Gå til innhold

Er det umoralsk å søke jobb uten å fortelle at man er gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i august, og har akkurat blitt arbeidsledig da min tidligere arbeidsplass ble nedlagt under permisjonstiden (har et barn på 11 måneder).

Jeg har nå sett drømmejobben utlyst og ønsker å søke på denne. Nevner selvsagt ikke at jeg er gravid i søknaden, men hvis jeg blir innkalt til intervju, bør jeg da fortelle at jeg er gravid, eller bør jeg la det være? Begynner jo og synes litt også, men kan nok klare å skjule det med en litt vid genser...

Er så redd for at jobben skal gå i vasken hvis jeg forteller at jeg er gravid, samtidig som jeg gjerne vil fremstå som ærlig. Vet jo at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere, men hvis de får inn andre kandidater med samme bakgrunn, så er det vel liten grunn til å tro at de plukker ut den gravide...

 

Eller? Noen som har noen erfaringer her?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har termin i august, og har akkurat blitt arbeidsledig da min tidligere arbeidsplass ble nedlagt under permisjonstiden (har et barn på 11 måneder).

Jeg har nå sett drømmejobben utlyst og ønsker å søke på denne. Nevner selvsagt ikke at jeg er gravid i søknaden, men hvis jeg blir innkalt til intervju, bør jeg da fortelle at jeg er gravid, eller bør jeg la det være? Begynner jo og synes litt også, men kan nok klare å skjule det med en litt vid genser...

Er så redd for at jobben skal gå i vasken hvis jeg forteller at jeg er gravid, samtidig som jeg gjerne vil fremstå som ærlig. Vet jo at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere, men hvis de får inn andre kandidater med samme bakgrunn, så er det vel liten grunn til å tro at de plukker ut den gravide...

 

Eller? Noen som har noen erfaringer her?

 

På forhånd takk for svar!

 

Nei, det er aldeles ikke umoralsk. Det er uvesentlig om du er gravid eller ikke. Det er jobben som teller - og om du er riktig person til jobben.

Du trenger ikke å ta dette opp på noe vis, og arbeidsgiver kan ikke spørre deg om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i august, og har akkurat blitt arbeidsledig da min tidligere arbeidsplass ble nedlagt under permisjonstiden (har et barn på 11 måneder).

Jeg har nå sett drømmejobben utlyst og ønsker å søke på denne. Nevner selvsagt ikke at jeg er gravid i søknaden, men hvis jeg blir innkalt til intervju, bør jeg da fortelle at jeg er gravid, eller bør jeg la det være? Begynner jo og synes litt også, men kan nok klare å skjule det med en litt vid genser...

Er så redd for at jobben skal gå i vasken hvis jeg forteller at jeg er gravid, samtidig som jeg gjerne vil fremstå som ærlig. Vet jo at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere, men hvis de får inn andre kandidater med samme bakgrunn, så er det vel liten grunn til å tro at de plukker ut den gravide...

 

Eller? Noen som har noen erfaringer her?

 

På forhånd takk for svar!

 

 

Nei... det er ikke det, men skjønner om du føler det :) Jeg hadde spilt med åpne kort, fortalt om graviditeten. De har jo ikke lov til å diskrimminere... selv om jeg tror mange arbeidsplasser gjør det... :(

 

Lykke til, og SøK SøK SøK :) Bare skriv en knakandes god søknad, oppfølg søknaden om ett par uker om du ikke har fått svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i august, og har akkurat blitt arbeidsledig da min tidligere arbeidsplass ble nedlagt under permisjonstiden (har et barn på 11 måneder).

Jeg har nå sett drømmejobben utlyst og ønsker å søke på denne. Nevner selvsagt ikke at jeg er gravid i søknaden, men hvis jeg blir innkalt til intervju, bør jeg da fortelle at jeg er gravid, eller bør jeg la det være? Begynner jo og synes litt også, men kan nok klare å skjule det med en litt vid genser...

Er så redd for at jobben skal gå i vasken hvis jeg forteller at jeg er gravid, samtidig som jeg gjerne vil fremstå som ærlig. Vet jo at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere, men hvis de får inn andre kandidater med samme bakgrunn, så er det vel liten grunn til å tro at de plukker ut den gravide...

 

Eller? Noen som har noen erfaringer her?

 

På forhånd takk for svar!

