Gå til innhold

kan barn med ADHD konsentrere seg lenge om spesifikke ting?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Min sønn har ingen diagnose pr nå, men jeg er urolig og bekymret for han. Gidder ikke ramse opp alt her, jeg føler det blir bare å fokusere på det negative. Men han kan holde på i timesvis med en ting, nemlig lego. Også snekring har han tidligere kunne konsentrert seg om, men det er han visst litt over nå. Det går jo litt på det samme, nemlig konstruere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja absolutt. Min sønn begynte tidlig med full fokus med lego, deretter når han begynte på skolen, var det matte og etterhvert begynte han å lage programmer på data. Dette ble hans store interesse som han har tatt med seg videre i livet og går nå på ingeniørhøyskolen og får kun 6ere i karakter. Men gi han oppgaver som ikke er av stor interesse....0 konsentrasjon, men blitt bedre med årene da, ikke mye vi merker adhd i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt morsomt å høre, ettersom matte er yndlingsfaget til min gutt også :) De pleier ikke ha lekse i det, men her om dagen hadde de det, og han var skikkelig ukonsentrert og uvillig. Jeg spurte hvorfor, siden han sier han liker det, og jeg så at han fikk det til. Han så det var for enkelt, derfor var det kjedelig.

 

Jeg har vurdert å be om ny henvisning (han har blitt utredet før, da han var 4-5 år) men er litt i tvil hvordan jeg skal angripe det, og om jeg har grunn til å mistenke ADHD. siden han åpenbart kan konsentrere seg mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv adhd og har vanskelig for å konsentrere meg om ting jeg syns er kjedelig eller for lite utfordrende,samtidig så må det ikke bli for "vanskelig".

 

Men samtidig kan jeg bli veldig fokusert nesten fiksert på andre ting,da kan jeg ha store problemer med å ta en pause,eller slutte med det jeg holder på med.

 

Men det er jo endel andre ting også ved en adhd-diagnose:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 her...Jeg kjenner godt igjen dette med at lekser blir for kjedelig fordi det rett og slett er for enkelt. På barneskolen tok de ikke tak i dette og han var et uromoment, men på ungdoms skolen derimot var lærerne helt suverene, de lagde egne oppgaver for han som var vanskeligere + at han ble hjelpelærer faktisk. Fra første trinnet på videregående fungerte han mest som hjelpelærer, han hadde ansvaret for klassen i to dager pga læreren hadde fri. Dette var noe han vokste utrolig mye på, og begynte virkelig å bli "voksen" og ta ansvar. En god skole skal kunne legge til rette for den enkelte elev. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvordan går jeg frem for å få en ny utredning? Første gangen tok barnehagen kontakt med ppt, som via lege tok konakt med abup. (Tror det var ca den veien, vi gjorde iallefall ikke noe annet enn å godkjenne henvisningen).

 

Tilbakemeldingen fra skolen er jo at det går greit, men jeg er ikke helt sikker på om alt er så greit likevel, etter hva jeg har forstått av lærere som har vært inne som vikar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gå til fastlegen din. Husk at barn kan ha ADD, altså uten H.. Rett og slett konsentrasjonsproblemer. Har hatt både jenter og gutter med adhd og add som elever, utrolige personer alle som en. Men de trenger en lærer som ser og prøver så godt man kan, det er helt klart.

 

Men jo, gå til fastlegen din og hør hvordan du skal gå fram for å få barnet ditt utredet på nytt.

Det siste jeg hørte var at barn i 4-5 årsalder er vanskelige å diagnostisere for adhd.

 

å være vikar er et kapittel for seg selv. Selv den snilleste elev kan bli helt motsatt av seg selv når vikarer har timene.. Snakker av egen erfaring, både som lærer og elev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jo langt mer enn bare det jeg skrev. Men jeg ønsker ikke å utlevere eller fokusere på det negative ved han. Han er jo gså en sårbar og god gutt, som ikke helt har kontroll på de sosiale spillereglene og er svært impulsiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg ville sjekket ut http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/ . Det er i dag alt for mange barn som få diagnosen ADHD, og mange er feildiagnostisert. Slik var det i alle fall med min sønn. Sørg for å få en Wisc test av sønnen din før diagnosen stilles. Og da fra en som virkelig kan det! Et barn med høy iq må ikke behandles som et barn med ADHD. Det kan bli veldig belastende for barnet.

