Gå til innhold

6 ukers kontroll


Videlivi

Anbefalte innlegg

Tenkte at alle blir kalt inn på 6 ukers kontroll, så vi kan jo ha en tråd der vi kan fortelle om hvordan det har gått, etterhvert som man har vært på det =)

 

Fødselsvekt var 3452

Vekt på 6 uker var 4985

Legen lurte på om dette bare var morsmelk, for kurven hennes var fin, og det er det. Både legen og helsesøster skrøt av god kontakt, og syns det var morsomt at hun hadde begynt å bable, og bablet lenge med dem mens hun holdt kontakten. Fikk også beskjed at hun var sjeldent sterk i nakken for å være så liten. De var veldig fornøyde med hennes utvikling, så vi fikk litt skryt over "jobben" vi også =)

Det eneste, som jeg selv kritiserte var søvnrutinene hennes på natta, siden hun sover i samme seng som meg, så får jeg en kjempejobb med å venne henne til å sove alene etterhvert. Hun sovner heller ikke inn uten pupp, så fikk noen tips... =)

 

Hvordan er det med dere andre? Er alt bra med dere, og babyene deres etter kontroll? Har dere fått noe ros? Tips som vi andre kan ha nytte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som om det bare er hos oss vi har 4ukers kontroll, så du vil nok få mer respons på denne tråden :)

 

Her var vi på 6 ukers kontroll igår, da var snuppa 6 uker og 1 dag gammel.

Vekta var;

Ved fødsel - 4400g

6 uker - 5150g

 

Hun er den minste av våre tre barn, de andre har begge vært på ca. 6kg på 6ukers kontrollen.

 

Ellers snakket vi ikke sånn kjempemye. Man får ikke så mye ros når man har hatt baby før synes jeg.. De forventer at man kan det meste, og så lenge man ikke lurer på noe spesielt blir det igrunn bare løst snakk om vind og vær. Denne gangen snakket vi mest om 2åringen, noe det forsåvidt var mer behov for..:)

 

Ang søvn så mente hun at jeg ikke kunne klage. Tulla sovner nemlig kl.19-20 og skal opp rundt kl.7. Ammer noe på natt, men jeg sover gjerne mens jeg ammer, så det er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er med søvnen!

Skal jo ikke klage jeg heller egentlig, for hun sover fra 11 til 6-9 ( 9 hvis vi ikke må rekke noe) og mat får hun ca 1 gang om natta og sover videre.

Vesla vår er mye mindre enn storesøstra, som var over halvkg større ved fødsel, og 1 kg større på 6 ukers kontroll. hun var også mye vanskeligere, og vi hadde mange samtaler med helsesøstre rundtom det første halvåret. Hun vi har fått nå er en mye enklere unge, er stort sett blid og fornøyd, ikke så krevende, selvom hun vil ha nærhet hele tiden. Men tror nok storesøster hjelper mye til med kontakten til vesla =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt ved fødsel: 3380

Vekt 6 uker: 5600

 

Den store, lille babyen min får bare morsmelk, og har lagt på seg mer enn storebroren hans hadde på samme tid, og jeg syns HAN var stor. Han har i hvert fall næringsvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt ved fødsel : 3660 gram

Vekt ved 5 1/2 uke : 5520 gram!

 

Her får poden FLØTE sies det :)

Denne var minst av mine 3 ved fødsel og størst ved 6 ukerskontrollen.

Mulig han la fortere på seg pga at ammingen er godt innkjørt i fra før.

 

Vi var bare til lege på 6 ukers kontrollen, så det gikk veldig fort. Har jeg ingen spørsmål, så sjekkes bare alt som må sjekkes.

Siden jeg har to i fra før, så blir det ikke så mye snakking utenom kontrollen.

SKal på Mor-barn kontroll om 2 uker. Da er det jeg som skal i ilden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på seksukers kontroll igår.

Vekt ved fødsel 3820

Vekt nå; 5380.

Hun spiser godt altså, og er både våken og aktiv! Heldigvis har amming gått smertefritt - til nå iallefall - så jeg kan ikke klage på noenting:)

Det eneste er at hun ligger mye på sidene med hodet, så fikk beskjed om å prøve å få henne til å ligge med bakhodet mot uinderlaget også.

 

Jeg var også bare til lege, mog selv om jeg er førstegangs hadde jeg ikke så mye spørsmål.

 

Jeg nyter livet som mamma!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så moro FrøkenF!:) Kan se for meg at du er en flink mamma!

Ser ut som om vesla di får nok mat også, men slik er det vel når mor har fløte i puppene. Jeg hadde visst bare det med de to eldste, nå har vi skiftet ut fløten med lettmelk, men det duger det også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og lengde ved fødsel: 3982g og 51 cm

Vekt og lengde 6-vekers kontroll: 6480g og 58 cm

 

Klumpen vår har lagt godt på seg, men det er kunn morsmjelk,så då er det greit. Han vil ikkje ha tutt, så då bruke han meg, og får i seg ekstra med mat. Nokon som har gode tips for å få han til å ta tutt?

 

Alt såg bra ut på kontrollen, men søstera hadde hoftedysplasi, så me skal på ultralyd med lillebror sine hofter òg, for sikkerhetsskyld.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres da ut som det går veldig bra hos dere også:) Men så er jo du en erfaren mamma da - og en flink en!

