Gå til innhold

Fødselshistorien min - Ylva kom 22 dager før termin:D


to herlige karer + baby 7.3.12

Anbefalte innlegg

Det hele startet altså med langvarig fostervannavgang mandagsmorgen 13.2. Etter å ha gått hele dagen og ventet på rier, uten resultat, reiser vi inn til sykehuset for en sjekk. På sykehuset får vi bekreftet at det er fostervann og ikke utflod. Livmorhalsen blir målt til 38 mm, fortsatt lang altså. Vekten til tulla vår blir anslått til 3012 gram.

 

Vi får beskjed om at fødselen vil bli satt i gang med modningstabletter neste morgen (14.2) kl 7.15. Må innrømme at jeg ikke ser frem til det, har jo hørt at igangsatte fødsler ofte kan dra ut over flere dager, at det er større sjanse for komplikasjoner og at det er større sjanse for keisersnitt.

 

Natta kommer og vi legger oss i håp om at fødselen skal komme i gang av seg selv.

Klokken 01 våkner jeg av en skikkelig vond rie. Tørr ikke håpe at det er i gang enda, og sovner.

Våkner igjen en halv time senere av en ny og enda en en halv time etter dette. Neste kommer omtrent etter 15 min og det gjør de neste også. Snart er det 10 min mellom og når klokken er rundt 4.30 er det under 5 min.

Vi forstår da at det jammen er på tide å komme seg i bilen og farte til sykehuset. Teller nå 4 rier på 10 minutter.

Kjøreturen til sykehuset tar bare 15-20 minutter, men siden mine to andre fødsler har gått fort, håper vi bare på at vi kommer inn i tide. Vel fremme må jeg forflyttes til fødeavdelingen i rullestol pga veldig kraftige rier som kommer med veldig korte opphold.

05.15 kommer vi inn på undersøkelsesrommet hvor jeg får tilkoblet ctg. Alt ser bra ut. Tulla vår har en fin puls og riene er gode.

05.25 måles åpning, den blir målt til 3-4 cm. Ganske utrolig egentlig, siden livmorhalsen var 38 cm lang og umoden 9 timer tidligere.

Rundt kl 6.00 får vi komme inn på fødestuen, har da åpning på 6 cm og hodet står halvveis ned i bekkenet. Riene er nesten helt uutholdelige, og jeg føler at hodet snart er på vei ut.

6.20 kjenner jeg trangen for å presse. Har full åpning og hodet står klart. Får beskjed om å presse under riene, og prøve å slappe av i mellom. Det finnes ikke mye «imellom» så dette går veldig fort. Jordmor rekker så vidt å ta på hansker for 6 minutter senere er vår nydelige datter, hearts.gifYlvahearts.gif, ute.

 

Altså er kl 6.26 det magiske klokkeslettet for valentinsjenta vårhearts.gif

 

Vekt: 3016 gram

Lengde: 48 cm

Hodeomkrets: 34 cm

 

Oppsummert: En intens og rask fødsel.

Ville ikke hatt noe annerledes. Selv om det er tøft når det står på, er det herlig å være ferdig etter så kort tid.

Jeg brukte ikke noe smertelindring, og det var også det jeg ønsket da jeg kom inn. Jobbet kun med pusten. Må si jeg føler meg som en superkvinne etter denne opplevelsen. Fikk veldig mye skryt av jordmor, som etterpå takket for at hun hadde vært så heldig å få delta i en så fantastisk og naturlig fødsel. «Ingenting er bedre, da koser vi oss på jobb», som hun sa. Vi hadde ei ung jordmor som var helt fantastisk. Hun oppmuntret hele tiden og heiet på meg. Barnepleieren som var med var også helt super. Og ikke minst mannen min som heldigvis kom hjem i tide og kunne være med som støtte.

Fødselsopplevelsen kunne rett og slett ikke vært særlig mye bedre.

 

Formen etterpå har vært helt super. Føler meg mer opplagt enn jeg har gjort på lenge

jippi.gif Tok litt tid å få tatt inn søvnen, men nå tror jeg jeg er sånn noe lunne ajour

 

Endret av to herlige karer + baby 7.3.12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye, høres ut som en kjempefin fødsel. Kos deg masse, den første tida går jo så fort. Jeg husker deg fra terminklubben i sommer når du ble gravid. Tenkt at det har gått så lang tid allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, høres ut som en kjempefin fødsel. Kos deg masse, den første tida går jo så fort. Jeg husker deg fra terminklubben i sommer når du ble gravid. Tenkt at det har gått så lang tid allerede :)

Tiden siden positiv test har gått kjempe fort ja :)

Når har du termin? Nærmer seg vel for deg også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...