Gå til innhold

Føler meg litt presset til å ta ut ungen av barnehagen i vinterferien


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i bhg, og det skal du ikke tenke på.

Tenk så kjedelig for de barna som skal komme om ikke ditt barn kommer heller.

Barnehagene har ikke vinterferie så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en barnehage med 25 barn hvor de fleste har eldre søsken som skal ha vinterferie ergo de tar også ut de mindre barna av barnehagen.

Mitt barn får fri fredag, men ser at det bare vil være en barnegruppe på ca 3-4 igjen i b.hagen, dermed har de ansatte sikkert mulighet til å avspasere.

Vi har vært syke kontiunerlig i vinter, og har allerede masse fravær på jobb..føles ubehagelig bare med listen som henger i barnehagen som viser at det 3-4 barn som må være i b.hagen.

 

Jeg har også hatt mye fravær på jobben i vinter (etter jul) pga sykdom, jeg er lærer og skal ha vinterferie (avspassering) den uka som kommer. Grunnet mye sykdom så har jeg ikke fått gjort jobben min, dvs at ungen må i bhg, og jeg må jobbe (rette, forerede undervining, evaluere elevarbeider og forberede meg til utviklins samtaler). Blir kortere dager i bhg, men det blir bhg. Da er det deilig at de ansatte i bhg vet at jeg er lærer, mulig de ser på meg som en dårlig mor, thats life!

 

Jeg er alenemamma, kan ikke skryte på meg mye hjelp fra besteforeldre og en fraværende bf, ja da blir det som det blir. Når jeg tenker meg om, så leverer jeg ungen i bhg med gooooooood samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi gikk i en liten barnehage, og hun måtte i barnehagen 1 1/2 dag i romjula fordi vi hadde jobb. Fikk telefon fra barnehagen om at hun var den eneste som skulle komme, og beskjeden var klar: vi stenger, og du får finne en annen plass å ha ungen de dagene.

Det hører med til historien at vi byttet barnehage kort tid etter. Sånt er IKKE greit!!

 

Men lister i gangen er vel bare så folk skal huske på ferien. I vår barnehage finnes det ikke slike lister, de ansatte har dem på personalrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn, begge i barnehagealder. Vi har ikke vinterferie. Så greit er det. De må i barnehagen begge to ellers må de være hjemme alene og det er jo ikke et særlig godt alternativ. Ikke føl så mye, lever ungen i barnehagen og ønske alle en hyggelig dag før du drar på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittihet såfall :)

Her sender jeg jenta i bhg uten om så mye å rynke på nesen.

Jeg er student, men har fri neste uke ( vinterferie) men jeg er gravid, så formen min er grisedårlig om dagene. Da er det bedre at hun koser seg i bhg et par timer daglig, i stedet for å være hjemme med en mamma som kun ligger på sofaen og spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi gikk i en liten barnehage, og hun måtte i barnehagen 1 1/2 dag i romjula fordi vi hadde jobb. Fikk telefon fra barnehagen om at hun var den eneste som skulle komme, og beskjeden var klar: vi stenger, og du får finne en annen plass å ha ungen de dagene.

Det hører med til historien at vi byttet barnehage kort tid etter. Sånt er IKKE greit!!

 

Men lister i gangen er vel bare så folk skal huske på ferien. I vår barnehage finnes det ikke slike lister, de ansatte har dem på personalrommet.

De fleste av familie bhg og andre små bhg har det i vedtektene sine at det må være minst 5 unger for at de skal holde åpent. Er det da kun 4 som sier de skal komme stenger de.

Slik var det i den bhg ungene våre gikk i før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ha ungen i bhg :) som ansatt i barnehage selv hadde det kanskje vært en litt annen sak om du hadde vært tydelig på at du skulle ha fri selv, men barnet ditt ikke skulle ha det. (selv om det også er behov for det noen ganger, forstå meg riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi gikk i en liten barnehage, og hun måtte i barnehagen 1 1/2 dag i romjula fordi vi hadde jobb. Fikk telefon fra barnehagen om at hun var den eneste som skulle komme, og beskjeden var klar: vi stenger, og du får finne en annen plass å ha ungen de dagene.

Det hører med til historien at vi byttet barnehage kort tid etter. Sånt er IKKE greit!!

 

Men lister i gangen er vel bare så folk skal huske på ferien. I vår barnehage finnes det ikke slike lister, de ansatte har dem på personalrommet.

De fleste av familie bhg og andre små bhg har det i vedtektene sine at det må være minst 5 unger for at de skal holde åpent. Er det da kun 4 som sier de skal komme stenger de.

Slik var det i den bhg ungene våre gikk i før.

 

Vi snakker om en kommunal barnehage uten noen form for vedtekt som sier at det er en minimumsgrense (det er sjekket). Betaler jeg for noe forventer jeg faktisk å slippe å måtte ofre flere tusen kroner i lønn fordi jeg må ta fri fra jobb i to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på en gang, jeg... Ser på planen at det står vinterferie i parentes, men på min arbeidsplass oprererer vi ikke med slikt, og uten barn i skolealder ser jeg ingen grunn til å ta fri heller.

Nå tror jeg ikke det blir så mange borte hos oss, men min erfaring er at barna stortrives når det er få barn i barnehagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi de samme listen. Når jeg har spurt så sier de at det ikke er så mange barn igjenn i jule/vinterferie etc, men at de da koser seg litt ekstra med de barna som er der. Gjør ting de ellers ikke kan gjøre når de er mange og får mer tid med hvert barn. Så tror dette er en tid de ansatte også setter pris på. Antar også at det er mange av de ansatte som ønsker å jobbe da ikke alle har barn i skolealder. Så hadde ikke hatt dårlig samvittighet jeg. Snu på det og tenk heller at du gir noen mulighet til å jobbe, fremfor å måtte ta en ferie da det er svinedyrt pga skolefri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har heller ikke vinterferie.. Jobber som ped.leder i bhg, og har sønnen min i en annen bhg. De listene jeg har hengt opp er for å få OVERSIKT over hvem som IKKE kommer. De barna som ikke skriver seg på listen er selvfølgelig velkommne :) Har den erfaring at om det ikke henger lister oppe, så sier ikke foreldrene fra før den dagen de plutselig skal ha fri. Da er det vanskelig å gjøre endringer. Når vi vet på forhånd at det blir ferre barn kan vi planlegge andre aktiviteter og legge tilrette for mer hygge enn vi har mulighet til i en ellers hektisk barnehagehverdag. Personale som har avspasering og ferie tilgode, kan ta ut dette når vi er ferre barn, og vi slipper at dette blir "en belastning" når hele barnegruppen er på plass.

 

Send barna i barnehagen i vinterferien du, og tenk heller at dette er hyggelige dager for barna, der personalet har ekstra god tid til å gi barnet ditt den oppmerksomheten det fortjener :)

Jeg har i alle fall kost meg sammen med "mine" barnehagebarn i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...