Gå til innhold

Jo flere vi er sammen jo sterkere vi blir !


Annicken*Spire2013*

Anbefalte innlegg

Hei damer !

 

Jeg er en jente på 24 år har en sønn på 5 år og venter nr 2 i magen :)

Jeg er nå 15 uker på vei og har bestemt meg for å lage en tråd til di som vill følge meg og slutte med røyken i morgen ! Gi motivasjoner , gå innom her og rose hverandre for hver dag som vi er røykfrie for vårt lille nurk :D

Jeg sluttet med engang med førstemann og har alltid vært motstander for røyk og graviditet! men vet dere hva ... denne gangen har jeg sliti .. jeg synes jo selv at jeg er "flink" siden jeg kanskje tar min første røyk langt uttpå dagen og før røyka jeg 25 prince om dagen og nå går det i den mildeste med 0,1 og rundt 5 om dagen , men det er ikke godt nok .. denne fortjener også er frisk start :) Jeg forstår denne gangen at det å slutte er veldig vanskelig og jeg er ikke den som skylder på stress for det er tull , det sitter i hodet og vilje sia :) Jeg har ofte sitti og tenkt at hvorfor det var så lett med førstemann... men har ikke funnet svaret så kanskje det egentlig ikke er noe vanskeligere denne gangen ?

Så nå jenter ..noen som vill henge på og bli røykfrie ?? :)

 

Uansett så er dette ingen tråd hvor man slenger dritt kommentarer kun for di som vill dele motivasjon :)

Vi klarer dette jenter ... husk .. vi trenger ikke være røykfrie for alltid :)

 

Jeg har ikke tenkt å være anonym for det synes jeg er for dumt siden di som vill dømme meg er di som aldri selv har vært avhengig av noe :)

 

Jeg tror på dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg er med på det, men jeg sluttet i dag. Var på røykeslutt kurs i dag, så nå røyker jeg ikke lenger......denne gangen skal jeg klare det.....jeg er 7 uker på vei så veldig tidlig ennå.

 

Forøvrig så er det røken som skaper eller forsterker stresset.

 

Jeg har litt lyst til å være anonym ennå, så kaller meg anonym1, ikke fordi jeg er gravid og røyker men fordi jeg ennå ikke ønsker at folk skal vite jeg er gravid.

 

Hilsen anonym1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :) kanskje du kan motivere meg litt da ;) ?

Jeg forstår godt at du vill være anonym da :) Noen gode tips du fikk på dette kurset som kan hjelpe å tenke anderledes ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk vi myyyye info i dag da, jeg gikk på EasyWay, vet ikke om du har lest den boken? I kveld fikk vi også i oppgave å skrive ned hvordan mitt liv som røker var, eksempel på det jeg har skrevet så langt er:

 

- Begynte å pipe i brystet når jeg pustet tungt inn.

- At jeg ble stresset om jeg fikk vite at jeg ikke fikk røyk.

- Sist (har en sønn på 10 år) så klarte jeg ikke å slutte, men røykte ca 2 om dagen i svangerskapet, men problemet var etter at han var født og jeg ammet han så når jeg tenker over det så var det alltid det at jeg måtte få ammet han slik at jeg kunne ta en røyk....ja helt sykt og jeg vet det.

 

Nå vil jeg ikke lenger være slave av nikotin!

 

Greit vi har vært avhengig av nikoton, men vet du at innen 5 dager er så og si all gift ute av kroppen og man får sjeldent fysisk smerte av å slutte å røyke.

 

Dette skal vi klare!.....vi har virkelig noe å glede oss til. He he he selv skulle jeg ønske jeg var myyyye sykere av graviditeten, her er det ingen kvalme ingen lyster alt er helt greit, så nå ser jeg virkelig frem til å kjenne bevegelse om en hel evighet....

 

Anonym1.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hvordan går det? Har du kommet deg unna slaveriet? ;-) Jeg er snart ferdig med mine første 24 timer og så langt har det gått greit, veldig glad jeg er på jobb hvor teamlederen annonserte for alle i dag tidlig at nå var jeg røykefri....ikke så lett å sprekke da, så si det til alle du førler du kan si det til at: Hei, vet du hva? Nå er jeg røykfri! Yess!

 

Anonym1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg må prøve igjen i morgen gitt... ååå dette er så vannskelig , selvom det absolutt ikke burde være det ! knakk i 14 tiden i dag hvor jeg ble så sint at jeg nesten ble redd for meg selv ... men i morgen skal jeg på jobb hele dagen ... og jeg gir meg selv en ny sjanse i morgen :)!

du er kjempe flink som klarer det så bra .. god innstilling !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kutte røyken på mandag, så da kommer jeg sikkert inn hit å sutrer litt jeg og! Stå på jenter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoanym 1 her,

 

huff jeg hadde en sprekk i går, er ikke alltid like lettt når man sitter gravid og alene kveld etter kveld (typen bor veldig langt unna). Den lykkefølelsen de snakket om på kurset har jeg ikke sett noe som helst til så spørs om jeg ikke må dit og prøve å bli "hjernevasket" en gang til (er heldigvis gratis).