 

 

Nei... det er ikke det, men skjønner om du føler det :) Jeg hadde spilt med åpne kort, fortalt om graviditeten. De har jo ikke lov til å diskrimminere... selv om jeg tror mange arbeidsplasser gjør det... :(

 

Lykke til, og SøK SøK SøK :) Bare skriv en knakandes god søknad, oppfølg søknaden om ett par uker om du ikke har fått svar :)

 

Hei! Jeg ble oppringt og bedt om å søke en stilling fra flere hold på en arbeidsplass. Søkte og ventet på i komme på intervju...ingenting skjedde. Kan nevne at jeg sa jeg var gravid i 4 mnd, ville ikke lyve for dem......ikke hørte jeg noe før dem hadde ansatt en annen....ble ikke kalt in til intervju en gang.Jeg var mer en kvalifisert.....hold tett sier jeg bare.....dem har ikke lov til å diskriminere, men selv i kommunen ble dette gjort mot meg. Nå skal jeg skrive under på ny jobb, har nettopp funnet ut at jeg er gravid....gjett om jeg holder kjeft:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme som deg.. Føler meg litt kynisk, men sånn er det bare. Jeg trenger en jobb, og tviler sterkt på at jeg får en om jeg er ærlig om magen. Så sånn får det bare bli! Vi skal tross alt leve oppi dette også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme som deg.. Føler meg litt kynisk, men sånn er det bare. Jeg trenger en jobb, og tviler sterkt på at jeg får en om jeg er ærlig om magen. Så sånn får det bare bli! Vi skal tross alt leve oppi dette også ;)

 

Du er aldeles ikke kynisk!

Dette handler om likestilling, og gravide har behov for arbeid akkurat som andre. Det er derfor lovverket beskytter gravide her ved at du ikke har plikt til å fortelle at du er gravid, og arbeidsgiver har ikke rett til å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her.

 

Takk for svar!

Jeg kjenner jeg fortsatt er veldig i tvil om hvordan jeg skal gå fram (hvis jeg blir innkalt til intervju), da jeg også er endel dårlig (kvalm), og kan risikere å bli noe sykmeldt. Føler meg litt umoralsk hvis jeg får jobben, blir sykmeldt, og så skal ut i permisjon...... Eller bør jeg ikke føle det sånn? Stillingen er jo fast, og jeg har så inderlig lyst på den.......! Men allikevel, så setter jeg jo arbeidsgiver i en litt kjip situasjon...... Argh, er jeg bare den typiske kvinne med mye samvittighet!? Hadde jeg vært mann, så er jeg sikkert på at jeg ikke hadde ofret dette en tanke en gang. Hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg, vil ikke si det er umoralsk, men det blir jo ikke noe god stemning på jobb når du da først forteller det.

Jeg har valgt å ikke søke jobb, men jeg skjønner at du kanskje vil. Jeg har tenkt til å gå hjemme ihvertfall et år med babyen så da orker jeg ikke å styre med arbeidsgiver og sånn. Tar dette som en god og lang ferie, og når det går økonomisk så ser jeg ikke det som et problem.

Et alternativ er å ta noen korte vikariater.

Endret av hun&henne+en liten skatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kommer veldig an på arbeidsgiver. Samt om det er en spesifikk stilling de skal dekke opp. I tilfelle det er en gitt stilling så vil det nok være enklere å velge en "ikke-gravid".

 

Jeg søkte en jobb under forrige graviditet og opplyste da om at jeg var gravid. Jeg fikk allikevel tilbud om stillingen (men valgte å takke nei). Men hadde jeg vært i din posisjon der alternativet er å være uten jobb (jeg ønsket bare å skifte) så tror jeg nok at jeg hadde latt være å si det.

 

Det kommer også litt an på hvordan man selger seg inn. I min nåværende jobb måtte jeg si ifra om graviditet i prøvetiden. Det å fokusere på at man har et langsiktig perspektiv i jobben tror jeg da er viktig. Så jeg ville under intervju fokusert på det langsiktige og da blir det ikke så negativt når du etter evnt ansettelse gir beskjed om at du er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si for all del ikke noe. Du skal jobbe der i mange år, og da spiller det ingen rolle om de må bruke en vikar i starten.

 

Jeg ble oppsagt av en arbeidsgiver som blir sett på som veldig seriøs da jeg var gravid sist. Dvs. jeg var vikar, og da jeg skulle tilbake var vikaren min igjen blitt fast ansatt...

 

Og jeg hadde kvalifikasjoner (og jeg vil si evner) langt ut over det han hadde.

