Gå til innhold

Erfaringer med psykolog for å komme seg ut av fødselsdepresjonen?


<3 2prinser <3

Anbefalte innlegg

Jeg har herved tatt steget og bestilt time til psykolog...skummelt!! Sønnen min er 7mnd og jeg har det crap...klarer ikke glede meg over noe, og humøret svinger heeeele tiden. Hadde det for så vidt sånn med nr 1 også, men da innså jeg ikke at det var en deprejson, jeg visste så lite om det. Men nå har jeg bestemt meg for å ta action, både for min egen del, men også for barna mine og sambo sin del...stakkars gutter som må leve med en mor og sambo som er en berg og dalbane av følelser! Lunta er sååå innmari kort at det gjør vondt...

 

Er det noen som kan si litt om hvordan det er hos psykologen? Er redd jeg kommer til å bruke timen min der til å gråte, og ikke få noe ut av det...

 

TAKK for seriøse svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurt å lufte litt tanker. Det viktigste jeg fikk ut av å gå til psykolog med fødselsdepresjon var: du er helt normal og du er kjempeflink. Jeg gråt i alle timene. Desverre måtte jeg slutte der da sønnen min var 3 mnd fordi jeg ikke hadde barnevakt. Da jeg begynte var jeg akutt syk, så jeg syntes det virket forferdelig langsiktig og var skeptisk (har gått til psykolog med depresjon før). Men det var virkelig godt å snakke om ting. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med det! Men du må finne en som passer deg. Blir det ikke bra med første, gå til en annen. Hun jeg har er spesialist på fødselstraumer og traumer/vanskelige tanker og følelser i forbindelse med å bli mamma. Første gang fikk jeg spørsmål om hva jeg trodde hun kunne hjelpe med, og hvilke tanker som var de værste. Det beste hun gjorde, var å være enig med meg i at mine vanskelige tanker påvirket forholdet mellom meg og sønnen min negativt. Alle andre hadde til da sagt "nei, det går fint, du klarer deg bra". Etter å si seg enig, sa hun også at dette kom til å gå bra, dette reparerer seg nå når du får hjelp, dette er ikke farlig. Det var en stoooor lettelse. I dag er jeg frisk, men har fått nye vonde tanker og utfordringer nå som jeg er gravid med nr to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, jeg har gått til psykolog for fødselsdepresjon. Jeg gråt hver gang jeg, men det var virkelig befriende. Jeg følte det hjalp , men det er viktig å ha en god kjemi... det er ikke lett å lufte tankene (som ofte er litt på kanten når man ikke har det noe godt) med en person man misliker eller føler ikke forstår en.

 

Synes du er flink som gjør noe med dette! Og det vil hjelpe, fordi du selv er motivert til å føle det bedre. Dette går ikke over på en dag, men plutselig merker man at det er færre dårlige dager, og at man klarer å glede seg over små ting man ellers gråter av, eller liknende..

 

Om du bare gråter, javel, så gjør du det . Da har du behov for å lette på trykket. Det er nok en grunn til at det eneste som står på bordet er en pakke lommetørkler ;)

 

Lykke til, jeg håper det går bra for deg! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg følte ikke at jeg fikk noe hjelp av å gå. Men nå hadde jeg gått til psykolog i 9 år i forkant, så det var liksom ikke så mye å prate om, annet enn at jeg mislikte ungen min sterkt. Det eneste som hjalp for min del var å bli sykemeldt fra permisjonen, slik at mannen min kunne overta og dermed være hjemme. Men, vi er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ser at denne tråden er noen månender gammel,men vil bare legge til noe tilfelle andre leser denne tråden som vurderer å gå til psykolog.

 

Jeg angrer den dag idag på at jeg ikke gikk til psykolog når jeg hadde fødseldepresjon.

Han er nå 9 mnder så depresjonen er gått over for lenge siden,men jeg sitter forsatt igjen med angst for å bli gravid igjen fordi de 4 første måndene var forferdelih pga depresjon.

Hadde jeg gått til psykolog når jeg ble henvist så hadde jeg fått snakket ut om det så hadde jeg nok ikke vært redd for å flere barn.

Så anbefaler virkelig alle som får fødseldepresjon om å gå til psykolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...