Gå til innhold

Tvillingene mine utvikler kanskje TTTS


Mummimamma(2 barn, 2 i vente)

Anbefalte innlegg

Ble henvist av min gynykolog til UL på sykehuset, fødepoliklinikken pga vekstforskjell på tvillingene. Det viste seg at det var stor vekstforskjell, og vi fikk beskjed om å ha passet klart i tilfelle det utviklet seg TTTS. Da må vi reise til Hamburg for å operere, blodårene i morkaken som forbinder tvillingene blir da svidd av slik at begge får den næringen de trenger. Nå er jeg kjemperedd og nervøs før hver UL. Skal på UL i dag, og har nesten begynt å gjøre klar til avreise til Hamburg. Tenker det verste hele tiden. Klarer ikke å glede meg over de to i magen, og unngår all planlegging og snakk om hvor kjekt det skal bli når tvillingene kommer.

Har to barn fra før, der den ene er enslig tvilling, broren døde en dag etter fødsel i uke 36. Der var det også komplikasjoner med morkake og navlestreng. Dette var en forferdelig opplevelse, og jeg ønsker ikke at mine to barn skal oppleve det å miste sine søsken som de gleder seg sånn til å få møte.

Min yngste datter reagerte veldig sterkt for to år siden da jeg hadde en spontanabort i uke 12. Vi hadde fortalt barna om graviditeten pga jeg var så dårlig. Angret veldig på det når jeg så hva spontanaborten gjorde med jenta mi. Hun var da 4 1/2 år, og snakker ennå om dette.

 

Måtte bare få lufte tankene litt.

Er det andre her som har opplevd TTTS eller morkakesvikt?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg opplevde at mine tvillingejenter utviklet TTTS, jeg var i uke 16 da dette ble oppdaget på UL på sykehuset. Jeg var på UL på en mandag, fikk beskjed om å komme tilbake på torsdag. Det hadde da vært en negativ utvikling og det ble besluttet at jeg skulle inn til Rikshospitalet for sjekk og evt bli sendt til Hamburg. Jeg kom til Riksen på fredagen og de mente jeg burde sendes til Hamburg. 1,5 timer etter kontrollen hadde jeg flybillettene til meg og mannen. Vi dro nedover søndagen samme helg. Ble kontrollert på søndagen på sykehuset i Hamburg, og de besluttet at jeg burde opereres. Mandagen, en uke etter at TTTS ble oppdaget ble jeg laseroperert.

 

Det var en tøff uke, men var verre i etterkant å vente og se. Lite smerter i forbindelse med opereasjonen, men det er jo tankene da. Vi har vært veldig heldig og begge jentene i magen har klart seg veldig bra og vokser nå jevnt og er ganske like. "Donoren" er litt mindre enn "mottakeren", men det er kun snakke om estimert vekt på ca 200 gr forskjell. Jeg er nå i uke 32 og ser frem til å treffe jentene. Jeg har også to barn fra før, på 6 og 9 år.

 

hvor langt er du på vei?

 

Jeg kjenner så godt igjen følelsen av å ikke ville planlegge og glede seg. Jeg turte ikke glede meg og senke skuldrene før jeg var i uke 26. Har opplevd to MA i uke 11 og uke 18 i løpet av ca 8 mnd før jeg ble gravid med tvillingene. Begge de eldste var informert begge gangene. Jeg ble ganske dårlig i starten, så vi valgte å informere de ganske tidlig nå også. Vi fortalte ikke om Hamburg turen før vi visste om det gikk bra eller ikke. Eldste var borte på ferie og yngste hadde akkurat startet på sfo. Vi valgte å være åpen med alle rundt oss og følte det hjalp, fikk mye støtte og hjelp av venner og familie.

 

Ønsker deg masse lykke til, de er veldig flinke og profesjonelle i Hamburg. Vi følte oss veldig godt tatt vare på, mye god informasjon hele veien. Overlegen som opererte på meg var også veldig dyktig, vistnok en av de beste i verden på dette området.

Jeg har vært sykemeldt helt siden TTTS ble oppdaget og fått veldig god oppfølging og kontroller.

 

Lykke til :o)

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du ville dele dette med meg, og så utrolig fint at alt har gått bra. Heldigvis hører en mange slike "gode" historier selv om en skulle ønske en slapp å oppleve slike store påkjennelser.

 

Nå er jeg 17+4, og UL i går viste fortsatt stor vekstforskjell. Den lille er 14 dager mindre enn den "normale", men ellers ser det ennå ikke ut som TTTS. Skal inn neste uke også, og håper på et mirakel.

 

Lykke til videre MaMi Angel. Herlig å være kommet så langt sikkert etter så mye usikkerhet.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :o)

 

Så bra at de mener at det ikke er utviklet TTTS enda. På meg oppdaget de det ved å se mengden fostervann rundt babyene. Det positive nå er at du sikkert får flere kontroller, og dermed kan få beroliget deg selv litt. Ikke en god følelse å hele tiden gå å vente og lure på om det går bra.

 

Men sant som du sier, jeg har hørt om flest hyggelige historier med positiv utgang når det gjelder TTTS. Det hjelper!!! :o)

 

Tenk positivt, lykke til :o)

Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg tenker på deg og tvillingene dine og håper på det aller beste for deg og dere! Kommer til å følge spent med - godt å vite at dere følges nøye og sendes til Hamburg om nødvendig.

Mange gode tanker til deg!

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
På 23.11.2011 den 8.48, Mummimamma(2 barn, 2 i vente) skrev:

Tusen takk for at du ville dele dette med meg, og så utrolig fint at alt har gått bra. Heldigvis hører en mange slike "gode" historier selv om en skulle ønske en slapp å oppleve slike store påkjennelser.

 

Nå er jeg 17+4, og UL i går viste fortsatt stor vekstforskjell. Den lille er 14 dager mindre enn den "normale", men ellers ser det ennå ikke ut som TTTS. Skal inn neste uke også, og håper på et mirakel.

 

Lykke til videre MaMi Angel. Herlig å være kommet så langt sikkert etter så mye usikkerhet.

Ser at dette er et veldig gammelt innlegg men prøver allikevel. Håper forøvrig alt gikk bra med deg :) 

Jeg er i uke 16+3 med eneggede tvillinger. Så på ul i går at det skiller ca 14 dager i størrelsen på jentene. Henvist riksen for oppfølging. Hvordan gikk dette for deg? Hvis det ikke er TTTS hva er andre mulige årsaker til forskjellen?

Lenke til kommentar

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...