Veslefrøken spiser bra, sover mye og lager ikke mye lyd. He he, som mamma må jeg si hun er et prakteksemplar (helt objektivt sett såklart...)! Vesla deres har også fått en slags nattrutine, har hun ikke?...ingenting som er bedre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fødsel: 4434 g

6 ukers kontroll: 6250 g

 

Var 7 uker på kontrollen da. Mini er allerede blitt stor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at det går bra med alle her!

 

Tøtto&lillebror: Vesla her bruker meg som smokk, hun og, ennå. Jeg har prøvd mam, avent og en nyfødtsmokk ( husker ikke merket) Fikk beskjed om at alle tok Nuk, så kjøpte det og. Og vesla brakk seg... Jeg prøvde igjen nå, i tilfelle hun skulle ta den nå, men samme reaksjon. Så vi har innsett at da kan hun vel klare seg uten =) Kan prøve en av de andre, men får vel samme reaksjon som før med de og... Forresten lykke til med hoftene hans på ultralyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på 6-ukers kontrollen, og alt var finfint!

 

Jeg var litt småbekymret for hva vekten skulle vise siden hun har gulpet en del de siste 3 ukene, men ingen grunn til bekymring heldigvis - hun fulgte kurven sin perfekt.

 

Ved fødsel: 52 cm og 3430 g

Ved 6 ukers- kontrollen: 57,5 cm og 5170 g (men var 6 uker og 6 dager)

 

Samtalen med helsesøster var i grunn raskt unnagjort, og så var det inn til legen. Frøkna har vært litt tett i nesen de siste dagene, og i natt surklet det en del slik at det hørtes ut som hun sleit med å puste, men legen mente at dette ikke var verre enn at bare må fortsette med saltvannsdråper/morsmelk i nesen. Ellers konklderte med at vi hadde en frisk og fin frøken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsvekt: 4010 gram

Lengde: 51 cm

Vekt ved hjemreise: 3865 gram

Vekt ved 6-ukerskontroll: 4875 gram

Lengde: 57 cm

 

Jenta vår ligger over gjennomsnittet på lengde for jenter på samme alder, noe vi hele tiden har mistenkt. Hun er svært lang til å være så liten og har vokst 1 cm pr. uke siden fødsel, noe de to første barna våre ikke gjorde. Ellers er hun frisk og rask med unntak av hoftedysplasi som ble oppdaget samme dag som 6-ukerskontroll, men da på sykehuset ved hjelp av ultralyd. Må bruke pute i 6 uker før ny kontroll, håper at hun ikke trenger videre behandling utover disse 6 ukene for det ser lite behagelig ut å ha en slik klumpete pute på seg 24/7! Er høyre hofte som ikke ligger godt nok ned i hofteskålen, men det var visst ikke så ille som det kunne ha vært dermed tror de at hun kanskje ikke trenger mer enn 6-ukers behandling.

 

Motorikk: hun er veldig sterk, faktisk sterkere enn storebror og storesøster var på samme alder. Har siden noen dager etter fødsel kunnet løfte hodet og holdt seg slik lenge. Ellers både smiler og småprater hun og er mer våken på dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en super tråd!

Jeg var på 6 ukers kontroll idag.

Jenta mi var 3210g da hun ble født

4950g idag på kontrollen.

Følte dette virket litt vel mye, men ser jo nå når jeg leser at det er veldig normalt :)

 

Ellers så sjekket helsesøster hvordan hun fulgte henne med blikket, dette med nakken osv.. og alt så veldig bra ut :)

Alle andre reflekser var også som de skulle.

Vi snakket om søvn, og hun sover faktisk hele natta. Dvs vi legger oss ikke før i 11-12 tiden.. men hun våkner ikke igjen før i 7 tiden. Dette kan endre seg mente helsesøster..altså at hun kan begynne å våkne på nettene sånn plutselig. Jeg håper ikke det :) Siden hun legger så godt på seg så var det i hvert fall ingen grunn til å vekke henne for å gi henne mat.

Hun sover i egen seng, ved siden av meg. Etter å ha ammet, skiftet og gjort henne klar for natten, legger jeg henne i senga med tutten.. og der ligger hun gjerne i en halv time og lager kose lyder før hun sovner. Jeg er kjempeheldig! Og hun er kjempeherlig :)

Fikk også med oss en liten flaske tran med sitronsmak :) Tulla fikk smake litt nå i kveld, og hun smattet det i seg :) Så dette ser lovende ut.

 

Føler dere at dere har rutinene iorden enda? Med tanke på at du vet når minsten skal sove på dagen osv, at du kan legge opp til evt handling og besøk etter når du vet h*n er våken o.l?

 

Der er ikke jeg kommet enda.. men jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fødsel så var hun 3370 og 50 lang.

Ved 6 ukers kontroll så var hun 4695 og 56 lang. Men allerede uka etter så var hun 5100 og 57 lang.. Nå er hun 9 uker, og har bare veid henne hjemme.. veier nå ca 5,6 kg.

 

Her går det i en blanding av morsmelk og erstaning.. Hun har aldri villet ta pupp.. så jeg pumper.. men har ikke mer enn til 2 måltider i døgnet, så resten er mme... men så lenge vesla er fornøyd så er jeg fornøyd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...