Gå til innhold

Hva syns dere om Haley Sofie?


Veslepus86

Anbefalte innlegg

For å ta det siste argumentet ditt først, Simsone - du passet en jente fra USA som het Haley. Det er jo nettopp det som er poenget til motstanderne her, at navnet ikke passer så godt i Norge.

 

De andre navnene du refererer til: Ja, det er engelske/utenlandske navn, men de uttales med norsk talemåte. Vesensforskjell med andre ord. Haley må nødvendigvis uttales med engelsk aksent, og da blir det litt "teit" når begge foreldre er norske. Forøvrig er Haley et veldig pent navn, dog hvis man bor i et engelsktalende land, mener jeg.

 

Og til Giss som antydet at navnevalget var en trussel om mobbing pga negative tilbakemeldinger - der tror jeg du misforstod. Personen som skrev innlegget mente vel bare at det faktisk var et navn som tydeligvis er nokså "elsk eller hat". Barnet blir ikke mobbet mer eller mindre enn andre barn, men jeg vet at jeg vil trekke mine personlige konklusjoner om hva slags type foreldre barnet har. Dessverre å måtte si, men mine assosiasjoner faller i kategorien "unge mødre" - litt lavmål og uutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere her som hevder at navnet Haley ikke er vanskelig å uttale på norsk, men jeg tror virkelig man ville blitt overrasket hvis man spurte 10 tilfeldige på gaten om akkurat det. Selv unge mennesker har problemer med korrekt britisk eller amerikansk uttale, og hvis man tar f.eks. Haley så tror jeg de fleste som ikke uttaler det riktig vil bomme på l'en. Mange vil nok uttale det Hæi-liii.

 

Et nydelig navn på amerikansk, men på norsk så blir det ikke bra. Mange navn som havner i den kategorien, men det er jo ikke alle som bryr seg om fornorskning av uttalemåten og velger det allikevel. Dem om det, men når det kommer til navnediskusjoner så vil man få en del motbør.

 

Personlig så ser jeg absolutt mot verden for navneinspirasjon, men et kriterium er at at navnet fungerer utmerket på norsk med uproblematisk norsk uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her som hevder at navnet Haley ikke er vanskelig å uttale på norsk, men jeg tror virkelig man ville blitt overrasket hvis man spurte 10 tilfeldige på gaten om akkurat det. Selv unge mennesker har problemer med korrekt britisk eller amerikansk uttale, og hvis man tar f.eks. Haley så tror jeg de fleste som ikke uttaler det riktig vil bomme på l'en. Mange vil nok uttale det Hæi-liii.

 

Et nydelig navn på amerikansk, men på norsk så blir det ikke bra. Mange navn som havner i den kategorien, men det er jo ikke alle som bryr seg om fornorskning av uttalemåten og velger det allikevel. Dem om det, men når det kommer til navnediskusjoner så vil man få en del motbør.

 

Personlig så ser jeg absolutt mot verden for navneinspirasjon, men et kriterium er at at navnet fungerer utmerket på norsk med uproblematisk norsk uttale.

 

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye forskjellige meninger ute går. Takker for de positive tilbakemeldinger og ble ganske så sjokka på noen andre som uttaler seg her. Greit jeg spurte om meninger, men det går da ann å vise respekt for det.

 