 

Ikke gå i kvinnefella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal si noe. Det er kanskje på en måte umoralsk, du føler jo selv også at det ikke er riktig, men de skal ikke diskrimminere på bakgrunn av graviditet, så da har det jo ikke noe å si uansett? Tror nok de fleste vil unngå å ansette gravide, selv om det ikke er lov. Du må tenke på ditt eget liv og dine egne rettigheter. Du kommer jo også til å jobbe der etter at du er ferdig i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på jobb da jeg var 4 måneder på vei og ble innkalt til intervju. Det gikk veldig bra. På slutten spurte de meg om langsiktighet, og da nevnte jeg graviditeten og sa at jeg ikke ville følt det godt å ikke si det til dem, selv om jeg vet de ikke har lov til å ta hensyn til det. (Sa det høyt altså.) Jeg nevnte også at jeg kunne være interessert i tidskvote, slik at det ikke skulle gå et helt år. Jeg fikk jobben, og fikk vite at en ting som telte for meg var ærligheten. Det var 8 andre inne til intervju, og jeg har fått vite at det var mange sterke kandidater. Men jeg tror jeg vant på at jeg solgte meg selv inn først og fokuserte på alt jeg kunne bidra med. Tror førsteinntrykket teller mye. Hvis det hadde vært annengangs runde, ville jeg ventet til intervju nummer to med å si noe. Jeg har nå jobbet i fire måneder, og fått til masse på denne tiden. Jeg har bare fått gode ord fra arbeidsgiver om graviditeten og den forestående fødselen. Mulig jeg bare har vært heldig, men jeg er veldig glad for at jeg sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå problemet fra begge sider... Særlig i privat næring er det selvsagt viktig for arbeidsgiver at den de ansetter raskt kan fungere godt i sin stilling. Ikke alle bedrifter har "råd" til å ansette en gravid, så ansette vikar som må ha opplæring osv. osv.

 

Jeg var selv med på en intervjurunde (sammen med min arbeidgiver) da vi skulle ansette ny sekretær. Min arbeidsgiver visste ikke på det tidspunkt at jeg var ca 10 uker på vei selv. Jeg ble direkte sjokkert når vi skulle diskutere kandidatene, hvor åpenlys diskrimineringen egentlig var - det ble påpekt som negativt dersom en søker var for ung, for gammel, hadde små barn, ikke hadde barn... Den perfekte søker var til slutt 40+ med barn over 10 år....

 

Må si meg heldig som ikke hadde de samme som vurderte meg da jeg søkte jobb her - da hadde jeg ALDRI fått stillingen. Dette plumået jeg ut med til dem også - de hadde mistet meg (som er en verdsatt medarbeider) dersom de hadde brukt samme kriterier da jeg søkte jobb her.

 

Jeg ville hatt problemer med å ikke si ifra at jeg var gravid hvis jeg søkte jobb - for min egen samvittighets skyld, det hadde føltes som en dårlig start på arbeidsforholdet...

 

Men jeg støtter enhver kvinne som holder det for seg selv for å øke sine sjanser for fast jobb!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det er råtent gjort å ikke si at du er gravid!!! Det er som flere påpeker her, at det er ikke alle arbeidsgivere som har "råd" til å ta inn ei som ikke skal jobbe i første omgang likevel.

At det ikke skal ha noe å si er nå en ting, men i noen tilfeller Må det ha noe å si.

Du må jo klare å se det fra andre siden også. Skal de da først bruke tid og ressurser på å lære opp deg... Så skal jo du ha permisjon. Så skal de bruke tid å ressurser på å lære opp en vikar. Når du så er tilbake igjen, trenger du gjerne opplæring på nytt. Nei, ærlig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-my-april:

Det var nå litt bombastisk å si det er råttent gjort å ikke fortelle det. Umoralsk synes jeg er et bedre ord, hvis det i det hele tatt er det. Jeg kan fint se det fra arbeidsgivers side, og det er nettopp derfor jeg løfter spørsmålet om det er umoralsk.

 

Hvis det er av betydning, så er arbeidsplassen et av landets største sykehus, så betviler at "dårlig råd" har så mye å si i denne sammenheng, men det vil jo selvsagt skape ekstra bry for arbeidsgiver ved å skaffe vikar. Selv om jeg som gravid er beskyttet av regelverk, så er det ikke vanskelig å forestille seg at arbeidsgiver kan få et litt negativt inntrykk av meg hvis arbeidsforholdene starter med å holde en graviditet skjult. På den annen side så trenger jeg sårt en jobb, og det er jo synd hvis vi som gravide i praksis ikke får de samme mulighetene som ikke-gravide...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er råtent gjort å ikke si at du er gravid!!! Det er som flere påpeker her, at det er ikke alle arbeidsgivere som har "råd" til å ta inn ei som ikke skal jobbe i første omgang likevel.

