Gå til innhold

Hvordan valgte dere donor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer litt på om noen vil dele litt ang. dette. Lot dere klinikken velge donor for dere, hadde dere noen spesielle ønsker, og er det noen som har valgt donor selv (feks. ved å se på donorprofiler på sædbankene).

 

Er det noen som vet hvor lenge før man evt. kan bestille donorsæd for å få det tilsendt til klinikken?

 

Håper noen har noe å dele ang. dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, etter at du event har valgt donor og betalt så tar det kun et par dager før forsendelsen ankommer klinikken din.

Vi valgte donor selv, og kikket gjennom masse profiler. Vi synes det var viktig å vite så mye som mulig så vi betalte også for utvidet donorprofil (med babybilde osv)

For oss så var donorens + familiens sykdomshistorikk viktig, vi valgte også på grunnlag av utseende og den donoren som føltes mest "som oss" Vi ville også ha en åpen donor, da vi synes det er viktig at barnet kan velge om det vil kontakte han eller ikke når et har blitt 18. De fleste mennesker vil jo vite så mye som mulig om bakgrunnen sin en gang i livet.

Vi satt igjen med tre donorer til slutt og synes valget var enkelt utifra de tre.

Donoren var litt annderledes en det vi først hadde tenkt oss, men vi er veldige fornøyde med det valget vi har tatt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter at du event har valgt donor og betalt så tar det kun et par dager før forsendelsen ankommer klinikken din.

Vi valgte donor selv, og kikket gjennom masse profiler. Vi synes det var viktig å vite så mye som mulig så vi betalte også for utvidet donorprofil (med babybilde osv)

For oss så var donorens + familiens sykdomshistorikk viktig, vi valgte også på grunnlag av utseende og den donoren som føltes mest "som oss" Vi ville også ha en åpen donor, da vi synes det er viktig at barnet kan velge om det vil kontakte han eller ikke når et har blitt 18. De fleste mennesker vil jo vite så mye som mulig om bakgrunnen sin en gang i livet.

Vi satt igjen med tre donorer til slutt og synes valget var enkelt utifra de tre.

Donoren var litt annderledes en det vi først hadde tenkt oss, men vi er veldige fornøyde med det valget vi har tatt.

Lykke til :)

 

Takk for svar!:)

 

Vi har også tittet på donorer som har endel informasjon om seg selv, og vi har funnet noen som er veldig aktuelle.

 

MEN, vi får ikke startet insemineringen før om ca.2 mnd, så kan man bestille nå da? Lagrer klinikken dette? Vet du noe om det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter at du har valgt donor og betalt så tar det kun et par dager før forsendelsen ankommer klinikken din.

Vi valgte donor selv, og kikket gjennom masse profiler. Vi synes det var viktig å vite så mye som mulig så vi betalte også for utvidet donorprofil (med babybilde osv)

For oss så var donorens + familiens sykdomshistorikk viktig, vi valgte også på grunnlag av utseende og den donoren som føltes mest "som oss" Vi ville også ha en åpen donor, da vi synes det er viktig at barnet kan velge om det vil kontakte han eller ikke når et har blitt 18. De fleste mennesker vil jo vite så mye som mulig om bakgrunnen sin en gang i livet.

Vi satt igjen med tre donorer til slutt og synes valget var enkelt utifra de tre.

Donoren var litt annderledes en det vi først hadde tenkt oss, men vi er veldige fornøyde med det valget vi har tatt.

Lykke til :)

 

Takk for svar! :)

 

Vi har også tittet på donorer som har endel informasjon om seg selv, og vi har funnet noen som er veldig aktuelle.

 

MEN, vi får ikke startet insemineringen før om ca.2 mnd, så kan man bestille nå da? Lagrer klinikken dette? Vet du noe om det? :)

 

Hei!

Jeg vet ikke hvordan det er på alle klinikker, men hos Cryos kan du reservere strå fra den donoren du vil bruke. Da lagrer de den for deg. Jeg varslet klinikken min i god tid om at jeg hadde strå reservert. Jeg sendte vel også en skriftlig beskjed til banken om utlevering uken før forsøket om jeg ikke husker feil. Klinikken tok seg av henting, transport og lagring til jeg var på plass.

