellom, og drikk masse vann :)

Ville ikke eksperimentert med sukkerkutt (spesielt ikke hvis du skal prøver sukkererstatninger) under amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært sukkeravhengig, men erfarte at jeg ble slapp og uvel av for mye sukker. I fjor januar bestemte jeg meg for å prøve å kutte sukker. La en plan om at jeg skulle klare det i 21 dager. (har lest et sted at alle endringer krever 21 dager og man skal ikke tenke lengre heller da dette kan virke uoverkommelig).

 

Jeg skulle kutte all sukker, også i matvarer så godt det lot seg gjøre.

 

Det som skjedde de første dagene, og som er helt vanlig, er at man får "abstineser" og ofte blir uvel og deprimert. (ja, faktisk). Jeg kuttet også frukt de første 10 dagene da dette gir søtbehov.

 

De første 4-5 dagene var verst, etter dette gikk det helt greit. Hadde kjøpt inn nøtter og oppkuttet grønnsaker som jeg stappet i meg med en gang jeg kjente søtbehovet komme.

 

Etter de 21 dagene begynte jeg sånn smått å intodusere sukker igjen. Det er helt utrolig hvor søtt alt da smaker. Etter dette så har jeg kuttet ut brus, sukker i te ol. Men unner meg sjokolade ol av og til, prøver å begrense dette nå.

 

OG vil bare presisere at jeg var en skikkelig sjokoman! :) opplever nå at kroppen min hat det mye bedre uten rafinert sukker. Bruker andre søttilsetninger imatlaging og desserter.

 

Jeg vil virkelig anbefale deg å prøve! 21 dager klarer du. Lag en stor kalender der du gir deg belønning for hver dag. Jeg la 20-30 kroner i en kopp for hver dag (samme som jeg ville brukt på snop ol) jeg klarte uten sukker. I tillegg klistret jeg en stor stjerne på kalendere. Det høres skikkelig teit ut og noe man ofte gjør til barn. Hehe. :) MEN det funker!

 

Lykke til! :) Hvitt sukker er gift for kroppen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig sukkeravhengig, og har det ganske likt sånn som du beskriver nå som jeg ammer. Tidligere kunne jeg i det minste gå lei om det ble litt mye en dag, men nå virker det ikke som det er mulig.

 

Før jeg ble gravid kuttet jeg sukker helt i noen mnd. Da jeg først var ordentlig i gang var det helt herlig. Jeg tenkte ikke over det etterhvert, hadde ikke noe behov for det lenger, og følte meg mye bedre. Dessverre kom jula, og da "måtte" jeg jo ta pause fra sukkerkuttet. Den pausen tok aldri slutt.

 

Jeg har lyst til å gjøre det igjen, men venter med å prøve til jeg er ferdig å amme, ellers vet jeg at det bare blir et stort nederlag. De første dagene er dødskjipe, men så blir alt så meget bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er MYE sukker og snop?

 

Jeg husker også jeg litt tullete etter sukker sist jeg ammet. Denne ganger har jeg blitt det mens jeg går gravid. Jeg synes jeg dytter innpå så innmari mye, og plutselig kjenner jeg det tydelig på blodsukkeret mitt. Dersom jeg spiser en sjokolade, så ramler jeg om og sovner, uansett når og hvor. Jeg pleier aldri å drikke brus, men i den første kvalmeperioden fikk jeg sug på cola og iste, og drakk kanskje to liter til samme av dette i uka, i 1-2 mnd. Nå bare Må jeg har sjokolademelk og sjokade og honning i nærheten, og jeg har allerede spist opp alle de gamle posene med lørdagsgodt etter datteren min, enda jeg hater gammel vingummi.

 

Hvor mye snop og annet sukkerinnholdig får/fikk dere i dere i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et stort sukkerbehov selv om jeg prøver å begrense meg. Men det er jammen ikke lett. av og til tviler jeg på om det faktisk er sukkeret jeg er så sugen etter eller om det er røyksug (slutta i 2009 men kan det alikevel være det? kjennes likt ut)

Men uansett så unner jeg meg heller det sukkeret nå i ammeperioden, og konsentrerer meg heller om å trene ofte og spise sunne frokoster og middager med mye fisk og grønnsaker. og hvis jeg skal spise søtt så har jeg en regel om at jeg skal drikke mye vann først. så mye at jeg ikke klarer mer (som regel en halv liter (ølglass), gjerne med sitron i for surt hjelper å dekke søtbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...