Gå til innhold

Setefødsel vs keisersnitt.


Preggie

Anbefalte innlegg

Jeg er 35+2 uker på vei, og babyen ligger i sete. Var en tur innom sykehuset i dag og fikk det bekreftet. Skal tilbake om ca to uker og hvis hun ligger sånn enda, så må det planlegges hvorvidt man skal prøve å føde i sete eller ta keisersnitt. Vi har blitt bedt om å tenke godt igjennom hva vi selv ønsker ifht. dette.

 

Dette er min første fødsel, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta en vurdering på dette. Min første reaksjon var at jeg ble livredd da jeg hørte at hun lå med rumpa ned, og blir møtt med holdninger som "stakkars deg". Jeg har også hørt historier om folk som har hatt vellykkede setefødsler, og om folk som skal føde i sete, men som har endt opp med keisersnitt.

 

Legen på sykehuset var tydelig på at dersom undersøkelsene viser at bekkenet mitt er stort nok til barnet, anbefaler de å føde naturlig, men at man vil ha en veldig god oppfølging, da lege alltid vil være til stede under hele fødselen hvis det blir behov for keisersnitt. Han sa at 1/3 føder i sete, 1/3 kan ikke føde i sete pga bekken og barnets vekt, og 1/3 ønsker keisersnitt eller må ty til keisersnitt underveis.

 

Er det noen her inne som SELV har erfaring med setefødsel? Som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei, under tvillingfødselen kom den ene i sete.... Hele fødselen var over på 4t, føltes noe heftig, men kom kjapt i form igjen. Ser for meg at keisersnitt er mye mer utfordrende :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi kom med rumpa først i 2009. Hadde lagt sånn stort sett hele svangerskapet, så var egentlig ganske forberedt på at sånn måtte det bli. FIkk aldri valget om vanlig fødsel/keisersnitt, og akkurat det er jeg veldig glad for nå! Hadde en utrolig fin fødsel, følte meg godt ivaretatt og i trygge hender. Nå er jeg gravid igjen, 11 uker til termin.. om lillebror skulle komme ut feil vei, kommer jeg ikke til å bruke for mye energi på å bekymre meg for fødselen. Ut skal han, og vondt gjør det uansett hvilken vei han kommer først ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte setefødsel første gang, og hadde en fin fødsel. Det var helt greit for meg å ikke kunne velge fødestilling o.l. Og epiduralen som jeg måtte ta, funket som bare det. For meg var ikke keisersnitt et alternativ, så sant ikke det ble anbefalt. Keisersnitt er en stor operasjon, og kan gi plager en stund etter barnet har kommet. Jeg sier ja takk til ny setefødsel, hvis det er det som skulle skje igjen i juni. :) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...