 

Jeg holder på med Bacheloroppgave om barn med høy intelligens og det er skremmende lite kunnskap i ppt tjenesten/Bup og spesielt i skolen. Lærere synes slike barn er slitsomme, og det sosiale kan av og til bli en utfordring. Ingen hjalp oss gjennom barneårene. Min sønn er i dag 7 og det går kjempefint med han. Litt utfordrene for en mor selvsagt :o). Ikke alltid like lett å følge opp det store behovet for stimuli som en slik gutt har.

 

Det er supert at han kan konsentrere over lengre tid. Intelligente barn blir ofte ukonsentrerte når de er understimulerte. Jeg sier ikke at barnet ditt er høyintelligent, men ADHD barn klarer ofte ikke konsentrere seg over lengere tid borsett fra action liknende spill og tv. De har også ofte dårlig motorikk (både fin og grov). Lego har ikke akkurat så mye action akkurat. Det er en møysommelig prosess å bygge lego og man må ha stor konsentrasjon og kunne planlegge nøye. Dette har ikke barn med ADHD. MEN når det er sagt, er det selvsagt høyintelligente barn som har ADHD. Disse barna er like forskjellige fra hverandre som andre barn er forskjellige. LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, interessant lesning. Mye stemte på han, men ikke alt. Men den er kanskje litt gammel også? MBD?

 

Hva er en Wisc test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, interessant lesning. Mye stemte på han, men ikke alt. Men den er kanskje litt gammel også? MBD?

 

Hva er en Wisc test?

 

Det er en genrell evneprøve ("intelligenstest")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg holder på med Bacheloroppgave om barn med høy intelligens og det er skremmende lite kunnskap i ppt tjenesten/Bup og spesielt i skolen. Lærere synes slike barn er slitsomme, og det sosiale kan av og til bli en utfordring. Ingen hjalp oss gjennom barneårene. Min sønn er i dag 7 og det går kjempefint med han. Litt utfordrene for en mor selvsagt :o). Ikke alltid like lett å følge opp det store behovet for stimuli som en slik gutt har.

 

Er lærer, hadde vært kjempeinteressant å lese oppgaven din :)

 

Har hatt nytte av wisc. En del barn med ADHD har høyere intelligens enn andre barn, men får ikke brukt evnene sine på rett måte.

 

å ha elever med ADHD i klassen er kjempespennende og utfordrende. Det gies alt for lite kompetanseheving hos normallæreren på slike, tross alt, ganske vanlige diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest enlitenfraatilå

Ja, så fremt det er noe som barnet har interresse for.

 

Sønnen min sitter ALDRI i ro, står på hodet i sofaen mens han ser tv, små springer istedenfor å gå osv osv.

 

MEN, han kan leke med lego i timesvis. Når han var yngre (3år) var det togbanen som kunne få all hans oppmerksomhet, han kunne leke stille og rolig med den mye lengre enn "normale" barn.

 

På skolen sier de at han er en racer i matte, konsentrerer seg og jobber i fred og ro med oppgaver over lengre tid. I andre fag er dette ren utopi ;)

 

Jeg har selv adhd og kjenner meg igjen, er det noe jeg synes er virkelig kjekt så kan jeg få helt oppheng og bli "perfeksjonist" i arbeidet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidligere var det traktor og traktorutstyr som bergtok ham fullstendig, nå er det lego. Jeg har vært i kontakt med PPT, men noe av det som virkelig bekymret meg gav seg litt. Så jeg sa til han at vi venter med rehenvisning til ABUP, men jeg er IKKE overbevist om at det ikke er "noe". PPT sier også at det ikke kan stikkes under en stol at det er en spesiell kar, han sønnen min. Men nå får vi se det ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Blir fortvilet av å lese om hvor lite kunnskap det er om ADHD rundt om. Eller først ADHD har ingenting med inteleggens å gjøre. Videre er det fullt mulig for folk med ADHD og konsentrere seg om det er noe de har spesiell interesse for. Sender link til en video til en av de fremste talsmenn innen ADHD, Thomas Brown. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...