Gå til innhold

FØDEBAG - TIPSLISTE - NY JANUAR 2012


Dini

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at tiggis er veldig gødt for fordøyelse!!! Det hjelper du til å bæsje fordi når du tygger tiggisen du lager "digestive enzymes" og det hjelper fordøyelse, speciaelt når du har hatt ks!!

 

Fikk denne tips fra en britisk gravidets bladet!!!

 

Det er også lurt å ha noen ting for vondt hals...... spesielt hvis du har røpte mye gjennom fødselen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmoren min anbefalte å ha en pose, to håndkler og lapp med "Er på føden, flytter bilen så snart vi kan".

Brukes i bilen om vannet har gått eller i tilfelle det går på vei til sykehuset. Posen legges over setet med et håndkle over, mens det andre håndkleet brukes som bleieknegg.gif Sparer en for vaskearbeid i ettertidsmil.gif

Lappen plasseres i frontruten, for man vil da ikke bruke tid på å lete etter parkering og park.automater når man er i fødsel. Da slenger man rett og slett bilen fra seg nærmest mulig inngangen. Enkelt og greitbiggrin.gif

Endret av to herlige karer + baby 7.3.12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren min anbefalte å ha en pose, to håndkler og lapp med "Er på føden, flytter bilen så snart vi kan".

Brukes i bilen om vannet har gått eller i tilfelle det går på vei til sykehuset. Posen legges over setet med et håndkle over, mens det andre håndkleet brukes som bleieknegg.gif Sparer en for vaskearbeid i ettertidsmil.gif

Lappen plasseres i frontruten, for man vil da ikke bruke tid på å lete etter parkering og park.automater når man er i fødsel. Da slenger man rett og slett bilen fra seg nærmest mulig inngangen. Enkelt og greitbiggrin.gif

 

hehe, selv om vannet går kan det ta lang tid.. hilsen en som gikk 3 dager fravannet gikk til ungen var ute med ks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren min anbefalte å ha en pose, to håndkler og lapp med "Er på føden, flytter bilen så snart vi kan".

Brukes i bilen om vannet har gått eller i tilfelle det går på vei til sykehuset. Posen legges over setet med et håndkle over, mens det andre håndkleet brukes som bleieknegg.gif Sparer en for vaskearbeid i ettertidsmil.gif

Lappen plasseres i frontruten, for man vil da ikke bruke tid på å lete etter parkering og park.automater når man er i fødsel. Da slenger man rett og slett bilen fra seg nærmest mulig inngangen. Enkelt og greitbiggrin.gif

 

hehe, selv om vannet går kan det ta lang tid.. hilsen en som gikk 3 dager fravannet gikk til ungen var ute med ks :P

 

Hos meg var det helt motsatt. Guttene var ute under 7 timer (førstemann) og 5 timer (andremann) etter av vannet begynte å sildrebiggrin.gif

Hadde ikke rier i forkant av vannavgang, men hadde mye kynnere mesteparten av begge svangerskapene

Endret av to herlige karer + baby 7.3.12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan skrive under på at det kan gå fort når vannet går.

Guttene mine var ute 1 time etter vannavgang (førstemann) og

6 min etter vannavgang (andremann).

 

Lapp i bilen var et godt tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eplebiter el smoothie synes jeg var helt suverent, for jeg var KVALM!!! Ellers trenger man jo strengt tatt ikke så mye. Koselig med egne klær til baby... Mulig man tenker på forhånd at det er fint med musikk og sånt, men der og da er det liksom ikke det som teller. Joggings, masse trange singletter, litt toalettsaker og tøfler, så er man godt nok rusta spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplebiter el smoothie synes jeg var helt suverent, for jeg var KVALM!!! Ellers trenger man jo strengt tatt ikke så mye. Koselig med egne klær til baby... Mulig man tenker på forhånd at det er fint med musikk og sånt, men der og da er det liksom ikke det som teller. Joggings, masse trange singletter, litt toalettsaker og tøfler, så er man godt nok rusta spør du meg.

 

Hvorfor trange singletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Her tok jeg med helsekort, 4 klesskift, toalettsaker, kamera, mobil + lader og hjemreiseklær til ungen. + lambi toalettpapir. Det jeg er mest glad for at jeg hadde, var nok toalettpapiret :) Amme-bh fikk jeg beskjed om på føden at jeg skulle vente med å bruke, så brystene fikk herde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Også hadde jeg med bæresjalet! Genialt å bruke fra dag en :) Gjorde det meste litt lettere, slippe å trille på krybba over alt, bare å knyte på seg sjalet (5 meter langt) og legge ungen til rette, lett om ungen blir sulten midt under måltidet ditt også! Bare å legge ungen til brystet og støtte opp med en hånd, så har du selv en hånd fri til å spise selv også. Ved stort blodtap, så trenger man mat selv også, og med en unge som vil ha brystet konstant, så reddet det meg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Badekåpe synes jeg var godt å kunne dra på meg f.eks fra fødsel til dusjen og sånn.

 

Brystvortesalve, lepomade og vannflaske er et must.

