Gå til innhold

Og jeg som trodde at ansatte i barnehage og skole hadde plettfri vandel - men narkotika og vold er visst greit...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk litt hakeslepp da vedkommende dukket opp i barnehagen. Dømt flere ganger for alvorlige overtredelser. Sonet. Og likevel skikket til å ta seg av våre barn. Høgskolen visste om det og hadde hatt en debatt da vedkommende begynte, men vedkommende var ikke mistenkt eller dømt for overgrep mot barn. Så da var det greit...

 

Må si at min tiltro til ansatte i barnehage og skole sank flere hakk og at jeg ikke uten videre går ut fra at de har rent rulleblad heretter.

 

Så da vet dere også at plettfri vandel ikke nødvendigvis er plettfri vandel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal denne personen aldri få en ny sjanse? Vedkommende er aldri dømt for vold mot barn.

 

Kanskje vedkommende er en av de beste til å ta seg av barna i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener at folk ikke kan få en sjangse til å forandre seg?

 

det er nok slik at så lenge de har fri vandel i henhold til overgrep mot barn o.l så kan de ikke hindres i å jobbe i bhg pga dette. en mann som har sonet pga bøter f.eks kan jo fint jobbe i bhg, eller en som har blitt dømt pga slossing på byen... du sier ikke noe om hva han er dømt for så ikke vet jeg. men alle fortjener en sjangse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet ditt HI? Personen har sonet og har dermed gjort opp for seg. Personen har plettfri vandel der det betyr noe, nemlig seksualforbrytelser.

 

voks opp HI,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du redd for HI? At han skal gi narkotika til barna? Han kan være verdens morsommste barnehageonkel, varm og snill, omtenksom og kreative person overfor barna.

 

Men så mener du siden han er dømt for ting tidligere, så skal han ikke få lov å jobbe i barnehage?

 

Hadde han vært dømt for vold eller overgrep mot barn, ja da hadde han aldri hatt noe i en barnehagen å gjøre.

 

Synes du skal gå litt i deg selv, HI...............ikke minst slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt hakeslepp av folk som deg jeg, HI....

 

Og hvordan vet du om hva høgskolen mente om han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, pressisering kommer;

 

Vedkommende har ikke sonet grunnet bøter, men lengre dommer grunnet alvorlig kriminalitet. Er ikke snakk om slåssing på byen i fylla eller engangstilfeller. Heller ikke snakk om små brukerdoser med narkotika eller bare til eget bruk...

 

Joda, noen fortjener kanskje en ny sjanse. Men når du i hele ditt liv har levd i et hardt kriminelt miljø og søker høgskolen mens du sitter inne til soning..... Kan ikke si at vedkommende har begynt et nytt og bedre liv etter så kort tid. Det må bevises over maaaange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi tok saken opp med styrer i barnehagen. Var flere som ville tatt barna ut av barnehagen med umiddelbar virkning om ikke vedkommende hadde trukket seg tilbake. Styrer garanterte at vedkommende aldri kommer tilbake til vår barnehage, men det hjelper ikke andre sine barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommede gir nok ikke narkotika til små barm, men når du ikke har hemninger som stopper deg fra å selge til ungdommer, så har du ikke holdninger til å jobbe med barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sprang fra et hardt krimielt miljø til en 9-4-jobb med kvinnelig sjef og "knuslete" lønn.

Men hvis han ikke klarer det må han slutte. Tror neppe han skadeskyter noen av barna før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk om en lærer som brøt seg inn i biler i ungdomsårene. Han er nå kristen og er fullstendig imot stjeling. Men han var så uheldig å fortelle elevene sine om bilinnbruddene, og stakkars han da... ble ikke sett på som verdig til å undervise dem mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjør dumme ting i ungdomsårene, og det er helt greit. De bør ikke ekskluderes. Men det er ikke det det er snakk om i dette tilfellet. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Jeg syns et er litt artig å se hvor mye hykleri det er her inne! Ja, folk skal få en mulighet til å starte på nytt, MEN, jeg kan vede mye på at dere som roper høyest her inne ang nye sjangser også er de som ville ropt høyest hvis et var DERES barn som ble overlatt i hendene på denne personen daglig.

 

Jeg har en del venner som har vært i harde kriminelle miljøer, levd og åndet for narkotika, kun overlevd på svindling osv. De har bevist over flere ÅR at de har forandret seg. MEN de første par årene er det desverre slik at de aller aller fleste havner tilbake i det samme sporet, noen fortsetter den veien, og kommer seg aldri ut av det igjen, andre har vært litt frem og tilbake, men skjerpet seg til slutt og fikk skikkelig orden på livet sitt. Det er de sistnevnte jeg har som venner, og jeg kan si dere, ikke faen om de hadde fått tatt hånd om mine barn samme året de kom ut av fengsel! Nå-JA, for de har bevist at de er til å stole på!

