Gå til innhold

hvorforsier alle unge mødre at de har utdannelse; barne- og ungdomsarbeider tenk!. Hehe sorry , men det er ingen utdannelse i mine øyne...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når barna dine blir store nok til å gå i barnehage og skole, ikke minst barne/ungdomsklubber. Skal du være hjemme med dem da i 18 år? Nekte dem å gå i barnehage på skole og være sosial på klubben fordi det jobber assistener/barne- og ugdomsarbeidere der? Eller la de gå og printe inn i hue på dem at den og den og den har en drit dårlig utdannelse hold deg unna dem. Kanskje snakke nedlatene til dem som om de ikke er verdt en dritt? Hva skal du med en høyskoleutdannele/master da?

 

Så med andre ord har du bare høyutdannete venner, famile og bekjente. Møter du en ny person og liker den personen men finner ut at hun/han ikke har mer enn et fagbrev så snur du ryggen og over ser den peronen for alt det er verdt? Stakkars deg som er så trangsynt og nedlatene. Du kan ikke ha det bra med deg selv.

 

stakkars barna dine når de kommer å sier at de vil bli noe med fagbrev/svennebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig tåpelig Innlegg!! Unge mødre og som eldre! En utdannelse der man får hjelpe mennesker gir så mye mer enn en kontor jobb osv. Du får komme hjem og vite at du har gjort noe godt! Om du har 5-10 års utdannelse så betyr det ikke at du er noe bedre enn de som ikke har det, kanskje i det spesielle faget;) Men ikke ellers, du er på samme nivå som alle andre kjære deg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det første jeg tenker er stakkars barna dine når du har en så intolerant holdning. Blir du en mamma som kommer til å presse hver eneste lille livsglede ut av dem frem til de presterer å gjøre deg fornøyd med hva slags status de har opparbeidet seg?

 

Jeg mener at det ikke handler om utdannelsens vanskelighetsgrad eller lengde, men at man velger å ende opp i et yrke der man selv bidrar med noe positivt og at man også selv er i harmoni med den jobben man gjør og de tilbakemeldinger/forskjeller man utretter store eller små.

 

Har man fagbrev som barn og ungdomsarbeider så har man en utdannelse.

 

Og uansett hvilke fagfelt man er innefor så er det et stort spennvidde med tanke på hvor kompetente folk er innefor det, selv med en høyere grad og med tanke på at du er så flink til å undervurdere andre så er det jo rimelig sannsynelig at du også overvurderer deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Akkurat ferdig utdannet (!!) barne- og ungdomsarbeider og mener i aller høgste grad at det er å vere utdannet! Unge mødre eller gamle mødre, hva er forskjellen.. ? De som er eldre sier jo også at de er utdannet med fagbrev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter16

 

Det er forskjell på utdannelse, bare for å være enig med HI. Og jeg synes det virker som om noen av de litt "nyere" fagbrevene i en del mer eller mindre typiske kvinneyrker er "oppkonstruerte" på en måte. Nærmest for at alle skal få et fagbrev, samme søren om jobben de gjør er så enkel at omtrent hvem som helst kan gjøre den med bare litt opplæring. Det betyr likevel ikke at disse jobbene ikke er viktige for samfunnet! Bare at jeg tviler på kvaliteten i en del av disse fagutdanningene. Jeg er vel en av få som faktisk har prøvd å gå den motsatte veien, fra fullført høyere utdannnelse til fagutdanning på VGS, så jeg burde vite litt hva jeg snakker om! Ble sjokkert over hvor gjennomgående SLøVT alt var på den skolen hvor jeg havnet! Ja, det var noen få motiverte elever som var oppriktig interesserte i faget sitt og som ønsket å gjøre en god jobb. Men over halvparten var bare helt bak mål! Klaget og sytet hver gang de faktisk måtte GJøRE noe på skolen, skulket, kom for seint, klarte ikke de enkleste faglige gjøremål uten at noen pekte og forklarte, satt med Facebook eller mobilen konstant i timene, osv, osv. De ville ikke hatt sjans hverken på studieforberedene (allmennfag) og i hvert fall ikke videre på høgskole eller lignende. Lærerne virket som om de hadde gitt opp og bare ønsket å få gjengen vekk og ut av skolen. Vet at enkelte elever fikk vitnemål selv om fraværet var altfor høyt, de førte bare ikke på alt! Synes oppriktig synd på de arbeidsgiverne som fikk disse sløvingene som lærlinger! Og jeg kjenner mange som jobber i fagyrker og har gjort det i noen år, og nettopp dette går igjen: At kvaliteten på lærlingene er helt elendig, og at det blir verre og verre. Veldig mange har slett ikke lært noe yrke, de er helt uforberedte på arbeidslivet og jobben de skal gjøre. De har hatt for mye generell teori -som de jevnt over har tatt veldig lett på -og for lite praktisk opplæring, til tross for at det faktisk er et praktisk yrke de skal ha. Det heter jo læretid, men det er ikke meningen at arbeidsgiver skal lære dem absolutt alt fra bunnen av. Lærlingene er rett og slett en belastning, en ekstrajobb og et irritasjonsmoment for de mer erfarne ansatte som må gå i hælene på dem og passe dem opp. Løsningen blir å gi dem en god attest og bli kvitt dem straks læretiden er gått ut. Mens ungdommene selv skjønner ikke problemet og er mektig stolte over "utdanningen" sin... Vel, dette ble vel mer et innlegg som klager over dagens system for fagutdanning på VGS enn et forsvarsinnlegg for HI.

