Gå til innhold

Betale hjemme??


Tvillingmor71

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på snart 19 som skal ha full jobb i 1 år nå og fortsatt bo hjemme.

Vi har snakket om at hun skal begynne å betale litt hjemme, men jeg er så usikker på hvor mye...

Hva mener dere er normalt?? Hun kommer til å tjene rundt 15000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Det kommer an på hvorfor hun jobber ett år?? Skal hun studere etterpå, så syns jeg heller at dere setter opp en sparekonto hvor det meste av pengene settes inn. En annet spareformål er egenkapital til bolig. Da kan hun (med hjelp fra dere) bruke årslønna på kjøp av bolig før hun eventuelt studerer og bruker bl.a studielånet til å nedbetale boliglånet.

 

Uansett, om hun ikke vil spare, så kan du ta deg godt betalt og sette pengene inn på sparekonto for henne.

 

Det er ganske surt å være ung i dag, så hun burde heller få økonomisk hjelp (under forutsetning av at hun har et nogenlunde fornuftig forbruk).

 

Dersom du absoutt skal ta deg betalt, så bør hun ikke betale mer enn 2000-2500kr, fordi det koster ikke stort mer enn det for dere med mat til henne og hennes forbruk av strøm og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt å være ung i dag? Kødder du eller? Barn og ungdom i dette landet har det kvalmende enkelt i forhold til tidligere tider i dette landet, og i forhold til de fleste andre ungdom i verden i dag som opplever krig, sult og fattigdom...

 

Det er det dummeste jeg har lest på lenge...

 

Er det rart vi får bortskjemte drittunger i dette landet som får alt gratis i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hun skal jobbe 1 år fordi hun har lyst til å bli reiseleder, men hun er for ung enda. Vi har også tenkt på den summen der, også kan hun sette en del på sparekonto. Hun bruker ikke mye penger på seg selv. Kanskje en kino i blant eller noe sånt. Ikke så ofte hun kjøper seg klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta 2000 kr dere:) Det koster litt følelsesmessig for en så stor jente å bo hjemme, men det lønner seg også for samholdet.Det vil forhåpentligvis være en fin tid dere kan ha sammen med henne før hun for alvor starter livet som voksen.

 

Jeg bodde hjemme selv under studiene, og jeg er meget glad for at mine forledre ikke tok seg betalt for det (men så jobbet jeg heller ikke fulltid). Jeg sitter fortsatt igjen med høyt studielån.

 

Det stemmer langt på vei det han/hun over her skriver, at vi unge har det veldig godt - i hverdagslivet generelt. Men når det kommer til boliganskaffelse, så er det simpelthen umulig for unge å alene ha råd til en leilighet uten hjelp av far og mor. Det kom frem på nyhetene senest søndag, og stemmer i stor grad. Bare leiemarkedet i oslo har steget enormt mye. 7295 for en to-roms i 1997 og omlag 11 000 for en to-roms i 2011. Hvis jeg ikke hadde truffet min samboer, ville jeg aldri hatt råd til å kjøpe egen bolig... Nå finner de fleste seg en partner, men mange gjør ikke det før de er langt oppi 20-årene, og da må de eventuelt leie, noe som er ganske økonomisk ugunstig. Særlig når leieprisene er like, eller overskrider boutgifter ved boligkjøp. Da er man fort inne i en ond økonomisk spiral.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at hvis de finner en partner langt oppi 20-årene (kanskje 30-årene), så må de leie i mellomtiden... Og det kan gjøre det vanskelig å bygge opp en egenkapital og få nok i lån, spesielt siden boligprisene stiger såpass mye hvert år. Derfor kommer de lett inn i en ugunstig økonomisk spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok heller satt kriterie at hun skal spare mest mulig av lønnen.. får hun dekket mat og klært fortsatt av dere så kan hun spare ganske mye av lønnen... eventuelt bruke det på noe fornuftig som og ta billappen og i tillegg spare...

 

 

Jeg skal selv flytte hjem til mindre foreldre... eneste utgifter jeg vil ha da er bhg regning,tlf regning og klær til meg og snuppa og bleier og eller annet vi skulle trenge.. ... men de har satt krav om at jeg må spare mesteparten av pengene. og vurdere på og begynne på lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke bodd hjemme siden jeg var 14. Jeg bodde hos min tante og onkel fra jeg var 14 til jeg var nesten 17, og da jeg skulle begynne å betale 3000kr for å bo der og da satt igjen med litt over 1000 kr så måtte jeg flytte ut, for jeg hadde ikke råt til å spare noe. jeg ble da ung mor som 17 åring og fikk da penger av nav og da fant jeg egen leilighet og begynte å spare smått som nå har bygget seg veldig opp, men det har tatt LANG tid. Jeg haddr jo satt pris på at mine foreldre stilte opp for meg og hjaøp meg med min økonomi. Jeg vet hvertfall at jeg skal gjøre det for mine barn, hvis de trenger det og jeg har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tuller du med meg... barna bør da kunne få bo hjemme så lenge de vil og bør heller ikke trenge å betale noe så lenge foreldrene klarer å betale for diverse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...