Gå til innhold

Føler meg litt presset til å ta ut ungen av barnehagen i vinterferien


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er en barnehage med 25 barn hvor de fleste har eldre søsken som skal ha vinterferie ergo de tar også ut de mindre barna av barnehagen.

Mitt barn får fri fredag, men ser at det bare vil være en barnegruppe på ca 3-4 igjen i b.hagen, dermed har de ansatte sikkert mulighet til å avspasere.

Vi har vært syke kontiunerlig i vinter, og har allerede masse fravær på jobb..føles ubehagelig bare med listen som henger i barnehagen som viser at det 3-4 barn som må være i b.hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Presset? Hvordan da? Har de bedt deg om å ha barnet hjemme, hinter de eller hvordan presser de deg?

 

Jeg er student og har ikke vinterferie. Så her skal hun i barnehagen hele uka. Ingen som har sagt noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har full barnehageplass, da bruker du den ved behov:)

 

Jeg er ganske sikker på at de ansatte skjønner at alle har mulighet til å ta fri en uke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også de listene er unødvendig plassert! Personalet skulle heller spurt, og så skrevet ned selv.

 

Dere kan jo ikke bare ta dere fri fra jobb, og skjønner problemet når dere enda til har vært mye syk.

 

Barnet blir jo ikke alene i barnehagen, så ikke tenk så mye på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev "presset" fordi jeg opplever det som at det går litt sport i det i vår barnehage å gi barnet mest mulig fri, levere sent, hente tidlig..se på oss, se på oss. Tenk hvis det plutselig ender med at det bare er mitt barn alene:/

Og så unner jeg de ansatte fri når de har mulighet til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levér ungen i barnehagen med god samvittighet. Du skal ikke trenge å ta deg fri fra jobb, for at noen andre skal ha fri. Du har betalt for denne tjenesten. De ansatte forventer seg ingenting, men hadde de mot formodning fått fri, hadde det vært sett på som en bonus, ikke en selvfølge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skjønner derimot ikke helt hvordan så mange har mulighet til å ta seg fri fra jobben vinterferie, påske, sommer, høst og jul..? er det bare jeg som må holde meg til de 5 ukene i året? svært upopulært på arbeidsplassen å ta ut permisjon for slikt også, og blir ikke innvilget heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Sånne lister bryr jeg meg fint lite om og for et "surrehue" som meg så er det bra at listene henger synlig slik at jeg faktisk får det med meg :)

 

Jeg er også student og skal ha datteren min i barnahagen hele uka. Slik er det bare og jeg tror ikke så mange tenker stygt om meg av den grunn.

Jeg tror faktisk at mange av oss damer, meg selv inkludert, bruker alt for mye tid på å tenke hva andre tenker om oss mens vi selv bruker mindre tid på å tenke ting om andre. Jeg har funnet ut at jeg må slutte å tenke så mye på hva andre måtte tenke om meg.

Jeg tenker svært sjelden ting om andre, feks. da julelista kom opp så skulle min datter ha fri hele jula (igjen fordi jeg er student og jeg har fri hele jula) men jeg tenkte ikke noe videre på om Kathrine eller Sigve skulle i barnehagen selv om lista hang der.

 

Jeg tror vi må slutte å hele tiden være så bevisste og såre på hva andre måtte tenke. Det er egentlig bare bortkastet energi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller det er du som er litt nærtagende her. Listene henger oppe sånn at det er litt større sjanse for at folk husker på å si fra om barna skal ha fri, ikke for å henge ut oss som skal ha barna i bhg. Det er jo kun for at de skal ha mulighet til å organisere seg mht avspasering for de ansatte, da det vil være færre barn der i vinterferieuka.

 

Ikke tenk noe på det, du :) Jeg skal også ha ungene i bhg av den grunn at jeg ikke har barn på skole og for meg er den uka en vanlig uke som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lister i barnehagen vi også, og jeg synes ikke det er noe problem. I vår barnehage oppleves det i hvert fall ikke som et press å skulle ta barna ut i ferien, ofte er det noen ansatte som gjerne vil jobbe da (unge, uten barn).