Jeg er enig med deg at systemet ikke alltid fungerer. Jeg mener at skolene i samråd med arb.plasser burde ta mere ansvar. Se å få luket ut dem som ikke følger opp utdannelsen sin,eller som velger en kortere utdanning bare for å få noe på papiret.

Veldig leit for de som faktisk er veldig flinke når de utdanner seg, og gjør en strålende jobb i arb.livet. At de skal lide av dårlig rykte for de noen kan ta så lett på utdanningen, jobben og skli så lett igjennom systemet.

Skolen må bli strengere på hvem som får fagbrev og ikke.

 

Så vil jeg få si noe om dem som har en høyere utdannelse.

Det er også mange som meg, som irriterer seg over dem som har en høyere utdannelse, og kommer rett i fra skolebenken og inn på et kontor som sjef.

Disse sitter å lager og konstruerer for eksempel nye arb.rutiner eller tegner skisser av hus/ anlegg og bygger modeller osv. Og dette kan det ikke brukes engang pga. mangel på praktisk utdannelse.

Det er mange ganger jeg har lurt på hvorfor de har gått så mange år på skolen, når en vanlig mann i gata har bedre løsninger på ting enn "skolelyset".

Disse såkalte velutdannede personenes mangelen praktisk sans, fører til at de med en "lavere utdanning" som egentlig kan jobben sin, blir heftet pga.dem. Og dette medfører store unødige forsinkelser og ikke minst kostnader.

 

 

Tenk så mange år på skolebenken, og så kommer du ut i arbeidslivet.

Hvor du skjønner forhåpentlig vis, at mye av det du har lært over så mange år ikke kan brukes.

Da må en jo føle seg fryktelig rund lurt og teit.

 

Så da sitter du der da, med studielån opp etter ørene og en utdannelse som ikke kan brukes.

Stakkars dere

Tenk noe så flaut... Skrytt av en utdannelse som er delvis ubrukelig... Og en må begynne i læra/praktisk arbeid sammen med de som har en mye kortere utdanning enn deg, for å lære av de hvordan du kan få jobben din gjort ...

 

Det er nok mange sorte hull i alle yrker og utdannelser

 

Jeg er ikke enig med HI, men dette var uten tvil et av de svakeste resonementene her på denne siden. Det var påstander som ikke kan begrunnes med annet en synsing..

 

Er legestudent, jobber som assistent og kan med hånd på hjertet bevitne at det er svært mangelfullt hva helsearbeidere står igjen med etter endt utdanning. Hva angår din personlige mening om hvorvidt høyere utdannelser ikke er brukelige, tar jeg meg retten til å tenke stille i mitt sinn at man har ansvar for egen dumskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker på når de skal argumentere mot de som sier de ikke er rustet nok til å bli gode foreldre ennå oga mangel på erfaring etc, og de stolt slår i bordet med at de er barne-ungdomsarbeidere. hadde blitt mer imponert om de hadde sagt de hadde fullført allmennfaglig vgs f.eks. de får dritt jobber med drittlønn, og jobber med folk som er på samme lave nivå faglig sett. sorry.

 

Tenker du det samme om frisøren din, rørleggeren eller elektrikkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Spelar det noken rolle om hi synst det ikkje er ein utdanning? Spelar det noken rolle om noken har utdanning og noken ikkje? Sjølv har eg ein dr.grad, men er verken meir intelligent el lykkelegare av den grunn. Mannen er såkalla "uutdanna" og tenar betre enn meg......eg synst det med utdanning og valg av jobb er den enkeltes valg. Det eg derimot reagerar på er dei som velger å ikkje å bidra i samfunnet (kjenner 2 voksne menn som synst det er likegodt å nave fordi dei klarar seg godt på det...) Det synst eg man kan hisse seg opp av!

Og barne - og ungd. Arbeidarar gjer ein super jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

OMG!!! Kunne ikke la vær å kommentere dette latterlige innlegget! Du må ikke åpne munnen din for mye, da blir det for stor gjennomtrekk..!!! 

Hva er du så bitter for da egentlig?? 

Klarer faktisk ikke synes synd på deg, men på barna dine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er det dummeste! Håper for Guds skyld at du ikke har jobbet noe særlig i barnehage.. Det er faktisk en utrolig viktig stilling det å være fagarbeider! Man har mye mer kunnskap enn en assistent og ikke like mye ansvar for avdeling/drift som en pedagog. Altså er dette en glimrende stilling der man får brukt mye tid med barna! Og som er nevnt over: følge opp barn med spesielle behov. Jeg er nesten ferdig pedagog og har jobbet en del og sett viktigheten av dette YRKET :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et latterlig tema!!!!