 

Men hvorfor sprakk jeg? Hva er det som gjør at jeg får det så "vondt" at jeg bare MÅ ha en røyk? Vel lederen min sa noe veldig nyttig til meg på fredag (han sluttet å snuse en gang og når han snuste fikk han i seg nikotin tilsvarende 80-90 røyk per dag), det han sa var at nikotin tilfører hodet dopamine slik at kroppen/hodet slipper å lage dette selv.

 

Dopamine er et stoff som gjør oss lykkelig, gir oss energi, gjør av vi klarer å konsentere oss, øker sexlyst(akkurat den kan jeg være foruten nå;-)), får oss til å slappe av og alt annet som er deilig.

 

Så i dag tenkte jeg (hehe hodet er litt klarer etter å a fått tilført dopamine). Det må jo være en måte å få kroppen/hodet til å sette i gang produksjonen igjen. Nå har nok kroppen min kuttet ut produksjonen siden den fikk det dopamine den trengte via nikotin. Det er jo derfor vi blir så deppet når vi slutter å røyke, pluteslig får ikke hodet lykkepillen sin lenger.

 

Et kort søk på nettet gav meg mye informasjon om mat som vil være med på å fremme produksjonen av dopamine, vi skal jo ikke se bort i fra at babyen også "stjeler" litt av det kroppen produserer nå, så denne uken skal jeg forsøke følgende:

 

Egg, banan, juice, og leverpostei til frokost og lunsj (alt blir nok ikke på ett måltid men fordelt utover, spiser jeg banan til frokost blir det egg og leverpostei til lunsj)

 

Jeg skal kjøpe inn solsikkefrø, og rå mandler om jeg klarer å få tak i det nå.

 

Snaks på vei hjem og før middag: Noen biter mørk sjokolade og eple (Red Delicious skal vist være best).

 

Kjøtt eller fisk til middag med mye grønnsaker.

 

Dessert vil være: smothie av frosne bær og banan over litt vanilje-is for kosen sin del.

 

Puh! Mye mat å tenke på den kommende uken men nå skal jeg se om det virker, samtididg så skal jeg ikke røyke uten at jeg blir så deppa at jeg føler for å hoppe fra 10. etasje ett sted. For jeg ser jo at noe "motstand" må jeg tåle for at hodet skal kunne sette i gang med produksjonen selv igjen.

 

Jeg skal holde dere opptatert på hvordan det går, og fint om flere kommer med forslag som kan hjelpe.

 

Hilsen Anonym 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg, Anonym 1, igjen her.

 

Jo mer jeg har tenkt på dette i dag jo mer overbevist blir jeg om at dette skal fungere, joda jeg føler for en røyk, men jeg har ikke røykt ennå i dag og nå har dette suget fått en litt annen mening, at det er greit for at kroppen må få litt tid på å sette i gang med produksjon selv.

 

Jeg har også lest at mangel på dopamine kan gi utslag i form av at man har lyst på noe salt elle søtt....kan det være fordi dopamine er så sammensatt at kroppen ikke helt vet hva den skal være sugen på? Tenk på de som trøstespiser..veldig fort å ta en pose potetgull eller en stor sjokolade i stede for et eple.

 

Jeg tror også at det å få i gang produksjonen igjen varierer litt fra person til person derfor så er det enklere for noen å slutte med røyk enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett du er kjempe flink :)

Det viktigste tror jeg er det at man må ha troa på at det blir bedre .. etterhvert så tenker man ikke på det fordi det ikke er en del av hverdagen lenger ... :) Jeg var på ultralyd på tirsdag og fikk vite at det lå en liten gutt i magen min denne gangen også .. og med det så har jeg litt mer følelse at jeg er gravid for det har jeg slitet med denne gangen.. å tror det nesten ikke enda.. sprøtt , men jordmor sier det kan være pga SA jeg fikk etter min første sønn ... at jeg liksom ikke tror at jeg blir det igjen =/ men nå snakker jeg med Matheus i magen hver dag og prøver å hele tiden føle at jeg er gravid og det gjør at jeg mister lysten på røyken .. nettopp fordi det er en liten en i magen som jeg vill ha frisk og ikke minst at han skal ha det bra i magen min :) Di barna betyr jo alt for oss og jeg skal ikke bare fungere for den i magen men også han jeg har på 5 år :)

 

Vi må endre tanke gang .. det er det eneste som jeg tror hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg henger med jeg..:) Har nå ikke blitt gravid enda, men denn gangen ville jeg slutte før svangerskapet. Litt for å minske mistanken om en graviditet man skal skjule i 3 mnd, og for helsa si skyld selvfølgelig. Kjenner det er MYE vanskeligere denne dagen, det skal jeg innrømme. Men nå er jeg røykfri på første uka i hvertfall, så tar vi det derfra:) Det blir nok lettere når grunnen sitter i magen min! Lykke til jenter <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...