Gå til innhold

Veldig treit fysisk utvikling... :(


AO3

Anbefalte innlegg

Lykke til til deg også Vetra.

Det er alltid fint å ha noen å dele med når man føler at man er alene om ting.

Takk for tips angående hvordan vi kan gå fram mht barneavdelingen på sykehuset.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, jeg kjenner meg sÅ godt igjen i det du sier! Bortsett fra at min gutt er kjempesvæææær for alderen - over 97-percentilen i vekt, og han er ogsÅ langt oppe i skalaen pÅ høyde. Da blir det liksom enda mer pÅfallende at han ikke gÅr, om du skjønner, siden han er sÅ stor! Han bruker mest klær i str 98, faktisk... Men tøft er det nok, uansett størrelse. Vi har ogsÅ en veldig støttende barnhage (han begynte for to uker siden), som er veldig flinke til Å gi tilbakemelding pÅ at de synes han virker helt normal forøvrig! Ang det med Å "forklare seg" hele tiden, det kjenner jeg ogsÅ pÅ. NÅr jeg sier det til deg, sÅ kan jeg si at dette er nok noe du som mamma tenker mye mer pÅ enn dem du snakker med og møter! Men nÅr det gjelder en selv, sÅ føles det slett ikke sÅnn likevel. ;) Jeg tenker ogsÅ at dette greier vi, uansett. Jeg er bare veldig usikker pÅ veien fram til mÅlet. Hvor lang tid vil det ta? Er det noe galt? Vil dette bli helt ok om et År eller kanskje mindre enn det? *klem* til deg, setter stor pris pÅ at du deler! Det hjelper Å ha noen i samme bÅt. :)

 

Sender en klem rett tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet ditt, vetra? Dette med å kjenne på annerledesheten kjenner jeg veldig igjen. *klem* Det er tøft.

 

Helsestasjonlegen hadde ikke tenkt å henvise ham til barnelege før han ble nærmere fire år(!!!), så henne orker jeg ikke dra til igjen, for å si det sånn. Jeg har ennå ikke hørt tilbake fra fysioterapeuten ang hva fastlegen sa ang henvisning, må vel snart ringe og mase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke lest hele tråden men startinnlegget ditt. Jeg er absolutt ingen ekspert men jeg synes egentlig ikke det du skrev var særlig alarmerende. Nå til dags så blir kanskje en god del overdramatisert, fordi unger følges opp så tett? Det er bra at ungene følges opp altså, men for en del tiår siden når barn vokste opp i store ungeflokker på bygd og by, så var det kanskje ikke så mye fokus rundt alt? Ting gikk seg til? Jenten til en vennine av meg gikk ikke før hun var halvannet år. Selv har jeg en jente som ikke er veldig treg motorisk, men absolutt ikke av de raskeste. Hun snudde seg ikke før hun var 5,5 mnd hun heller, halvannen mnd etter venninen som er født to uker etter. Samme med å sette seg opp; hun var halvannen mnd senere enn venninen. Hun krøp heller ikke skikkelig før hun var 10 mnd, ålte seg fra hun var 8 mnd. Nå er hun 13 mnd, har enda ikke begynt å gå men reiser seg og går langs bord osv og kan til tider reise seg opp og stå av seg selv noen sekunder. Hun tar det i sitt eget tempo tenker jeg, virker ikke som hun har særlig hastverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt bekymringen, min har jeg i forhold til språk. Her begynte mikro akkkurat å gå 15 måneder gammel. Virker mye yngre enn jevngamle. Dersom dere lurer på hvordan dere skal gå videre for en henvisning til barneavdelingen på sykehuset er dette to alternativer: henvisning via helsestasjonslege til sykehuset eller via fastlegen. Hadde egentlig lyst til å starte en tråd for oss med Språklig seine barn, men tror ikke at jeg orker å skrive så mye om det. Gjør vondt når en kjenner på annerledesheten. Stå på videre jenter og lykke til.

 

Nå vet jo ikke jeg hva du legger i å være sein, men det er vel ganske vanlig å ikke si så mye i den alderen? Det er i hvert fall veldig individuelt.

