Gå til innhold

Får man føde hjemme, om man har tatt keisersnitt med nr.1?


Fuglemamma <3

Anbefalte innlegg

Jeg lurer så fælt på om man får føde hjemme om man har tatt keisersnitt med sitt første barn?

Fikk nemlig vite at jeg ikke fikk søke på ABC fordi jeg har et tidligere keisersnitt.

Det er 5 års siden og grunnen var seteleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kan du!!! Så lenge babyen ikke ligger i seteleie når terminen nærmer seg!!!

 

Synes det høres merkelig ut at du ikke får føde på ABC pga tidligere ks pga seteleie?!?!?! Betyr jo ikke at du får seteleie igjen nå!!!

 

Du må bare finne riktig jordmor!!! Alfa og omega!!

 

Spør jordmødrene her også, Kristina er hjemmejordmor =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke kunne ha hjemmefødsel pga. KS sist gang. Hadde også KS pga setefødsel. Fikk vite at alle som ønsker å føde hjemme må ha gjennomført en vanlig vaginal fødsel uten komplikasjoner. Dette ble diskutert når vi var på omvisning på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom baby ligger i hodeleie kan de fleste føde hjemme. Førstegangsfødende kan også det men om man spør på sykehuset vil de alltid fraråde det. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en jordmor som gjør hjemmefødsel, så får du mer nyanserte svar. De har et ansvar og tar det på alvor.

Håper du får en fin fødsel uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er retningslinjer på vei fra det offentlige, for hjemme fødsler.

Der anbefales ikke hjemmefødsel direkte etter et keisersnitt.

Har man derimot født en gang vaginalt etter et keisersnitt åpnes det for at neste fødsel kan foregå hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! Man kan ikke føde hjemme om man har et KS fra før!

 

Joda, det kan man:) jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hva som var grunnlaget for KS og de vil nok vurdere hvert enkelt tilfelle. Har selv født 2 barn hjemme så er utmerket klar over "reglene" de fleste hjemmejordmødrene velger å følge. Var årsaken langsom fremgang ved KS så er de mer villige til å prøve enn om det var akutt blødning eller andre slutte situasjoner som oppsto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men grunnen er jo beskrevet i hovedinnlegget:) men kanskje du bare leste overskriften .. Kan jo hende de praktiserer ulikt også, hva vet jeg:) men det er jo klart at hvis grunnen din KS er fordi du er i risikogruppen så får man ikke føde hjemme. Men det var jo ikke jeg, som det står i hoved innlegget. Eller hvis man har hatt to KS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

snakk med en hjemmejordmor!

har selv ks med førstemann, vaginal fødsel med nr 2 og hadde "fått lov" av jordmor til å føde nr 3 hjemme. Desverre var det andre ting som kom i veien og det ble sykehus igjen.

 

Dersom du er litt "i grenseland" av hva som er lov, husk at det går ann å avtale "følgetjensete" med mange av de dyktige hjemmejordmødrene.

Det vil si at du får jordmor hjem til deg så snart noe er på gang ,og hun følger deg til sykehuset når det ikke lenger rådes å være hjemme. På denne måten er du mye tryggere hele tiden og kan slappe mer av. Du kan også ha en kjent jordmor på sykehuset som vet alt om deg og dine ønsker... Det beste av alt er at dersom fødselen går raskt og enkelt (ikke uvanlig med nr 2) så kan jo bare barnet komme hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hatt lyst til å bruke anonymknappen.. men velger å ikke gjøre det....

 

Hvorfor ta sjangsen på hjemmefødsel,når den første fødselen var ks?

 

Kjenner personlig en dame, hvor livmoren sprakk under fødsel etter å ha hatt kun ett keisersnitt og ingen vaginal fødsel før!! Hun var i starten av 30 åra i god form og med tre år mellom barna.. ALT lå til rette for vaginalfødsel! Uten sykehusets kompetanse ville hun blødd i hjel på få minutter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Første gang jeg har hatt lyst til å bruke anonymknappen.. men velger å ikke gjøre det....

 

Hvorfor ta sjangsen på hjemmefødsel,når den første fødselen var ks?

 

Kjenner personlig en dame, hvor livmoren sprakk under fødsel etter å ha hatt kun ett keisersnitt og ingen vaginal fødsel før!! Hun var i starten av 30 åra i god form og med tre år mellom barna.. ALT lå til rette for vaginalfødsel! Uten sykehusets kompetanse ville hun blødd i hjel på få minutter......

Før dere lar dere skremme av sånne historier vil jeg bare si at det

1. er veldig få som revner livmoren under fødsel etter KS.

 

2. Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle der livmoren har revnet uten bruk av riestimulerende midler (og det brukes bare på sykehus.) Det kan og har nok skjedd, men det er så skjeldent at jeg tror det er større sannsynlighet for å dø i flyulykke.

 

3. "Livmorrevnevondt" er annerledes enn "rievondt". Det er ikke sånn at livmoren plutselig spjærer uten noe som helst form for forvarsel. En oppmerksom og erfaren jordmor som er tilstedeværende hele veien (som f.eks. ved en hjemmefødsel) burde kunne avdekke dette i god tid og ordne med overflytting til sykehus, før det skulle bli kritisk for mor og barn.

 

Jeg planlegger selv hjemmefødsel etter KS, og anbefaler alle som har lyst til det samme om å se på muligheten. Det er ikke sikkert at det vil være trygt for alle (det spørs jo på hvor du bor i forhold til sykehusavstand og grunn til KS osv.), men etter å ha lest meg opp på statistikker og forskning og andre ting er jeg overbevist om at hjemmefødsel etter KS faktisk er et tryggere alternativ enn sykehusfødsel for oss (pga. stress, tidligere traume, behov for kontroll og alt det fører med seg av adrenalin og oxytocin og angst og hormoner).

 

Anbefaler også alle (uansett hjemme- eller sykehusfødsel og lese "Ina Mays Guide to Childbirth" av Ina May Gaskin. Hun er jordmor på et senter i USA, som har sinnsykt gode resultater når det kommer til komplikasjoner og skader rundt fødsel, og boka handler om hvordan og hvorfor de gjør det så innmari bra. Veldig lærerik, og "et must" for alle ;)

 

Ser at denne tråden er gammel, men jeg vil likevel kommentere denne, for det er jo kanskje flere som har hatt KS som vurderer hjemmefødsel.

 

Lykke til til alle som ønsker seg det :)

Endret av Måbaresi...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...