Gå til innhold

Alkohol vs marijuana og hasj


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest noen av disse trådene her, så er jeg bare så utrolig oppgitt over folks uvitenhet... For det er KUN uvitenhet som får folk til å mene at det er heeelt greit å drikke seg full, mens helt forferdelig å røyke seg en joint. Til alle dere som drikker dere fulle og ekle, og er imot andre former for rusmidler, prøv å røyk en joint, og se i hvilken situasjon du oppfører deg best og føler deg best dagen etterpå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

For de som er inntressert i dette, kan dere lese dette! :) Jeg sier ikke gå å røyk hasj, men signerer det oppforbi her. Nå skal det sies at jeg har slutta helt, fordi jeg er gravid, og vil ikke innta noe som helst slikt under svangerskapet :)

 

Hvorfor blir Hasj ansett som negativt? Hasj er i mine øyne det beste rusmiddelet som finnes. Ikke bare pg.a. rusen, men med tanke på hvor lite skadelig det er. Virkestoffet i Hasj, THC, er slettes ikke så farlig som man skal ha det til. På WHO's liste over rusmidler kommer Cannabis bedre ut, enn bl.a. nikotin og alkohol, de to mest utbredde rusmidlene i verden til dags dato. De negative sidene ved hasjbruk er: Kan utløse psykiske sykdommer hos mennesker som allerede er disponert for dette, og selv om man er disponert er man i de fleste tilfeller nødt til å røyke regelmessig over lengre tid, og sjansen for at det skulle skje er uhyre liten. Korttidshukommelsen og evnen til å løse oppgaver kan bli nedsatt(3mnd. er alt ute av systemet, og kroppen fungerer igjen som den skal). Helseproblemer som følge av inhalering av røyk(THC er forebyggende mot kreft, og flere luftveissykdommer). Man kan bli apatisk, men jeg har personlig erfart at det ikke er verre enn å ta seg selv i nakken, og komme seg på skolen, gjøre lekser, dra på jobb, osv. Dette er ikke noe stort problem.

 

Til sammenligning er skadevirkningene av alkohol mye større. Alkohol er et organisk løsemiddel som kan gi skader i praktisk talt alle organer i kroppen, med hovedvekt på nervesystemet og fordøyelsesapparatet. Alkohol kan i tillegg gjøre deg aggressiv. Drikker man for mye dør man, røyker man for mye sovner man. Til dags dato er det ingen som har dødd av Cannabis i Norge(det har vært rapportert dødsfall i kombinasjon med andre rusmidler). Cannabis er heller ikke fysisk vanedannende slik som alkohol og sigaretter. Skal det ikke ringe en liten bjelle da? Jeg mener, alkohol som er allment akseptert er mye mer risikofylt, enn cannabis. Jeg har røyket ukentlig, til tider daglig, og det har i mine øyne vært bedre for meg enn om det hadde vært flatfylla hver helg, som det som oftest er når man begynner å drikke. Aldersgrensen for alkohol er 18år, men det er ingen hemmelighet at en stor andel ungdommer starter mye tidligere enn dette, og det er få ungdommer som drikker med måte. Jeg mener på ingen måte at det er greit å bli en hverdagsrøyker, men om man skulle drukket hver dag ville problemene man endte opp med vært mye større enn ved hasjbruk.

 

Cannabis kan gi pasienter med f.eks. AIDS, MS eller kreft en bedre tilværelse. Cannabis er smertelindrer, humørløfter og appetittvekker på engang. De medisinene som pasienter får, har ofte en del negative bivirkninger, samtidig som de ikke alltid hjelper. Cannabis er mye bedre fordi man trenger kun et preparat, og man slipper negative bivirkninger. Hvem bryr seg om man blir litt sløv, så lenge man får en lysere tilværelse om man lider av en alvorlig sykdom. Troen og livsgleden er viktig. Om man tror man blir bedre, blir det ofte sånn. Et veldokumentert fenomen kalt Placebo.

 

Itilleg til dette har Cannabisplanten et uhyre finansielt- og naturvernpotensiale. Et mål med Cannabisplanter gir 4x så mye papir som et mål skog over en 10års periode. Planten kan brukes til alt fra fremstilling av plastikk til fremstilling av papir og klær.

 

I et forsøk på å rettferdiggjøre lovgivningen angående hasj trekker man ofte inn trappetrinns-teorien. Grunnen til at hasj fører til sterkere stoffer, er at man blir trukket inn i et kriminelt miljø, hvor det er lettere for eventyrlystne og/eller svake sjeler å få tak i sterkere stoffer. Om hasj hadde blitt legalisert ville man ikke lenger bli trukket inn i disse miljøene, og staten ville fått en formidabel inntektskilde. Hasj- og heroinbruken har gått ned etter at de legaliserte Cannabis i Nederland. I Norge har ca. 1million prøvd hasj, og det er kun 18.000 misbrukere. Så det er alltså veldig få som går fra Hasj til Heroin.

 

Kanada er et av de landene som har gjort mest forskning på cannabis. For å sitere den canadiske Senator Tommy Banks, som er Deputy Chair of the Senate Special Committee on Illegal Drugs:

 

"There has never, in history, been a good reason presented for marijuana being illegal,"

 

"It’s fundamentally important for people to understand that it’s never been based on the facts. It’s non-toxic, it’s not addictive and has no provable, long-term irreversible effects."

 

Og til slutt siterer jeg vårt eget Helse- og Sosialdirektoratet:

 

«Det er sjeldent noen virker slave bundet av hasj slik mange forestiller seg det».

 

Kilder:

 

http://www.erowid.org/

http://www.psyculture.net/category/info-om-droger/

http://www.normal.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...