En nabojente her sa hei før hun var et år, og min gutt på snart 19 måneder har nettopp begynt å si det. Alle kunne klappe og vinke leenge før han. Han gikk da han var 16 måneder og sier det jeg vil tro er ganske få ord for alderen: nei, mamma, Nina, hei, bæ-bu (eller bu-bæ, som han sier :-)), noe dyrelyder, akk (takk), denne og ordet mæ, som kan bety både smokk og mer. Han har aldri vært blant de første, og selv om jeg kanskje har vært litt utålmodig, har jeg aldri tenkt at det er noe galt med ham. Han forstår utrolig mye, setninger med flere spesifikke instruksjoner, og han snakker hele tiden til oss på sitt eget bablespråk. Forteller og informerer. :-)

 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men hvis det er sånn at ungen din har begynt å forstå deg og kommuniserer med bablespråk, så vil jeg tro alt er greit. Men nå kjenner jo selvsagt ikke jeg din situasjon, så jeg håper jeg ikke virker for overbærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke lest hele tråden men startinnlegget ditt. Jeg er absolutt ingen ekspert men jeg synes egentlig ikke det du skrev var særlig alarmerende. Nå til dags så blir kanskje en god del overdramatisert, fordi unger følges opp så tett? Det er bra at ungene følges opp altså, men for en del tiår siden når barn vokste opp i store ungeflokker på bygd og by, så var det kanskje ikke så mye fokus rundt alt? Ting gikk seg til? Jenten til en vennine av meg gikk ikke før hun var halvannet år. Selv har jeg en jente som ikke er veldig treg motorisk, men absolutt ikke av de raskeste. Hun snudde seg ikke før hun var 5,5 mnd hun heller, halvannen mnd etter venninen som er født to uker etter. Samme med å sette seg opp; hun var halvannen mnd senere enn venninen. Hun krøp heller ikke skikkelig før hun var 10 mnd, ålte seg fra hun var 8 mnd. Nå er hun 13 mnd, har enda ikke begynt å gå men reiser seg og går langs bord osv og kan til tider reise seg opp og stå av seg selv noen sekunder. Hun tar det i sitt eget tempo tenker jeg, virker ikke som hun har særlig hastverk.

 

Hei!

Mange som har skrevet på denne tråden, men det er kun noen få som har vært her fra starten.

Tipper det er litt annerledes med oss som har barn på 19 mnd som ikke går og har stått stille utviklingsmessig i flere månder.

Vi kjenner ihvertfall litt på det å ha "trege" barn. For oss er denne tråden bra, men det er klart at det er mye sant i det du sier. Vi blir fulgt tett opp og mange vet mer om hva som er vanlig når.

Hyggelig at du engasjerer deg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har ikke lest hele tråden men startinnlegget ditt. Jeg er absolutt ingen ekspert men jeg synes egentlig ikke det du skrev var særlig alarmerende. Nå til dags så blir kanskje en god del overdramatisert, fordi unger følges opp så tett? Det er bra at ungene følges opp altså, men for en del tiår siden når barn vokste opp i store ungeflokker på bygd og by, så var det kanskje ikke så mye fokus rundt alt? Ting gikk seg til? Jenten til en vennine av meg gikk ikke før hun var halvannet år. Selv har jeg en jente som ikke er veldig treg motorisk, men absolutt ikke av de raskeste. Hun snudde seg ikke før hun var 5,5 mnd hun heller, halvannen mnd etter venninen som er født to uker etter. Samme med å sette seg opp; hun var halvannen mnd senere enn venninen. Hun krøp heller ikke skikkelig før hun var 10 mnd, ålte seg fra hun var 8 mnd. Nå er hun 13 mnd, har enda ikke begynt å gå men reiser seg og går langs bord osv og kan til tider reise seg opp og stå av seg selv noen sekunder. Hun tar det i sitt eget tempo tenker jeg, virker ikke som hun har særlig hastverk.