At det ikke skal ha noe å si er nå en ting, men i noen tilfeller Må det ha noe å si.

Du må jo klare å se det fra andre siden også. Skal de da først bruke tid og ressurser på å lære opp deg... Så skal jo du ha permisjon. Så skal de bruke tid å ressurser på å lære opp en vikar. Når du så er tilbake igjen, trenger du gjerne opplæring på nytt. Nei, ærlig talt..

 

På samme måte som at det er råttent at man er hjemme når man er syk eller har syke barn - det er direkte tap for arbeidsgiver?

Eller fordi at hun er utenfor samfundet og mulighetene til å delta på lik linje med andre som gravid?

Enn mannen hennes - er det råttent om han søker jobb om de venter barn? Kan jo hende at han vil ta nesten all permisjonen?Da blir han vel en belastning for arbeidsgiver som må ha vikar? Eller er det bare damene som er belastning for arbeidsgiver?

 

Slike holdninger holder damer nede av andre damer. Vi har likestilling i Norge - og dette er allerede tenkt på og tatt stilling til her i landet. Man skal ikke diskrimineres fra en stilling fordi man er gravid!

Bør andre gravide si opp sin stilling da fordi de er en belastning for samfundet? Hvem skal isåfall forsørge disse? Mennene?

Nei - her holder vi oss til lovverket - og det sier klart at gravide ikke skal spørres om slikt på intervju, har ingen plikt til å fortelle at de er gravide. Nettopp fordi det har ingenting med saken å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-my-april: Er du seriøs? Du er jo heeeelt på jordet, dette blir bare for dumt! Snakk om kvinnediskriminerende og lite reflektert holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da visst kvinne selv. Men mener likevel fullt ut det jeg sier. Kommer selvfølgelig ann på hvilken jobb det er snakk om. Men å ikke være ærlig er i alle fall mindre smart etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideel verden bør kvinnen kunne fortelle under et intervju at hun er gravid. I en ideel verden skal også arbeidsgiver ikke ta med graviditeten i betraktning under ansettelsen.

Men nå ser man jo av flere av svarene her, og erfaringer fra virkeligheten, at det dessverre ikke er slik. Ergo; når flere arbeidsgivere i praksis ikke ansetter gravide kvinner bare fordi de er gravide (selv om den offisielle forklaringen er en annen), så er det heller ikke rart om kvinnen ønsker å holde graviditeten skjult!?

 

Det er jo selvsagt synd for de arbeidsplassene som ikke har noe i mot å ansette gravide kvinner, og helst skulle sett at du var ærlig under intervjuet, slik at man kunne startet tilrettelegging og forberedelser så fort som mulig. Men det finnes dessverre altfor mange historier som viser det motsatte, så jeg har full forståelse for at mange ønsker å holde dette skjult.

På den annen side, så bør dette være den enkeltes valg, og hva som kjennes riktig ut for deg, men det er viktig å vite at du som gravid er beskyttet av et lovverk som gir deg rett til å tie.

 

Joda, ærlighet er viktig, men de aller fleste gravide trenger søren meg en jobb også!

 

Jeg er fortsatt i tvil om hva jeg velger (hvis jeg i det hele tatt blir innkalt til intervju), og tenker at jeg kanskje tar det litt der og da, og ser an stemningen....

Men, jeg er helt enig i at INGEN kvinner skal føle plikt til å måtte fortelle dette under et intervju for å ta hensyn til arbeidsplassen. Kvinnen trenger i sin situasjon mer enn noen gang å ta hensyn til seg selv også!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-my-april:

Det var nå litt bombastisk å si det er råttent gjort å ikke fortelle det. Umoralsk synes jeg er et bedre ord, hvis det i det hele tatt er det. Jeg kan fint se det fra arbeidsgivers side, og det er nettopp derfor jeg løfter spørsmålet om det er umoralsk.

 

Hvis det er av betydning, så er arbeidsplassen et av landets største sykehus, så betviler at "dårlig råd" har så mye å si i denne sammenheng, men det vil jo selvsagt skape ekstra bry for arbeidsgiver ved å skaffe vikar. Selv om jeg som gravid er beskyttet av regelverk, så er det ikke vanskelig å forestille seg at arbeidsgiver kan få et litt negativt inntrykk av meg hvis arbeidsforholdene starter med å holde en graviditet skjult. På den annen side så trenger jeg sårt en jobb, og det er jo synd hvis vi som gravide i praksis ikke får de samme mulighetene som ikke-gravide...

