Gå til innhold

Jeg forstår ikke alle som klager over at der er urettferdig at alenmødre for OS....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da synes jeg det er mer urettferdig lønnsmessig mellom de som er uføre og de som jobber.... Altså jeg vet de som er uføre trenger pengene, så det er ikke snakk om at de ikke skal få.

 

Men er man ferdig utdanne som barne ungdomsarbeider og jobber i barnehage så sitter man med ca 15 tusen utbetalt i mnd... Kjenner et par som er uføre og jeg vet hvorfor så det handler ikke om at de er uføre eller hvorfor, men at de får 22 tusen kr hver pr mnd, så det er urettferdig at det skal være bedre betalt og gå hjemme enn og jobbe at de som jobber i barnehage får dårligere betalt når barnehage er noe man trenger. Pluss de går enda litt opp når barnet deres blir født og får barnetrygd i tillegg.

 

Jeg er for at de som trenger hjelp og støtte fra staten skal få det. Men synes også det burde være en bedre balangsering mellom å jobbe og gå være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En som er utdannet som barne og ungdomsarbeider er som regel frisk, og kan da jobbe mer, og ta mer utdanning. En som er uføretrygdte har som regel ikke sammemuligheter.

 

 

Og uføretrygden er vel fastsatt etter hva du har tjent før..

 

 

 

Alt i alt så tjener man faktisk mer på å være frisk og yrkesaktiv. Ikke bare lønnsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt teit el? Hvor mye en får i uføretrygd går jo på hvor mye en tjente i jobben sin da.

Må velge en utdanning med bedre betaling da vettu! Det er IKKE lukrativt og være uføretygdet visst det er det du hinter frem på!

Etter 45 års jobbing i en tung jobb kan det se ut som min far er på vei mot en uføre tilværelse. Og han vil da nesten halveres i lønn! Kroppen hans har desverre takket for seg i denne bransjen og klarer bare ikke mer. Det er INGEn ønske situasjon! Og økonomisk vil de nok klare seg men livstilen må drastisk gjøres om! Noe som ikke er bare bare..

 

Hver fornøyd med det du har du! Det burde alle være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bf har over 20000 i mnd i uføretrygd. Fikk millionerstattning også da han ble skadet for livet i jobb.

Urettferdig?

Han savner å jobbe, savner fellesskapet i jobben. Ikke frivillig å få uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det utsagnet ditt: "bedre balansegang mellom jobb og det å gå hjemme". Seriøst? Tror du det er så forbanna fett og gå hjemme da! Du synst vel at min far som har slitt og jobbet i 45 år skal begynne og slite øknomisk fordi at han faktisk ikke KLARER og jobber mer, fordi det blir urettferdig for DEG som har valgt en utdanning der du bare får utbetalt 15000 i mnd?? Jada, helt normal tankegang d..:P

 

Hilsen anonym 10:35 igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barne og ungdomsarbeider tjente i snitt 298.000 i 2010. I kommunen var gjennomsnittslønnen 310.800,-. Som regel har man heller ikke voldsomt høy skatt med den lønnen. Hvordan får du da 15.000,- utbetalt pr. mnd? Jeg skal ikke påstå deter en veldig høy lønn, men den er ikke så ille heller. Hva har du i timen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det paret jeg kjenner så har den ene kun fullført vidergående og kunne ha jobbet som helsesekretær... mens den andre har ikke noe utdannelse kun hatt noen jobber innimellom men til stadig blitt sykemeldt og nå er blitt uføre.

 

De får minstesats, mens han får hjelpestønad i tillegg pga hun han er sammen med, han får ekstra siden han må hente ungene sine annehver uke som bor 4 timer unna... Det handler ikke om at det er urettferdig at de får penger.

 

Men lønnsforskjellen på at de som har tatt vidergående og går ut i jobb får en del tusen mindre enn de som går hjemme pga de ikke kan jobbe. De som jobber for pengene skulle fått mer i lønn eller like mye. Nå brukte jeg bare uføre som et eksempel, men mener lønn for de som jobber burde være høyere enn penger man får fra nav nesten uansett hvilke stønader det gjelder.

 

Og mener alle kan jobbe med et eller aent og vet at hun ene jeg snakker om skal om 2 år starte og jobbe med noe i invivo..

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om ca hva man får i mnd, og det varierer fra kommune til kommune.

 

Jeg har da aldri sagt at uføre skal få mindre og de som har jobbet og blir uføre vet jeg som at de fleste synes det er kjipt og heller ville jobbet. Har aldri sagt de ikke skal få penger fordi de er uføre... Og de jeg kjenner som er ufør har som regel blitt ufør rett etter vidergående skole eller bare jobbet 1-2 år så blir de ufør.

sier heller ikke at der er urettferdig at de får penger, men urettferdig på at de som aldri har jobbet får rundt 22 tusen ubetalt i mnd, mens vi som har tatt vidergående utdannelse og begynner og jobbe får en del tusen mindre. At det burde være mye mer likt eller at lønnen går opp.

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes du tjener for lite, så foreslår jeg at du gjør noe med det, f.eks. skaffer deg en bedre utdannelse og en bedre betalt jobb. Om du skal sammenligne deg med andre, så kan du jo heller f.eks. sammenligne deg med flyktningene på Afrikas horn eller lignende?

 

Poenget er: DU kan endre det du er misfornøyd med. Det uføre paret du snakker om og flyktningen har liten eller ingen mulighet til å endre livet sitt. Det er DE som burde misunne DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva uføre får i måneden kommer ikke an på hvilken kommune de bor i, men hvor mye de har tjent før de ble ufør.

 

Minstesatsen er satt av staten, og den er lik overalt. Så får de gjerne noen tillegg fordi de har barn og er har samtidig lav skatteevne så de betaler veldig lite skatt.

 

Det heter uførepensjon, og det er virkelig ikke noe å trakte etter å bli "pensjonist" i ung alder!

 

Har selv en mamma som er ufør og hun skulle gitt år av sitt liv for å slippe. Det er en ensom tilværelse og være hjemme mens alle andre er på jobb, hun har jo også voksne barn så dagene blir veldig kjedelige. I møte med nye mennesker har hun mistet mye av sin "identitet" når hun ikke lenger energisk kan fortelle om jobben hun er så glad i, men er nødt til å fortelle at hun er trygdet. Hun var veldig langt nede da hun måtte kaste inn håndkleet.

 

Jeg unner henne de 16.000,- hun har utbetalt i måneden jeg altså, selv om jeg selv bare tjener 14.000,- i min 70% stilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken lønn man får når man jobber varierer fra kommune til kommune om man jobber i kommunen eller fks barnehage som er kommunale..

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...