Gå til innhold

Sitat jordmora mi: dei som vel heimefødsel, er faktisk dei som gjer heimeleksa si i forhold til fødsel!


AllGoodThingsAre3

Anbefalte innlegg

Og eg kan ikkje vera meir einig!

 

Dei som automatisk reiser inn på sjukehuset fordi "alle andre gjer det" er jo dei som ikkje har satt seg skikkeleg inn i valet me faktisk har til å ta kontroll over vår eigen fødselssituasjon.

 

Eg for min del er i alle fall mykje meir medviten på kva som skjer under ein fødsel med kroppen min, babyen, hormoner, påverknadar, samspelet, verknaden av epidural og anna intervensjon og liknande, no enn eg var fyrste gongen! Er så glad for at eg har den valfridomen eg har, og at eg kan gjera det som kjennest best for meg og min fødsel.

 

Sjølvsagt, eg forstår godt dei som kjenner seg tryggast på eit sjukehus, og det er deira val!

 

Eg vil berre poengtera at dei som vel å føda heima gjerne veit meir og har innhenta meir informasjon kring fødsel generrelt...

 

Er eg heilt på bærtur?

Kom gjerne med innspel, rett på meg, utbroder meir og liknande... Setningane har ein tendens til å gjerne stokka seg litt for tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så enig! Har født to stykker hjemme, og gjør det gjerne igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: Eg vil berre poengtera at dei som vel å føda heima gjerne veit meir og har innhenta meir informasjon kring fødsel generrelt....

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kunne ikke vært mer enig med deg.. Er den dag i dag "bitter" for at jeg ble fortalt at 1 gangs ikke kan ha hjemmefødsel.. Å GLEDER meg til februar å hjemme fødsel :D (håper jeg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPE ENIG!!!!

Og tusen takk for fint innspill!!

Jeg fødte min første hjemme i februar i fjor... Og jeg gjorde virkelig hjemmeleksene forut for fødselen!! Og fikk en utrolig flott opplevelse!!

Nå blir det hjemmefødsel igjen i løpet av denne måneden.... Jeg har 22 dager til termin - og jeg gleder meg!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at andre tenkjer det same!

 

Eg gler meg verkeeg til min heimefødsel, har òg termin om 22dagar :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt innlegg er heilt i tråd med fakta frå undersøkinga publisert i Norsk legetidsskrift, der det står at dei som vel heimefødsel er ressurssterke kvinner, gjerne med høg utdanning og gode jobbar.

 

Eg gler meg sånn til heimefødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ha med meg de siste notatet når er møte motstand der ute ang hjemmefødsel.....e så lei av å måtte forsvare meg:-) Håper på planlagt hjemmefødsel, men har et barn som sitter i sete/tverrleie enda......cross my fingers......håper han snur seg, er 36-5 i dag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt!! Selvsagt har de som skal ha hjemmefødsel gjort leksa si, det må de jo i tilfelle noe uventet skjer, de er jo tross alt hjemme uten mulighet til krisehjelp.

 

Men at det skal bety at "alle andre" ikke gidder sette seg inn i noe er bare helt meningsløst å si!! Det er ikke slik at vi andre drar på sykehuset for å føde bare fodri alle andre gjør det, hvor dum kan mann bli? Vi er da like opptatt av fødsel og hva som skjer som dere. Men vi er kanskje litt mer opptatt av babyen istedenfor å tenke på oss selv? Siden vi velger det tryggeste alternativet for baby.

 

Jeg velger å føde på sykehus, forrdi der er det masse erfarent personale, leger, operasjonstuer osv, HVIS noe skulle gå galt. Jeg gjør jo alt for at den lille skal få en best mulig og tryggest mulig start. I tillegg kan det jo hende jeg trenger noe smertestillende jeg ikke kunne fått hjemme.

 

Jeg kunne ALDRI tenkt meg å føde hjemme, ikke engang om jeg visste 100% sikkert at alt ville gått fint. Jeg vil ikke at fødselsopplevelsen skal knyttes til mitt hjem. Fostervann og blod overalt, og masse styr. Tenk så godt å komme hjem fra sykehus til et rent og fint hus, komme bort fra der fødselen skjedde, og på en måte bryte det opp. I tillegg skal jeg SUGE til meg all den hjelpen jeg får på sykehuset.

