Gå til innhold

noen råd så han drikker mer melk? 6mnd og drikker bare 120ml om gangen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

han er født i uke 32, veide 1490g.

nå er han snart 6 mnd, veier 6 kg frisk og fin.

men... han spiser så lite om gangen... noe man kan gjøre for å få de til å ta større og færre måltider? virker jo som han får det han trenger, men syntes det virker så lite.. han har ikke økt mme på 3 mnd nå.. men han er oppe i en hel porsjon grøt på kvelden da, og av og til litt på morran.

 

noen andre med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange måltider spiser han nå da?

Tilbyr du mat _for_ ofte, kan det jo være at han ikke rekker å kjenne på sultfølelsen, og derfor også mister lysten på å spise skikkelig.

 

Mange premature er småspiste, så det trenger ikke å være noe unormalt i det, så lenge han følger sin egen vekstkurve og er fornøyd med tilværelsen.

 

Jeg personlig ville da begynt med, f.eks

Frokost: Tilby grøt + melk

Lunsj: Melk, introduksjon av f.eks frukt og/el. grønnsaker (når han har begynt å spise et måltid med frukt/grønt, ville jeg kuttet melken og gitt vann istedet for)

Middag: Melk (når han spiser et måltid med frukt/grønt, ville jeg begynt å introdusere han for middagsmat)

Kvelds: Grøt + Melk

 

I min verden mener jeg det er nok med 4/5 måltider om dagen, og da vil han også øke inntaket av matmengden pr måltid.

Det er også normalt at mengden mme reduseres, når man øker inntaket av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han spiser ett måltid på 120 (med vann, så det blir vel 130-135) kl 6 om morran, så spiser han litt grøt, (ca en kvart porsjon) rundt 9 sammen med litt melk, (kan variere mellom 60-120ml)

neste måltid er rundt 13.14, da tar han 120 ml

da blir som regel siste måltide rundt 6, å da spiser han en hel porsjon (1dl) grøt og kan fort ta 120-150 ml melk, men alt er veldig varierende..

 

tidligere ga vi han en flaske i 11 tiden når vi la oss også, som han spiste i søvne, men de siste kveldene nå har han ikke vilet hatt den, så nå er vi på 4 måltider.

 

godt å høre det er normalt hvertfal, men blir så rart når jeg ser de nyfødte rundt meg som sluker samme mengde bare noen dager gamle..

HS virker fornøyd så da får vel jeg også være det, men det er fort å bekymre seg!

 

 

HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ganske normalt ut jeg.

Ingen storspiser nei, men for han så er vel dette helt normalt :)

 

Kutt ut flasken om kvelden. Når han spiser en hel porsjon med grøt med melk til, så trenger han ikke mat igjen i 11-tiden, så sant å si han ikke varsler klart og tydelig da ;) La han heller bli skikkelig sulten til morgenen, så vil han nok etterhvert øke mengden med grøt.

 

Jeg personlig ville forsøkt å ventet med melken kl 6 til kanskje 7-7.30 og gitt sammen med grøt. Og heller puttet på med et ekstra måltid mellom nest siste og siste. Syntes det var et langt strekk mellom kl. 13 og 18.

 

Det er du som kjenner gutten din best. Gjør det som føles riktig for gutten og for deg :) Men de små vet å gi oss bekymringer likevel. Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det at det var langt mellom 13 til 18 ja... hehe.. pleier ikke å være så lang tid imellom, dette var mer ca tider.. stort sett ligger det på ca 4 timer, å vi pleier somregel å vente til han gir klart signal på at han er sulten.. har vært noen ganger vi har prøvd tidligere, men da vil han ikke ha..

nå er han heller ikke helt i form om dagen pga tenner.. han er mye sutrete å trenger oppmerksomhet hele tiden, å jeg tror han har mindre matlyst også..

 

nå skal det sies at mor er ganske liten og tynn selv, å er langt ifra noen storspiser, så kan jo være litt arvelig også ;)

 

uansett er det godt å høre at dere syntes det høres greit ut :) det hjelper for ett bekymra-førstegangs mamma hjerte :)

 

Tusen Takk alle sammen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det var så liten porsjon jeg... Min var nok eldre enn 6mnd før han drakk så mye som 120 ml melk i ett måltid. Ikke spiste han grøt av en hel dl heller. Men, han hadde fin vektoppgang og var fornøyd. Spiste 5 måltider om dagen. Født i uke 29+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...