Gå til innhold

Kjøpe sæd på nettet (fra sædbank) og inseminere selv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? Hvilken sædbank bestilte du fra og hva kostet det med frakt og alt (i norske kroner)? Hvordan betalte du, med kort? Fortell meg alt om prosessen. Jeg har flere barn fra før, men ønsker søskenforsøk, jeg blir lett gravid så lurer på om det er like greit å prøve på denne måten fremfor en dyr reise i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Det er dessverre ikke så enkelt. Du må bestille sæd som leveres til en klinikk. Sædbanken har oversikt over ulike klinikker de sender til. De sender sæden frossen og den må gjennom en renselsesprosess av fagfolk før man kan inseminere den. Dessuten er et forbudt å kjøpe sæd i Norge. Du må ta kontakt med et klinikk for å få det gjennomført. Norge godtar kun åpen donor, men i Danmark har de begge deler (åpen donor hos Stork og lukket donor på ulike fertilitetsklinikker). Er du singel så er Danmark et alternativ. Leskbiske og heterofile par kan få det gjort i Norge hos offentlige eller private klinikker. Betalinger skjer via klinikken, de får tilsendt faktura sammen med sæden fra sædbanken og bestemmer selv hvordan de vil at pasientene betaler. Jeg betalte både kontant og faktura hos CFC.

 

Lykke til med prosessen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge får du heller ikke hjelp til inseminering om du er singel. Kjenner jeg blir litt provosert av at du tror det er så enkelt å få hjelp til å få barn. Vi er mange som går igjennom lange prosesser og betaler prisen for det. (selv om jeg også ble gravid på første førsøk). Men jeg tror ikke du mente det på den måten.

 

Råder deg til å kontakte en klinikk i norge (eks IVF på majorstua), for å høre om mulighetene dine. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det vært så enkelt så hadde d jo ikke vært noe problem. Eneste mulighet du har for "hjemmeinseminering" er å bruke en privat donor du finner selv. På Gaysir feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei!

 

 

 

Norge er ikke så lett, men du kan fint få tilsendt sæd fra både Cryos og ESB til Sverige, så om du

kjenner noen som bor rett over grensa er det ikke så mye mer enn en halvannen time å kjøre.

 

ESB trenger en legeattest på at du er frisk og vil helst også sende til en lege i Sverige, 

men Cryus sender til en hvilken som helst privat postadresse.

 

Det er heller ikke noe problem å få til stebarnsadopsjon med partner om du gjør det på

denne måten. Et par papirer som må fylles ut hvor du oppgir far som ukjent (dette er helt innenfor

iht norsk lov), og så skal det meste være i skjønneste orden i god tid før fødselspermisjon skal fordeles.

 

Jeg har sjekket dette med sædbankene selv, og har hørt om flere som har gjort det på denne måten.

 

Sædbankene har fine tutorials på hjemmesidene sine om hvordan man inseminerer selv,

og det følger også en detaljert bruksanvisning med forsendelsen.

 

 

E-L

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg utfører både hjemme inseminering privat og via klinikk :). Sæden er fryst ned på klinikk og kan hentes gratis dersom noen vill bli gravide :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2011 den 10.02, Anonym bruker skrev:

Ja, hadde det vært så enkelt så hadde d jo ikke vært noe problem. Eneste mulighet du har for "hjemmeinseminering" er å bruke en privat donor du finner selv. På Gaysir feks.

Forferdelig omstendelig med barn uten forhold. Det eksisterer hetrofile også som donerer til inseminering privat, selv om jeg forstår koblingen mellom homofile og single kvinner.

Anonymkode: 39277...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.8.2011 den 8.24, Anonym bruker skrev:

I Norge får du heller ikke hjelp til inseminering om du er singel. Kjenner jeg blir litt provosert av at du tror det er så enkelt å få hjelp til å få barn. Vi er mange som går igjennom lange prosesser og betaler prisen for det. (selv om jeg også ble gravid på første førsøk). Men jeg tror ikke du mente det på den måten.

 

Råder deg til å kontakte en klinikk i norge (eks IVF på majorstua), for å høre om mulighetene dine. Lykke til

Hva er hensikten med denne kommentaren?? Hun sier ikke at hun er singel... kanskje hun er. Kanskje ikke. Og hun sa ikke noe om tid/penger. Som forsåvidt er det samme om man er 1 eller 2. Regelverket er en annen sak. 

Anonymkode: 7505b...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...