 

HI

 

Ser den - og sykehusene er nok et av de vanskeligste stedene å få fast jobb, så jeg ville syntes det var vanskeligere å ikke være åpen om graviditeten til en mindre, privat bedrift.

 

Bedriften jeg jobber i har på ingen måte dårlig råd, men ansattes stabilitet er viktig. Et sykehus har gode vikarordninger, og vil ha mindre problemer med å fylle en stilling, tror jeg. (Har selv jobbet på sykehus.)

 

Det er en god grunn til at det finnes regler for hva man har lov/ikke lov til å spørre om ved ansettelsesprosesser. Det blir for meg derfor feil å skulle dømme en kvinne som drar nytte av det lovverket vi har, selv om det for meg personlig hadde vært vanskelig (som det jo også tydeligvis er for HI).

 

Jeg ønsker HI all lykke til uansett hva du bestemmer deg for - jeg pleier å trøste meg med at en arbeidsgiver som ikke vil ansette meg pga barn, vil jeg heller egentlig ikke jobbe for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-my-april: Ifølge norsk lov har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om ev. graviditet ved et intervju, og ifølge norsk lov har man overhodet ingen plikt til å oppgi at man er gravid. Skjønner?

 

I praksis er det svært få arbeidsgivere som ansetter gravide. Likestillingsombudet får daglig inn klager. Mener du virkelig at kvinner skal gå glipp av drømmejobben kun fordi de skal ut i permisjon noen måneder? Og hva med menn - håper virkelig du mener at disse også skal oppgi at de venter barn?

 

HI: Jeg hadde kanskje sagt det når du evt. får tilbud om jobben. Si noe à la "Jeg har oppdaget at jeg er gravid. Jeg håper det går greit for dere?"

Da blir det svært vanskelig for dem å ombestemme seg, men du har sagt det som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er råtent gjort å ikke si at du er gravid!!! Det er som flere påpeker her, at det er ikke alle arbeidsgivere som har "råd" til å ta inn ei som ikke skal jobbe i første omgang likevel.

At det ikke skal ha noe å si er nå en ting, men i noen tilfeller Må det ha noe å si.

Du må jo klare å se det fra andre siden også. Skal de da først bruke tid og ressurser på å lære opp deg... Så skal jo du ha permisjon. Så skal de bruke tid å ressurser på å lære opp en vikar. Når du så er tilbake igjen, trenger du gjerne opplæring på nytt. Nei, ærlig talt..

 

 

Er helt enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde greia var at arbeidsgiver ikke hadde lov til å spørre angående PLANLEGGING av graviditet osv.

Der i mot er min tolking av lovverket at når du ER gravid, så skal du være ærlig å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble heldigvis forbudt å spørre om en arbeidstaker er gravid i 2010.

 

Fra Aftenposten: Ulovlig å spørre om graviditet

Det skal bli lovforbud for arbeidsgivere å spørre om graviditet, adopsjon og familieplanlegging i en ansettelsesprosess.

 

Forbudet blir tatt inn i likestillingslovens paragraf 4 etter et enstemmig vedtak i Stortinget tirsdag. Inkludert i begrepet familieplanlegging er planlagt graviditet, planlagt adopsjon, infertilitetsbehandling og planlegging av hvordan man har tenkt å ta ut foreldrepermisjon.

 

- Forbudet mot å spørre om graviditet vil styrke kvinners rettigheter på arbeidsmarkedet og er spesielt viktig i en situasjon hvor arbeidsmarkedet blir vanskeligere, sa barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) i en pressemelding da det ble klart at regjeringen ønsket å endre loven for å sikre gravide mot diskriminering i april i fjor1.

 

Les hele saken her: http://www.aftenpost...icle3556693.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at så mange engasjerer seg i dette spørsmålet. Det ser ut til at det er noen delte meninger, selv om de aller fleste mener at man er beskyttet av lovverket, og av den grunn ikke skal føle seg presset til å nevne graviditeten under intervjuet.

 

Som nevnt, så har jeg fortsatt ikke bestemt meg for hvordan jeg går frem, jeg må nesten se an konteksten under intervjuet. Men som en av innleggerne her foreslår, så går det an å nevne graviditeten hvis man blir tilbudt jobben (før man skriver kontrakt), slik at man har sitt på det tørre, samtidig som arbeidsgiver da ikke kan trekke avtalen på bakgrunn av en graviditet.

 

Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...