Gå til innhold

Angående ulønnet permisjon direkte etter foreldrepermisjon, noen som kan hjelpe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min foreldre permisjon er over for en mnd siden. Har etter denne var over gått over i direkte ulønnetpermisjon. Planen var å beggynne å jobbe igjen i midten av oktober.

 

Men...

 

Jeg har nå fått ny jobb. Har fått arbeidskontrakt hvor det står at oppstart i denne jobben er i september. Vi snakket ikke om denne datoen på intervjuet, så jeg sa aldri at jeg kunne begynne da. Jeg visste likevell at stillingen ville være fra ca den datoen som står på kontrakten.

 

Jeg ønsker veldig å begynne å jobbe ca. 4 uker etter det som står i kontrakten. Jeg vet jeg har krav på 12 mnd permisjon etter endt foreldrepermisjon. Som sagt har jeg ulønnet permisjon nå. Det jeg da lurer på er om jeg har krav på å utsette oppstart i ny jobb i ca 4 uker, eller mister jeg min rett på permisjon i direkte tilknytting til foreldrepermisjon?

 

Noen som vet? Veldig taknemlig gor svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få ulønnet permisjon må man søke til sin arbeidsgiver. Du har levert søknad til din nåværende arbeidsgiver og ikke den du skal få, om jeg skjønte det rett så da tror jeg ikke du har noen rett nei. Men jeg skriver TROR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt retten på din side, mener jeg. Men du skal være virkelig lite gira på et godt forhold til din nye arbeidsgiver om du begynner arbeidsforholdet med å trumfe gjennom en permisjon dere ikke har avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener som pila at jeg har krav på å fortsette ulønnet permisjon.

 

Pila, jeg er klar over at jeg kan virke vanskelig og lite sammarbeidsvillig. Normalt er jeg ikke det. Saken er at jeg fra før har en god jobb hvor jeg trives veldig godt. Jeg ble oppringt av min nye arbeidsgiver og sterkt oppfordret til å søke en stilling der.

 

Da planen i min tidligere jobb var å komme tilbake på et senere tidspunkt enn det jeg nå blir forespeilet så har jeg lagt opp mye etter dette. I forhold til barnepass og innkjøring med barnepass så får jeg en meget vanskelig kabal å legge dersom jeg må begynne såpass mye før. Det er som sagt snakk om ca. 4 uker.

 

Noen andre som vet noe om mine rettigheter i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antagelig er det vel bare å ringe ny arbeidsgiver og si at du har et innspill til kontrakten, siden dere aldri diskuterte noe konkret starttidspunkt.

 

(Rent juridisk reguleres retten til ulønnet perm i umiddelbar fortsettelse av foreldreperm av Arbeidsmiljølovens §12-5, 2. ledd og jeg kan ikke se at det skal gi unntak fra rettigheten at man bytter arbeidsgiver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe arbeidstilsynets svartjeneste, så får du konkret svar på ALLE spørsmål omkring arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...