 

Greit at noen vil føde hjemme, og er stolte over det, men å dra alle oss andre som velger sykehus ned i søla bare for at dere skal føle dere bedre, det er for dumt. Bli voksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv i innlegget så skjønar eg godt dei som vel sjukehus framfor heimefødsel, og det er heilt opp til kvar enkelt. Men det er VELDIG MANGE som gjer som resten av flokken, og faktisk ikkje tenkjer at dei har eit val! Eg dreg IKKJE alle under ein kam her.

 

Og eg vil ha meg fråbedd å verta kalla egoistisk og at eg "spelar med sjebnen og mitt ufødde barn sitt ve og vel" når eg no vel å føda heima. Eg vel det som er naturleg for meg og mitt barn, nettopp det å vera heime i trygge omgjevnadar, sleppa å stressa avgårde til eit sjukehus der dei gjer det dei kan for å tena pengar på fødselen av mitt barn.

 

Ja, dei fleste gravide set seg inn i den generelle informasjonen kring svangerskap og fødsel, men studerer dei det i saumane? Det tvilar eg på.

 

Sjansane er større for innblanding i fødselsforløpet på eit sjukehus enn heima, nettopp på grunn av både det økonomiske aspektet (heiter tross alt helseFØRETAK) samt det psykiske (gjerne underbevisst) til fødekvinna.

 

Nei, kjenner eg kanskje er litt for hormonell til å svara rasjonelt her.

 

Uansett, dette var di meining, den har du lov til å ha :) men trur likevel du må lesa litt grundigare kva innlegget handla om før du trur eg dreg deg ned i søla - så, ikkje berre eg som er hormonell for søle ser eg ingenting til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror.i magen...

Jeg vil bare sitere deg og si at du er berettiget til å reagere.....det første innlegget ditt var nyansert og vinkler saken fra begge sider, uavhengig av hormoner eller ikke. Jeg støtter deg fult ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Jeg har hatt to flotte fødsler bak meg, styrtfødsler som lett kunnet endt hjemme.

Grunnen til at jeg reiser in til sykehus for å føde er fordi det også kan gå galt, og går det galt så bør hjelpen være derpå svært kort varsel.

 

Jeg jobber for øyeblikket på fødeavdelingen, har vært med på svært mange fødsler, lette fødsler, men også noen som ikke har endt så bra.

Og jeg er are mer sikker på at jeg ønsker å være på sykehuset for å få mitt neste barn.

Man kan i noen tilfeller anta at en fødsel vil gå helt fint, men man vet faktisk overhode ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt interessant å høyre kva ei jordmor på sjukehuset meiner om dette, men kanskje enda meir nyttig kva dei jordmødrene som er i fagmiljøet for heimefødsler seier. Det er vel ikkje tvil om kva fagmiljøet meiner om heimefødsler. Iflg. Undersøking publisert i Norsk legetidsskrfit (trur den vart publisert i 2006, men den kan lesast på heimesidene deira) konkluderer dei med at selekterte kvinner, altså friske kvinner med normale svangerskap, føder liketrygt, kanskje tryggare heime, enn på sjukehus. Eg anbefaler alle som er inne på dette forumet til å lese den undersøkinga, om ikkje anna enn for sjøl å få eit innblikk i kva fagmiljøet seier. Det er lett å tru ting her - ein høyrer mykje som stemmer for sjukehus, men som ikkje stemmer for heimefødsler. Det til dømes ikkje skjedd nokon uhell ved heimefødsler i moderne tid, i motsetning til sjukehuset. Det er til sjukehuset alle blir sendt dersom dei er i den minste fare, også dei som har byrja sin heimefødsel.

 

Endå eit døme, frå undersøkinga i Norsk legetidsskrift: det blir blant anne gjort såkalla hasteoverføringar til sjukehuset dersom noko skulle virke unormalt, til dømes dersom fødselsforløpet går for sakte. Dette er ikkje noko som er dramatisk når ein er på sjukehuset, men det sier noko om kor nøye jormødrene er og kor strengt det er at alt skal gå normalt for seg.

 

Grunnen til at det er få jordmødre som gjer denne jobben er ikkje at dei ikkje anerkjenner fenomenet, men det er svært lite gunstig økonomisk sidan dei taper ein del penger på å jobba på denne måten og ikkje gjenom eit sjukehus. Så all æra til dei ildsjelene som faktisk gjer denne jobben.