For meg viste det seg å være lurt å gjøre den jobben tidlig, det var mye freem og tilbake om stråkvalitet, mengder og sånt. Jeg var helt grønn og kunne ikke noen av begreper banken bruker. Ble ikke klokere av å be klinikken om hjelp heller. Så det tok lang tid før alt var på plass.

Vet ikke om dere tenker å få flere barn, men tenk også på om det kan det være lurt å reservere til søskenforsøk samtidig om dere vil ha samme donor til barna. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter at du har valgt donor og betalt så tar det kun et par dager før forsendelsen ankommer klinikken din.

Vi valgte donor selv, og kikket gjennom masse profiler. Vi synes det var viktig å vite så mye som mulig så vi betalte også for utvidet donorprofil (med babybilde osv)

For oss så var donorens + familiens sykdomshistorikk viktig, vi valgte også på grunnlag av utseende og den donoren som føltes mest "som oss" Vi ville også ha en åpen donor, da vi synes det er viktig at barnet kan velge om det vil kontakte han eller ikke når et har blitt 18. De fleste mennesker vil jo vite så mye som mulig om bakgrunnen sin en gang i livet.

Vi satt igjen med tre donorer til slutt og synes valget var enkelt utifra de tre.

Donoren var litt annderledes en det vi først hadde tenkt oss, men vi er veldige fornøyde med det valget vi har tatt.

Lykke til :)

 

Takk for svar! :)

 

Vi har også tittet på donorer som har endel informasjon om seg selv, og vi har funnet noen som er veldig aktuelle.

 

MEN, vi får ikke startet insemineringen før om ca.2 mnd, så kan man bestille nå da? Lagrer klinikken dette? Vet du noe om det? :)

 

Hei!

Jeg vet ikke hvordan det er på alle klinikker, men hos Cryos kan du reservere strå fra den donoren du vil bruke. Da lagrer de den for deg. Jeg varslet klinikken min i god tid om at jeg hadde strå reservert. Jeg sendte vel også en skriftlig beskjed til banken om utlevering uken før forsøket om jeg ikke husker feil. Klinikken tok seg av henting, transport og lagring til jeg var på plass.

For meg viste det seg å være lurt å gjøre den jobben tidlig, det var mye freem og tilbake om stråkvalitet, mengder og sånt. Jeg var helt grønn og kunne ikke noen av begreper banken bruker. Ble ikke klokere av å be klinikken om hjelp heller. Så det tok lang tid før alt var på plass.

Vet ikke om dere tenker å få flere barn, men tenk også på om det kan det være lurt å reservere til søskenforsøk samtidig om dere vil ha samme donor til barna. Lykke til!

 

Takk for svar:) Vi har sett på både Cryos og european spermbank,så håper det er ca det samme hos de begge to.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt på om noen vil dele litt ang. dette. Lot dere klinikken velge donor for dere, hadde dere noen spesielle ønsker, og er det noen som har valgt donor selv (feks. ved å se på donorprofiler på sædbankene).

 

Er det noen som vet hvor lenge før man evt. kan bestille donorsæd for å få det tilsendt til klinikken?

 

Håper noen har noe å dele ang. dette:)

 

Hei!

 

Vi var først på Stork, og da kikket vi på profilene til de åpne donorene og valgte hovedsakelig ut fra høyde. Siden kona mi ikke er så høy og har en liten kropp, ville vi unngå de aller største donorene. :-)

 

Vi endte imidlertid opp med å få barn gjennom Rikshospitalet, og der får man bare en donor. Eller det vil si, jeg tror de matcher utseende hvis de kan, men på Riksen har det vært donormangel lenge, så jeg tviler på at dette skjedde i praksis for oss. Vi er fullstendig komfortable med dette, det betyr absolutt ingen ting hvordan donor ser ut når alt kommer til alt. I mine øyne har man ingen garantier for utseende, sykdommer osv. uansett, og nøye utvelgelse av disse aspektene ved donor blir litt som en bestilling for meg. Men vi er alle så forskjellige i denne prosessen, så det som er viktig for noen, er uviktig for andre!