 

Hei,

Jeg er HI, og jeg kan egentlig bare signere Mrs Smith. :) Nå er gutten min snart 20 mnd, og han har ikke begynt å gå, og ser ikke ut til at det vil gjøre det med det første, heller. Han har fremdeles en fot som slett ikke henger med i utviklingen, og nettopp det at det kun gjelder én fot gjør det dessverre enda verre. :( Han er henvist til barnelege nå (endelig!), så får vi se...

 

Men jeg skjønner også hva du mener. Vi skal være forsiktige med å si at alt er "unormalt" og sykeliggjøre friske barn, barn som er helt i enden av normalspekteret. Jeg HåPER VIRKELIG at det er der mitt barn befinner seg, men det er det ingen som vet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt er mye senare enn din!

Han var 8 mnder før han rullet og 10 mnder før han begynte å åle seg fremover.

Noen er bare tregere enn andre.

Jeg fikk beskjed av fysioterapaut at det var absolutt ikke noe å være beskymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt er mye senare enn din! Han var 8 mnder før han rullet og 10 mnder før han begynte å åle seg fremover. Noen er bare tregere enn andre. Jeg fikk beskjed av fysioterapaut at det var absolutt ikke noe å være beskymret for.

 

Hei!

Hvem sikter du til her?

Svaret ditt virker litt "tatt ut av sammenhengen". Hvis du sikter til HI sitt opprinnelige innlegg så er det ganske gammelt nå og ikke veldig mye har skjedd siden. Tror vi vet at det er forskjeller på utviklingen, men når man beveger seg utenfor normalen, det er da man blir bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen!

 

Veldig lenge siden jeg har vært her inne. Har vært utslitt pga en krevende lillebror. Egentlig ikke det at han er sent ute som gjør han krevende, men at han er veldig mye sint//frustrert av temperament og at det derfor blir mye skriking. Han er av dem som vil gjøre ting selv, og når han da er noe sen motorisk, blir det ekstra problematisk. SOm eksempel kan jeg nevne at han vil ta av og på sko selv, men det går jo ikke. Og her om dagen sto han ved en 3 m loddrett klatrevegg på en lekeplass som han vill prøve å klatre opp. Så viljen er det ikke noe galt med!

 

Leit å høre at noen av barna nå begynner å bevege seg utenfor normalen. Blir spennende å høre hva barnelege sier. Men bra dere er henvist videre, siden jeg mener det er slik at barn som ikke går og som ikke ser ut til å gå innen rimelig tid når de er 18 mnd skal henvises videre. Tågange er vel også noe av det de er litt obs på.

 

Vår lillebror har heldigvis gjort fremgang. Han reiste seg opp på gulvet uten støtte første gang 15.juli, da var han 15,5 mnd. Han ville gjerne prøve å gå noen skritt, men fikk det ikke til før han var 16 mnd. Og rundt 16,5 mnd kunne han gå en del skritt uten støtte. Nå, akkurat 17 mnd gammel (i dag!!), går han mye og setter heldigvis begge føttene helt ned. Han har dårlig balanse og faller mye, rett på ansiktet ofte, dessverre. Så han er ekstra frustrert og lei seg nå siden han slår seg så mye. Men samtidig er han glad over at han begynner å mestre å gå.

 

Så nå slapper jeg mer av. Vi har en ny kontroll på 18 mnd siden han ikke gikk på 15 mnd-ktr, men jeg vil tro at det ikke blir noen videre kontroller etter det hvis det ikke dukker opp noe nytt.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig mamma: Så flott at det går så fint framover med gutten din! :D

 

min gutt er mye senare enn din! Han var 8 mnder før han rullet og 10 mnder før han begynte å åle seg fremover. Noen er bare tregere enn andre. Jeg fikk beskjed av fysioterapaut at det var absolutt ikke noe å være beskymret for.

 

Ok, det var meg du siktet til. :) Det er lenge siden jeg skrev det første innlegget, som du ser. Allerede da var mye av bekymringen egentlig at han sto på tå på spesielt den ene foten - det at de ikke er symmetriske høyre/venstre side er ikke så bra. :( Jeg hadde neppe vært bekymret på det tidspunktet hvis han hadde stått ordentlig på begge beina og "bare" vært for forsiktig til å slippe seg, men det er ikke slik det er. Noen er tregere enn andre, og oftest er det normalt, men ikke alltid. Nå er han snart 20 mnd, er fremdeles overhode ikke i nærheten av å gå, og står på tå som en ballettdanser på den ene foten. Men ikke på den andre. Asymmetrien bekymrer oss, og fysioterapeuten på sykehuset sa at hun aldri hadde sett noe slikt før. Det er ikke "vanlig" tågange.