 

Etter nøye lesning av det som finnes av seriøs forskning og informasjon på dette feltet valgte eg det som synes som det tryggaste i vår situasjon for vår baby - heimefødsel. Det tyder ikkje at andre kan føda like trygt på sjukhus, som nevnt før i debatten. Det er meir ei erkjenning av at det finnes ulike trygge val for fødsel i Noreg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også Lillebror.i.magens innlegg! Synes også det var både nyansert og bra skrevet. Det er vel heller Anonym 11:34 som ikke har lest hva som egentlig står der, og fyker i været fordi h*n føler seg truffet?

 

Uansett, for dem som er usikre på hvordan en hjemmefødsel fungerer; ta en kikk i juninummeret 2011 av Gravid. Der står det om hjemmefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

De jordmødrene som driver med hjemmefødsel er neppe representative for jordmorstanden, så den uttalelsen ville jeg tatt med en stor klype salt......

Et stort flertall av jordmødre kunne aldri tenke seg å ta ansvar for en hjemmefødsel. I den byen jeg bor er hjemmefødseljordmora ei dame som ingen på fødeavdelingen har tillit til basert på erfaringen de har med henne da hun jobba der(kjenner en drøss jordmødre godt, så infoen er førstehånds).

Jeg grøsser med tanke på den risikoen man tar med henne som jordmor hjemme i stua.

Håper hjemmefødseljordmødre andre steder har litt høyere kvalitet faglig sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene forskningsrapporten etter den andre viser at hjemmefødsler ikke er mer risikable enn sykehusfødsler, gjerne heller tvert i mot.

 

Den som leter etter seriøs forskning vil finne ut dette, og har derved gjort leksen sin:)

 

At hjemmefødsel ikke passer for alle er en annen ting.

 

Hjemmefødseljordmødre setter sin godkjenning og gode navn og rykte på spill om hun ikke gjør en god jobb i hjemmefødselsammenheng.

At du har hørt om EN som ikke er flink syns jeg ikke du skal la gå ut over alle de andre flotte flinke jordmødrene som driver med hjemmefødsler. De som driver med det er ideologiske og engasjerte personer. Det er ikke noe å tjene seg rik på heller, så meningen med det de driver med er kun å hjelpe dem som ønsker og passer til å føde hjemme.

 

Frihet til å velge er et nøkkelbegrep her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Lillebror.i.magen fullt og helt. Nyansert og saklig innlegg. Men så kommer det som alltid folk som skal kritisere og skremme... Og ikke tør de melde seg med navn heller. Bare kverulere. Synes det er unødvendig inne her, og spesielt når vi som velger å ha hjemmefødsel og ønsker å snakke om det på en positiv måte blir bedt om å gå inn på dette forumet, "hjemmefødsel" for å få "være i fred", for å slippe useriøse, kranglete og ignorante innlegg og kritikk!!!

 

De som er så skeptiske til hjemmefødsel har HELT KLART ikke satt seg riktig inn i det! Og har ikke nok informasjon til å kunne uttale seg så negativt! Det finnes mang en skrekkhistorie fra sykehus og fødsler, men har enda ikke hørt noen med EGNE erfaringer fra EGEN hjemmefødsel som har vært negativt innstilt i etterkant!!! De som ikke har vært med på hjemmefødsel og ikke har lest seg opp på forskning og resultater kan få holde sine meninger for seg selv, eller på andre forum i hvert fall! Så kan vi som ønsker, gleder oss til og over hjemmefødsel få ha dette forumet i fred!!!

 

Jeg har selv en hjemmefødsel i bagasjen og planlegger en til om 2 mnd. Jeg er også lei av ignorante og kranglevorne mennesker som skal kritisere og skremme!!! Dette er mitt valg!!! Jeg gleder meg uansett og VET hvor fantastisk flott en hjemmefødsel er!!! Og jeg VET hva risikoene er i forhold til sykehusfødsel! Hadde det vært større risiko og farligere ville jeg ikke valgt hjemmefødsel! Men all forskning viser til det motsatte OG all erfaring gjort siste årene!!! Jeg HAR lest meg opp og HAR egne erfaringer å støtte mine uttalelser med!!!

 

La oss glade, trygge og velinformerte hjemmefødende få ha dette ENE forumet i fred synes jeg!!!

