Gå til innhold

Pressriene stoppa


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt 3 barn. Förste födsel var LANG med masse spying, men allikevel grei. Andre födsel forlöp slik; paa sykehuset paa fredag med beskjed om at födsel var i gang men at jeg bare kunne dra hjem og slappe av. Mandag formiddag hadde jeg 5 cm aapning. Men d som skremte meg var at etter 2-3 pressrie hvor hodet til ungen var nede i kanalen saa stoppa pressriene opp! Jordmor fikk ogsaa litt anlöp til panikk og ba assisenten löpe etter vakumet. Hun sa at han ıkke hadde d bra og maatte ut fort. Men jeg klarte aa presse ungen ut uten pressrier og med hjelp av jordmor som dro ungen ut ved haand. Men dette var for meg en veldig traumatisk opplevelse, trodde ungen skulle dö! Og jeg slet i flere mnd etterpaa med grusomme drömmer og depresjoner. Naa gruer jeg meg veldig til denna födselen..

Noen som har lignende erfaringer? Har aldri hört at pressriene har stoppa opp för, ved naturlig födsel ihf.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Var min fødsel virkelig så uvanlig at ingen har opplevd det før?? Ble skremt jeg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det under naturlig fødsel. Harr født 6 barn og opplevd det kun en gang. Har også ei venninne som opplevde det. Begge fikk baby ut, men opplevde fødselen som dramatisk og lite ok.

Vi har begge født etterpå uten å oppleve det. Det du kan gjøre er f-eks å ha veneflon i hånda klar, slik at de kan gi deg litt riestimulerende drypp på slutten om det trengs. Dersom det vil få deg tryggere mener jeg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Magica fra tryll!! Ja det var under naturlig fødsel detta også, og ble litt skremt! Men siden du har født 6 barn og detta kun har skjedd deg en gang, og ingen andre som har svart så er vel sannsynligheten for at detta skal skje igjen minimal da?:) Men takk for tipset med veneflonen!! D skal jeg be de sette ja:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! På venninnen min som fødte på en naturlig fødsel-avdeling stimulerte de brystvortene får å få fart på riene igjen. Men det funker kanskje mer effektivt med dryppet...;) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Presset på ren vilje med førstemann, han brukte laang tid på selve utpressingen, var snakk om vakum her også, men gutten hadde det bra og jeg hadde ikke noen opplevelse av dramatikk.

 

Tror du følte det dramatisk siden jm fortalte at barnet ikke hadde det bra og at de ble stresset.

 

Det var nok ikke like hektisk i mitt tilfellet, så om du mister pressriene så kan du likevel få en bra fødselsopplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Jeg opplevde det da jeg fikk nr 2. Jeg fikk ikke pressrier, jordmor sa at nå har du full åpning og kan begynne å presse. Jeg gjorde jo det da, men hadde ikke pressrier, hun spurte flere gang når jeg sa at jeg ikke hadde det at er du helt sikker på det, virket som hun ikke hadde opplevd det før. Jeg presset ut jenta helt uten pressrier, det foregikk helt fint, og helt uten dramatikk. Jeg ser ikke på den fødselen som verre enn min første fødsel.  Dette foregikk på vårt lokale helsesenter som man normalt ikke får føde på. (blir sendt 17 mil til sykehus) Men hadde kommet for langt når jeg kom inn, så det var ikke tid til å sende meg videre. Og jeg tenker i ettertid at takk og lov for at det gikk bra, jeg tror ikke de hadde verken vakum eller andre hjelpemidler der. Sannsynligvis ikke utstyr til å ta ks heller om det hadde blitt nødvendig. Tror ikke jeg hadde sånn måling på magen heller for å overvåke babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg vil anbefale deg å kontakte en doula i ditt nærområde :)   forsåvidt alle dere som hadde en vanskelig fødsel,og gruer dere til neste mann, eller som hadde det vanskelig etterpå :)  hos doula kan dere snakke ut om det som var vondt og vanskelig, få råd og litt ekstra oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det skjedde med min nr 1 og det ble til slutt vakum pga stress hos babyen. Jeg venter nr 2 nå og gruer meg og er bekymret for akkurat det samme 🤔😔 

Ser det er lenge siden du skrev dette, men finner ingen andre tråder om det, så lurte litt på åssen fødselen din denne gangen var? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...