Gå til innhold

Bleieslutt - hun går på do når hun er naken, men ikke når hun går med truse...


PeppaPig

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få jenta mi til å forstå at selv om hun har på seg truse så er ikke dette ensbetydende med bleie og at hun må gå på do?

 

Når hun er naken nedentil så er det null problem og vi har ingen uhell. Jeg trenger ikke engang minne henne på å gå på do fordi hun kjenner igjen følelsen og går selv (både tissing og bæsjing)

 

Men når hun får på seg truse så er det som hun tror det er bleie og at hun kan gjøre fra seg i den. Hun sier ikke ifra at hun har tisset, men går bare rundt med våt truse inntil jeg oppdager det og får skiftet på henne.

Bæsjer hun i trusa så sier hun ifra til meg fordi hun syns det er ekkelt.

 

Men hvordan skal jeg gå frem for å få henne til å forstå at selv med truse så må hun gå på do? Eller er det ikke noe jeg kan gjøre inntil det går opp et lys for henne. Lar jeg henne gå rundt med våt truse så går hun slik i flere timer...

 

Hun er 2.5år forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eelis+kian ♥

Du må vel være nøye med å minne henne på å gå på do. Etter mat og drikke, før dere går ut, osv. Også må du jo sjekke om hun har tisset på seg innimellom. Vi kan ikke forvente all verden med en gang, heller :)

 

Min er også helt lik, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så din har ingen problemer med å gå på do når han er naken, men tisser seg ut når han har på truse?

 

Jeg minner henne på det til stadighet når hun går med truse siden jeg vet at det er da ulykkene skjer... haha, men da blir hun så sinna at da skal hun hvertfall IKKE gå på do ;)

hmmm, kanskje det er nettopp der det ligger... At jeg maser for mye på henne angående å gå på do. Jeg skal prøve et par dager å ha på henne truse og ikke mase så får vi se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Ja, han er snar med å komme seg på do når han er naken, og han har ingen uhell, men hvis han har truse på blir det straks litt vanskeligere ;)

 

Min blir heldigvis ikke sinna når jeg spør, han går gjerne på do, selv når han ikke må (det er jo så morsomt å leke med dopapir!). Du kan kanskje heller prøve å si at "Nå skal du på do", og så sette henne på do, når du tenker det er sannynlig at hun må. I stedet for å mase med "Må du tisse?" hele tiden, hehehe. Det blir jo fort sånn, da!!

 

De skjønner det sikkert etter hvert, det er vel en tilvenningssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah ja håper det går opp et lys for henne før hun blir konfirmert ;)

 

Ja, jeg tror jeg bare sier "nå går vi på do" og så bare sette henne der.

Hun syns nok at jeg maser litt på henne med denne do gåingen og hele tiden skal avbryte leken hennes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Hehehe, jeg skjønner jo egentlig at det er kjipt når mamman hele tiden skal ha dem til å gå på do, spesielt når de har det så morsomt med andre ting! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å droppe trusa ei stund? Hvis hun feks går med løse bukse/joggebukser tisser og bæsjer hun da og? Det er noe med alderen har jeg lest. At barn er under/rundt 2 år føler at trusen er som en bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke prøvd enda, og det skal prøves ut om det vi gjør nå ikke funker.

Men det så ut som det kanskje gikk opp et lite lys for henne idag. Hun var tørr hele dagen, selv med truse :D

Så da blir det kanskje bleieslutt her i huset snart også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Vi er nå på dag 2 med bleieslutt! Han hadde et par uhell i trusa i går, men virket som han skjønte det ganske fort :) Før han fikk på trusa forklarte jeg dette med at vi ikke må tisse i trusa, vi må tisse på do eller på potta, og da var han helt enig. Han har enda ikke hatt noen uhell i dag, hurra! Han har vært syk hele uka, så vi er hjemme nå, men i ettermiddag drar han til pappaen sin og skal være der hele helga, tro hvordan det kommer til å gå?? Litt redd for at han ikke klarer å følge opp dette så godt som jeg ønsker, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink Han er!!

 

Her er vi også hjemme siden hun ikke er helt I toppform. Jeg forklarte også at vi ikke tisser I trusa og enn så lenge ingen uhell JIPPI.