Amygdala84 Lurer på hvordan du kan komme med konklusjoner om hva slags type foreldre barnet har, utifra et navn. Jeg syns det er veldig respektløs og kalle meg lavmål og uutdannet pga et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du Amygdala84 er ganske respektløs. Du vet ikke hvem, du kjenner ikke Veslepus86. Bare pga ett navn så sier du at hun er en person som er uutdannet og lavmål? Veslepus86 er ikke akuratt uutdannet og værtfall ikke lavmål! Hun spurte faktisk bare hva dere syntes om navnet, ikke om spydige, frekke kommentarer. Så jeg tenker nå hvis du har noe mer frekt å si, så får du heller spare deg for sånne kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint :) Tror jeg ville skrevet det Haylie Sophie, hvertfall Sophie.. Er ikke sikker, Sofie er også fint, men siden navnet skal være såpass internasjonalt, syns jeg begge navnene bør være det. Ikke mange i USA f.eks som skriver Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det janteloven lenge leve, skjønner jeg, etter å ha lest dette forumet. Ikke bry deg om de frekke kommentarene, Veslepus86. Er det noen som er lavmål og virker uutdannet, er det de som spyr ut spydige kommentarer de aldri hadde turt å si om de ikke var anonyme.

 

Jeg tror ikke Haley kommer til å bli uttalt særlig annerledes på norsk enn det vil bli på engelsk. Det blir jo uttalt "heili", tenker jeg, på de fleste dialekter. Kanskje dialektene med tjukke L-er vil uttale det litt rart, men det vil de jo med alle navn med L ;) Vi bor jo uansett i et land med så mange dialekter at nesten alle navn uttales forskjellig alt etter som. Skjønner virkelig ikke at folk her inne ser det som et stort problem. Jeg skal selv gi barna mine et internasjonalt navn, vil ikke risikere å ende opp med norske navn som Randi, Odd, Snorre eller Simen. De funker ikke akkurat så godt i utlandet, kan du si... (kåt, rar, snorkete og sæd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stemme i her - syntes dere kan spare dere for "unge mødre / harry" kommentarer. I mine øyne er dere harry og usakelige når dere tyr til denne type lavmålskommentarer.

 

Tror ingen unge som vokser opp i dag har noen problemer med engelsk uttale på navn. I de fleste barnehager i dag (i hvert fall om du bor i en by) snakkes det flere språk i tillegg til norsk og engelsk. Feks har barna ingen problemer med å uttale "eksotiske" navn som Guillermo, og sikkert heller ikke Haley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavmål, uutdannet, harry, unge-mødre, dumt, fjollete, teit?

Det er vel ikke akkurat konstruktive ytringer i en navnediskusjon?

 

Men alle disse ordene blir bare sendt i retur til den som skrev dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg meget forundret over alt "unge mødre" pratet her, visse personer høres ikke ut som de er en dag over 14 år. Når det er snakk om mobbing, så har jeg mange ganger tenkt: stakkars, kommer folk til og tenke rart om den jenta/ gutten pga navnet, men det er faktisk blitt så normalt med "spesielle" navn, så nå er det helt ute av tankene mine. Og da har det vært mye "norskere" navn enn Haley. Litt mer som Lykke, Gerda, Birk Jardar osv. Men disse barna er likevel helt nydelige barn som jeg ikke vil ha noe problem med og bære navnet sitt med stolthet :-). Vi må bare lære oss og tenke litt nytt. Er mange navn som var utenkelige for 10 år siden, som er kjempe poppis nå. Og jeg velger og tro at Haley er et av navnene som er poppis om noen år. Syns det var nydelig, skulle ønske jeg fikk samboer med på det. For det må absolutt "tygges" på som ett meget godt forslag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Ja, så hva syns dere om Haley Sofie?

Jeg forelsket meg i det navnet før vi prøvde å bli gravide og navnet blir bare finere og finere. :) Barnefaren er ikke helt med på navnet Haley. :P

Skjønner dessverre mannen din. Haley høres ikke ut som et jentenavn, det klinger som et etternavn. Hva med Helen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mine assosiasjoner til navnet er er fullt og helt min sannhet. At flere her synes jeg er respektløs, får jeg bare ta til etterretning, men jeg påberoper meg retten til å mene akkurat det jeg vil.

 

Når HI ber om konkrete tilbakemeldinger, må hun også regne med at folk kommer med ulike synspunkter. Eller vil du bare høre fra dem som applauderer og digger navnet?