 

Konklusjonen er at han nå har beveget seg et godt stykke utenfor "normalen", det er to fysioterapeuter og to barneleger enige om, og nå venter vi på time til barnelege, så får vi ta det videre derfra. Det er tøft å ha et barn som det kanskje, kanskje ikke, er noe "galt" med. Vi håper så inderlig at dette vil ordne seg. Men første steg er utredning for å se om det faktisk ER noe galt. Hovedmulighetene så langt er:

1) Det er faktisk ikke noe galt, det vil (bokstavelig talt) gå seg til

2) Hjerneskade/cerebral parese

3) Et ortopedisk problem med ankelen

To av de tre er mindre hyggelige, så ja - vi er bekymret. Dette er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk tilbake til hovedinnlegget mitt nå, og ser at jeg skrev jo det i slutten av januar, før han begynte å krabbe. Han ålte seg framover på magen på ettårsdagen sin, dvs dro seg framover etter armene mens han ikke brukte beina i det hele tatt, de bare "hang" der. Det er helt forferdelig å tenke på nå, at han skulle bevege seg slik på ettårsdagen sin. Heldigvis har han kommet mye lenger siden da, men det er ikke normalt å bevege seg slik når man er ett år, og det er heller ikke normalt å bevege seg slik han gjør nå, 20 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tilbake til hovedinnlegget mitt nå, og ser at jeg skrev jo det i slutten av januar, før han begynte å krabbe. Han ålte seg framover på magen på ettårsdagen sin, dvs dro seg framover etter armene mens han ikke brukte beina i det hele tatt, de bare "hang" der. Det er helt forferdelig å tenke på nå, at han skulle bevege seg slik på ettårsdagen sin. Heldigvis har han kommet mye lenger siden da, men det er ikke normalt å bevege seg slik når man er ett år, og det er heller ikke normalt å bevege seg slik han gjør nå, 20 mnd gammel.

 

Har lest de to siste innleggene dine her og skjønner godt at bekymringen deres er stigende. Naturlig det når man kan begynne å snevre inn hva som faktisk er galt.

Tenker på dere og håper dere får god hjelp og informasjon samme hva det er/ikke er.

 

Jeg har intet nytt å melde. Han reiste seg opp et par ganger midt på gulvet for snart to uker siden og det er det.

Noen dager igjen av "fristen" jeg har satt for meg selv. Skjer det ikke noe nevneverdig i løpet av september går mor til aksjon.

 

Tenker også på ettårsdagen her. Da tror jeg disse gutta var akkurat like langt "fremme". Paddeflate på magen med "ubrukelige" bein. Det er trist å tenke på ja.

 

Sender en god vibb i håp om at du ikke føler deg for alene om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode vibber tilbake, Mrs Smith! Håper du slipper å gå til aksjon! Jeg fikk akkurat telefon fra helsestasjon-legen, som jobber med henvisningen til sykehuset. Det er jo en papirmølle uten like, men jeg håper vi kommer gjennom den og får time om ikke så altfor lenge. Hs-legen kunne ikke si hvor lang ventetid det er, men mente at de minste blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode vibber tilbake, Mrs Smith! Håper du slipper å gå til aksjon! Jeg fikk akkurat telefon fra helsestasjon-legen, som jobber med henvisningen til sykehuset. Det er jo en papirmølle uten like, men jeg håper vi kommer gjennom den og får time om ikke så altfor lenge. Hs-legen kunne ikke si hvor lang ventetid det er, men mente at de minste blir prioritert.