Skal bli interressant å se imorgen når vi kommer til å dra i butikker og sånn, men jeg får bare ta med masse skift :)

 

Ja får håpe faren hans klarer å følge opp også, men det går helt sikkert fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Så bra! Det er jo fantastisk deilig å ikke skifte bleier, da :)

 

Jeg kjøpte 26 (!!!!) truser i går, og åtte strømpebukser. Bare så han har masse skift, både i barnehagen og hjemme og hos pappaen (for jeg regner med en del av det kommer til å være skittent når jeg får det tilbake).

 

Her hadde vi et bæsjeuhell rett etter at jeg skrev her inne. Men han har ikke bæsjet på do eller potte før - har jenta di gjort det? Hvordan "klarte" du det, i så fall? Gutten min skjønner ikke det helt, enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha 26 truser!!! Håper han klarer å vaske noen av de da hvertfall ;)

 

Vettu, det er kjempedeilig å slippe de bleieskiftene!! Tenk på de pengene man sparer!! Eneste er jo at vi bruker litt tid inne på badet for etter at hun har vært på do så skal hun jo vaske hendene sine i et kvarter hvertfall :) Går med endel såpe nå istedenfor bleier hehe

 

Ja, bæsje er faktisk det hun er best til :D hehe, vi har hatt 1 uhell med bæsj i trusa, men det var visst såpass ekkelt at da løp hun rett inn på do og tok av seg trusa mens hun sa æsj æsj æsj.

 

Når hun må bæsje nå så går hun på do helt uten meg. Idag så kom hun løpende inn på kjøkkenet når jeg sto og lagde middag og sa "mamma jeg har bæsja på do" og dro meg med inn for å se på den ligge i do.

Vi har aldri brukt potte, vi har bare gått rett på doen - uten sånn doring. Hun datt med rompa nedi vannet en gang og etter det så lærte hun seg hvordan hun skulle sitte uten å dette nedi :D

 

Akkurat den delen med å bæsje på do "tok hun selv," helt uten hjelp fra meg.

Men jeg tror det er fordi hun syns det er ekkelt å gå med trusa full av bæsj. Jeg kjøpte nemlig feil størrelse på trusene (ikke med vilje) men det viste seg at når hun da bæsja i dem så hang de litt nedpå knærene og det var visstnok ikke så veldig stas. Så nå når jeg har fått kjøpt riktig størrelse så tror jeg hun enda forbinder det med at det er ekkelt.

 

Skulle bare ønske det var like enkelt med tissingen. Men idag så var hun tørr hele dagen, bortsett fra 1 uhell som skjedde da hun var kjempeoppslukt i leken sin...

 

OK litt mye drittsnakk her nå - men men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Hm.. Sønnen min brydde seg ikke overhodet da han bæsja i trusa. Han har aldri egentlig gjort det heller, han kan gå med bæsj i bleia i eeeevigheter, og nekter å skifte. Men jeg regner med at han bare må bæsje i do én gang for å skjønne at det ikke er farlig. For jeg tror han syns tanken på det er litt skummel, hehe. Må vel bare jobbe på :)

 

Jeg har ringt pappaen titusen ganger i dag for å høre hvordan det går. De har hatt et par uhell, men han tok på bleia mens de var i butikker og sånt tidligere, så da er det jo ikke noe rart det har gått så "fint". Hehe.

 

Haha, min store skrekk i livet er å ramle nedi do. Det finnes ingen ting eklere!! :D Vi har både potte og doring, men skjønner jo at vi ikke trenger alt sammen. Han må jo sikkert uansett gå på vanlig do en eller annen gang, så hvorfor ikke hjemme..?

 

Dette er veldig spennenede, synes jeg. Tro hvordan det kommer til å gå når de kommer i barnehagen etter helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg tror den første gangen kan være litt skummel med å bæsje i do. Men jeg har hørt om de ungene som har foretrukket å bæsje i bleia selv om de har vært tørre.

