Gå til innhold

Overbeskytter vi barna ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte bare kopiere dette fra en annen tråd :

Ja, for helst skal jo unger født i Norge i 2011 ikke ha NOE motstand, eller vonde opplevelser. De skal væres mykt (på bomull) og ikke herdes eller tåle noe.. og vi må koste dem framover så de slipper en liten hump i veien...

 

Jeg syns hun som har skrevet dette har rett!

 

Jeg tror vi forlanger for lite av dagens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

helt enig der ! ungene bli sydd puter under amene på .Og det er derfor jeg tror at det er så mye kriminalitet og vold samt frekke unger nettopp fordi det e aaaaltfor lite disiplin i tillegg til å overbeskytte barna.....

 

viktig å la dem få klatre i trær,skog og fjell (med grense seff) og ha det litt gøy.

 

"det er så "trygt" å la ungene være inne å spille data og se på tv evt dere for da skjer det dem ikke noe"...ehhhh

å nå dem først ER ute er det jo spillopper og styr fo dem ha jo ikke disiplin hjemmefra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn falt ned og brakk halebeinet her en dag. Tidligere har h*n hatt skuldra ut av ledd, etter lek med meg, et hendelig uhell, og h*n har slått "hull i hodet" - ble limt på kir.pol.klinikk og var helt fint igjen etter litt tid.

 

Det er de friskeste og tøffeste ungene som får sånne skader, forteller vi til vårt barn! Det er grusomt som vi pakker inn ungene i bomull og koster hindringene av veien for dem i dagens samfunn. Unger flest er overbeskyttet.

 

Jeg er skremt over utviklingen! Det har vært et mål for meg hele veien, at mitt barn ikke skal bli et bomulls- og curlingbarn. Vi må gjeninnføre muligheten til å forlange noe av barna! Da jeg var liten, var det helt vanlig at barn ned i 6-7årsalder hadde noen faste oppgaver, tror ikke det gjør noe om også dagens barn har noen faste arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig .

 

Det er ikke sommer uten skrubbsår!

 

Min 4 åring må rydde tallerken, glass og bestikk etter han har spist.

Han må hjelpe til å dekke bordet, rydde rommet sitt og re sengen sin med litt hjelp.

 

Han er ute alene på lekeplassen (vi følger med fra vinduet)

 

Når han blir større kommer han til å få lommepenger mot at han hjelper til her hjemme. Gidder han ikke å hjelpe til får han heller ikke penger.

 

Vi er veldig strenge på normal folkeskikk og kommer til å være strenge på at han skal få gode karakterer på skolen.

 

Han må også få seg en sommer jobb i tenårene om han vil tjene noen ekstra kroner . Er ikke så nøye hva det er, om det er å klippe gresset til naboen, gå med avisen eller jobbe på tusenfryd. Men vil at han skal lære at penger ikke vokser på trær og at vi ikke har utømmelige lommebøker.

 

Dette kommer også til å gjelde lillebror når den tid kommer .

 

Vi ser helst at de også tar høyere utdanning og gjør de det kommer de til å bli belønnet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var enig i den for det var slik der jeg bodde før. Der ble jeg ansett som en streng mamma fordi jeg stilte krav til barna mine og fordi jeg forventet at de klarte en god del ting selv (med hjelp og veiledning til de fikk det til). Jeg forventer at ungene sier takk, at de hjelper litt til hjemme, at de gjør ting jeg ber dem om uten "sukk og stønn" osv. Og så gir jeg dem friheten til å prøve og å feile uten kritikk og "sukk og stønn" fra min side.

 

Nå har vi flyttet og her jeg bor nå er trenden mye mer i samsvar med slik jeg tenker. Barna hjelper til, barna blir stilt krav til, men barna har også mye frihet til å kunne gjøre ting, til å lære seg til på egenhånd, til å prøve og å feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig!

 

Barna skal lære å bli selvstendige og trygge på seg selv, ta de riktige valgene. Det gjør de ikke med en foreldre som alltid skal ordne alt.