 

(Ps. Jeg har hatt en "drømmefødsel" på sykehus også så jeg har sammenligningsgrunnlag og er ikke imot sykehusfødsler. Men for meg er hjemmefødsel det riktige. Jeg synes hver enkelt skal få lov til å velge selv hva som er riktig for dem. Ikke bli skremt til eller fra verken det ene eller det andre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg var selv innom tanken på hjemmefødsel, men følte at det ville være tryggere å være på sykehus hvis noe skulle oppstå. Men jeg har alltid ønsket å føde på Storken, spesielt etter at vi var på omvisning. Dessverre måtte jeg være på føden og endte med keisersnitt.

 

En fødekvinne som føler seg trygg og ivaretatt har nok et mye bedre utgangspunkt enn en som føler seg stresset og overkjørt. Og hvis det er en ting jeg har lært så er det at følelsene er aldri så viktig som i forbindelse med en fødsel. Jeg tror derfor at sykehusene kan ha mye å lære av hjemmefødsler. Spesielt i de tilfellene der ting ikke går etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjemmefødsel med min første. Dette ble en tøff fødsel og hadde jeg vært på sykehus ville de nok grepet inn med hjelpemidler. Men hjemmejordmødrene mine gjorde akkurat det riktige, de roet meg ned, passet på oss, tilkalte sykebil i tilfelle det ble aktuelt og kjøre oss videre og hjalp meg gjennom fødselen på en fantastisk måte. Babyen min var ikke stresset og ikke i fare og det var nok for at jeg var hjemme med fullstendig ro rundt meg, jeg fikk konsentrert meg om jobben jeg skulle gjøre ikke alt mulig annet. Hjemmejordmødrene er fantastike mennesker som hele tiden passer på mor og barn, jeg var aldri redd for livet vårt i det heletatt, vi var i de beste hendene. Flere burde vurdere hjemmefødsel, for man får en helt annen ro og opplevelse av fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så flott å lese at så mange er positive til hjemmefødsel! :)

Jeg leser litt her inne, prøver på nr.3 nå, hadde veeeldig lyst på hjemmefødsel med nr.2, men her jeg bor er det vanskelig å få + at jeg havna ca. en uke over termin og da ville jordmødrene i allefall ikke komme. De mente det var for langt unna sykehuset og dette var på vinteren med snøføre.

Meen jeg gir meg ikke, VIL føde hjemme neste gang om forholdene ligger til rette for det :)

Tenker jeg skal kontakte noen hjemmejordmødre og høre hvis de på fødestua ikke kan.

 

Men først må jeg jo bli gravid da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Og eg kan ikkje vera meir einig!Dei som automatisk reiser inn på sjukehuset fordi "alle andre gjer det" er jo dei som ikkje har satt seg skikkeleg inn i valet me faktisk har til å ta kontroll over vår eigen fødselssituasjon.Eg for min del er i alle fall mykje meir medviten på kva som skjer under ein fødsel med kroppen min, babyen, hormoner, påverknadar, samspelet, verknaden av epidural og anna intervensjon og liknande, no enn eg var fyrste gongen! Er så glad for at eg har den valfridomen eg har, og at eg kan gjera det som kjennest best for meg og min fødsel.Sjølvsagt, eg forstår godt dei som kjenner seg tryggast på eit sjukehus, og det er deira val! Eg vil berre poengtera at dei som vel å føda heima gjerne veit meir og har innhenta meir informasjon kring fødsel generrelt...Er eg heilt på bærtur?Kom gjerne med innspel, rett på meg, utbroder meir og liknande... Setningane har ein tendens til å gjerne stokka seg litt for tida :)

 

Jeg har født to ganger på sykehus,med nr to rakk jeg såvidt frem. Har lang vei til sykehus, ca 3 timer. Jeg husker jeg sa det like etter nr to kom, at neste gang skal jeg føde hjemme,for den lange sykebilturen med bekkenløsning unner jeg ikke min verste fiende engang. Så, jeg vurderer sterkt å føde hjemme med nr tre. På den måten tror jeg at jeg kan slappe mye mer av og takle rier og alt sammen på en bedre måte,enn når jeg er fastspent i en bil i ørten timer.

Dere som har født hjemme tidligere, hvordan gjøres det rent praktisk? Hvor gjør man av de andre barna(jeg vil ikke at de skal være der)? Hvem er tilstede, kun jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skaff barnevakt til barna, som kan hente dem eller komme og være med dem under fødselen.

Jordmor er tilstede, og evt jordmors assistent...

Ellers bestemmer du selv hvem som skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...