 

Jeg håper virkelig han blir prioriert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, det humper og går med den henvisninga. For en vanvittig papirmølle... Den måtte først sendes hjem til oss for at vi skulle skrive under på den(!!), så vi får ikke levert den til sykehuset før i morgen! Det var ikke noe gøy å lese den henvisningen, vi følte egentlig at de svartmalte situasjonen ganske mye. Særlig mtp språket hans - jeg synes IKKE det er grunnlag for å si at han er forsinket språklig ennå, altså.

 

MEN en gladmelding: Nå reiser han seg opp, midt på gulvet, helt uten problemer. I dag sto han i sikkert 15 sekunder, helt stødig, og han datt ikke ned igjen - han satte seg ned. :) Han har nok hatt det inne lenge, han har bare ikke giddet. Vi skryter masse, og han synes det er stas, så vi får skryte videre og oppmuntre ham til å fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, det humper og går med den henvisninga. For en vanvittig papirmølle... Den måtte først sendes hjem til oss for at vi skulle skrive under på den(!!), så vi får ikke levert den til sykehuset før i morgen! Det var ikke noe gøy å lese den henvisningen, vi følte egentlig at de svartmalte situasjonen ganske mye. Særlig mtp språket hans - jeg synes IKKE det er grunnlag for å si at han er forsinket språklig ennå, altså. MEN en gladmelding: Nå reiser han seg opp, midt på gulvet, helt uten problemer. I dag sto han i sikkert 15 sekunder, helt stødig, og han datt ikke ned igjen - han satte seg ned. :) Han har nok hatt det inne lenge, han har bare ikke giddet. Vi skryter masse, og han synes det er stas, så vi får skryte videre og oppmuntre ham til å fortsette!

 

Håper dere får timen kjapt, da! Egentlig bare positivt om de svartmaler litt i henvisningen, for da kommer dere kanskje litt kjappere inn. Men ikke noe hyggelig å lese for dere selvfølgelig!

 

Gratulerer så mye med stort framskritt!! Hos oss skjedde det veldig lite lenge. Helt til han reiste seg opp midt på gulvet. Han begynte da så smått å prøve å gå, men fikk det ikke til ennå. Men 1 mnd senere gikk han ganske bra uten støtte. Håper dere kan oppleve noe av det samme. Selv om jeg forstår at det er annerledes når han har en fot som ikke henger helt med. Men lillegutten vår har fortsatt griperefleks i føttene, og det er vel heller ikke helt normalt.

 

Igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett i det ang svartmalingen, jeg har tenkt det samme. ;) Men ang det motoriske svartmaler jo ikke legen, og det som står der er heller ikke hyggelig lesning - han har helt fra 11 mnd alder (da han først kom til fysio) ligget 3-5 mnd under - ikke gjennomsnitt, men etter fempercentilen! :( Per i dag ligger han fem mnd etter 5-percentilen motorisk. Jeg var ikke klar over at det var Så ille. Det var tøft å se de tallene. Men nå håper vi bare at han kommer inn til barnelegen i løpet av ganske få uker, og så får vi ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som har barn som utvikler seg tregt:

Jeg vil på det sterkeste oppfordre til å søke hjelp blant manuellterapeuter, kiropraktere o.l. så snart som mulig. I min familie står troen på vitenskapen sterkt - med tilhørende stor skepsis mot slike "kvakksalvere og sjarlataner". Allikevel tok jeg med min sønn 10 mnd gammel til manuellterapeut. Det eneste jeg har angret på i ettertid, var at jeg ikke tok han med mange mnd før, men i stedet hørte på lege og helstesøster - alt var jo "normalt".

 

Er bekymringen er stor, og risikoen er lav for at "kvakksalveren" gjør vondt verre, så oppsøk slike. Utfallet av behandling er jo enten ingen bedring eller bedring - den sjansen er verdt å ta for den lille! Dessuten lever man mye lettere meg seg selv som mamma. Man har handlet i stedet for bare observert og ventet.