 

Jeg ville ikke brydd meg om det hvis jeg var deg, i hvert fall. :) Og det er klart at man må jobbe, så lenge man ikke har barn i skolen er jo det en av fordelene at man kan spare en ukes ferie til sommeren og ha barna i barnehagen i vinterferien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage får alle med seg et skjema hjem hvor vi krysser av om barnet skal ha fri eller ikke, så samler de ansatte de inn og fører inn i boka si hvem som ikke kommer.

 

Lister på veggen har jeg aldri hørt om, og jeg aner ikke hvilke ungen som skal eller ikke skal i barnehagen den uken, det er det bare personalet som vet.

 

I vår barnehage er det mange som ikke har eldre søsken og de tar ihvertfall ikke fri, i høstferien var det vel to barn som hadde ferie.. Regner ikke med det blir noe annerledes nå. Mine to barn skal ihvertfall i barnehagen, vi tar ikke ferie på denne tiden av året, jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for det, og det synes jeg ikke du skal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tullmusa83

Er jo en mulighet for at de barna som har fri alle skoleferier fra barnehagen. Har skilteforeldre slik at en har barnet en ferie den andre en annen ferie. Jeg er skilsmisse barn og det var slik det var i mitt hjem. Skilsmisse barn får mye mer ferie. I tilleg er det mange som har besteforeldre som bare drømmer om å få barnet ei uke på ferie. Så bare fordi barn er fri fra barnehagen betyr det ikke at de er i lag med mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får prøve å tenke at det er bra for de barna som må være der at ditt barn også er der. Og at de sikkert kommer til å ha ei kjempefin uke, med mye kos og lite stress :) Du betaler for plassen, og skal ikke ha dårlig samvittighet. Har selv jobbet på SFO med 1-3 barn i noen feriedager, og de dagene har vi hatt "ferie" på SFO også, dvs laget god mat, sett film, spist is... bare kos, ikke mas ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde barna i barnehagen tok vi ikke noe fri i vinterferien eller høstferien, fordelen var jo at vi fikk mere ferie til sommeren. De siste årene har barna brukt SFO i vinterferien, men tatt ferie de to siste dagene. Og det er bestandig mange barn på SFO i vinterferien og høstferien. I år skal en av de på håndballskole og minstemann på SFO i tre dager. Men om noen år når vi ikke har SFO og jeg er ferdig med permisjon da blir det lagt opp annerledes. Jeg skal i permisjon fra april. Men jeg liker ikke disse to ferieukene og synes de skulle vært mye kortere. Jeg er glad for at SFO har åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg opplevde to juler på rad at en ansatt med en ganske anklagende stemme gjorde emg oppmerksom på at mine to barn ville bli de eneste på avdelinga dersom de ikke fikk fri på nyttårsaften! (Og det var ikke den samme ansatte de to gangene, det var to forskjellige...)

 

Ho ene påpekte til og med hvor kjedelig det ville bli for dem når det bare var de to!

De gjorde det MEGET tydelig, selv uiten lister, at de helst ville ha fri sjøl. Så jeg klarte selvsagt å få bytta det til sånn at jeg kunne gi ungene fri , og dermed de ansatte.

 

Men jeg kommer ikke til å finne meg i at folk snakker til meg sånn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt 100% ifm svangerskapet (venter nr 2 i juni), men, jeg skal ikke ta ut ungen min i vinterferien. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg leverer riktignok sent og henter tidlig ettersom jeg går hjemme, men, det er grunn til at jeg er sykemeldt og trenger hvile. Det henger lister i bhg hos oss, men her er det faktisk de færreste på avdelingen til poden som skal ta ut ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lov for foreldre og ha barna i BHG/SFO når den er åpen. Det er likevel helt riktig å informere foreldrene om hvis det blir kun det barnet eller et par barn som normalt ikke leker sammen.