 

Ellers så har det egentlig gått bra i helgen, selv om jeg feiga ut i siste stund med å ta på henne en "treningstruse" når vi dro på shoppingsenter på lørdag. Det er vel kanskje jeg som ikke er helt klar enda hehehe :D

 

I barnehagen så har de vært kjempeflinke med å sette henne på do når de har satt de andre ungene på do. Her så skal alle ungene være tørre innen de er 3år ellers så får de ikke "graduated" og kommet seg videre til neste årsgruppe. Så de jobber veldig hardt med det i barnehagen der hun går. Skal snakke litt med de ansatte i morgen ang hennes bleieslutt hjemme og se hvordan de syns det går i barnehagen. Så får vi se om vi slutter helt med bleia i barnehagen også... Spennende tider :D

 

hahaha han faren hans høres litt ut som meg... Tar på bleia når vi er utpå fordi det er det "tryggeste" for oss foreldre. Men hjemme så er det ok å la de gå uten bleie. Jeg tror at vi bare må tøffe oss opp litt og la det stå til. Jeg tror nok ungene vil overraske oss om vi lar de gå uten bleie utenfor hjemmet også. Jeg har nok vært litt feig sånn sett - kanskje det er derfor det har gått litt treigt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Ja, hva ble det til i dag? Her gikk det kjempebra i barnehagen, han hadde ingen uhell! De ansatte var veldig skeptiske da jeg kom inn og sa at han hadde sluttet med bleie, hahaha. Men det gikk jo veldig bra da :D Han fikk på bleie da de gikk ut for å leke, men det tror jeg var lurt, for å unngå unødvendige uhell. Bare til han får ordentlig kontroll på blæra :)

 

Hehehe, det var jo egentlig litt lurt, det der med at de må være tørre for å komme videre i barnehagen. Det er jo en liten gulrot for de små, vil jeg tro!

 

Jeg tror også det står mest på foreldrene, ofte er barna klare leeenge før oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så bra!! Han var jo sikkert bare superstolt over å komme i barnehagen uten bleie!

 

Her ble hun levert i "treningstruse" hihi

Jeg skal snart dra å hente henne (litt tidsforskjell ;) ) Så får vi høre hvordan det har gått.. Kanskje vi prøver med bare trusa imorgen. Men det er jo litt høyere aktivitetsnivå i barnehagen enn hjemme, og det er enklere å glemme at man må på do når det skjer ting hele tiden. Vi får se hva lærerne hennes sier, kanskje de vil avvente en uke til med kun trening hjemme. Det er jo de som må skifte på ungen(e) dagen lang hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde gått på do hver gang de fulgte henne så imorgen prøver vi kun truser :-)Artig!

 

Hadde vår første tur på offentlig toalett også idag.

Skulle hente pappaen hennes på jobb og vi ble sittende og vente litt på Han. Så plutselig sier jenta mi at Hun må bæsje NÅ...så vi løp inn på nærmeste sted. Var jo bare såååå stolt av henne da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+kian ♥

Oi, da har det jo gått kjempefint hos dere også! Så flink hun er :D

 

Har noen av de andre barna i deres bhg sluttet med bleie? De ansatte her sier at gutten min har "inspirert" de andre også, plutselig skulle alle sammen tisse på do, hehehe.

 

Det er altså såå herlig å slippe bleiene! Dessuten er bleia helt tørr på morgenen, så mulig vi kutter nattbleia også om ikke så alt, alt for lenge :) Hvordan er stå på det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var tørr hele dagen! De tok på bleie når Hun hadde luren sin, men ellers gikk hun I truse hele dagen. Kan tro jeg er stolt!

 

I avdelingen hennes vil jeg si at 50-60% driver å slutter med bleie (som jenta mi) 20% er helt tørre og resten går I bleie. De er veldig på å få ungene tørre før de fyller 3 for da skal de over I større avdeling. De har enda tilgode å se et barn som

Ikke er tørr før 3 årsdagen. Alle b.hagene jeg undersøkte hadde samme policy om bleieslutt (Kanskje en amerikansk greie?) Føler at ungene i Norge ikke har samme 'press' til å bli tørre...

Nei nå sporer jeg litt unna her- men det er uansett digg å slippe bleier - nå gjelder det bare å følge med på hvor de offentlige doene er når vi er utpå hehehehe

 

Hihi de Andre ungene vil Sikkert være like 'stor' som gutten din;) litt morro at Han starter en trend da hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...