HI rakker faktisk ned på folk fordi de er anonyme, men har ikke guts nok til å stå frem åpent selv... sitter å ler høyt av HI her nå ja... takk for at du gjorde denne kvelden ustyrtelig morsom....
Og jeg må si meg enig i at HI med sine utrolig lavmålte og rett ut kjempetragiske holdninger ALDRI i verden hadde fått nærme seg mine barn, og det hadde aldri blitt verst for meg...

Syns egentlig ganske synd på deg HI og på folkene rundt deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så min utdannelse teller ikke ? Jeg gikk da på skole, gjorde oppgavrt , var lærling og ble barne og ungdomsarbeider.. jeg har jobbet for utdannelsen min , å vil ta enda en utdannelse etterhvert. men å si at det ikke er en utdabbelse , ja den er både drøy og teit ! På hvilket grunnlag sier du det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så blir jeg bare oppgitt...

Ingen utdannelse er du bare....

Osv.

 

Men bra nok til å passe på det mest dyrbare andre har det er vi bra nok til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Barne- og ungdomsarbeider er en kjempebra utdannelse på lik linje med alle andre utdannelser. Jeg synes man skal ha respekt for alle som tar en utdannelse, uansett "nivå". Det kan være mange grunner til at noen velger fagbrev mens andre velger høyere utdannelse. Bosted,økonomi, interesse, livssituasjon... Ikke døm andre for sitt valg av utdannelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Slår ikke disse som legger "Livets Harde Skole" under jobb. Er lett å gjette hvor lønnslippen kommer fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette var trist lesing...

Greit det er krangleside, men herregud.... Rakke ned på folk som gjøre noe med livet sitt og er stolt av jobben skjønner jeg ikke.

 

Mastergrader og pedagoger og hurramegrundt....

 

Barna mine gikk i familie bhg med mødre og bestemødre og der var de trygge og hadde det supert. Så var deg til stor bhg fylt til randen av pedagoger, jeg ble ikke imponert....

 

På barneskole. Der barna går er det unge gutter fra fotballklubben som stiller assistenter og de er ikke utdannet i noe helse eller pedagogikk, men de gjør en fantastisk jobb.

 

Jaja, sama kan det være, om dere høyt utdannede trenger å rakke ned på oss "uutdannede" så får dere gjøre det.

Men så ufattelig tragisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hehe du tørr vedde på at jeg ikke hadde mestret det altså? Hilsen HI med master og div.praksisperioder..og som fortsatt ikke er imponert over utdannelsen din fordi jeg ser på det som overflødig tidsfordriv for mindre intelligente skapninger som dessverer allikevel må sysselsettes. Er heller ikke spesielt interessert i at dere skal ta vare på mine barn, ungdommer som du sier, tar heller gladelig i mot oppfølging fra pedagoger olg. Jeg vokste opp uten å være i nærheten av bare-ungdomsarbeidere, ser rett og slett ikke poenget.

Håper du jobber i fengsel med voldtektsmenn og massemordere. De hadde fortjent å høre på dette irriterende våset ditt... Du vokste opp uten å være i nærheten av barne- og ungdomsarbeidere? De fleste trenger heldigvis ikke hjelp, så syns vel egentlig ikke du kan skryte på deg at du ikke trengte hjelp, og derfor ikke ser poenget. Men man må jo tenke på de som faktisk trenger denne hjelpen fra "mindre intelligente skapninger som dessverre allikevel må sysselsettes", som du kaller det. Håper du lar barna dine bestemme selv hva de vil utdanne seg til, og at de ikke arver dine holdninger... Det virker slitsomt å alltid måtte overbevise andre om at man er best. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

nei, da er vel ikke det å være ambulanse arbeider et yrke heller da........... stakkars dem med den jobben når det går opp for dem som redder liv at det ikke teller som en utdannelse, selvom det tar 4 år.... da hadde jeg blitt skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 9.9.2011 den 13.53, Anonym bruker skrev:

Hehe du tørr vedde på at jeg ikke hadde mestret det altså?

 

Hilsen HI med master og div.praksisperioder..og som fortsatt ikke er imponert over utdannelsen din fordi jeg ser på det som overflødig tidsfordriv for mindre intelligente skapninger som dessverer allikevel må sysselsettes. Er heller ikke spesielt interessert i at dere skal ta vare på mine barn, ungdommer som du sier, tar heller gladelig i mot oppfølging fra pedagoger olg. Jeg vokste opp uten å være i nærheten av bare-ungdomsarbeidere, ser rett og slett ikke poenget.

Kanskje du skulle hatt en barn og ungdomsarbeider i barndommen din, så hadde du muligens lært ett og annet om sosial kompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Stinkerbelle skrev:

Kanskje du skulle hatt en barn og ungdomsarbeider i barndommen din, så hadde du muligens lært ett og annet om sosial kompetanse?

...hvorfor dra opp en tråd fra 2015....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...