 

Dette er kun for informasjon til dere som foreldre, så dere kan lettere velge om dere synes det er greit barnet er alene på SFO med voksen eller med en annen elev der de ikke har noe felles. Velger dere å ha barnet der, er det helt ok, men selv ville jeg satt pris på å vite at mitt barn ble alene på SFO en hel uke.

 

Mvh SFO leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme i permisjon, men mannen min jobber mye, og alle dager som ikke er helligdager i jula f.eks. er vanlige arbeidsdager for ham. Dermed er det vanlige "arbeidsdager" for oss, også. Jeg tenker ikke å ta ut storebror her i huset noen dager i vinterferien - "vinterferie", vi har jo ikke noen vinterferie!!! I jula var det bare tre barn i barnehagen, to dager (stengt resten av jula, jeg hadde uansett tenkt å ha ham hjemme resten av jula). Dette er i en barnehage med tre avdelinger, så det er ganske mange barn. De to andre barna er søsken. Synes det er helt utrolig at ALLE de andre tydeligvis ikke jobbet i jula?? Jeg vet det var mange besteforeldre involvert, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har aldri vært kjipe på det med å la det gå fram at de "heller vil ha fri" etc. Vi har fått mail fra leder med info, hvor hun skriver at de må vite hvem som skal være i barnehagen hvilke dager, da de ansatte avspaserer og det var noe greier med vikarbudsjettet. Helt kurant å informere om slike ting. Det er jo greit at foreldrene vet at de ikke bør si at barnet kommer hele jula, og så ombestemmer de seg uka før likevel - da blir det ansatte som ikke hadde trengt å være der, og det er dyrt.

 

Men man betaler for et tilbud, og er barnehagen åpen, skal ikke barnehagens ansatte gjøre noe for å forsøke å påvirke valgene dine. Det er ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi også lister i gangen.. eg synst og det er greit å se den listen.. litt for om det faktisk bare er mitt barn og evt en til som skal være der. da vil eg heller se om eg får pass eller noe.. og så er det greit å bare krysse på.. så er det lettere å huske ;)

 

i min bhg har vi og nevnt til den familien det gjelder at det kun er deres barn som kommer til å komme.. men at vi selvfølgelig kommer på jobb om de trenger plassen,,

der virker det som foreldrene setter pris på at vi sier det.. tror ikke noen syns det er kjekt å sende barnet i bhg og vite at de skal være der helt alene hele dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Jobber selv i barnehage og ser ungene hver dag... er det noen som tenker på at ungene er sliten etter en hel uke i barnehage oftest over 8 timer. Så stort sett har ungene en lengre "arbeidsdag" enn foreldrene. En dag på barnehagen er like slitsom om ikke mer for de små enn for oss voksne. Det er aktivitet og støy fra dem kommer til dem går hjem. Viser hvor godt unger har av noen dager fri. Men det virker som det idag er blitt et mer statussymbol å ha barn nå enn før, å fy hvor slitsomt det er for mange idag..

Har selv hatt barn på både barnehage og SFO, hadde ofte

dårlig samvitighet om ungene måtte være i 8 timer. samtidig som jeg jobbet og gikk skole.

Og listen er for om noen av de ansatte kan ta ut ekstra feriedager eller avspasering, eller om man kan slå sammen avdelinger, ikke om hvem som kommer eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er noen som tenker på om barna er slitne, neei det driter vi i alle mann sikkert. I en normal jobb kan du ikke kan du ikke bare møte opp når det passer deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listene henger oppe så foreldrene skal huske å si i fra, ikke for å "henge ut noen". Hvis du føler det slik, si i fra til ped.leder.

 

Du kan med god samvittighet benytte deg av en tjeneste du har betalt for. Det er helt greit om det bare er få barn i barnehagen. Det blir hyggelig og annerledes. Det som er viktig for personalet er at de vet hvem som kommer og ikke ifht det med avspassering og ferie osv.

 

Ha barna i barnehagen når det passer din familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...