Endret av Sikori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som har barn som utvikler seg tregt: Jeg vil på det sterkeste oppfordre til å søke hjelp blant manuellterapeuter, kiropraktere o.l. så snart som mulig. I min familie står troen på vitenskapen sterkt - med tilhørende stor skepsis mot slike "kvakksalvere og sjarlataner". Allikevel tok jeg med min sønn 10 mnd gammel til manuellterapeut. Det eneste jeg har angret på i ettertid, var at jeg ikke tok han med mange mnd før, men i stedet hørte på lege og helstesøster - alt var jo "normalt". Er bekymringen er stor, og risikoen er lav for at "kvakksalveren" gjør vondt verre, så oppsøk slike. Utfallet av behandling er jo enten ingen bedring eller bedring - den sjansen er verdt å ta for den lille! Dessuten lever man mye lettere meg seg selv som mamma. Man har handlet i stedet for bare observert og ventet.

 

Hei!

Som en av de gamle traverne her på denne tråden som ble startet i januar vil jeg bare si at vi har gått til manuellterapi siden begynnelsen av mars.

Det hjalp veldig i begynnelsen så det er absolutt å anbefale for de som vurderer det. Angrer også selv på at vi ikke gikk før, men siden vi hele tiden blir fortalt at han er innenfor normalen så venter man gjerne litt lenger enn nødvendig. Dessverre. Vi ble faktisk anbefalt denne manuellterapeuten av helsestasjonens egen fysioterapeut så synet på slike alternativer er heldigvis i endring her i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd nå i det siste, faktisk - men da jeg fikk tak i manuellterapeuten, ringte han ikke tilbake. Og jeg har hatt det så travelt med skriving av en kjempestor søknad at jeg ikke har hatt tid til å ta en dag fri for å ta ham med til manuellterapeut, rett og slett. Nå har det roet seg litt, og da skal jeg mase på den manuellterapeuten igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper du har fått fatt i ham nå!

 

Søndag for to uker siden begynte lillemannen her å gå.

Han hadde intet mindre enn 21 stk som publikum, det var 5 årsdagsfeiringen til størstemann. Han gikk og gikk mens vi klappet. Han gikk så han begynte å blø neseblod av anstrengelse.

 

Det var akkurat som om han bråbestemte seg for at "nå er det nok". Jeg er jo så klart veldig glad nå og har avbestilt time hos lege og videre behandlinger fordi vi nå vil se hvordan det går først. Det er rart, men i løpet av de to ukene nå så har hele hans kroppsholdning og beinføring forandret seg totalt. Tydelig at muskler og holdning brukes på en annen måte nå.

Skjønner at dette kan være litt sårt for deg meg80 Okt08gutt- + Jan11Gutt.

Jeg håper virkelig dere får en utredning og et svar så dere kan forholde dere til dette på den måten som er best for lillegutt. Jeg skal fortsette å følge tråden så ikke stopp å poste innlegg her vær så snill. Tenker på dere!

 

Sender en klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig treg motorisk? Det vil jeg i alle fall ikke si. Mange barn som bare åler seg/humper på rumpa til de er rundt halvannet år også, og det blir ikke definert som unormalt tregt.

 

Vi har tre barn, og alle tre har ålt seg framover på magen, i en rasende fart. Ingen av dem har krøpet før de har gått. Alle tre har reist seg direkte opp fra gulvet uten støtte da de var 15-16 mnd, og etter det har de gått fjellstøtt. Aldri har det vært noen knall og fall, heldigvis. Løpt har de gjort et par uker senere.

 

Ingen av dem har noe som helst problemer med motorikken, og har heller aldri hatt det. Finmotorikken har kommet tidlig hos alle tre, og også språket.

 

Jeg synes du skal ta dette med knusende ro, det kommer, det kommer. Det jeg reagerer på i dette tilfellet er at fysioterapeuten mener han er så treg.... Her har vi fått beskjed fra leger, fysioterapeuter og helsestasjon at alle utvikler seg i ulikt tempo, og at en som kryper/går tidlig og en som kryper/går sent har et like normalt utviklingsløp.

 

Vi har også fått høre at barn som går tidlig ofte får problemer med hofte/knær og rygg senere i livet, på grunn av at de egentlig ikke var sterke nok i kroppen da de begynte å gå. Har selv voknse venninner som har bekreftet dette med diverse ryggplager i voksenalder, og tidlig start med gåing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...