 

Noen ganger må man stole på ungene, og la de prøve ut litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argumentet om kriminalitet og vold er jo helt på jordet, da antall mord og voldtekter har gått drastisk ned de siste tiårene (pr innbygger)

 

mye synsing ute å går her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye rom for selvstendighet og det å tenke og vurdere selv i dette samfunnet. Skyld på politikken! Barna skal være på skolen/barnehagen neste alle timer de er våkne. Alle skal gå i saueflokk, og en avgjørelse kan ikke tas uten at alle har fått uttalt seg før en stemmer over det.

 

Mange barn er jo ikke i stand til å vurdere en situasjon selv, foreldrene er ofte like. Eneste kravet som blir satt er å nikke og gjøre som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette med fysisk fostring, barna skal bruke kroppen, leke, herje og slå seg. Sunne, friske unger er fulle av møkk, er blaute, med blåmerker og skrubbsår, det er lykkelige barn.

 

Men jeg synes nesten det er værre med de foreldrene som sitter ved siden av barna sine gjennom hele oppveksten og hjelper de med absolutt alt. De får hjelp til alle oppgaver som skal løses, hjelp til alle utfordringer sosialt og på skolen, blir fulgt til og fra trening og er det litt vanskelig kan de slutte, hele tiden blir barna skjermet for alt som kan være ubehagelig, vanskelig, slitsomt osv.

 

Plutselig er de i slutten av tenårene og skal klare seg selv og de går på en kjempesmell. De har jo aldri gjort noe ubehagelig eller møtt motstand i hele sitt liv. Bare det å skulle bestille en time hos tannlegen alene blir vanskelig, eller tenk om de må ta en litt ubehagelig telefon pga noe feil på en regning, eller at høyskolestudiet ble litt vanskelig..

 

De sier at det sjokket disse ungdommene får når de kommer ut i det virkelige livet, uten at foreldrene står foran de som en plog og skyver alle hindringer vekk får store psykiske problemer, det viser statistikken allerede helt klart. Det er derfor curlingoppdragelse frarådes av ekspertene..

 

Men mange foreldre hører ikke på det øret, de tror at det å følge barna godt opp betyr å fjerne alle hindringer og ubehageligheter for dem, hjelpe dem med alt og ikke kreve noenting. Det er skummelt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme ungdommene som 14.32 skisserer, dukker også opp på nav og forventer at staten skal ta over der hvor foreldrene slapp. De vil ha økonomisk støtte, men ikke pliktene. De vil ikke på møter, gå på kurs eller skole, sende meldekort eller være i praksis, men du verden som de kan klage når ytelsene stopper fordi de ikke har holdt sin del av avtalen. Da er unnskyldningen ofte at " Ingen sa til meg at..." At hva? At du skulle komme på det møtet du var innkalt til? At du skulle komme på kurset du er påmeldt, hver dag?

 

Noen ganger lurer jeg på om en del foreldre glemmer at den viktigste delen av barneoppdragelsen består i å ruste ungene for et liv som en voksen, selvstendig person, som kan ta ansvar for eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man generelt forlanger både mye og lite av barn i dag.

 

Mange av dagens barn må takle skilsmisse, halvsøsken, stesøsken osv. Det slapp heldigvis vi! (ihvertfall jeg og så og si alle jeg vokste opp med).

 

Jeg er ikke for å utsette barna for fare med vilje, men de må lære å slå seg og å få ting litt imot seg. Det er slik man vokser som menneske.

 

En god fysikk (inkl. balanse) og språk og evner til å takle følelser er en viktig del av oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[antall mord og voldtekter har gått drastisk ned de siste tiårene]

 

14:11; LEVER VI I SAMME VERDEN? Hører jo nesten om dette daglig nå for tiden. Senest i helgen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det er mange fornuftige mennesker her.. og jeg håper de er i flertall... men jeg er ikke sikker

 

Det var jeg som hadde skrevet sitatet som det ble henvist til her oppe. (Jeg SKULLE skrevet bæres, ikke væres)...

 

Uansett: Jeg jobber i skolen, og ser mange foreldre som får panikk og takler dårlig at ungene møter motstand. Så fort det er krangel mellom venner, eller de har noen dårlige dager, så skal vi på skolen gjerne ordne opp... og helst med en gang.

 

Men HELDIGVIS hadde jeg absolutt flest foreldre som tenker slik som de fleste av dere.. Og jeg må innrømme at det absolutt var de ungene som greide seg best både skolemessig og sosialt. De som hadde foreldre som satte krav, som ikke fikk panikk over at ungene deres hadde dårlige dager, vennekrangler, etc..