 

Og jo, valg av navn sier absolutt noe om ens foreldre. Det er f.eks ren statistikk at navn som Ken-Raymond, Ronny o.l. er overrepresentert i norske fengsler. Av dette kan man jo konkludere at de som kalte barna sine dette på slutten av 70-tallet/80-tallet, var en viss type foreldre. Unntak er det selvsagt, men statistikken er klar.

 

Nå er det knapt noen som kaller barna sine for disse navnene. Hvilke navn som blir de nye "belastende" navnene, vil bare tiden vise.

 

Jeg holder likevel en knapp på at pretensiøse navnekombinasjoner har dårligere odds enn Ola og Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mine assosiasjoner til navnet er er fullt og helt min sannhet. At flere her synes jeg er respektløs, får jeg bare ta til etterretning, men jeg påberoper meg retten til å mene akkurat det jeg vil.

 

Når HI ber om konkrete tilbakemeldinger, må hun også regne med at folk kommer med ulike synspunkter. Eller vil du bare høre fra dem som applauderer og digger navnet?

 

Og jo, valg av navn sier absolutt noe om ens foreldre. Det er f.eks ren statistikk at navn som Ken-Raymond, Ronny o.l. er overrepresentert i norske fengsler. Av dette kan man jo konkludere at de som kalte barna sine dette på slutten av 70-tallet/80-tallet, var en viss type foreldre. Unntak er det selvsagt, men statistikken er klar.

 

Nå er det knapt noen som kaller barna sine for disse navnene. Hvilke navn som blir de nye "belastende" navnene, vil bare tiden vise.

 

Jeg holder likevel en knapp på at pretensiøse navnekombinasjoner har dårligere odds enn Ola og Sigrid.

 

Til dette vil jeg bare nevne at en av partnerene i Norges nest beste advokatfirma heter Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mine assosiasjoner til navnet er er fullt og helt min sannhet. At flere her synes jeg er respektløs, får jeg bare ta til etterretning, men jeg påberoper meg retten til å mene akkurat det jeg vil.

 

Når HI ber om konkrete tilbakemeldinger, må hun også regne med at folk kommer med ulike synspunkter. Eller vil du bare høre fra dem som applauderer og digger navnet?

 

Og jo, valg av navn sier absolutt noe om ens foreldre. Det er f.eks ren statistikk at navn som Ken-Raymond, Ronny o.l. er overrepresentert i norske fengsler. Av dette kan man jo konkludere at de som kalte barna sine dette på slutten av 70-tallet/80-tallet, var en viss type foreldre. Unntak er det selvsagt, men statistikken er klar.

 

Nå er det knapt noen som kaller barna sine for disse navnene. Hvilke navn som blir de nye "belastende" navnene, vil bare tiden vise.

 

Jeg holder likevel en knapp på at pretensiøse navnekombinasjoner har dårligere odds enn Ola og Sigrid.

 

Har du kildehenvisning til denne "statistikken" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint navn! Ville kanskje også skrevet Sophie med ph. Men ellers fint! Tenker ikke at du virker "uutdannet" eller "ung mor". Jeg tenker du virker som et åpent menneske, med vett til å tenke ut av boksen. Hurra for det! Kjempekjedelig med folk som bare følger strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mine assosiasjoner til navnet er er fullt og helt min sannhet. At flere her synes jeg er respektløs, får jeg bare ta til etterretning, men jeg påberoper meg retten til å mene akkurat det jeg vil.

 

Når HI ber om konkrete tilbakemeldinger, må hun også regne med at folk kommer med ulike synspunkter. Eller vil du bare høre fra dem som applauderer og digger navnet?

 

Og jo, valg av navn sier absolutt noe om ens foreldre. Det er f.eks ren statistikk at navn som Ken-Raymond, Ronny o.l. er overrepresentert i norske fengsler. Av dette kan man jo konkludere at de som kalte barna sine dette på slutten av 70-tallet/80-tallet, var en viss type foreldre. Unntak er det selvsagt, men statistikken er klar.