 

Alle skal få nye sjanser, men HI skriver jo at denne personen søkte på høgskole MENS han satt i fengsel (ja..det er fullt mulig)..og kom rett ut av fengselet og inn i barnehagen. INGEN kan med hånden på hjertet si at eks kriminelle er til å stole på med en gang de kommer ut av fengsel kun på det grunnlaget at de har "sonet for seg". De har ikke rukket å bevise noenting på så kort tid.

 

Kanksje hvis man omformulerer situasjonen litt:

Se for deg at den som er faren til barnet og du ikke er sammen lenger, dere har 50-50 samvær. Han har blitt tatt for smugling/selging av narkotika, overfall, grov vold... fått sin straff, sonet dommen. Han kommer ut av fengselet...er det veldig aktuelt å sende barnet på overnatting den uken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som lærer. De sjekker oss om vi er dømt for sedelighetsovergrep. Det er det man er redd for når man jobber med barn og unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det har kommet et svar til, men får det ikke opp..så legger bare noe inn i håp om at det vil vise seg på magisk vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav om plettfri vandel for arbeid i barnehage, bare at man ikke har vært siktet, tiltalt eller dømt for overgrep mot barn.

 

Jeg er helt enig med deg i at noen som har en voldsdom bak seg også burde utelukkes fra arbeid med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som synes dette er greit!

Hadde det vært like greit om det var deres barnehage, eller er det bare så lenge det ikke angår dere?

 

Synes det er forkastelig at folk som er dømt for narkotikakriminalitet og vold kan jobbe i barnehage og skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner jeg faktisk overraskende, jeg har et par ganger sett at kollegaer har blitt sparket fordi de har brukt stoff i helger. (og det ikke akkurat er sikkert at det er ute av systemet mandags morgen.)

Jeg har også sett en mannlig kollega måtte gå fra jobben da han ble iført besøksforbud mot sin exkjæreste etter å ha banket henne opp.

 

Så da er det jo egentlig rart at denne mannen blir godkjent for det.

Skolen kan jo ikke nekte han skoleplass om han har papirer i orden da, men det blir vel neppe så lett med jobb, samtidig så er det jo super manko på førskole lærere og spesielt mannlige er jo høyt ettertraktet.

 

Men denne personen har sonet en straff for disse tingene og om han ikke lenger ruser seg så er det sikkert ikke et problem.

 

Rus og vold hører jo en del sammen, og uten narkotika så kan det jo hende han er fantastik snill og flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Tro det eller ei. Det er faktisk mulig å forandre seg. Ikke døm folk pga hva de har gjort før. Ingen i verden er engler. Til og med de som ikke har vandel kan være den aller verste personen man har møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om han klarte å skjerpe seg og beholdt jobben,siden tråden er fra 2011. Oppdatering please 😀

Anonymkode: 8965a...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2011 at 3:00 PM, Anonym bruker said:

Det finner jeg faktisk overraskende, jeg har et par ganger sett at kollegaer har blitt sparket fordi de har brukt stoff i helger. (og det ikke akkurat er sikkert at det er ute av systemet mandags morgen.)

Jeg har også sett en mannlig kollega måtte gå fra jobben da han ble iført besøksforbud mot sin exkjæreste etter å ha banket henne opp.

 

Så da er det jo egentlig rart at denne mannen blir godkjent for det.

Skolen kan jo ikke nekte han skoleplass om han har papirer i orden da, men det blir vel neppe så lett med jobb, samtidig så er det jo super manko på førskole lærere og spesielt mannlige er jo høyt ettertraktet.

 

Men denne personen har sonet en straff for disse tingene og om han ikke lenger ruser seg så er det sikkert ikke et problem.

 

Rus og vold hører jo en del sammen, og uten narkotika så kan det jo hende han er fantastik snill og flott.

Første avsnitt (og andre, spørs på jobben), kan det virkelig være gyldig oppsigelsesgrunn? Det høres jo helt villt ut. Hva jobber du med, i barnehage du også? 

 

Edit: så ikke at dette var kjempegammelt, hahha

Endret av Holzhaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å vite hvor en skal sette grensen. For eksempel kjenner jeg en kjempedyktig lærer, som har sittet i fengsel pga. noe tull de fant på i ungdommen. Det ville vært trist om han ikke skulle fått lov til å være lærer.

Anonymkode: 95177...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...