 

Jeg hører jo om "unger" på 18 år som kommer på jobbintervju MED foreldrene.. det er jo utrolig.

Helst skal foreldrene ordne opp i alle kamper, konflikter, fikse ting for dem, skaffe dem jobb + + ++ Og hva greier de til slutt?? Det er jo synd - det er ungene som taper på det... De blir lite kapable til å klare livet senere...

Det blir å gjøre ungene en bjørnetjeneste.

 

Derfor er det så rart å lese om de som bare kan ha 1, maks 2 barn.. for de skal jo følge de opp.. Mitt inntrykk er at de som er flere i familien, som må stille opp og hjelpe til, og greie seg litt selv, er de som greier seg best i verden....

Min superkjekke barnevakt med 5 søsken, er en av de mest velfungerende "ungdommene" jeg kjenner.. og jeg kjenner familien også.. alle er flinke på skolen, gjør sitt beste, er pliktoppfyllende, både hos meg og i andre jobber.. og finner plutselig ut at de kan tømme oppvaskemaskinen e.l. bare for å glede meg... For de greier å se ting som kan glede andre, ting de kan ta ansvar for etc..

 

De som har foreldre som er der HELE tiden, fikser, ordner, kjører på trening, følger til skolen hver dag helt til 3.klasse - gjør de ungene selvstendige eller ikke?

Det er vel ingen ensidig fasit?

 

Men jeg tenker også: barn som aldri er skitne, har skrubbsår og bustete hår... de har ikke hatt det like morro som de som har.... er min teori :D Jeg var OVERALT, og kunne ikke ha hvite klær... jeg herjet og lekte.. og klatret i trær, syklet, hoppet på ski...

jeg er bare kjempeglad når mine unger vil klatre og herje.. Jeg holdt litt igjen før sommerens Spaniatur, da jeg tenkte 2 uker i Spania med gips ikke er så gøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på lekeplassen med sønnen min i helgen og sønnen min hadde på seg en litt finere bukse og jakke. (Dyre merkeklær) Vi skulle egentlig bare en tur i butikken men endte opp på lekeplassen.

 

På lekeplassen har de en "karusell" som ungene elsker . Sønnen min og en annen jente (min sønn er 4 og jenta var 3) satt på denne karusellen og denne jenten som satt der fikk beskjed av foreldrene ca 20 ganger om å holde seg godt fast og at sønnen min ikke måtte lage så stor fart. Ene runden sønnen min tok i fart datt han og landet i gjørme og foreldrene ble helt sjokkert når jeg sa : opp igjen og ikke tok han med hjem for skifte og at han i det hele tatt fikk leke i de klærne .

 

Sønnen min var både våt og veldig møkkete når han kom hjem, men han hadde hatt det gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp fordi vi hører om det daglig at vi tror det er så mye verre. En voldtektsbølge i Oslo er ikke representativt for totalen, for den har gått ned.

 

Så ja, vi lever i samme verden, forskjellen er bare at du tror vg.no er det fullstendige bildet på hvordan verden er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange overbeskytter barna sine, både når deg gjelder økonomi og sparing, fysisk og psykis.. mange fikser venner til barna sine, "kjøper" venner.. gjr venner spesialbehandlig hjemme , slik at de skal fortsette å komme på besøk..

 

i vår barnehage får de klatre i tre, lære bruke fyrstikker, lage bål, padle i kano, spikke pølsepinner.. tenk på det.. en livsfarlig barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh, så enig! å så bra! barn trenger å få utfolde seg litt, å bli skittene.. alle nå til dags har jo vaskemaskin! det er jo ikke noe fare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi overbeskytter dem. Unger idag lærer å bli fryktelig avhengige, dette ser vi også på ungdommer og unge voksne som har hatt en barndom preget av bomull.

 

Det er ikke som før lenger da vi var ute hele dagem fordi vi fikk ikke være inne å leke vi MÅTTE ut vi. Idag skal man jo ikke tvinge ungene ut om de ikke vil og vi skal jo ta imot alle vennene inn uansett hvor dårlig det passer og GUD FORBY om du gir ungen din en spikkekniv slik at han kan spikke seg båter for sjøsetting i dammen i skogen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...