 

Nå har vi fått et barn som ligner utrolig mye på meg som fødte, så det er litt spennende. Er donor og jeg like hverandre, eller har jeg rett og slett veldig sterke gener? :-)

 

Når det gjelder lagring av sæd, hadde jeg rett og slett ringt klinikken. Det tar uansett ikke lang tid å få det tilsendt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte CFC og der har de kun anonym donor. Jeg hadde bare et ønske og det var at donor måtte være ike høy eller litt høyere enn meg. Så valgte de en for meg. Endte opp med en som var 176, blond og blå øyne. Det er alt jeg vet og mer enn jeg egentlig trenger å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædbanken har vagt donor for meg, men jeg har sendt bilde av meg og LilleBug for å få en donor som ligner oss mest mulig.

 

Da jeg hadde journalsamtale, fortalte hun jeg snakket med at sæden blir lagret i 6 måneder på frys, og testet to ganger for hiv, før den blir godkjent for bruk.

Det er alså ikke sånn at donoren stikker innom den uken man regner med å bli inseminert =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, etter at du event har valgt donor og betalt så tar det kun et par dager før forsendelsen ankommer klinikken din.

Vi valgte donor selv, og kikket gjennom masse profiler. Vi synes det var viktig å vite så mye som mulig så vi betalte også for utvidet donorprofil (med babybilde osv)

For oss så var donorens + familiens sykdomshistorikk viktig, vi valgte også på grunnlag av utseende og den donoren som føltes mest "som oss" Vi ville også ha en åpen donor, da vi synes det er viktig at barnet kan velge om det vil kontakte han eller ikke når et har blitt 18. De fleste mennesker vil jo vite så mye som mulig om bakgrunnen sin en gang i livet.

Vi satt igjen med tre donorer til slutt og synes valget var enkelt utifra de tre.

Donoren var litt annderledes en det vi først hadde tenkt oss, men vi er veldige fornøyde med det valget vi har tatt.

Lykke til :)

 

Takk for svar! :)

 

Vi har også tittet på donorer som har endel informasjon om seg selv, og vi har funnet noen som er veldig aktuelle.

 

MEN, vi får ikke startet insemineringen før om ca.2 mnd, så kan man bestille nå da? Lagrer klinikken dette? Vet du noe om det? :)

 

Ja, klinikken lagrer sæden så lenge du øsnker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har bestillt en spesifik donor igjennom stork? Fikk beskjed om at man får det billigere da enn hvis man bestiller hva nettsiden selv, men er det noen som vet hvor mye billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har bestillt en spesifik donor igjennom stork? Fikk beskjed om at man får det billigere da enn hvis man bestiller hva nettsiden selv, men er det noen som vet hvor mye billigere?

 

Vet ikke prisforskjell, men tror du da må ta en donor som Stork velger for deg, fra sine egne donorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Annonse

Hei!

Vi er to kvinner som har begynt å tenke på barn. Vi ønsker å kunne bestemme donor selv, altså se på ulike profiler. Vi ønsker ikke at legen skal ta den avgjørelsen for oss. Må vi da gjøre dette f.eks. i Danmark, eller kan dette gjøres også i Norge? Vi har googlet en del, men finner ikke noe klart svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ReisendeMrs skrev:

Hei!

Vi er to kvinner som har begynt å tenke på barn. Vi ønsker å kunne bestemme donor selv, altså se på ulike profiler. Vi ønsker ikke at legen skal ta den avgjørelsen for oss. Må vi da gjøre dette f.eks. i Danmark, eller kan dette gjøres også i Norge? Vi har googlet en del, men finner ikke noe klart svar.

https://www.facebook.com/enestaaendemor/

Anonymkode: 3a00a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

jeg er seriøs donor dersom ønskelig . attester klare og gode referanser.  heter hans verge på facebook. 

Anonymkode: a524a...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...