Neste gang skal jeg ABSOLUTT huske ørepropper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badekåpe synes jeg var godt å kunne dra på meg f.eks fra fødsel til dusjen og sånn.

 

Brystvortesalve, lepomade og vannflaske er et must.

Neste gang skal jeg ABSOLUTT huske ørepropper!!

 

Ørepropper er et hett tips!! Det har jeg også pakket. Hadde ikke det sist og sov nesten ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe jeg IKKE angrer på at jeg var møysommelig med å ta med forrige gang jeg fødte, var "ordentlige" toalettartikler. Nå er ikke jeg ei "sminkedokke", men, fy søren så deilig jeg syns det var å bruke en god shampo, balsam, underlivssåpe, ansiktsvask, dusjsåpe, ansiktskrem og bodylotioen i forbindelse med dusjinga etter fødselen. Følte det hadde VELDIG MYE å si for velværen, for som regel så blør man mye, man føler seg "herdet" i kroppen, og man venter liksom med å komme tilbake til sitt "gamle jeg" igjen etter 9 mnd med en gravidkropp..Og nattbind og ordentlige truser/hipsters var også et must følte jeg. På sykehuset var dem gjerrige med nettingtrusene. Selv om dem ikke er verdens mest sexye "panties", så var de veldig gode som "bind-truser". Behagelige klær også var greit å ta med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til linser jeg! :P Om man har ukeslinser eller månedslinser, så er det lurt å ta med et ekstra par.. De som har dagslinser pakker nok dette uansett. :P Brått så gnir du deg i øya, eller kniper hardt, gjør en grimase og så er den ene linsa borte... Hehe... Regner med at garva linsebrukere husker dette uansett, men kjekt å føye det på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har pakket litt forskjellige klær til meg og toalettsaker. Noe tar jeg med når vi drar som sminke, shampo og balsam. Så har jeg pakket litt til lillesnupp i stellevesken:) litt klær i 50 og litt i 56, teppe og en liten bamse!

Har kjøpt inn en amme bh og ull innlegg. Så kjøpte jeg noen mamma trusler på HM.

Det får holde:) mangler jeg noe så fikser min kjære det:) stresser ikke!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Og hvor tidlig bør baggen være pakket og klar???

 

Alt ettersom.

 

Har du planlagt keisersnitt kan du jo pakke den kvelden før.

 

De fleste pakker vel mellom 2-4 uker før.

Jeg er glad jeg hadde pakket mine klare 4 uker før da vannet mitt gikk 2 uker før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begge småttisene mine klorte seg sånn opp i ansiktet de første dagene, ble fulle av striper og sår. De vottene man kan sette datt av hele tiden, og jm mente at barna bare har godt av å kjenne hendene sine uten votter på. så løsningen ble NEGLEFIL, ikke bruk saks på de små hendene. Neglene sitter fast i huden, så man kan klippe dem til blods hvis man ikke er forsiktig.

 

Neglefil er mye lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det gjelder drikke/mat under fødselen skal eg i alle fall ikkje gjera som sist. Hadde "god" tid trudde eg og hadde ikkje fått prøvesmaka sportsdrikk og styrke som eg ville ha med. Tok både feil ang. smak og styrke. Vart kvalm som berre det....mat var sportsbar - for seigt å eta og for slitsomt....i alle fall for meg.

 

Denne gangen blir det vann, evt litt farris blanda med juice (sukker og salt sammen gir bra effekt) som drikke. Mat blir noko slikt som banan eller anna som er lett å ete. Heile fødselen tok 12t frå dei første små tegn til at noko var i gang til babyen var ute sist....reknar med det går minst like fort denne gangen. Ellers er det litt knekkebrød, brød, kornblanding, mm på avdelinga der eg var sist og skal no også...butikk/Kiwi på sykehusområdet + kiosk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vekkerklokke (eller bare en ekstra klokke)

Penn og papir

 

Her var det pangstart med vannavgang så mobilen ble liggende hjemme, men baggen lå allerede i bilen. Hadde vært kjekt å ha en klokke tilgjengelig på barsel. Både for å kunne passe tiden for smertestillende etter ks og måltider. Penn og papir for å kunne notere når det faktisk var måltider, siden denne informasjonen hang på døren og ikke var synlig fra sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud.skal en pakke som til en sydenferie?? Da må en jo ha koffert? næh,jeg tar med helsekort,litt klær og toalettmappe,thats it! Klær til baby får samboer ta med før vi drar hjem. Sykehusene anbefaler å ta med minst mulig,hvis dere ikke har fått det med dere??

 

smart du ;)? det er ikke alle som bor rett oppå ett sykehus veit du. og da er det ikke bare å få sambo til å hente før man drar..

og det er vel uansett ingen som har sagt att man må ha med seg alt inn på fødestua?? vi hadde en liten bag med litt drikke og mat, helsekort og kamera med inn, og resten lå i bilen og blei henta av gubben når alt var overstått og vi hadde kommet oss over på rommet. vi blei i 3dager, så det var greit med litt forskjellig klesskift og lader, medisiner ol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...