 

Nå er det knapt noen som kaller barna sine for disse navnene. Hvilke navn som blir de nye "belastende" navnene, vil bare tiden vise.

 

Jeg holder likevel en knapp på at pretensiøse navnekombinasjoner har dårligere odds enn Ola og Sigrid.

 

Syns bare det blir for dumt :-/. Kjenner mange med de navnene, men tenker ikke at de er noe dårligere mennesker fordet...rett og slett tåpelig kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man ikke har det mest vanlige navnet i norge så får man ofte spørsmål hvordan staves det ,eller hva sa du at du het? men jeg elsker at jeg ikke heter det samme som "alle" andre..å for det meste får jeg høre gode ting,antagelig ikke alle som liker det men det gjelder uansett hvilket navn man velger norsk eller ikke..

 

Liker stavelsen Hailie litt bedre men smak og behag:)

synes sammen settningen du har brukt er kjempe fin:)

 

er glad i navn som kan sies på flere språk:) jeg er veldig forelsket i navnet Kendall/Kendra :) liker at ikke det er så mange som heter det i norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfft. Hvordan kan dere si at det kommer til å bli problemer med uttalen? De fleste som er i fertil alder nå har da vokst opp med eller i det minste vært borti Hailey Jade, og de som er litt yngre igjen og har sett på Disney Channel for noen år siden husker vel lillesøsteren til Jake Long, Hailey?

 

Amigdala84 høres ut som en tosk, kom med en troverdig kilde når du først skal være så eplekjekk. "Ung mor, lavutdannet" sukk, hvor mange ganger hører man ikke her på dette forumet? Sammen med "Harry, blodharry osv"...

 

Det er bortkasta å spørre om meninger her på forumet, fordi du aaaner ikke hvem som svarer, du vet ikke om det er en drittkjerring som lever av å slenge dritt, eller en rar hippiedame som røyker hasj og sitter høy akkurat nå.

 

Bruk heller vennekrestsen osv for å inne ut om navnet er noe å samle på. Eller bruk ditt eget hue, vil du virkelig ha det navnet så ta det da vel!

 

Folk med amigdala84s meninger er trossalt en utdøende rase, og om 10 år, når jenta di er i ferd med å bli en liten dame, lover jeg deg at det ikke kommer til å være en kjeft som har noe imot navnet Hailey (eller problemer med å uttale det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobbet i skolevesenet og barnevernet på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet vet at dette er belastende navn. Det samme gjelder innsatte i norske fengsler. Når jeg ser tilbake på samtlige av "problembarna" fra min oppvekst, er det påfallende hvilke navn som gikk igjen og hvordan det har gått med dem videre i livet.

 

At HI er harry og uutdannet, vet jeg absolutt ingen ting om. Jeg sier bare hva jeg og mine likemenn tenker som slike navn og hvilke assosiasjoner det gir oss.

 

Det bekymrer meg overhodet ikke at mange her inne slakter meg. Jeg er heller ikke redd for at mine fordommer skal dø ut. Jeg har mine meningsfeller som humrer godt for oss selv når dere andre kaller barna deres Chrisander Maximillian og Jessica Maribella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt å uttale Sofie også med engelsk uttale da? Blir feil for min del å bruke to navn og uttale de på to forskjellige språk. Evt fornorske navnet ved å skrive det Hailie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble etterspurt i flere innlegg her om dokumentasjon på belastende navn.

 

"Ronny går mest konkurs"

 

http://e24.no/jobb/ronny-gaar-mest-konkurs/3340018

 

http://www.dagbladet.no/2009/10/27/nyheter/innenriks/konkurs/forskning/navn/8756358/

 

Opp i gjennom så har det vært endel liknende forskning. Jeg kjenner selvsagt også unntakene, men tallene taler jo også for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...